Fairlane
Det är lite fascinerande att så många tycker att det är att hindra någon, eller till och med att det är fara, när man kör enligt blixtlåsprincipen, men inte med ett ord kommentera när folk avsiktligt prejar andra. Då är det risk för personskador, men då ifrågasätts det om det ens skett något brottsligt.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är lite fascinerande att så många tycker att det är att hindra någon, eller till och med att det är fara, när man kör enligt blixtlåsprincipen, men inte med ett ord kommentera när folk avsiktligt prejar andra. Då är det risk för personskador, men då ifrågasätts det om det ens skett något brottsligt.
Jag tycker att det är hemskt klandervärt om folk avsiktligt prejar andra. Jag tror att anledningen till att man inte kommenterar det är att det är så självklart att det känns överflödigt.

Jag tycker att det är fascinerande att så många känner ett behov av att rättfärdiga sitt beteende genom att hänvisa till långsökta problem med tilltäppta påfarter eller att man minsann bara gör som polisen säger när det i de flesta fall enbart handlar om att man vill komma fram så fort som möjligt och att man gärna gör det på bekostnad av andra.

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
W Weimik skrev:
Jag tycker att det är hemskt klandervärt om folk avsiktligt prejar andra. Jag tror att anledningen till att man inte kommenterar det är att det är så självklart att det känns överflödigt.
Och ändå ifrågasatte du ni om ett brott begåtts?
Du valde också att ändra polismannen till aspirant och ändra preja till blockera

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det brukar lösa sig. Dels finns ofta en vägren och dels brukar folk i vänsterfil kunna flytta vänster och de i högerfil flytta höger. Ibland lägger man en räddningsgata, dvs markerar en fil med röda kryss. Då är det förbjudet att köra där, körkortet kan ryka.

Polisen vill att man nyttjar båda körfälten. Det blir då märkligt hitta på en massa egna regler med olika motiveringar som "rättvisa" eller att man vill underlätta för räddningstjänsten. Kanske är räddningstjänsten redan på plats, kanske behövs de inte. För mig är det helt ok om folk vill knöka ihop sig i en fil, så länge de inte väljer att blockera eller preja andra.
När jag har varit med om det så har man/vi flyttat oss åt höger och blåljus och bärgare har kommit fram i de fall de är i närheten. Sen är det varje gång några som fyller på den tomma filen och så tar det stopp. Totalt.
En bärgare som står två kilometer från olyckan gör inte att jag kommer fram snabbare och en ambulans som står tre kilometer bort räddar inga liv.
Kör man en fil och de längst fram rundar olyckan om/när det går rör sig alla framåt utan att hindra insatsen.
Så jag skulle säga att en öppen fil är betydligt säkrare än att fylla alla och att alla kommer fram minst lika snabbt utom för de som ska åka av mellan olyckan och sin plats i kön. Fast det är oftast långt mellan avfarterna och inom ganska kort tid brukar många i alla fall åka av på avfarten.
En öppen fil är det som används i många andra länder och det är lite underligt att trafiken skulle funka så olika.
Jag vet att polisen i det specifika fallet rekommenderar det men jag som kommer fram till en kö kan omöjligt veta vad som händer längre fram.

• Arg
Jorel03
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Och ändå ifrågasatte du ni om ett brott begåtts?
Du valde också att ändra polismannen till aspirant och ändra preja till blockera
Det finns ju en glidande skala av vad preja innebär, men om man ser det strikt så krävs det nog att en bil kör in i en annan med tillräcklig kraft för att det ska uppstå åtminstone någon form av skada. Jag uppfattade inte att så var fallet. Om så var fallet undrar jag verkligen hur det kan komma sig att polisen släppte det (vilket jag i och för sig inte vet att han eller hon gjorde, men eftersom det inte nämndes något ingripande är min gissning att det hela släpptes). Således ifrågasatte jag 1) att det rörde sig om prejning i ordets egentliga betydelse och 2) därmed att något brott hade begåtts. Jag tror faktiskt att rätt benämning på incidenterna är ”försök att blockera”.

Jag trodde Pa var en förkortning för polisaspirant. Jag ber om ursäkt ifall jag hade fel och om någon blev kränkt.

