Fairlane
useless useless skrev:
Hur ska räddningstjänsten komma fram till olyckan om alla filer är fyllda med bilar?
Det brukar lösa sig. Dels finns ofta en vägren och dels brukar folk i vänsterfil kunna flytta vänster och de i högerfil flytta höger. Ibland lägger man en räddningsgata, dvs markerar en fil med röda kryss. Då är det förbjudet att köra där, körkortet kan ryka.

Polisen vill att man nyttjar båda körfälten. Det blir då märkligt hitta på en massa egna regler med olika motiveringar som "rättvisa" eller att man vill underlätta för räddningstjänsten. Kanske är räddningstjänsten redan på plats, kanske behövs de inte. För mig är det helt ok om folk vill knöka ihop sig i en fil, så länge de inte väljer att blockera eller preja andra.

• Gilla
Jorel03 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Bilden är från en motorväg, ej sportlov, där polisen anser att trafikanterna för fel som inte nyttjar båda filerna.

Frågan är då vad du anser om jag skulle köra förbi kön i detta läge, är det ok eller orättvist?
Detta är en motorväg som hela tiden har två filer så här håller jag med dig om att det bästa är att köra fram till polisbilen och fylla båda filerna. Det bör dock göras i relativt låg hastighet så beroende på hur fort du tycker man får köra om på insidan här så kanske du fortfarande tycker att jag skulle hållit upp trafiken. Men ja jag hade lagt mig i den "lediga" filen och kört kanske 20km/h snabbare än den andra filen fram till polisen och blinkat in där.
Fairlane Fairlane skrev:
Om någon väljer att blockera mig är det bra eller fel?
Här verkar det ju onödigt för som du skrev tidigare så kommer ju polisen förr eller senare bli färdig och flytta på sig och då blir det ju en väldigt lång kö som varken vet bu eller bä, oftast så löser sig kön bakåt fort ändå för de längre bak ser att alla börjar köra ut i andra filen och gör det samma men problematiken med köer som ringlar sig upp på påfarter finns fortfarande så där av anser jag det absolut dumt att blocka kring städer.

Alfredo Alfredo skrev:
OK. Ska jag tolka det som att du anser att just din åsikt om moral är viktigare än lagstiftningen?
Ja, för mig är den ju det.
Alfredo Alfredo skrev:
Vad har dina vanor med att hålla eller inte hålla hastighetsbegränsningarna med detta att göra?
Att jag menar att vi alla (mig inkluderad) väljer när vi tycker att följa lagen är det rätta. Lagen är som oftast inrättad för att skydda individer från orättvisor och dumheter, och därför finner vi den som oftast juste och följer den. Få följer en lag man finner moraliskt fel om inte straffet är så avskräckande att man låter bli av rädsla.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Få följer en lag man finner moraliskt fel om inte straffet är så avskräckande att man låter bli av rädsla.
Betyder det att du anser detta vara moraliskt fel?

Text om trafikregler med en paragraf markerad i rött som säger att trafikanter inte ska hindra eller störa annan trafik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alfredo Alfredo skrev:

[bild]
"...i onödan..." TypRätt har väl bestämt att det är nödvändigt att hindra folk att smita förbi i den tomma filen. Alltså är det lagligt.

• Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:

[bild]
När det kommer till de exempel som jag angivit och raljerat för dvs vid 2-1 vägar vid milslånga köer så anser jag att det är de som nödvänt ska bryta kön och försöka köra om några bilar på 2 delen som "i onödan stör annan trafik". Polisen brukar som sagt när det går stänga av den andra filen på sina håll och uppmanar folk att hålla sig till en fil där och inte göra omkörningar så här anser jag att förhindra detta är helt i linje med vad farbror blå och även min moral vill.

• Gilla
  • Arg
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
anser jag att det är de som nödvänt ska bryta kön och försöka köra om några bilar på 2 delen som "i onödan stör annan trafik".
OK. Så att de då gör fel tycker du motiverar att andra ska få göra andra fel?

T TypRätt skrev:
Polisen brukar som sagt när det går stänga av den andra filen på sina håll
Går gör det väl alltid. Min uppfattning är att de stänger av när de bedömer så lämpligt, vilket är deras uppgift och inte en uppgift för varje trafikant.

