P Pin skrev:
Ja
De hade väl blåljusen på för att de hade något viktigt att åka till
Vad är viktigare än att hålla rent i vänster- och mittfiler?

• Haha
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vad är viktigare än att hålla rent i vänster- och mittfiler?
Inget viktigare än mittfilen, men här var det bara två filer. Kanske var de på väg till trefiligt avsnitt av E4?

• Gilla
  • Haha
souterrain och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Unikt namn Unikt namn skrev:
Nyckeln till framgång är att blinka i god tid innan du avser svänga. Även om det finns en sur mottrafikant som blockar så kommer någon annan väldigt snart göra en lucka.
I Stockholm funkar det där jättebra.
I Uppsala är risken överhängande att den som är bakom luckan gasar på som tusan för att lägga sig 2 meter bakom bilen framför, allt för att täppa till luckan.
Jag vet inte om det finns någon stad i Sverige med sämre bilförare och värre trafiksituation.

• Gilla
  • Ledsen
z_bumbi och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Mikael_L Mikael_L skrev:
I Stockholm funkar det där jättebra.
I Uppsala är risken överhängande att den som är bakom luckan gasar på som tusan för att lägga sig 2 meter bakom bilen framför, allt för att täppa till luckan.
Jag vet inte om det finns någon stad i Sverige med sämre bilförare och värre trafiksituation.
Fast även där fungerar det ju då att lätta på gasen och åka in bakom puckot. Nu är det väl mest E4 som passerar utanför Uppsala som jag har koll på där det är bra att fatta vilken fil man ska ligga i, men finns det något ställe med trefiligt i Uppsala, där folk känner att de måste lägga sig i mittfilen för att högerfil blir en avfart en halvmil bort och att man då kanske inte kan byta fil?

Fairlane Fairlane skrev:
Fast även där fungerar det ju då att lätta på gasen och åka in bakom puckot. Nu är det väl mest E4 som passerar utanför Uppsala som jag har koll på där det är bra att fatta vilken fil man ska ligga i, men finns det något ställe med trefiligt i Uppsala, där folk känner att de måste lägga sig i mittfilen för att högerfil blir en avfart en halvmil bort och att man då kanske inte kan byta fil?
Det finns fyrfilig väg till och med! Dock bara två filer i varje riktning... ;)

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Fairlane
P Perplexus skrev:
Det finns fyrfilig väg till och med! Dock bara två filer i varje riktning... ;)
Jag gillar inte fyrfiliga vägar. Det är så svårt att lägga sig i mittfilen då de vägarna. 😉

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag gillar inte fyrfiliga vägar. Det är så svårt att lägga sig i mittfilen då de vägarna. 😉
Bredsladd och lite kreativ styrning så kan du blockera alla fyra...

• Haha
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
finns det något ställe med trefiligt i Uppsala, där folk känner att de måste lägga sig i mittfilen för att högerfil blir en avfart en halvmil bort och att man då kanske inte kan byta fil?
Kungsgatan. Jag ligger alltid mitt emellan filerna där. Omöjlig gata att våga välja fil i. 😉

• Haha
  • Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
engs
ullberg ullberg skrev:
Allra bäst gick det i fredags när jag tog en nytvättad svart Volvokombi till jobbet - när jag gick ut i vänsterfilen var alla mottrafikanter väldigt snabba att gå in till höger…

/U
Hade för många år sen en Volvo kombi, med rejält mörka rutor. Med en tidig fartkameravarnare i framrutan till vänster. (GPS men ingen guidning, enbart en som varnade för fartkameror med ljud och ljus och en simpel kompass). Som nog kunde misstolkas för radar eller annan specialutrustning.

Det sammantaget verkade göra att väldigt många misstog en för civilpolis. Många som gjorde omkörning för att sedan direkt lägga sig på märkt fart. Vilket var rätt så irriterande om man själv låg på +10% eller så. Stod man i en korsning och väntade på lucka var det många som saktade farten rejält.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Många radioamatörer har liknande erfarenhet, en bil med många antenner och en peiker-mikrofon på instrumentbrädan. En amatör i den lokala klubben var dessutom rörelsehindrad så han hade tillstånd att ha rattknopp. Väldigt många trodde att hans bil var en civil polisbil :)

Det var en vit SAAB till på köpet.

Men vi som var medlemmar i klubben visste hur maskerade civilbilarna är, vi hade nämligen två amatörer som var poliser och tog med oss på studiebesök i polihuset i Sollentuna. De visade inga hemligheter, tyvärr. Vi fick till exempel bara se utsidan av valvet med förstärkningsvapen :) Vi fick också se utsidan av en dörr längst bort i korridoren med dubbla lås (lite ovanligt för en dörr i en kontorskorridor). Vi fick inte veta vad som fanns bakom den, men de flesta av oss gissade på att det var ett rum som tillhörde SÄPO.

Detta är över 30 år sen.

RoTe
K karlmb skrev:
Härligt!
[länk]
En taxi dessutom. Varför blir man inte förvånad?
Kanske det nu kan sippra ner lite kunskap till alla mittfilscampare!
Då väntar vi bara på alla böter för dom som kör om på höger sida. Rätt ska va rätt i sann svensk anda!

• Haha
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
J
RoTe RoTe skrev:
Då väntar vi bara på alla böter för dom som kör om på höger sida. Rätt ska va rätt i sann svensk anda!
Det får man dock göra på ett antal vägar och under 80 gräns.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Der lär ju inte bli så många när hönsen lärt sig att hålla till höger.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
RoTe
J Jorel03 skrev:
Det får man dock göra på ett antal vägar och under 80 gräns.
Det är nog konstaterat tre hundra gånger i tråden redan och det var INTE det jag syftade på, vilket du kunde insett om du läst mina tidigare inlägg här.
K karlmb skrev:
Der lär ju inte bli så många när hönsen lärt sig att hålla till höger.
Kommer aldrig att hända, inte för en artikel i media.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.