• Gilla
  • Arg
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Z z_bumbi skrev:
När jag har varit med om det så har man/vi flyttat oss åt höger och blåljus och bärgare har kommit fram i de fall de är i närheten. Sen är det varje gång några som fyller på den tomma filen och så tar det stopp. Totalt.
Ja så blir det om det är stopp och man stannar precis bakom framförvarande. Är man till att ha lite utrymme fram till bilen framför, när det är helt stilla så är det normalt lätt att släppa fram blåljus i mitten, det har jag sett massor med gånger.
Z z_bumbi skrev:
En bärgare som står två kilometer från olyckan gör inte att jag kommer fram snabbare och en ambulans som står tre kilometer bort räddar inga liv.
Givetvis, men det förutsätter att folk inte flyttar sig, vilket de allra flesta ändå gör.
Z z_bumbi skrev:
Kör man en fil och de längst fram rundar olyckan om/när det går rör sig alla framåt utan att hindra insatsen.
Ja. Om det är för att få fram hjälp så är det ju en sak, då finns ibland räddningsgator. För de flesta verkar det snarare vara rättvisa som eftersträvas. Det är ju knappast för att ambulansen ska komma fram fortare som folk förespråkar att man ska krypköra i vänsterfil.
Z z_bumbi skrev:
Så jag skulle säga att en öppen fil är betydligt säkrare än att fylla alla och att alla kommer fram minst lika snabbt utom för de som ska åka av mellan olyckan och sin plats i kön. Fast det är oftast långt mellan avfarterna och inom ganska kort tid brukar många i alla fall åka av på avfarten.
Det kan man såklart tycka, och vill man köra så är det tillåtet. Det är dock inte tillåtet att hindra andra, som dessutom också råkar köra tillåtet.
Z z_bumbi skrev:
En öppen fil är det som används i många andra länder och det är lite underligt att trafiken skulle funka så olika.
Det kanske det är, det används även i Sverige ibland, men då styrt av väghållare och räddningspersonal. Vill man ändra regelverket till det så finns vettigare vägar än att blockera folk som följer aktuellt regelverk.
Z z_bumbi skrev:
Jag vet att polisen i det specifika fallet rekommenderar det men jag som kommer fram till en kö kan omöjligt veta vad som händer längre fram.
Det är inte bara i det specifika fallet, det är allmänt. Samma sak säger Trafikverket.

Nej, man kan omöjligt veta vad som händer längre fram. Kanske är hindret redan borta, men ändå ska man in i kön?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Tydligen är det inte så. Det finns de som påstår att de tror att det uppskattas av nästan alla.
T TypRätt skrev:
Jag tror utan att tveka att 99% av all trafik uppskattar när en stor tung tradare kör över båda filerna.
Sen kan man märka ord om man vill och framföra att blockera och preja inte är riktigt samma sak men avsikten är i vilket fall densamma, att genom brott hindra andra trafikanter.

Såg jag någon göra som ovan skulle jag ringa 112 omgående! Polisen brukar vara intresserade av rattfyllon och någon annan anledning kan jag inte se till att man behöver dubbla filer.

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tydligen är det inte så. Det finns de som påstår att de tror att det uppskattas av nästan alla.
Sen kan man märka ord om man vill och framföra att blockera och preja inte är riktigt samma sak men avsikten är i vilket fall densamma, att genom brott hindra andra trafikanter.

Såg jag någon göra som ovan skulle jag ringa 112 omgående! Polisen brukar vara intresserade av rattfyllon och någon annan anledning kan jag inte se till att man behöver dubbla filer.
Om man vill märka ord kan man påpeka att polismannen i det länkade fb-inlägget säger att man ska köra i båda filerna så den tunga tradaren kanske bara tar honom på ordet 😄

Skulle du verkligen ringa 112? Det känns lite överdrivet och jag tvivlar på att det skulle leda till någon utryckning.

Jag tror för övrigt att TypRätt är TypFel i det här fallet.

• Gilla
  • Arg
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Skulle du verkligen ringa 112?
Om en långtradare försöker agera trafikpolis alternativt är sjuk eller full, absolut! Noll tolerans för den typen av kriminella! Alternativt trafikfarligt sjuka.

