434 323 läst ·
6 394 svar
434k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Jo, man får ju hålla stenkoll på bilarna som ska köras om.findus42 skrev:
Det finns risker med att köra om till höger. Regeln finns av en orsak.
Jag som typiskt ligger så långt till höger jag kan i laglig fart ser ett mönster.
När jag kommer i kapp några elbilar i mittfil som kör tie under så gör jag ett dubbelt filbyte till vänsterfil för att köra om. Om de inte ökar farten (vilket är väldigt vanligt) glider jag enkelt förbi och gör sedan ett dubbelt filbyte tillbaka till högerfilen.
Det jag då måste se upp med är någon knarkkurir i 140 som blåser förbi på högersidan. Jag skall ju inte behöva förvänta mig det när jag är på väg tillbaka till rätt fil. Jag vet ju det och ser upp. Det kan bli tajt när det går så mycket för fort.
Om man, som jag antar att @Fairlane gör, kör om till höger med typ +5/10. Då är det lätt hänt att man ligger i min döda vinkel efter att jag följt regeln och är på väg tillbaka. Har täckt skåpbil så det är en realitet.
Jag vet ju det här eftersom det händer några gånger varje vecka.
Men anta att den som följt regeln och är på väg att byta till högerfil inte har haft kort i 40år och lärt sig att aldrig lita på någon. Att en ovan förare förutsätter att det är fritt och slarvar lite.
Formellt är det då inte självklart vem som är vållande om det smäller.
Så var försiktiga när ni kör om till höger. Alla ser sig inte för. Förutsätt inte att alla andra är medvetna om er när ni fuskar på höger sida.
Mvh Findus
I.o.m att de inte ens vet vilken fil de ska köra i, så kan ju övriga körförmågan/uppmärksamheten vara bristfällig.
Och man får ju även hålla koll på de som tar flera filer i taget.
Det är inga problem i min skåpbil, en Ford Transit, den har sjukt bra backspeglar med separat vidvinkel.
Filbyten är det farliga ja.findus42 skrev:
Det finns risker med att köra om till höger. Regeln finns av en orsak.
Jag som typiskt ligger så långt till höger jag kan i laglig fart ser ett mönster.
När jag kommer i kapp några elbilar i mittfil som kör tie under så gör jag ett dubbelt filbyte till vänsterfil för att köra om. Om de inte ökar farten (vilket är väldigt vanligt) glider jag enkelt förbi och gör sedan ett dubbelt filbyte tillbaka till högerfilen.
Det jag då måste se upp med är någon knarkkurir i 140 som blåser förbi på högersidan. Jag skall ju inte behöva förvänta mig det när jag är på väg tillbaka till rätt fil. Jag vet ju det och ser upp. Det kan bli tajt när det går så mycket för fort.
Om man, som jag antar att @Fairlane gör, kör om till höger med typ +5/10. Då är det lätt hänt att man ligger i min döda vinkel efter att jag följt regeln och är på väg tillbaka. Har täckt skåpbil så det är en realitet.
Jag vet ju det här eftersom det händer några gånger varje vecka.
Men anta att den som följt regeln och är på väg att byta till högerfil inte har haft kort i 40år och lärt sig att aldrig lita på någon. Att en ovan förare förutsätter att det är fritt och slarvar lite.
Formellt är det då inte självklart vem som är vållande om det smäller.
Så var försiktiga när ni kör om till höger. Alla ser sig inte för. Förutsätt inte att alla andra är medvetna om er när ni fuskar på höger sida.
Mvh Findus
Har undrat precis samma, senast förra veckan såg jag två (på samma sträcka) och tänkte, låter trafikinspektören detta hända för att sen kugga eleven? Nu är det en halv evighet sen jag körde upp men vad jag tror mig minnas är att trafikinspektören inte sa ett dugg, bara delade ut kommandon som " sväng vänster i nästa rondell" och "vid nästa lediga lucka ska du parkera".G Greger_08 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 965 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 965 inlägg
Jag körde upp för inte så länge sedan, utökning av behörigheter, och kanske skiljer det sig då jag haft körkort länge, men ungefär som du beskriver det var det. Eller i mitt fall så pratade vi en del och det kunde vara "där framme ska vi ta vänster och man får köra vänster från båda körfälten, ingen ledtråd vilken fil man borde välja, det avgör man själv. Gjorde man en miss så påpekades det när situation var över, men inte medan det pågick. Det var dock inte så att de väntade tills man var tillbaka för då minns man kanske inte ens att man missade stopplikten, körde för fort, låg i fel fil eller vad er kunde vara. Jag tror de väntar och ser om personen kommer på att de är i fel fil och korrigerar. Om man korrigerar så kan de kanske nöja sig med att påpeka det efteråt, men kör man vidare tills man svänger av motorvägen så räknas det nog som ett större fel.Maria T skrev:
Har undrat precis samma, senast förra veckan såg jag två (på samma sträcka) och tänkte, låter trafikinspektören detta hända för att sen kugga eleven? Nu är det en halv evighet sen jag körde upp men vad jag tror mig minnas är att trafikinspektören inte sa ett dugg, bara delade ut kommandon som " sväng vänster i nästa rondell" och "vid nästa lediga lucka ska du parkera".
