432 626 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Och som tillägg kan sägas att det knappast hjälper att vissa känner sig kränkta av blixtlåsprincipen. Alltså - om jag väljer att köra om ett antal bilar på 2-sträckan så vet jag inte om jag blir insläppt i högerfilen av potentiellt lättkränkta medtrafikanter när denna sträcka upphör…J jocke31 skrev:Det känns som en snikversion av en riktig motorväg (eller åtminstone motorled), som är betydligt bättre och säkrare.
Oftast är de onödigt smala också. Fram för fler motorvägar.
Det skapas dessutom en hel del stress vid varje tillfälle då det blir 2 filer eftersom vissa då gärna vill köra om så många fordon som möjligt innan vägen smalnar av igen.
Finns det någon lag, förordning eller föreskrift som säger det? Eller hur och av vem har det bestämts?P Pin skrev:Men nu är det bestämt över huvudet på oss alla att båda körfälten ska utnyttjas och sedan blixtlåsprincipen där det övergår till endast ett körfält. Sedan kan vi ha åsikter om detta är bra eller om det finns bättre metoder. Att omsätta sin avvikande åsikt till handling (blockera, preja, byta fil mitt i kön) i trafiken blir dock inte bra.
https://www.byggahus.se/forum/threa...en-aven-om-de-inte-kor-om.342289/post-6505968W Weimik skrev:
Samt paragrafen efteråt:
Trafikförordningen (3 kap. 44 §) kräver ömsesidig hänsyn. Blixtlåsprincipen rekommenderas (av Trafikverket, polisen, körskolor m.fl.) men är ingen lag.W Weimik skrev:
Resonemanget är att detta:
- minskar långa köer
- skapar rättvis fördelning och minskar irritation
Men i detta fall handlar det om att agera på det sätt som rekommenderas av de som har till uppgift att utfärda denna typ av rekommendationer. Att använda befintlig infrastruktur fullt ut är inte egoistiskt eller konstigt utan det påbjudna beteendet!W Weimik skrev: