30 km/h är lägsta inställbara hastighet på farthållaren på vår bil, men den håller fart & avstånd ända ner till stillastående.

Isakare Isakare skrev:
Då dagens parametrar kommer längre och längre från verkligheten, är det många som tröttnar.
Har man åkt 90 varje morgon på samma väg i 30 år, och ska plötslig bara hålla 70, finns inte riktig förståelsen för det.
Förståelse för hastighetsgränsen är bonus, även om det är trevligt.

Om en saknar förståelse för att det som ansågs säkert för 30 år sedan inte anses säkert idag kanske man ska fundera på om man verkligen behöver sånt där nymodigt som airbag eller rattstång som inte går in i magen vid krock.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
De flesta farthållarna går inte i under 30 eller 50, just för att du inte ska sitta och sova vid ratten där det finns risk att köra över levande saker.
Nä, det är ju bättre att stirra på hastighetsmätaren än att titta på omgivningen när det går så sakta.

Fairlane Fairlane skrev:
Tänker man på andra vägar än motorväg så är jag också tveksam till att siktförhållanden påverkar hastighetsbegränsningen så väldigt mycket, även om den säkert gör det till viss del. Jag åkte nyligen en sträcka rejält kurvig och backig landsväg som var skyltad med 70 km/h. Enda chansen att hålla den hastigheten var om man skar varenda kurva och med tanke på att det samtidigt var backkrön så är det mer än lovligt dumt att göra det. I kurvorna låg man ofta 40-50 km/h och man hann säkert upp till 70 km/h innan man fick bromsa vid nästa kurva om man tryckte ordentligt på gasen och inte hade en alltför slö bil. Varför man satt 70 km/h där är förmodligen för att vägen är glest trafikerad. Det hjälper iofs inte när man skär en kurva och får möte eller kommer över krönet och ser en älg framför bilen.

Ärligt talat så är det inte alltid särskilt tydligt hur man bestämmer varför det ska vara en viss hastighetsbegränsning på en väg.
Bashastigheten på landsväg är 70. Det är alltså den hastighet som gäller om inget annat skyltas. Att man måste köra lite långsammare än skyltat ibland för att köra trafiksäkert är alltså ett medvetet ”fel” – det går inte att byta hastighetsgräns var 200:e meter.

Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bashastigheten på landsväg är 70. Det är alltså den hastighet som gäller om inget annat skyltas. Att man måste köra lite långsammare än skyltat ibland för att köra trafiksäkert är alltså ett medvetet ”fel” – det går inte att byta hastighetsgräns var 200:e meter.
Eller vid varje väderomslag.

• Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Säg inte det, jag tycker det är många ställen där man faktiskt byter hastighetsbegränsningen så ofta. :crysmile:

Mer seriöst så är just stället jag tänker på rätt galet. Det är en rätt kort sträcka mellan ett litet samhälle och en golfbana. En km ungefär mycket upp och ner och höger vänster den sträckan. 50 km/h i samhället och när man närmar sig golfbanan. 70 km/h där emellan, kunde gott vara 50 km/h även där. Då är jag snarare förespråkare för höjda hastigheter än sänkta.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller vid varje väderomslag.
Säg inte det. Det skulle inte förvåna mig om vi om femtio år blickar tillbaka och undrar hur 2020-tals människan kunde vara så primitiv så de ansåg att en fast hastighetsgräns, oberoende av väder, trafiksituation och andra omständigheter, kunde anses säkert. Då är nämligen alla hastighetsgränser helt dynamiska, skyltar är sedan länge förpassade till bilmuseum och naturligtvis anpassar sig bilarna till rätt hastighet helt automatiskt.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Säg inte det. Det skulle inte förvåna mig om vi om femtio år blickar tillbaka och undrar hur 2020-tals människan kunde vara så primitiv så de ansåg att en fast hastighetsgräns, oberoende av väder, trafiksituation och andra omständigheter, kunde anses säkert. Då är nämligen alla hastighetsgränser helt dynamiska, skyltar är sedan länge förpassade till bilmuseum och naturligtvis anpassar sig bilarna till rätt hastighet helt automatiskt.
Fast vi har faktiskt redan nu regler som säger att man skall anpassa hastigheten efter bland annat väderleken.

TrF 3:14.
14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Men allra bäst vore det ifall vi kunde lära folk att använda hjärnan lite. Stor framgång där skulle kunna innebära att alla skyltar kunde tas bort helt.

Mmmm. Med tanke på hur svårt vissa verkar ha för att anpassa körningen till omständigheterna (exempelvis de som håller 90 på 70-skyltad väg i mörker och dimma när temperaturen ligger runt nollan - händer ganska ofta) så kommer jag inte hålla andan medan jag väntar.

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
engs
Visst är de irriterande, igår hade jag en vänsterfilsförare istället. En sån som inte går in till höger om det finns två lastbilar synligt på motorvägen. Även om det är nån kilometer mellan dessa.
Efter jag väl kört om gick han helt omotiverat ut i vänsterfil igen... kan ha viss förståelse (även om det inte är korrekt) för beteendet att ligga kroniskt i vänsterfil om de ligger på 180+ och ytterst sällan nån som kör fortare, men inte när de kör kanske 5km/h över snitthastigheten på personbilar.

Annars irriterar jag mig nog mer på folk som inte håller jämn hastighet på 2+1 vägar än mittfilsåkare. Dvs de kör sakta på enfiligt men pellen i botten så snart det blir tvåfiligt. Är man så skärrad att det blir "trångt" på enfiligt ska man nog inte ge sig ut i trafiken alls. Har släppt förbi utryckningsfordon på enfiligt 2+1 utan problem, så det är inte direkt utrymmesbrist.

Alfredo Alfredo skrev:
Då är nämligen alla hastighetsgränser helt dynamiska, skyltar är sedan länge förpassade till bilmuseum och naturligtvis anpassar sig bilarna till rätt hastighet helt automatiskt.

...och det är förbjudet att manövrera bilen själv.

engs engs skrev:
Dvs de kör sakta på enfiligt men pellen i botten så snart det blir tvåfiligt.
Ytterligare ett argument för farthållare. Men det händer ju också att man t.ex. kommer ikapp en bil på motorvägen, går ut i vänsterfil för att köra om, och sen kommer man inte förbi för att den ökar farten... Jag har dock lärt mig att om jag håller hastigheten i 10-20 sekunder så brukar de halka efter. Jag tror det är psykologiskt. "Den där jäveln ska inte om" först, men sen efter en stund glömmer de bort det och faller tillbaka i samma hastighet som innan. Funkar dock dåligt om det kommer andra bilar bakom i vänsterfil, då blir de sura på mig för att de tror att jag kör sakta, när problemet är att bilen i högerfil gasar på.

D Daniel 109 skrev:
Var har du fått det ifrån?
Från busskortsutbildningen kanske...

Mikael_L
engs engs skrev:
...kör sakta på enfiligt men pellen i botten så snart det blir tvåfiligt. Är man så skärrad att det blir "trångt" på enfiligt ska man nog inte ge sig ut i trafiken alls.
En del av dessa är faktiskt trafikmarodörer, dvs personer som tyvärr bara vill förstöra.
Ja sen finns det de osäkra också förstås, min mamma var en sådan, när hon stötte på 2+1 första gången var hon relativt till åren kommen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.