K karlmb skrev:
Alla lagar måste ju tolkas i den aktuella situationen. Tex så får man köra för fort i vissa situationer. Du får aldrig en polis tex att säga ifall och hur fort du då får köra.
I vilka situationer får man köra för fort?

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det finns väl aldrig påfarter där det är 2-filigt i ena riktningen? Jag har aldrig sett annat än att man "bryter" 2+1-vägen där det är korsningar. Annars kan ju de som kommer på påfarten bara svänga höger (för det är mitträcke mellan 2-filiga och 1-filiga körbanan).
Du skrev:

"Och garanterat inte på en 2+1-sträcka (där finns det inga påfarter)."

Påfarten är definitivt på en 2+1-sträcka och givetvis kan man inte svänga vänster och köra mot färdriktningen.

Satellitbild över en 2+1-väg med påfart, omgiven av skog, med markerade riktningspilar och en E4-skylt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
Mellan typ Eskilstuna och Arboga finns det väl ett flertal sådana påfarter?

Om det är köbildning på en del med fler än en fil körbar (undantag t ex om det är mycket dåligt snöröjt i vänsterfil) är det bästa rimligen att andra bilen i kön kör ut till vänster, och då hamnar bredvid den första bilen. Bil fyra lägger sig parallellt med bil tre, och så vidare. Vid samgåendet kör ungefär varannan bil vidare i den gemensamma filen.

Problemet uppstår när köns första del inte delar sig på de två filerna.

• Arg
Jorel03
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Om det är köbildning på en del med fler än en fil körbar (undantag t ex om det är mycket dåligt snöröjt i vänsterfil) är det bästa rimligen att andra bilen i kön kör ut till vänster, och då hamnar bredvid den första bilen. Bil fyra lägger sig parallellt med bil tre, och så vidare. Vid samgåendet kör ungefär varannan bil vidare i den gemensamma filen.

Problemet uppstår när köns första del inte delar sig på de två filerna.
På vilket sätt är det bäst?

Fairlane Fairlane skrev:
Att blockera en fil är lika fel som att lägga sig i vänsterfil på motorvägen och inte flytta sig för annan trafik, med motiveringen "jag kör högsta tillåtna hastighet, så ingen får köra om mig, så jag behöver inte flytta mig.". Det finns ju folk som tänker så också, men det är ju inte rätt för det.
Det där är ju ett bra exempel på hur lagtolkningen kan krocka. Den som blockerar bakomvarande på det sättet tänker nog ofta att eftersom man inte får köra snabbare än högsta tillåtna hastighet kan det inte rimligen vara otillåtet att blockera dessa. Lite som nödvärnsrätt. Man kan väl ändå tycka att det är lite magstarkt av någon som kommer i 140 att klaga på att framförvarande bilar bryter mot lagen genom att inte flytta på sig?

• Gilla
  • Arg
Jorel03 och 3 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Det där är ju ett bra exempel på hur lagtolkningen kan krocka. Den som blockerar bakomvarande på det sättet tänker nog ofta att eftersom man inte får köra snabbare än högsta tillåtna hastighet kan det inte rimligen vara otillåtet att blockera dessa. Lite som nödvärnsrätt. Man kan väl ändå tycka att det är lite magstarkt av någon som kommer i 140 att klaga på att framförvarande bilar bryter mot lagen genom att inte flytta på sig?
Du ska köra i högra körfältet. Byt till vänster för att köra om och byt tillbaka snarast när omkörningen är avslutad. Det har ingenting med någons hastighet att göra.

• Gilla
  • Älska
Jorel03 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det finns domar i mot personer som blockerar ett körfält. I länken nedan så finns en artikel om en lastbilschaufför som låg i 20-30 km/h(dvs samma hastighet som folk körde i det högra) i vänster körfält för att hindra folk från att köra om.

[länk]
Intressant, artikeln du länkar till är ganska bristfällig vad gäller detaljerna.

Här är en uppföljande artikel:
https://www.aftonbladet.se/bil/a/4dblLg/blockerade-vagen--slipper-boter

”Sven-Åke Sörensen friades i hovrätten”

Läs och begrunda 😉

• Gilla
TypRätt
  • Laddar…
P Pin skrev:
Du ska köra i högra körfältet. Byt till vänster för att köra om och byt tillbaka snarast när omkörningen är avslutad. Det har ingenting med någons hastighet att göra.
Det har du rätt i. Har jag rätt i att man inte ska köra snabbare än tillåtet?

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
På vilket sätt är det bäst?
Det blir inga plötsliga hastighetsändringar, varken vid delning eller hopgång.

• Haha
  • Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Det blir inga plötsliga hastighetsändringar, varken vid delning eller hopgång.
Om det är en långsamtgående kö i högra körfältet blir det väl allra minst hastighetsändringar om alla ligger kvar i en kö?

• Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
W Weimik skrev:
Intressant, artikeln du länkar till är ganska bristfällig vad gäller detaljerna.

Här är en uppföljande artikel:
[länk]

”Sven-Åke Sörensen friades i hovrätten”

Läs och begrunda 😉
Där ser man.
"Enligt riksåklagaren finns det inga exakta bestämmelser i lagen. Därför kan Sven-Åke inte ha gjort fel med flit."

Märkligt resonemang. Att han gjorde det med flit är ju uppenbart. Att han gjorde för är egentligen också rätt klart, men det verkar som han friades för att han inte att det var fel. Mycket underligt att fria någon för att de inte kan lagen.

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Den som blockerar bakomvarande på det sättet tänker nog ofta att eftersom man inte får köra snabbare än högsta tillåtna hastighet kan det inte rimligen vara otillåtet att blockera dessa.
Och lagstöd för det märkliga tankesättet finns var?

W Weimik skrev:
Man kan väl ändå tycka att det är lite magstarkt av någon som kommer i 140 att klaga på att framförvarande bilar bryter mot lagen genom att inte flytta på sig?
Var hittar du något i lagstiftningen om att skyldigheten att underlätta omkörning påverkas av den omkörandes hastighet?

W Weimik skrev:
Har jag rätt i att man inte ska köra snabbare än tillåtet?
En trafikants brott ger inte rätt för en annan trafikant att begå brott. Förvånande att det ens ska behöva skrivas.

• Gilla
Jorel03 och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
Finns det någon statistik som visar att fler bilar per tidsenhet passerar en enfilig sträcka om man använder båda istället för ena filen innan? Det enda jag hittar antyder motsatsen och att olycksrisken ökar med två köer som ska gå ihop till en.
Jag vet inte om någon statistik.
Men kön blir i alla fall kortare om båda körfälten används, samt ökar inte i längd lika snabbt.
Så ev minskar det mängden påkörningolyckor där längst bak ...

• Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Det har du rätt i. Har jag rätt i att man inte ska köra snabbare än tillåtet?
Det har som jag skrev ingenting alls med frågan att göra, så du får ingen bekräftelse från mig vad som är tillåtet. Vi vet alla som har körkort förhoppningsvis vad som är tillåtet, även om det tycks tveksamt vad gäller vilken fil man ska köra i.

• Gilla
Jorel03 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.