Fairlane Fairlane skrev:
Visst är det så, men ivrarna för att man ska in i högerfilen så fort som möjligt anger ju att det är en risk för olyckor där vägen går ihop för att det är för korta avstånd.
Det har jag inte sett nån påstå. Däremot drabbas de som ligger i den långsamma filen av att behöva skapa en lucka för den som ska tränga sig in. Som jag ser det så hindrar den som tränger sig in annan trafik i det läget. Och det får man ju inte?

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Men det öppnas inte en ny fil på motorvägen, det stängs en fil.
Spelar ingen roll, det handlar om kökultur. De som väntat längst borde släppas igenom först.

• Gilla
  • Haha
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det blir en rent hypotetisk situation, för det händer i princip aldrig. Både folk framför och bakom kastar sig oftast till den nya kön.
Det där måste bero på var man bor och brukar handla. Jag upplever att det trots allt händer ganska sällan att någon rusar fram till den nyöppnade kassan. Åtminstone jämfört med hur ofta man ser motsvarande beteende i trafiken.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Det har jag inte sett nån påstå. Däremot drabbas de som ligger i den långsamma filen av att behöva skapa en lucka för den som ska tränga sig in. Som jag ser det så hindrar den som tränger sig in annan trafik i det läget. Och det får man ju inte?
Bra, vi är eniga om att det är otillåtet att hindra annan trafik, det är en start.

Om vänsterfilen är fri och högerfilen rullar i 30-40 km/h så är vi alltså eniga om att om någon går ut i vänsterfilen och kör 30-40 km/h och hindrar annan trafik som vill köra fortare så gör den föraren fel. Är vi eniga?

När man kör enligt kugghjulsprincipen så är det ingen som tränger sig och luckan som man behöver skapa är en del av samspelet i trafiken, man lättar lite på gasen, precis som i många andra situationer. Kör man vettigt är det minimal påverkan men envisas man med att ligga precis bakom framförvarande så får man bromsa också, men då har man bara sig själv att skylla.

Vad gäller delen om att folk säger att det är risk för olyckor där det går ihop så har jag iallafall läst argument som "Det finns också en regel som säger att man inte får köra om om det inte kan ske trafiksäkert, vilket torde innebära att man kan se att det finns chans att ta sig tillbaka till höger körfält utan att riskera medtrafikanterna." vilket antingen betyder att man tycker det är ofarligt = ok att köra om, eller farligt = inte ok att köra om.
Det är möjligt att det är en felaktig tolkning att skribenter som använder det argumentet för att motivera att man inte ska köra om anser att det är farligt (inte trafiksäkert), men det känns ändå som att det är det som man menar, varför annars ta upp det?!

• Gilla
Jorel03 och 2 till
  • Laddar…
Låt oss förenkla lite, för att tydliggöra principen:

Det finns två filer på en vägsträcka. Av någon anledning går dessa filer ihop i slutet på denna sträcka. Det finns inga av- eller påfarter inom flera hundra meter.

Fem fordon står (i det närmaste still) i högerfilen. Det förarna av fordon sex, sju och åtta kommer med samma takt som fordon släpps förbi den trånga sektionen.

Det finns nu tre principiella sätt att hantera detta.
1) förarna av de tillkommande fordonen ställer sig också i högerfilen. "Leverans" av fordonen sker efter ankomst, så 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8.
2) förarna av de tillkommande fordonen väljer vänsterfil och kör hela vägen fram till den trånga sektionen. Eftersom kugghjulsprincipen tillämpas "levereras" fordonen i ordningen 1, 6, 2, 7, 3, 8, 4, 5, eller, om förarna till vänster är tillräckligt "på" i ordningen 6, 1, 7, 2, 8, 3, 4, 5.
3) de fem första fordonen delar sig på höger- och vänsterfil, till 1, 3, 5 respektive 2, 4. "Leverans" sker i ordningen 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8.

Problemen, som jag ser det, är att princip 3 väldigt sällan tillämpas. Känns princip 1 eller 2 rimligast?

Fundera på vad som brukade hända här https://maps.app.goo.gl/NJ5fJ7pEbzNEdQ4S7 innan filerna ändrades. Vem tror att de som "råkade" köra i högerfil ända till näst sista bilen och plötsligt kom på att de egentligen ville köra rakt fram gjorde det för första gången?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Fairlane
kashieda kashieda skrev:
Låt oss förenkla lite, för att tydliggöra principen:

Det finns två filer på en vägsträcka. Av någon anledning går dessa filer ihop i slutet på denna sträcka. Det finns inga av- eller påfarter inom flera hundra meter.

Fem fordon står (i det närmaste still) i högerfilen. Det förarna av fordon sex, sju och åtta kommer med samma takt som fordon släpps förbi den trånga sektionen.

Det finns nu tre principiella sätt att hantera detta.
1) förarna av de tillkommande fordonen ställer sig också i högerfilen. "Leverans" av fordonen sker efter ankomst, så 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8.
2) förarna av de tillkommande fordonen väljer vänsterfil och kör hela vägen fram till den trånga sektionen. Eftersom kugghjulsprincipen tillämpas "levereras" fordonen i ordningen 1, 6, 2, 7, 3, 8, 4, 5, eller, om förarna till vänster är tillräckligt "på" i ordningen 6, 1, 7, 2, 8, 3, 4, 5.
3) de fem första fordonen delar sig på höger- och vänsterfil, till 1, 3, 5 respektive 2, 4. "Leverans" sker i ordningen 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8.

