434 323 läst ·
6 394 svar
434k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 965 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 965 inlägg
Det låter illa.Maria T skrev:
Jag var ju nära att krocka med en uppkörningselev för något år sen (vet att jag skrev om det, troligen i denna tråd) där en elev med "skygglappar" körde genom en rondell - där kontaktade jag kontoret med regnummer på bilen och exakt tid (någon minut när) och hoppas verkligen inte den personen blev godkänd.
Den som sitter bredvid har ju möjlighet att bromsa och bör rimligen göra det ingen sådan situation. Jag har en kollega som håller på (tror jag) att ta körkort då han kommer från ett annat land. Hans problem tror jag är att han tror sig kunna allt och säkert bilkörning också. Där vet jag att han fallerat två uppkörningar där kontrollanten bromsat (givetvis helt felaktigt enligt min kollega som tyckte han hade koll). Så möjligheten att bromsa finns.
Jag tror de släpper lite mer för oss som kört några år, men jag utgår ifrån att de agerar om du uppfattar det som farligt. Kommer jag till en korsning med stopplikt och inte stannar ordentligt så tror jag personer bredvid bromsar om det är risk för olycka, annars får man köra och missar uppkörningen. Jag tror det iallafall och tycker det bör vara lika för en som tar körkort för bil, den måste ju ändå vara tillräckligt redo för att kunna ta sig runt själv utan att någon talar om vilken fil man ska ligga i på motorvägMaria T skrev:
Man får inte hindra någon att byta körfält, så ser du bara till att hitta en lucka. När jag tog körkort fick jag lära mig att knepet är att lägga sig nästan bredvid en annan bil, blinka och sakta in och gå ut bakom den bilen. (Har bilen släp bör man gå ut bakom släpet iställetK Kjell_G skrev:
Om bilen som är bakom "luckan" försöker täppa till den gör denne fel.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 351 inlägg
Visst är det så, men det är också en regel som bygger på att flertalet försöker göra rätt. Vilket som bekant inte är fallet.findus42 skrev:
Lustigt, jag som kör elbil och också över lag håller höger ser inte att det är just elbilar som slöar i mittfil. Skulle säga att det gäller 60–70 % av alla fordon.findus42 skrev:
”Knarkkurirens” varande i högerfilen är dock en effekt av att andra gör fel. Ja, han gör ett grövre fel, men det hade inte kunnat ske om inte i övrigt rimliga människor hade varit för bekväma för att göra rätt.findus42 skrev:
Jag är en av dessa och skulle säga att folk som kommer från vänsterfil är absolut något man har extra uppsyn över när man gör så. De som ligger i mittfil permanent ligger oftare still.findus42 skrev:
Tyvärr måste man ha uppsikt när man byter fil, det bara är så. Man kan inte utgå från att andra gör rätt.findus42 skrev:
Jag vet ju det här eftersom det händer några gånger varje vecka.
Men anta att den som följt regeln och är på väg att byta till högerfil inte har haft kort i 40år och lärt sig att aldrig lita på någon. Att en ovan förare förutsätter att det är fritt och slarvar lite.
Formellt är det då inte självklart vem som är vållande om det smäller.
Enig.findus42 skrev:
Ja, det är ju så man gör.N Nerre skrev:Man får inte hindra någon att byta körfält, så ser du bara till att hitta en lucka. När jag tog körkort fick jag lära mig att knepet är att lägga sig nästan bredvid en annan bil, blinka och sakta in och gå ut bakom den bilen. (Har bilen släp bör man gå ut bakom släpet istället)
Om bilen som är bakom "luckan" försöker täppa till den gör denne fel.
Oh lord...
Sportlov i landet, maken till filvinglande.
Hoppas de tar sig upp till Sälen och sportlov helskinnade.
Högst troligt en del lokala förmågor också.
Håll till höger. 👉
Sportlov i landet, maken till filvinglande.
Hoppas de tar sig upp till Sälen och sportlov helskinnade.
Högst troligt en del lokala förmågor också.
Håll till höger. 👉
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 028 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 028 inlägg
Själv avslutar jag nu en av mina favoritveckor: sportlov i 08-land. Större delen av begåvningsreserven har gett sig upp åt ditt håll och här nere går det plötsligt hyggligt bra att ta sig fram utan psykbryt. Allra bäst gick det i fredags när jag tog en nytvättad svart Volvokombi till jobbet - när jag gick ut i vänsterfilen var alla mottrafikanter väldigt snabba att gå in till höger…FredrikR skrev:
/U
Redigerat:
Du menar att det finns hopp, mottrafikanterna ser alltså ATT det kommer en bil bakifrån och även SER skillnad på bil och bil?! 😉😍ullberg skrev:
Själv avslutar jag nu en av mina favoritveckor: sportlov i 08-land. Större delen av begåvningsreserven har gett sig upp åt ditt håll och här nere går det plötsligt hyggligt bra att ta sig fram utan psykbryt. Allra bäst gick det i fredags när jag tog en nytvättad svart Volvokombi till jobbet - när jag gick ut i vänsterfilen var alla mottrafikanter väldigt snabba att gå in till höger…
/U
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 965 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 965 inlägg
Det låter för bra för att vara sant. Det är inte helt ovanligt att man ser blåljus i backspegeln på långt avstånd och flyttar sig, men ser andra ligga kvar och sen få panik när de upptäcker blåljuset 20 meter bakom sig, där utryckningsfordonen legat flera sekunder... Då kommer paniken där de ska försöka byta fil, men bredvid ligger också en bilist som spelar Facebook eller vad de nu gör, som inte alls uppmärksammar situationen och försöker hjälpa till.FredrikR skrev:
Jag körde motorväg och låg i vänsterfilen och såg en polisbil med blåljus på närma sig snabbt bakom. Jag avslutade omkörningen men Teslan framför låg kvar. Polisbilen körde flera minuter bakom med blåljuset på utan att bilen flyttade på sig. Plötsligt vaknade föraren och bytte fil. Kanske en följd av någon form av autonomi i körningen och bilen bara ”tittar” framåt. Adaptiva farthållare borde ha sensorer bakåt och bilen byta fil när någon hinner upp bakom.Fairlane skrev:
Det låter för bra för att vara sant. Det är inte helt ovanligt att man ser blåljus i backspegeln på långt avstånd och flyttar sig, men ser andra ligga kvar och sen få panik när de upptäcker blåljuset 20 meter bakom sig, där utryckningsfordonen legat flera sekunder... Då kommer paniken där de ska försöka byta fil, men bredvid ligger också en bilist som spelar Facebook eller vad de nu gör, som inte alls uppmärksammar situationen och försöker hjälpa till.
Och polisen bara körde vidare?P Pin skrev:Jag körde motorväg och låg i vänsterfilen och såg en polisbil med blåljus på närma sig snabbt bakom. Jag avslutade omkörningen men Teslan framför låg kvar. Polisbilen körde flera minuter bakom med blåljuset på utan att bilen flyttade på sig. Plötsligt vaknade föraren och bytte fil. Kanske en följd av någon form av autonomi i körningen och bilen bara ”tittar” framåt. Adaptiva farthållare borde ha sensorer bakåt och bilen byta fil när någon hinner upp bakom.