Fairlane
Maria T Maria T skrev:
Jag var ju nära att krocka med en uppkörningselev för något år sen (vet att jag skrev om det, troligen i denna tråd) där en elev med "skygglappar" körde genom en rondell - där kontaktade jag kontoret med regnummer på bilen och exakt tid (någon minut när) och hoppas verkligen inte den personen blev godkänd.
Det låter illa.
Den som sitter bredvid har ju möjlighet att bromsa och bör rimligen göra det ingen sådan situation. Jag har en kollega som håller på (tror jag) att ta körkort då han kommer från ett annat land. Hans problem tror jag är att han tror sig kunna allt och säkert bilkörning också. Där vet jag att han fallerat två uppkörningar där kontrollanten bromsat (givetvis helt felaktigt enligt min kollega som tyckte han hade koll). Så möjligheten att bromsa finns.
Maria T Maria T skrev:
Kan det möjligen vara skillnad på att "ta ett helt nytt körkort" och att "uppgradera"? Du vet ju trafikreglerna, har kört XXX antal år, förhoppningsviss rätt felfritt, och det handlar mer om större fordon, högre vikt?
Jag har ingen aning, spånar bara.
Jag tror de släpper lite mer för oss som kört några år, men jag utgår ifrån att de agerar om du uppfattar det som farligt. Kommer jag till en korsning med stopplikt och inte stannar ordentligt så tror jag personer bredvid bromsar om det är risk för olycka, annars får man köra och missar uppkörningen. Jag tror det iallafall och tycker det bör vara lika för en som tar körkort för bil, den måste ju ändå vara tillräckligt redo för att kunna ta sig runt själv utan att någon talar om vilken fil man ska ligga i på motorväg

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Tror du missade att högerfilen spärras efter en sträcka och om jag inte kan svänga vänster måste jag åka till Partille om mittfilen vid köbildning inte släpper in mig. Inget ont om Partille men det är femton mil för tidigt attsvänga höger.
Man får inte hindra någon att byta körfält, så ser du bara till att hitta en lucka. När jag tog körkort fick jag lära mig att knepet är att lägga sig nästan bredvid en annan bil, blinka och sakta in och gå ut bakom den bilen. (Har bilen släp bör man gå ut bakom släpet istället :) )

Om bilen som är bakom "luckan" försöker täppa till den gör denne fel.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
Nyckeln till framgång är att blinka i god tid innan du avser svänga. Även om det finns en sur mottrafikant som blockar så kommer någon annan väldigt snart göra en lucka.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Det finns risker med att köra om till höger. Regeln finns av en orsak.
Visst är det så, men det är också en regel som bygger på att flertalet försöker göra rätt. Vilket som bekant inte är fallet.
findus42 findus42 skrev:
När jag kommer i kapp några elbilar i mittfil som kör tie under så gör jag ett dubbelt filbyte till vänsterfil för att köra om.
Lustigt, jag som kör elbil och också över lag håller höger ser inte att det är just elbilar som slöar i mittfil. Skulle säga att det gäller 60–70 % av alla fordon.
findus42 findus42 skrev:
Det jag då måste se upp med är någon knarkkurir i 140 som blåser förbi på högersidan. Jag skall ju inte behöva förvänta mig det när jag är på väg tillbaka till rätt fil. Jag vet ju det och ser upp. Det kan bli tajt när det går så mycket för fort.
”Knarkkurirens” varande i högerfilen är dock en effekt av att andra gör fel. Ja, han gör ett grövre fel, men det hade inte kunnat ske om inte i övrigt rimliga människor hade varit för bekväma för att göra rätt.
findus42 findus42 skrev:
Om man, som jag antar att @Fairlane gör, kör om till höger med typ +5/10. Då är det lätt hänt att man ligger i min döda vinkel efter att jag följt regeln och är på väg tillbaka. Har täckt skåpbil så det är en realitet.
Jag är en av dessa och skulle säga att folk som kommer från vänsterfil är absolut något man har extra uppsyn över när man gör så. De som ligger i mittfil permanent ligger oftare still.
findus42 findus42 skrev:
Jag vet ju det här eftersom det händer några gånger varje vecka.
Men anta att den som följt regeln och är på väg att byta till högerfil inte har haft kort i 40år och lärt sig att aldrig lita på någon. Att en ovan förare förutsätter att det är fritt och slarvar lite.
Formellt är det då inte självklart vem som är vållande om det smäller.
Tyvärr måste man ha uppsikt när man byter fil, det bara är så. Man kan inte utgå från att andra gör rätt.
findus42 findus42 skrev:
Så var försiktiga när ni kör om till höger.
Enig.

• Gilla
Smed242 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Ja med tanke på att 70-80% av bilisterna ligger och kör i mittfil så är det tveksamt att det har något att göra med om det är en elbil eller inte.

