432 628 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Jag har inte påstått att just du har det. Men om ingen gör det, varför/hur har diskussionen uppstått? Varför diskuterar vi frågan över huvud taget om alla är överens om att vi ska göra som polisen säger, eller var det kanske så att vissa tycker att vi ska köra på ett sätt som går tvärt emot det som polisen för fram?W Weimik skrev:
Nej det kan jag inte.
Kan du hänvisa till något som säger att följande inte ska tillämpas på 2+1-väg (min fetning)?
"Vid kö på grund av vägbygge/olycka/haveri eller annat så kör man lugnt och stilla i BÅDA körfälten fram till hindret. Därefter tillämpar man blixtlåsprincipen. Inget annat eget hittepå!"
Fram till hindret. Är det kö på 2+1-väg är det inte platsen där det går ihop till 1 körfält som är hindret, hindret ligger med största sannolikhet längre fram.
Och "lugnt och still" tolkar jag som "samma hastighet i bägge körfälten".
Och "lugnt och still" tolkar jag som "samma hastighet i bägge körfälten".
Inte är väl två filer som övergår till en på en 2+1-väg att jämföra med vägbygge/olycka/haveri? Den tolkningen är för mig helt orimlig.tveksamt skrev:
Jag har inte påstått att just du har det. Men om ingen gör det, varför/hur har diskussionen uppstått? Varför diskuterar vi frågan över huvud taget om alla är överens om att vi ska göra som polisen säger, eller var det kanske så att vissa tycker att vi ska köra på ett sätt som går tvärt emot det som polisen för fram?
Nej det kan jag inte.
Kan du hänvisa till något som säger att följande inte ska tillämpas på 2+1-väg (min fetning)?
"Vid kö på grund av vägbygge/olycka/haveri eller annat så kör man lugnt och stilla i BÅDA körfälten fram till hindret. Därefter tillämpar man blixtlåsprincipen. Inget annat eget hittepå!"
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Då är vi inne på detta igen, om det ska vara olika regelverk på tvåfiliga vägar och 2-1 vägar.N Nerre skrev:
Tidigare så skulle inte vara olika regelverk, men man skulle agera olika... 🤔
Det blir samma hastighet när filerna är lika långa. Är det däremot 1 bil i en fil och 100 i filen bredvid så blir det inte det.N Nerre skrev:
Tänker du på "tät köbildning"? Jag ser framför mig situationer där det är köer i flera/samtliga körfält och köer som ömsom står helt still och ömsom rullar sakta så att två bilar bredvid varandra i olika körfält ofta "kör om" varandra "gång på gång".K karlmb skrev:
En polis sa tom en gång till mig att passera långsamt i gamla tidens vägren inte är samma som omkörning....Alfredo skrev:
Men det kan ha berott på att han ville sätta dit mig för en annan sak...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
De följer väl sanna lagar?W Weimik skrev:
Eller gäller lagen inte på 2-1 färg, där gäller olika trafikanters egenpåhittade "rättvise-regler"?
Givetvis kan det finnas skäl att inte använda en fil på en 2-1-väg vid vissa situationer, men frågan avgörs lämpligen av polis och väghållare inte av enskilda trafikanter.
Inga problem alls efter 45:an.Plupp 173289 skrev:
Njuter varje gång jag är ute å kör på landsbygden.
Varför inte testa, när Ni ändå är ute å kör.
Skit i all stress o måste denna helg.
Redigerat:
(Ja, inte följer de falska lagar. Sorry.)Fairlane skrev:
Vare sig mitt inlägg eller inlägget jag svarade på handlade om några lagar. Eller tänker alltså du också att två filer som övergår till en på en 2+1-väg är att jämställa med att en fil upphör på grund av vägbygge/olycka/haveri? Om polisen hänvisar till mord/våldtäkt/misshandel och annat, tänker du då att ”annat” kan vara snatteri?
Bortsett från det, vilken lag är det du menar här? Alla lagar är föremål för tolkning som kan variera i olika situationer. Det är inget konstigt med det.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Nej givetvis tänker jag inte det. Jag tänker att samma regler om att man inte får hindra annan trafik gäller även på 2-1 väg.W Weimik skrev:(Ja, inte följer de falska lagar. Sorry.)
