428 287 läst ·
6 382 svar
428k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Jobbade du månne på Skattemyndigheten 1995?W Weimik skrev:
Bilistkollektivet bör nyttja befintlig infrastruktur fullt ut för att därmed underlätta för bilistkollektivet. Det innebär givetvis inte att den som väljer att köra i höger körfält gör något fel.W Weimik skrev:
Finns det någon statistik som visar att fler bilar per tidsenhet passerar en enfilig sträcka om man använder båda istället för ena filen innan? Det enda jag hittar antyder motsatsen och att olycksrisken ökar med två köer som ska gå ihop till en.Alfredo skrev:
Det här med att kön blir "för lång" och blockerar påfarter är ju också en rätt teoretisk grej, det är inte ofta det händer. Och garanterat inte på en 2+1-sträcka (där finns det inga påfarter).
Och det kan ju lika gärna hända ju även om det är kö i båda filerna.
Och det kan ju lika gärna hända ju även om det är kö i båda filerna.
Det kan det absolut finnas.N Nerre skrev:
https://www.google.com/maps/search/...=EgoyMDI2MDExMS4wIKXMDSoKLDEwMDc5MjA3MUgBUAM=
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Haha, den var bra. Men lite tvärtom då eftersom jag till skillnad från dem vill hävda att det är skillnad på SKA. BÖR och FÅR.Alfredo skrev:
Ska man tänka att de som skriver ”ska” i den här tråden i själva verket menar ”får”? 🤔
Oj, det kan vara så att vi är överens där, men det kan å andra sidan hända att vi tolkar det du skriver olika.Alfredo skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Det händer såklart att avfarter blockeras (avfarter är viktigare att de inte blockeras än påfarter).N Nerre skrev:
Vilket paragraf tänker du i lagstiftningen som säger att 2-1 väg inte ska hanteras som andra vägar?
Nej inte lika gärna. Det kan givetvis ske, men det krävs ungefär dubbelt så många bilar.N Nerre skrev:
Det finns väl aldrig påfarter där det är 2-filigt i ena riktningen? Jag har aldrig sett annat än att man "bryter" 2+1-vägen där det är korsningar. Annars kan ju de som kommer på påfarten bara svänga höger (för det är mitträcke mellan 2-filiga och 1-filiga körbanan).useless skrev:
Diskussionen i stort handlar nog om de sakerna, så har jag också uppfattat det. Du valde nog bara att svara på fel inlägg.Fairlane skrev:
Ok, jag har uppfattat diskussionen som att den handlade om följande:
- Ska båda körfälten användas om det ena försvinner längre fram
- Är det tillåtet att lägga sig och blockera det körfält som har färre bilar, för att det är "orättvist" mot de som lagt sig i körfältet med fler bilar
- Många uppskattar när en lastbil blockerar den "tomma" filen
- Vissa förminskar riskerna med att preja andra bilister
- Vissa tycker det är svårt och riskfyllt med blixtlåsprincipen
- Några anser att diskussionen endast rör 2-1 väg och att det där gäller annorlunda regler mot en motorväg med ett tillfälligt hinder, samtidigt som det är samma regler
Men sådana tolkningar görs ju ändå hela tiden av enskilda personer, vad du än tycker om det.Fairlane skrev:
Jag känner inte till någon lag som specifikt behandlar 2+1-väg, och inte heller någon lag som behandlar huruvida man i någon situation ska/bör/får lämna en fil med kö för att köra om x antal bilar och sedan lägga sig i kön igen. Trafikförordningen kapitel 2 gör det i alla fall inte.Fairlane skrev:
Då är vi i alla fall halvt överens.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Givetvis är det så. Folk gör en massa tokigt oavsett vad jag tycker om det, men det betyder ju inte att det är rätt. Att blockera en fil är lika fel som att lägga sig i vänsterfil på motorvägen och inte flytta sig för annan trafik, med motiveringen "jag kör högsta tillåtna hastighet, så ingen får köra om mig, så jag behöver inte flytta mig.". Det finns ju folk som tänker så också, men det är ju inte rätt för det.W Weimik skrev:
Jo, kapitlet 2 i trafikförordningen är allmän och den gäller om det inte finns någon annan paragraf som säger något annat och det finns ingen paragraf som säger att 2-1 ska hanteras annorlunda, alltså ska den inte det.W Weimik skrev:
Det är ju alltid något. 🙂W Weimik skrev:
Fast här pratar vi om enskilda privatpersoner som omsätter sin tolkningar till brottsligt agerande som någon form av privatpoliser. Inte om tolkningar som alla laglydiga försöker göra för att göra rätt.W Weimik skrev: