P
Hastigheten sätts i princip aldrig utifrån siktförhållanden. Det som bestämmer hastigheten på vägar utanför tätbebyggt område är framförallt standarden på själva vägen; t.ex bredd, utrymme utanför körfält, ev. mitträffling, ev. mitträcke samt ev. gårdsutfarter och cirkulatiomsplatser. I stort sätt handlar det om möjligheten att väja samt risken att kollidera med mötande trafik, för att undvika de absolut dödligaste typerna av olyckor.

Utanför skolor är oftast i tätbebyggda områden och då är det kommunen som bestämmer hastigheten (till skillnad från Trafikverket annars). Och det kan handla om allt från faktisk säkerhet till politiska poäng.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Precis, hastigheter sätts efter en massa förutbestämda parametrar, inte efter verkligheten.
Då dagens parametrar kommer längre och längre från verkligheten, är det många som tröttnar.
Har man åkt 90 varje morgon på samma väg i 30 år, och ska plötslig bara hålla 70, finns inte riktig förståelsen för det.
De farligaste utanför en skola, förutom stressade föräldrar, är de som konstant glor på hastighetsmätaren för att hålla 30.
Jag kan vara nere i 10 ibland utanför skolan, typ runt 8 då det är bilar o ungar överallt, likaså kan jag åka förbi i 40 vid 10 tiden eller efter 5 då det inte finns en kotte på eller utanför skolområdet.
Men vid 8 tiden finns det många som håller 30, oavsett hur trafiksituationen ser ut.
Det borde vara lag på höjd uppmärksamhet, men det är svårt för polisen att mäta och bevisa. Den som glor på hastighetsmätaren pysslar inte med uppmärksamhet.

• Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Varför glo på hastighetsmätaren när det finns farthållare?

Moderna bilar kan också ha fartbegränsare.

Är det inte minst lika illa att sitta och leta efter polisbilar eller poliser med laser för att kunna sakta in om man ser en? Jag tycker det är så skönt att aldrig behöva kolla på hastighetsmätaren så fort man ser en polisbil, eftersom man redan vet att man ligger under högsta tillåtna hastighet.

• Gilla
sunqan och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Precis, hastigheter sätts efter en massa förutbestämda parametrar, inte efter verkligheten.
Då dagens parametrar kommer längre och längre från verkligheten, är det många som tröttnar.
Där jag bor var det länge 70 km/h. Sen sänkte man till 50. Sen uppförde man såna där väghinder så bara en fil i taget kommer fram. Och nu har man sänkt till 40.

Det har aldrig någonsin hänt en olycka här.

Snart kommer jag få backa till jobbet. :crysmile:

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
leta efter polisbilar eller poliser med laser för att kunna sakta in om man ser en?
Fast då ser man ibland också utrusande ungar och annat farthindrande elände som man lätt missar om man bara stirrar på hastighetsmätaren. :cool:

Mats-S
Tallguy196 Tallguy196 skrev:
En annan frågeställning när jag ändå håller på: 2+1-vägar... Tränger man sig när man använder den vänstra filen ända fram till "the bitter end"?
Man brukar kunna klämma typ 4-5 bilar på den sträckan. Eftersom Svenne Banan inte kan trycka på gasen så att alla kommer förbi, så gäller det att använda dom 400 metrarna till att passera alla väglusar :-)

Mats-S
N Nerre skrev:
Jag tycker det är så skönt att aldrig behöva kolla på hastighetsmätaren så fort man ser en polisbil, eftersom man redan vet att man ligger under högsta tillåtna hastighet.
Högsta tillåtna ... hmmm ... det är väl 30+ då. Brukar fungera bra om man har lite koll i backspegeln så att ingen civilare hänger på :-)

Mats-S
T twoody skrev:
Fart dödar och fattar du inte det så är det svårt att ha en diskussion på en vuxen nivå
Det finns något som är betydligt farligare i trafiken; ouppmärksamhet.
Och det har inget med farten att göra, har man inte koll på sin körning till 100% så är det bättre att man lägger ner bilkörningen innan man orsakar en olycka ... :thinking::cry:

Och om man nu ska återgå till ämnet i den tråden, sä är typ 50% av alla mittfältskörare totalt ouppmärksamma med noll koll på omgivande trafik. Ofta sysslar dom med allt annat än bilkörning, kolla på dom när ni kör om dom som förstår ni va jag menar.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
G
N Nerre skrev:
Varför glo på hastighetsmätaren när det finns farthållare?

Moderna bilar kan också ha fartbegränsare.

Är det inte minst lika illa att sitta och leta efter polisbilar eller poliser med laser för att kunna sakta in om man ser en? Jag tycker det är så skönt att aldrig behöva kolla på hastighetsmätaren så fort man ser en polisbil, eftersom man redan vet att man ligger under högsta tillåtna hastighet.
De flesta farthållarna går inte i under 30 eller 50, just för att du inte ska sitta och sova vid ratten där det finns risk att köra över levande saker.

G GargamelSE skrev:
just för att du inte ska sitta och sova vid ratten där det finns risk att köra över levande saker.
Aningen tveksam motivering kan jag tycka. Är det bättre om man sover vid ratten i höga hastigheter tro? :thinking: Oväntade hinder kan dyka upp överallt i trafiken, på alla vägar och oavsett hastighet.

G GargamelSE skrev:
De flesta farthållarna går inte i under 30 eller 50, just för att du inte ska sitta och sova vid ratten där det finns risk att köra över levande saker.
Nej, den undre gränsen beror på tekniska problem att hålla kvalitet i hastigheten.

G
Alfredo Alfredo skrev:
Aningen tveksam motivering kan jag tycka. Är det bättre om man sover vid ratten i höga hastigheter tro? :thinking: Oväntade hinder kan dyka upp överallt i trafiken, på alla vägar och oavsett hastighet.
Det är en gnutta mindre risk att köra över ett tjog skolbarn på motorvägen i 90+, än på en sträcka med 30 utanför en skola.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej, den undre gränsen beror på tekniska problem att hålla kvalitet i hastigheten.
Ja, det trodde jag också. Samtidigt är det lite svårt att förstå att detta inte går att lösa. Kunde man skicka folk till månen -69 borde man kunna bygga fungerande "lågfartsfarthållare" idag.

• Gilla
GargamelSE och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kunde man skicka folk till månen -69 borde man kunna bygga fungerande "lågfartsfarthållare" idag.
Man hade nog en annan budget för månlandningen tänker jag... :rolleyes:

Svaret på frågan "Hur svårt ska det va?" är allt som oftast "Ganska svårt faktiskt."

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Min bil har lägsta hastighet 40 km/h för farthållare om man ska tro på instruktionsboken (ja, jag tillhör de få som läser den). Jag brukar aktivera den i 30 km/h när jag kör på vägar med den begränsningen och det fungera alldeles utmärkt.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.