W Weimik skrev:
Det står även att man inte får byta körfält om det utgör ett onödigt hinder för andra. I fallet 2+1-väg är det definitivt onödigt att först byta till vänster körfält och sedan hindra sina medtrafikanter när man ska byta till höger körfält.
Tror du på riktigt att du har rätt eller tycker du det borde fungera som du resonerar?

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Är inte själva tanken med 2-1-vägar att folk ska ges möjlighet att köra om på ett säkert sätt?
För övrigt avskyr jag dessa vägar.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Eller så håller förarna lite avstånd och undviker start och stopp i kön. Men visst får du sakta in. Alternativet hade ju varit fler bilar i samma kö, dvs fler bilar framför dig. Då får du sakta in vid dubbla avståndet till hindret och ställa dig i den enda kön, om detta är vad du förespråkar?

Samma sak gäller båda filerna så det är ingenting unikt för högra filen, även de i vänstra filen får skapa lucka åt dem i högra filen.

Som skrivits innan, problemet är de som byter fil inte där hindret är utan fem,tio eller godtyckligt antal bilar innan. Då bryts turordningen.
Jag tycker att problemet är de som byter fil fem, tio eller godtyckligt antal bilar innan hindret och sedan ska byta tillbaka vid hindret.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Är inte själva tanken med 2-1-vägar att folk ska ges möjlighet att köra om på ett säkert sätt?
Om vissa fick bestämma, 1+1 väg.
Det är inte rättvist att bli omkörd.

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Tror du på riktigt att du har rätt eller tycker du det borde fungera som du resonerar?
Jag menar när det är tät köbildning. Är det inte tät köbildning hindrar du inte någon när du byter körfält.

• Gilla
Nerre och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Ja, precis, men inte när det är tät köbildning. Jag inser att jag glömde nämna den aspekten.

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
W Weimik skrev:
Det står även att man inte får byta körfält om det utgör ett onödigt hinder för andra. I fallet 2+1-väg är det definitivt onödigt att först byta till vänster körfält och sedan hindra sina medtrafikanter när man ska byta till höger körfält.
Instämmer när det gäller 2+1, det är ju därför polisen stänger av omkörningsfälten norr om Uppsala under sportlovshelgerna och påskhelgen.

Men är det olycka/vägarbete gäller blixtlåset, punkt slut!

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Jag menar när det är tät köbildning. Är det inte tät köbildning hindrar du inte någon när du byter körfält.
Hur kan det bli tät köbildning om det finns ett tomt körfält till vänster?

• Gilla
  • Älska
Jorel03 och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Om vissa fick bestämma, 1+1 väg.
Det är inte rättvist att bli omkörd.
Om du menar mig så kör jag om betydligt fler bilar än jag blir omkörd av. Det har inte med rättvisa att göra.

J jocke31 skrev:
Jo, men är det permanent kö i ”huvudfilen” blir det bara ryckigt för alla. Men det mr ju väldigt sällan det är då tät trafik på sådana vägar. Det är väl (något tillspetsat) nästan bara mot Gävle på väg hem från sportlovet och E22 mot Kalmar på midsommar
J jocke31 skrev:
Varför då? De är säkra, lätts att köra om på och ofta skyltade 10–20 högre än motsvarande vanliga landsvägar.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Det står även att man inte får byta körfält om det utgör ett onödigt hinder för andra.
Det är inget onödigt hinder att byta körfält då två körfält blir ett. Det är tvärtemot väldigt nödvändigt att bägge körfälten anpassar sig till den nya situationen med enbart ett körfält, vilket smidigast görs genom den så kallade blixtlåsprincipen.

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är å andra sidan själva konceptet med kö, att man väntar på sin tur.
Det är ju precis det jag och några till försöker få fram 😉

• Wow
  • Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
Varför då? De är säkra, lätts att köra om på och ofta skyltade 10–20 högre än motsvarande vanliga landsvägar.
Det känns som en snikversion av en riktig motorväg (eller åtminstone motorled), som är betydligt bättre och säkrare.
Oftast är de onödigt smala också. Fram för fler motorvägar.
Det skapas dessutom en hel del stress vid varje tillfälle då det blir 2 filer eftersom vissa då gärna vill köra om så många fordon som möjligt innan vägen smalnar av igen.

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
Mats-S
Och ens tur är det när två filer vävs ihop direkt efter en bil från den andra filen.
Ens tur blir det där blixtlåset går från 2 till 1 fil, och blixtlåset börjar där en fil slutar.

• Gilla
Jorel03 och 3 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Det är ju precis det jag och några till försöker få fram 😉
Men nu är det bestämt över huvudet på oss alla att båda körfälten ska utnyttjas och sedan blixtlåsprincipen där det övergår till endast ett körfält. Sedan kan vi ha åsikter om detta är bra eller om det finns bättre metoder. Att omsätta sin avvikande åsikt till handling (blockera, preja, byta fil mitt i kön) i trafiken blir dock inte bra.

• Gilla
  • Älska
tveksamt och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.