Kör i mittfilen ut från Göteborg på E20. Innerfilen viker av mot Partille efter några km. Borde kanske försöka hålla höger tills det är dags att svänga tillbaka? Å andra sidan är ytterfilen oftast ledig för dem som vill köra om. Och, ja, händer att innerfilen kör fortare - över 80-gränsen men de ligger ofta kvar i samma fil och kör av i Partille.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 965 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 965 inlägg
Ja ligger du i mittfil några km i onödan så gör du fel.K Kjell_G skrev:
Att ytterfil är tom förändrar inte det.
En del gillar kanske inte att släppa in nån när köbildning uppstår (tror inte det gäller dig) så därför tar jag ofta mitten.Fairlane skrev:
Vad skulle påföljden bli om konstaplarna inte gillar mitt körsätt?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 965 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 965 inlägg
Visst finns det folk som inte hjälper till när man vill byta fil, men du kommer se skyltning minst 1000 meter innan, vilket ju rätt rätt långt. Kan du byta fil på 100 meter när du kör på, bör du fixa det på 1000 meter sen.K Kjell_G skrev:
Det blir böter om polisen ingriper, vilket tyvärr är alltför sällan. Boten är på 500 kr.
Jaha trodde du menade tvärtom att du hade svårt att byta till högerfilen från mittfilen.K Kjell_G skrev:
Se Fairlanes svar. Byt i rimligt god tid. Du verkar ju hitta där så du vet vad som gäller. Annars är det som sagt alltid skyltat innan.
Att jag håller hastigheten är förstås ingen förmildrande omständighet? Jag hindrar antagligen trafikflödet och behöver anpassa mig till detsamma i övrigt med 10-20 km över gällande fartbegränsning.Fairlane skrev:
Visst finns det folk som inte hjälper till när man vill byta fil, men du kommer se skyltning minst 1000 meter innan, vilket ju rätt rätt långt. Kan du byta fil på 100 meter när du kör på, bör du fixa det på 1000 meter sen.
Det blir böter om polisen ingriper, vilket tyvärr är alltför sällan. Boten är på 500 kr.
Val av fil har inget med hastigheten att göra. Kör jag 150 och inga andra bilar i närheten ska jag välja högra filen. Kör jag 80 och kommer ikapp någon som kör i 70 kör jag om tv och byter tillbaka sedan.K Kjell_G skrev:
Hittar bra men är ibland dålig på att undvika rusningstrafikP Pin skrev:
Jag var ju nära att krocka med en uppkörningselev för något år sen (vet att jag skrev om det, troligen i denna tråd) där en elev med "skygglappar" körde genom en rondell - där kontaktade jag kontoret med regnummer på bilen och exakt tid (någon minut när) och hoppas verkligen inte den personen blev godkänd.Fairlane skrev:
Jag körde upp för inte så länge sedan, utökning av behörigheter, och kanske skiljer det sig då jag haft körkort länge, men ungefär som du beskriver det var det. Eller i mitt fall så pratade vi en del och det kunde vara "där framme ska vi ta vänster och man får köra vänster från båda körfälten, ingen ledtråd vilken fil man borde välja, det avgör man själv. Gjorde man en miss så påpekades det när situation var över, men inte medan det pågick. Det var dock inte så att de väntade tills man var tillbaka för då minns man kanske inte ens att man missade stopplikten, körde för fort, låg i fel fil eller vad er kunde vara. Jag tror de väntar och ser om personen kommer på att de är i fel fil och korrigerar. Om man korrigerar så kan de kanske nöja sig med att påpeka det efteråt, men kör man vidare tills man svänger av motorvägen så räknas det nog som ett större fel.
Kan det möjligen vara skillnad på att "ta ett helt nytt körkort" och att "uppgradera"? Du vet ju trafikreglerna, har kört XXX antal år, förhoppningsviss rätt felfritt, och det handlar mer om större fordon, högre vikt?
Jag har ingen aning, spånar bara.