K Kjell_G skrev:
En del gillar kanske inte att släppa in nån när köbildning uppstår (tror inte det gäller dig) så därför tar jag ofta mitten.
Vad skulle påföljden bli om konstaplarna inte gillar mitt körsätt?
Böter. Och det har skett nyligen på den sträckan. Så sluta upp med det.

N Nerre skrev:
Man får inte hindra någon att byta körfält, så ser du bara till att hitta en lucka. När jag tog körkort fick jag lära mig att knepet är att lägga sig nästan bredvid en annan bil, blinka och sakta in och gå ut bakom den bilen. (Har bilen släp bör man gå ut bakom släpet istället :) )

Om bilen som är bakom "luckan" försöker täppa till den gör denne fel.
Ja, det är ju så man gör.

Oh lord...
Sportlov i landet, maken till filvinglande.
Hoppas de tar sig upp till Sälen och sportlov helskinnade.
Högst troligt en del lokala förmågor också.

Håll till höger. 👉

Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Böter. Och det har skett nyligen på den sträckan. Så sluta upp med det.
Ja, konstapeln 😉

• Gilla
  • Älska
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
ullberg
FredrikR FredrikR skrev:
Oh lord...
Sportlov i landet, maken till filvinglande.
Hoppas de tar sig upp till Sälen och sportlov helskinnade.
Högst troligt en del lokala förmågor också.

Håll till höger. 👉
Själv avslutar jag nu en av mina favoritveckor: sportlov i 08-land. Större delen av begåvningsreserven har gett sig upp åt ditt håll och här nere går det plötsligt hyggligt bra att ta sig fram utan psykbryt. Allra bäst gick det i fredags när jag tog en nytvättad svart Volvokombi till jobbet - när jag gick ut i vänsterfilen var alla mottrafikanter väldigt snabba att gå in till höger…

/U

Redigerat:
  • Älska
  • Haha
Unikt namn och 3 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Själv avslutar jag nu en av mina favoritveckor: sportlov i 08-land. Större delen av begåvningsreserven har gett sig upp åt ditt håll och här nere går det plötsligt hyggligt bra att ta sig fram utan psykbryt. Allra bäst gick det i fredags när jag tog en nytvättad svart Volvokombi till jobbet - när jag gick ut i vänsterfilen var alla mottrafikanter väldigt snabba att gå in till höger…

/U
Du menar att det finns hopp, mottrafikanterna ser alltså ATT det kommer en bil bakifrån och även SER skillnad på bil och bil?! 😉😍

• Haha
  • Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
FredrikR FredrikR skrev:
Du menar att det finns hopp, mottrafikanterna ser alltså ATT det kommer en bil bakifrån och även SER skillnad på bil och bil?! 😉😍
Det låter för bra för att vara sant. Det är inte helt ovanligt att man ser blåljus i backspegeln på långt avstånd och flyttar sig, men ser andra ligga kvar och sen få panik när de upptäcker blåljuset 20 meter bakom sig, där utryckningsfordonen legat flera sekunder... Då kommer paniken där de ska försöka byta fil, men bredvid ligger också en bilist som spelar Facebook eller vad de nu gör, som inte alls uppmärksammar situationen och försöker hjälpa till.

• Ledsen
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det låter för bra för att vara sant. Det är inte helt ovanligt att man ser blåljus i backspegeln på långt avstånd och flyttar sig, men ser andra ligga kvar och sen få panik när de upptäcker blåljuset 20 meter bakom sig, där utryckningsfordonen legat flera sekunder... Då kommer paniken där de ska försöka byta fil, men bredvid ligger också en bilist som spelar Facebook eller vad de nu gör, som inte alls uppmärksammar situationen och försöker hjälpa till.
Jag körde motorväg och låg i vänsterfilen och såg en polisbil med blåljus på närma sig snabbt bakom. Jag avslutade omkörningen men Teslan framför låg kvar. Polisbilen körde flera minuter bakom med blåljuset på utan att bilen flyttade på sig. Plötsligt vaknade föraren och bytte fil. Kanske en följd av någon form av autonomi i körningen och bilen bara ”tittar” framåt. Adaptiva farthållare borde ha sensorer bakåt och bilen byta fil när någon hinner upp bakom.

• Ledsen
  • Wow
  • Arg
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag körde motorväg och låg i vänsterfilen och såg en polisbil med blåljus på närma sig snabbt bakom. Jag avslutade omkörningen men Teslan framför låg kvar. Polisbilen körde flera minuter bakom med blåljuset på utan att bilen flyttade på sig. Plötsligt vaknade föraren och bytte fil. Kanske en följd av någon form av autonomi i körningen och bilen bara ”tittar” framåt. Adaptiva farthållare borde ha sensorer bakåt och bilen byta fil när någon hinner upp bakom.
Och polisen bara körde vidare?

K karlmb skrev:
Och polisen bara körde vidare?
Ja
De hade väl blåljusen på för att de hade något viktigt att åka till

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.