W Weimik skrev:
jag tvivlar på att det skulle leda till någon utryckning.
Kanske, kanske inte...

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
W Weimik skrev:
att polismannen i det länkade fb-inlägget
Kan som sagt inte läsa detta så har svårt att kommentera det.

Fairlane
För den som inte har möjlighet att läsa inlägget på Facebook så är det följande som polismannen i Helsingborg skriver (bilden finns i inlägg #6041):

"Ovan bild är från igår på E4:an, riktning in mot Helsingborg. En bil har fått haveri och står i vägrenen. Vi är på plats och ”blåar”.

På bilden är kön cirka 500m lång i ett körfält. Detta är ett beteende som är fel och potentiellt farligt. När dessutom en del förare ställer sig för att ”blockera” ett körfält för att folk inte ska ”tränga” sig så har vi ett allvarligt problem. Använder man båda körfälten så halveras längden på kön.

Vid kö på grund av vägbygge/olycka/haveri eller annat så kör man lugnt och stilla i BÅDA körfälten fram till hindret. Därefter tillämpar man blixtlåsprincipen. Inget annat eget hittepå!

Har själv de senaste två veckorna blivit prejad två gånger i min privata bil och det var nära en gång när jag körde målad radiobil. Den gången ”avbröt” föraren sin prejning då han såg att det var en polisbil som körde på RÄTT SÄTT!

Sluta med det här beteendet omedelbart! Både att lägga er i en enda lång kö och definitivt sluta med att preja/blockera bilister som gör rätt."

Eller sammanfattat i punktform:
  • Vid kö på grund av vägbygge/olycka/haveri använd båda körfälten
  • Använd blixtlåsprincipen
  • Inget eget hittepå
  • Sluta preja/blockera bilister som gör rätt

• Gilla
Jorel03 och 4 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Jag tror för övrigt att TypRätt är TypFel i det här fallet.
Men om ni inte 99% (självklart vet jag inte exakt siffra men en klar majoritet) skulle vilja hålla på köordningen så skulle du ju aldrig få problemet med 1 lång kö. Jag utgår sedan ifrån att alla som själva inte vill beröva någon dess plats i kön också inte själva vill att någon går för dem och där av precis som jag blir glada när någon förhindrar detta. Endast den som nu inte längre kan norpa plats har ju förlorat något alla andra i kön har ju vunnit på det.

• Arg
Jorel03
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Men om ni inte 99% (självklart vet jag inte exakt siffra men en klar majoritet) skulle vilja hålla på köordningen så skulle du ju aldrig få problemet med 1 lång kö. Jag utgår sedan ifrån att alla som själva inte vill beröva någon dess plats i kön också inte själva vill att någon går för dem och där av precis som jag blir glada när någon förhindrar detta. Endast den som nu inte längre kan norpa plats har ju förlorat något alla andra i kön har ju vunnit på det.
Jag tror inte ens att 99% bryr sig nämnvärt om att somliga kör om kön. Av de som bryr sig tror jag långt ifrån en majoritet tycker att det är bra att en privatperson tar lagen i egna händer.

Personligen tycker jag att egoisterna som kör om när det är tät köbildning på 1+2-väg borde få grymma straff, men tyvärr finns det ju ingen (laglig) möjlighet till det.

• Wow
  • Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Jag tycker att det är fascinerande att så många känner ett behov av att rättfärdiga sitt beteende...
Och jag tycker det är fascinerande att det ska behövas något mer rättfärdigande än att man gör som polisen säger att man ska när det handlar om trafikregler, trafiksituationer och hur man ska bete sig i trafiken.
Varför tycker du att det behövs mer än det?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Och jag tycker det är fascinerande att det ska behövas något mer rättfärdigande än att man gör som polisen säger att man ska när det handlar om trafikregler, trafiksituationer och hur man ska bete sig i trafiken.
Varför tycker du att det behövs mer än det?
Jag har, vad jag minns, inte bett någon rättfärdiga sig alls. Självklart ska man göra som polisen säger. Kan du hänvisa till något specifikt där polisen säger att man när det är tät köbildning på 2+1-väg ska använda båda körfälten på 2-sträckorna?

• Arg
Jorel03
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.