Vare sig mitt inlägg eller inlägget jag svarade på handlade om några lagar. Eller tänker alltså du också att två filer som övergår till en på en 2+1-väg är att jämställa med att en fil upphör på grund av vägbygge/olycka/haveri? Om polisen hänvisar till mord/våldtäkt/misshandel och annat, tänker du då att ”annat” kan vara snatteri?
Ja, och det är privatpersoner som ska tolka lagarna menar du?W Weimik skrev:
Då förstår jag ännu mindre vad du far efter. Vare sig mitt inlägg, inlägget som jag svarade på eller inlägget som det svarade på eller inlägget som det svarade på berör hindrande av trafik. Jag ids inte gå längre bak så du får tro mig när jag säger att inget i mina senaste inlägg var tänkta att handla om hindrande av trafik.Fairlane skrev:
Privatpersoner är hänvisade till att tolka lagar så länge det inte finns tydliga domar som avgör frågan det gäller. Du som har hängt här så länge kan inte ha missat alla trådar som kommer fram till att vissa lagar är öppna för tolkning?
Om du vill diskutera tolkning av en viss lag vidare kan du väl tala om vilken lag du menar ska tolkas som att man på 2+1-väg med tät köbildning som sträcker sig över en hel 1+2-sträcka ska använda även vänster körfält?
Bonusfråga: Menar du att man bryter mot någon lag och riskerar att bötfällas om man håller sig i höger körfält trots att det är tomt till vänster?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Ok, jag har uppfattat diskussionen som att den handlade om följande:W Weimik skrev:Då förstår jag ännu mindre vad du far efter. Vare sig mitt inlägg, inlägget som jag svarade på eller inlägget som det svarade på eller inlägget som det svarade på berör hindrande av trafik. Jag ids inte gå längre bak så du får tro mig när jag säger att inget i mina senaste inlägg var tänkta att handla om hindrande av trafik.
- Ska båda körfälten användas om det ena försvinner längre fram
- Är det tillåtet att lägga sig och blockera det körfält som har färre bilar, för att det är "orättvist" mot de som lagt sig i körfältet med fler bilar
- Många uppskattar när en lastbil blockerar den "tomma" filen
- Vissa förminskar riskerna med att preja andra bilister
- Vissa tycker det är svårt och riskfyllt med blixtlåsprincipen
- Några anser att diskussionen endast rör 2-1 väg och att det där gäller annorlunda regler mot en motorväg med ett tillfälligt hinder, samtidigt som det är samma regler
Det finns domar i mot personer som blockerar ett körfält. I länken nedan så finns en artikel om en lastbilschaufför som låg i 20-30 km/h(dvs samma hastighet som folk körde i det högra) i vänster körfält för att hindra folk från att köra om.W Weimik skrev:
https://www.aftonbladet.se/bil/a/a2v1qE/vi-far-inte-agera-poliser-i-trafiken
Klart det är så och den tolkningen görs lämpligen inte av enskilda trafikanters tyckande.W Weimik skrev:
Mig veterligen finns ingen enskild lag för just den situationen, så då får man hålla sig till den Trafikförordningen, exempelvis kapitel 2.W Weimik skrev:
Om du har en referens till en lag som just behandlar 2-1 väg under vissa situationer så vore det intressant att se den.
Nej det har jag aldrig påstått. Jag har tvärtom sagt att folk gärna får göra det om de vill, men de får absolut inte hindra trafik som vill köra i vänsterfilen.W Weimik skrev:
Jag tycker att det är en högst relevant fråga. Det hänvisas lite blandat till vad polisen säger respektive vad lagen säger så jag ville dubbelkolla.Alfredo skrev:
Det antyds ju faktiskt att polisen säger att man SKA använda båda körfälten och då borde det ju finnas något slags krav på att man SKA se till att det görs. Detta till skillnad mot att någon säger att man BÖR eller FÅR använda båda körfälten.
Men då utgår jag ifrån att åtminstone du inte tycker att man ska/måste/behöver utnyttja båda körfälten?