434 422 läst ·
6 394 svar
434k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Ganska vanligt att man ser vita Volvos med röd "körprov" skylt liggandes i mittfilen på motorvägen Haninge - Farsta undra om dom blir kuggade för det..
Säkert kroniskt beteende efter att ha åkt runt med pappa Svensson i 18 år..
Säkert kroniskt beteende efter att ha åkt runt med pappa Svensson i 18 år..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 968 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 968 inlägg
Jag hoppas verkligen att man blir kuggad då.G Greger_08 skrev:
Ja, alltför många kör ju så och barnen tar väl ofta efter föräldrarna.G Greger_08 skrev:
Smått otroligt.
Söndags rusning på Södertäljevägen in mot stan, jag åker högerfilen oavbrutet hela vägen till Botkyrka med farthållaren på 100 gps fart.
Såg bara en enda bil i höregfilen, den låg bakom mig hela vägen.
Söndags rusning på Södertäljevägen in mot stan, jag åker högerfilen oavbrutet hela vägen till Botkyrka med farthållaren på 100 gps fart.
Såg bara en enda bil i höregfilen, den låg bakom mig hela vägen.
Jag får krypa till korset och erkänna att jag åkte i mitten. Mest beroende på att man varit osäker var man ska vid nästa avfart.
Men nu de senaste två gångerna har gubben jag lärt om och kör så långt till höger det går och och kör om till vänster (förutom när mittfilarna lägger sig framför mig!)
Men nu de senaste två gångerna har gubben jag lärt om och kör så långt till höger det går och och kör om till vänster (förutom när mittfilarna lägger sig framför mig!)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 968 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 968 inlägg
Men det räknar inte som köbildning när folk ligger i 80 km/h i mittfil, inte ens när de håller 15 meter max till bilen framför.RoTe skrev:
Jag kör om till höger ändå, men jag vet att jag inte kommer vinna en strid i domstol.
Om man inte säkert kan byta till mitt från höger pga trafiken, hur är det inte kö? Är det prövat i domstol?Fairlane skrev:
Kom ikapp ett pärlband i mittfilen på Sötäljevägen. En vardagseftermiddag förra veckan så rätt lugn trafik, men den skocken var ovanligt tät och med jämnfart. Höger och vänster är helt tomma, som när på en och annan tradare till höger.
Kör om skocken till vänster, 100 på farthållan, GPS:en säger 97. Uppskattar att mitten som vanligt ligger i drygt 80. Efter ett trettiotal bilar ser jag början på pärlbandet, som kröns av en polispiket som ligger och fikacruisar i mittfilen. INGEN vågar köra om, alla ligger tätt bakom, och till höger ligger ett tiotal bilar till precis bakom och håller lika jämn fart. Fascinerande syn. Vet inte om det var ett skämt från poliserna sida, och vem som gjorde mest fel.
Jag körda iallafall om hela festen utan problem och fortsatte min dag.
Kör om skocken till vänster, 100 på farthållan, GPS:en säger 97. Uppskattar att mitten som vanligt ligger i drygt 80. Efter ett trettiotal bilar ser jag början på pärlbandet, som kröns av en polispiket som ligger och fikacruisar i mittfilen. INGEN vågar köra om, alla ligger tätt bakom, och till höger ligger ett tiotal bilar till precis bakom och håller lika jämn fart. Fascinerande syn. Vet inte om det var ett skämt från poliserna sida, och vem som gjorde mest fel.
Vid köbildning samt där hastighetsgränsen är 70 eller lägre...RoTe skrev:
Jag menade typ motorväg där tillåtna hastigheten är högre än 70..
Hittills har jag inte blivit ertappad å gjort de senaste typ 20 åren..
De är synd att folk i te lärt sig att hålla till höger i filsystemet.. Gäller ju även när de är 5 filigt..
Jag filmar allt och tar det till tinget iaf.JPTS skrev:
Vid köbildning samt där hastighetsgränsen är 70 eller lägre...
Jag menade typ motorväg där tillåtna hastigheten är högre än 70..
Hittills har jag inte blivit ertappad å gjort de senaste typ 20 åren..
De är synd att folk i te lärt sig att hålla till höger i filsystemet.. Gäller ju även när de är 5 filigt..
Sanslöst.S Smed242 skrev:Kom ikapp ett pärlband i mittfilen på Sötäljevägen. En vardagseftermiddag förra veckan så rätt lugn trafik, men den skocken var ovanligt tät och med jämnfart. Höger och vänster är helt tomma, som när på en och annan tradare till höger.
Det finns risker med att köra om till höger. Regeln finns av en orsak.
Jag som typiskt ligger så långt till höger jag kan i laglig fart ser ett mönster.
När jag kommer i kapp några elbilar i mittfil som kör tie under så gör jag ett dubbelt filbyte till vänsterfil för att köra om. Om de inte ökar farten (vilket är väldigt vanligt) glider jag enkelt förbi och gör sedan ett dubbelt filbyte tillbaka till högerfilen.
Det jag då måste se upp med är någon knarkkurir i 140 som blåser förbi på högersidan. Jag skall ju inte behöva förvänta mig det när jag är på väg tillbaka till rätt fil. Jag vet ju det och ser upp. Det kan bli tajt när det går så mycket för fort.
Om man, som jag antar att @Fairlane gör, kör om till höger med typ +5/10. Då är det lätt hänt att man ligger i min döda vinkel efter att jag följt regeln och är på väg tillbaka. Har täckt skåpbil så det är en realitet.
Jag vet ju det här eftersom det händer några gånger varje vecka.
Men anta att den som följt regeln och är på väg att byta till högerfil inte har haft kort i 40år och lärt sig att aldrig lita på någon. Att en ovan förare förutsätter att det är fritt och slarvar lite.
Formellt är det då inte självklart vem som är vållande om det smäller.
Så var försiktiga när ni kör om till höger. Alla ser sig inte för. Förutsätt inte att alla andra är medvetna om er när ni fuskar på höger sida.
Mvh Findus
Jag som typiskt ligger så långt till höger jag kan i laglig fart ser ett mönster.
När jag kommer i kapp några elbilar i mittfil som kör tie under så gör jag ett dubbelt filbyte till vänsterfil för att köra om. Om de inte ökar farten (vilket är väldigt vanligt) glider jag enkelt förbi och gör sedan ett dubbelt filbyte tillbaka till högerfilen.
Det jag då måste se upp med är någon knarkkurir i 140 som blåser förbi på högersidan. Jag skall ju inte behöva förvänta mig det när jag är på väg tillbaka till rätt fil. Jag vet ju det och ser upp. Det kan bli tajt när det går så mycket för fort.
Om man, som jag antar att @Fairlane gör, kör om till höger med typ +5/10. Då är det lätt hänt att man ligger i min döda vinkel efter att jag följt regeln och är på väg tillbaka. Har täckt skåpbil så det är en realitet.
Jag vet ju det här eftersom det händer några gånger varje vecka.
Men anta att den som följt regeln och är på väg att byta till högerfil inte har haft kort i 40år och lärt sig att aldrig lita på någon. Att en ovan förare förutsätter att det är fritt och slarvar lite.
Formellt är det då inte självklart vem som är vållande om det smäller.
Så var försiktiga när ni kör om till höger. Alla ser sig inte för. Förutsätt inte att alla andra är medvetna om er när ni fuskar på höger sida.
Mvh Findus