T TypRätt skrev:
så här anser jag att förhindra detta är helt i linje med vad farbror blå och även min moral vill.
Tror du verkligen på fullt allvar att polisen uppskattar att vanliga trafikanter agerar trafikpoliser? Jag tror verkligen inte att polisen uppskattar sådana tilltag som faktiskt är direkt brottsliga. Poliser brukar inte uppskatta kriminella.

• Gilla
Jorel03 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Går gör det väl alltid. Min uppfattning är att de stänger av när de bedömer så lämpligt, vilket är deras uppgift och inte en uppgift för varje trafikant.
Dalapolisen har ju inte folk nog att ställa en bil vid varje 2-1 del längs riksväg 70 men det brukar kunna stå några stycken. Jag tror utan att tveka att 99% av all trafik uppskattar när en stor tung tradare kör över båda filerna. Då slipper vi andra bli omkörda och behöver inte själv göra något olagligt eller behöver få någon arg jäkel som försöker preja sig förbi på väggrenen.

• Gilla
  • Arg
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Jag tror utan att tveka att 99% av all trafik uppskattar när en stor tung tradare kör över båda filerna.
Och jag tror utan att tveka att du har fel. De flesta brukar inte uppskatta brottslingar! Undrar hur den lastbilschauffören skulle må om det efteråt visar sig att ett akut sjukdomsfall avlidit men kanske hade kunnat räddas om det inte var för lastbilschaufförens brott?

useless useless skrev:
Hur ska räddningstjänsten komma fram till olyckan om alla filer är fyllda med bilar?
Jag tycker vi gör som i Tyskland:

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Jag tycker vi gör som i Tyskland:

[media]
Funkar skitbra på en normal svensk väg...

Motorvägen E4 genom skogsområde med två körfält i vardera riktningen och mitträcken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Maria T
Som de flesta vet (och många bevittnat) så har det snöat på bra i i stort sett hela vårt långa land sen i fredags/lördags.
Jag bor på en mindre villagata och kommunen ska ploga här men de har inte hunnit med riktigt än, så det är nån/några snälla frivilliga som har kört och det är såklart bättre än totalt oplogat men lämnar en del övrigt att önska. Som att en näraboende/nästan-granne som jag skrev om i annan tråd häromdagen, som använde sin snösläde för att sopa rent bakom sina egna fordon men la snön i mitten av vägen.
Ja, så nu har vi enbart Mittfilsåkare där jag bor, eftersom det inte finns plats att mötas!
(skrev lite halvt på skoj ändå, hoppas kommunalplogen kommer snart och ger igen).

Sen sa min bättre hälft något idag som jag tycker var klokt men så klart inte genomförbart. Att alla som kör upp ska ha obligatorisk "moddkörning". Från Dalarna och söderöver känns det mer som en verklighet än Gillingebanans konstgjorda halka.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Vid kö på grund av vägbygge/olycka/haveri eller annat så kör man lugnt och stilla i BÅDA körfälten fram till hindret
Ni som absolut vill köra om och vinna några platser verkar, något symtomatiskt, missa delen "lugnt och stilla" i polisens inlägg.

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 4 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Ni som absolut vill köra om och vinna några platser verkar, något symtomatiskt, missa delen "lugnt och stilla" i polisens inlägg.
Nu har jag inte lusläst varenda mening i den här delen av tråden men är det någon som säger att man inte ska göra det?

Ett annat citat: "Sammanfattningsvis: ni får gärna tycka vad ni vill. Men när trafik regleras, eller när myndighet ger tydliga anvisningar, är det dessa som ska följas – oavsett egna uppfattningar eller erfarenheter."

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Nu har jag inte lusläst varenda mening i den här delen av tråden men är det någon som säger att man inte ska göra det?

Ett annat citat: "Sammanfattningsvis: ni får gärna tycka vad ni vill. Men när trafik regleras, eller när myndighet ger tydliga anvisningar, är det dessa som ska följas – oavsett egna uppfattningar eller erfarenheter."
Jo men om jag ligger i den tomma filen och kör (väldigt) lugnt och stilla så tolkar jag tidigare kommentarer som att de anser att jag då blockerar trafiken efter som ~"det är inte kö i den vänstra filen", dvs personen anser att jag borde hålla markerad hastighet tex 110km/h fram till slutet på 2-1 delen.

• Gilla
  • Arg
Jorel03 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.