Problemen, som jag ser det, är att princip 3 väldigt sällan tillämpas. Känns princip 1 eller 2 rimligast?
Jag tycker var och en får välja hur den vill köra, men ingen får försöka tvinga någon annat till något.
Dvs om alla vill stå i kö så väljer de alternativ 1. Om någon vill nyttja vänsterfil så har de full rätt till det och ska inte hindras av någon annan.
kashieda kashieda skrev:
Fundera på vad som brukade hända här [länk] innan filerna ändrades. Vem tror att de som "råkade" köra i högerfil ända till näst sista bilen och plötsligt kom på att de egentligen ville köra rakt fram gjorde det för första gången?
Svårt att ha någon åsikt om när du inte skriver vad som förändrats?
Som det ser ut nu är det såklart fel att ligga i högerfil om man ska rakt fram, men inte pga någon rättvisa/orättvisa utan pga att skyltningen säger att man ska ligga i mittfil om man ska rakt fram.

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker var och en får välja hur den vill köra, men ingen får försöka tvinga någon annat till något.
Dvs om alla vill stå i kö så väljer de alternativ 1. Om någon vill nyttja vänsterfil så har de full rätt till det och ska inte hindras av någon annan.

Svårt att ha någon åsikt om när du inte skriver vad som förändrats?
Som det ser ut nu är det såklart fel att ligga i högerfil om man ska rakt fram, men inte pga någon rättvisa/orättvisa utan pga att skyltningen säger att man ska ligga i mittfil om man ska rakt fram.
Såhär är det nu: https://maps.app.goo.gl/8EZCETxvu5QhL7Ra7. Vänsterfilen blir bussfil runt 100 m efter korsningen.

Fairlane
Ok, nu är det en annan skyltning som man får följa. Jag förstår inte kopplingen med en tvåfilig väg som tillfälligt blir enfilig. Här är det tydligt skyltat vilken/vilka filer man ska välja för olika resmål. Så ser det inte ut i de situationer som diskuterats på sistone i tråden.

• Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, nu är det en annan skyltning som man får följa. Jag förstår inte kopplingen med en tvåfilig väg som tillfälligt blir enfilig. Här är det tydligt skyltat vilken/vilka filer man ska välja för olika resmål. Så ser det inte ut i de situationer som diskuterats på sistone i tråden.
Det hände ganska ofta att de som skulle rakt fram "råkade" köra förbi kön.

Jag tror att många som blir omkörda vid två+ett eller annan kö upplever att den som kör om försöker göra något liknande.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Fairlane
kashieda kashieda skrev:
Det hände ganska ofta att de som skulle rakt fram "råkade" köra förbi kön.
Visst, sådant händer såklart är otillåtet.
kashieda kashieda skrev:
Jag tror att många som blir omkörda vid två+ett eller annan kö upplever att den som kör om försöker göra något liknande.
Det är möjligt att de upplever det så, men det är en stor skillnad och det är att det är både tillåtet och rekommenderat att använda båda filerna som leder mot samma mål, till skillnad från i fallet ovan.

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om vänsterfilen är fri och högerfilen rullar i 30-40 km/h så är vi alltså eniga om att om någon går ut i vänsterfilen och kör 30-40 km/h och hindrar annan trafik som vill köra fortare så gör den föraren fel. Är vi eniga?
I mina ögon är det att anpassa hastigheten efter trafiksituationen, så att kugghjulsprincipen ska fungera smidigt längre fram. Kugghjulsprincipen förutsätter ju att fordonen håller samma hastighet.

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
I mina ögon är det att anpassa hastigheten efter trafiksituationen, så att kugghjulsprincipen ska fungera smidigt längre fram.
Flera km längre fram?
N Nerre skrev:
Kugghjulsprincipen förutsätter ju att fordonen håller samma hastighet.
Där det går ihop Ja, inte flera km innan.

• Gilla
Jorel03 och 2 till
  • Laddar…
I Köpenhamn.

Fairlane
Det händer att man stoppar bilister mellan Hallunda och Södertälje, men det är tyvärr ovanligt.

Förra veckan skulle jag köra på motorvägen vid Moraberg (Södertälje), norrut. Det är där påfartssträckan är lång, väldigt lång och där påfarten blir den nya högerfilen. Framför mig har jag en bilist som tillhör det väldigt osäkra släktet. Redan på 50-streckan var det svårt att köra fortare än 35. Sen ökade farten sakta, väldigt sakta. En bit efter det blivit 100 km/h enligt skylt så fort vi fram i hisnande 70 km/h. Det var tydligen lite för fort så föraren valde att bromsa. Sen gick det upp till 70 km/h igen, lagom tills det heldragna tog slut. Snabbt på med en vänsterblinkers och sen byta fil var tydligen hennes plan.
Jag låg kvar till höger och började accelerera (Ja, jag vet att det är förbjudet att köra om på högersidan), men det blev till att bromsa hårt när hon plötsligt slog på höger blinkers och bytte tillbaka till högerfilen...

Jag tyckte egentligen mest synd om henne faktiskt. Hon var uppenbart inte redo att framföra en bil själv, utan borde tagit fler lektioner, och var säkert väldigt stressad.

Sen fortsatte färden norrut, med bilar i mittfältet i 80 km/h med en lucka på 20 meter mellan varandra och en tom högerfil.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.