F
Fotografen Fotografen skrev:
Nu är vi där igen...skriver du den repliken med ironi, eller seriöst på allvar?
Det är nämligen någonstans mellan väldigt svårt och omöjligt att avgöra i textform på ett forum.
Intressant, men några synpunkter på inlägget jag svarade på har du inte?

F fsn skrev:
Nä, absolut inte. Man garanterat överlägsen dig på alla punkter.
Ja det är du säkert;)men ändok så utsätter du dig själv och andra för stor fara i trafiken.
Men du fattar inte så ingen idé att vi lägger mer tid på det.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
F
T twoody skrev:
Ja det är du säkert;)men ändok så utsätter du dig själv och andra för stor fara i trafiken.
Men du fattar inte så ingen idé att vi lägger mer tid på det.
Ja, det är jag. Det var ju bra att vi redde ut det. Men nej, jag utsätter inte andra eller mig själv för några ökade risker i trafiken. Det har jag kanske gjort tidigare när man var ung och dum men inte öht numera på väldigt, väldigt länge.

Om man säger att 40 km/h snabbare "inte är en ökad risk", då har man inte förstått ordet risk.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Hittar inget om omkörning till höger i din länk som skulle vara någon direkt nyhet?
Nej nej, det finns inget nytt alls i den länken. Ändå verkar många ha svårt att förstå den.

F fsn skrev:
Ja, det är jag. Det var ju bra att vi redde ut det. Men nej, jag utsätter inte andra eller mig själv för några ökade risker i trafiken. Det har jag kanske gjort tidigare när man var ung och dum men inte öht numera på väldigt, väldigt länge.
Läs på lite om fart i trafik så kanske det ljusnar

Min gissning: medvetet trollande eller genuint korkad. Svårt att säga vilket.

Cruzze Cruzze skrev:
Stor skillnad. Där är det en helt separat fil som svänger av och såna lösningar finns det gott om. Vid Lindvreten N så är det bara streckad avfart åt vänster från snabbfilen.
Det har du rätt i, jag som mindes fel om 222:an.
Fast det finns ingen snabbfil vid Lindvreten N eftersom det är 70 km/h där. ;)

• Gilla
Cruzze
  • Laddar…
G
N Nyikåk skrev:
Det har du rätt i, jag som mindes fel om 222:an.
Fast det finns ingen snabbfil vid Lindvreten N eftersom det är 70 km/h där. ;)
Står ju 70 på båda sidorna, så 70+70 blir ju rätt så bekant 140, dvs snabbfil :D

Inget att skämta om, finns folk som tror det!:surprised:

• Haha
GargamelSE
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Står ju 70 på båda sidorna, så 70+70 blir ju rätt så bekant 140, dvs snabbfil :D
Så resonerade en lagkamrats pappa, han var populärast att åka med bland oss barn...

• Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Hur vet man att man är ensam på vägen? Hastighetsbegränsningen är ofta satt utifrån siktförhållandena. Kör man så mycket för fort hinner man kanske inte se ett hinder i tid.
Jag håller med dig om mycket i denna tråden, men just att hastighetsbegränsningen är satt utifrån siktförhållanden är jag tveksam till. Det är säkert en faktor som används, men när det gäller motorvägar som ju ämnet handlar om så vågar jag nog påstå att det knappast påverkar alls. Jag kan inte komma på någon motorväg där inte hastighetsbegränsningen skulle kunna vara det dubbla om man bara tog hänsyn till sikten. Möjligtvis Essingeleden och liknande platser. Därmed inte sagt att det är lämpligt att köra i de hastigheterna.

Tänker man på andra vägar än motorväg så är jag också tveksam till att siktförhållanden påverkar hastighetsbegränsningen så väldigt mycket, även om den säkert gör det till viss del. Jag åkte nyligen en sträcka rejält kurvig och backig landsväg som var skyltad med 70 km/h. Enda chansen att hålla den hastigheten var om man skar varenda kurva och med tanke på att det samtidigt var backkrön så är det mer än lovligt dumt att göra det. I kurvorna låg man ofta 40-50 km/h och man hann säkert upp till 70 km/h innan man fick bromsa vid nästa kurva om man tryckte ordentligt på gasen och inte hade en alltför slö bil. Varför man satt 70 km/h där är förmodligen för att vägen är glest trafikerad. Det hjälper iofs inte när man skär en kurva och får möte eller kommer över krönet och ser en älg framför bilen.

Ärligt talat så är det inte alltid särskilt tydligt hur man bestämmer varför det ska vara en viss hastighetsbegränsning på en väg. Stockholms kommun verkar ha valt 30 km/h utanför skolor och förskolor dygnet runt, året runt, medan andra kommuner valt att ha 30 km/h ungefär den tid som barnen går till/i/från skolan.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
G
Fairlane Fairlane skrev:
Jag håller med dig om mycket i denna tråden, men just att hastighetsbegränsningen är satt utifrån siktförhållanden är jag tveksam till. Det är säkert en faktor som används, men när det gäller motorvägar som ju ämnet handlar om så vågar jag nog påstå att det knappast påverkar alls. Jag kan inte komma på någon motorväg där inte hastighetsbegränsningen skulle kunna vara det dubbla om man bara tog hänsyn till sikten. Möjligtvis Essingeleden och liknande platser. Därmed inte sagt att det är lämpligt att köra i de hastigheterna.

Tänker man på andra vägar än motorväg så är jag också tveksam till att siktförhållanden påverkar hastighetsbegränsningen så väldigt mycket, även om den säkert gör det till viss del. Jag åkte nyligen en sträcka rejält kurvig och backig landsväg som var skyltad med 70 km/h. Enda chansen att hålla den hastigheten var om man skar varenda kurva och med tanke på att det samtidigt var backkrön så är det mer än lovligt dumt att göra det. I kurvorna låg man ofta 40-50 km/h och man hann säkert upp till 70 km/h innan man fick bromsa vid nästa kurva om man tryckte ordentligt på gasen och inte hade en alltför slö bil. Varför man satt 70 km/h där är förmodligen för att vägen är glest trafikerad. Det hjälper iofs inte när man skär en kurva och får möte eller kommer över krönet och ser en älg framför bilen.

Ärligt talat så är det inte alltid särskilt tydligt hur man bestämmer varför det ska vara en viss hastighetsbegränsning på en väg. Stockholms kommun verkar ha valt 30 km/h utanför skolor och förskolor dygnet runt, året runt, medan andra kommuner valt att ha 30 km/h ungefär den tid som barnen går till/i/från skolan.
Skolan nedanför mig fram till typ förra året var det 30 7-16, sedan 50, nu är det permanent 30 dygnet runt.
Och du kan ju AAAAALDRIIIG gissa vilka som nästan alltid kör för fort på sträckan utanför skolan?

Fairlane
Jag gissar föräldrar till skoleleverna?

Min dotter gick för några år sedan i en skola, där hastighetsbegräningen utanför var 30 km/h, men många körde klart fortare. En pappa tipsade polisen om att det behövdes en fartkontroll på platsen då folk körde för fort. Mycket riktigt blev det lite senare en kontroll, men det var bara en person som fastnade för fortkörning... Ja, självklart pappan som bett om kontrollen. :crysmile:

Han var iallafall stor nog att erkänna att han klantat sig och bjöd på sin dumhet på Facebook.

• Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
G
Fairlane Fairlane skrev:
Jag gissar föräldrar till skoleleverna?

Min dotter gick för några år sedan i en skola, där hastighetsbegräningen utanför var 30 km/h, men många körde klart fortare. En pappa tipsade polisen om att det behövdes en fartkontroll på platsen då folk körde för fort. Mycket riktigt blev det lite senare en kontroll, men det var bara en person som fastnade för fortkörning... Ja, självklart pappan som bett om kontrollen. :crysmile:

Han var iallafall stor nog att erkänna att han klantat sig och bjöd på sin dumhet på Facebook.
Jodå, päronen själva. Går i "200" sedan tvärnit och en 90-gradig sväng in på parkeringen där ungarna nästan slängs ut i farten, för bråttom är det tydligen.

• Ledsen
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.