432 613 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
De ligger i fel fil. De gör ingen omkörning och det är inte köbildning i vänsterfilen.T TypRätt skrev:
Det är lika dumt som när folk ligger i vänsterfil utan att köra om med motiveringen "jag kör i laglig hastighet så ingen får ändå köra om mig"
Jo det har du, om du inte kör om ligger du i fel fil.T TypRätt skrev:Om någon gör som långtradare oftast gör och ligger i båda filerna är det nog fel nog för en bot även om jag blir glad. Men om du ligger i vänsterfilen och hålla samma fart som andra filen undrar jag vilket brått du begår, jag skulle säga att bara för att det är fysiskt möjligt att köra fortare är du inte skyldig till det.
Det är inte ditt, eller lastbilens chaufförs ansvar att säkra upp trafiken för att någon byter fil plötsligt. Det är snarare dessa som väljer att blockera som gör dessa plötsliga filbyten. Det är de som är farliga.T TypRätt skrev:
Läste du länken till polisens inlägg på Facebook?
Det där polisen på kort tid blivit prejad av en sådan som du hyllar, tredje gången avbröts preja det när föraren upptäckte att det var en polisbil.
I söderledstunneln får man köra om till höger, så den är inte relevant direkt i sammanhanget.T TypRätt skrev:
Det är på 2-1 väg och motorväg som folk gör fel.
Du och några med dig tycker att "rättvisa' är viktigare än trafikregler.
Trafikförordningen, 2 kapitlet §1:
"En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik."
Inte ett ord om rättvisa i den lagen vad jag kan se.
I vissa delar resonerar du väldigt gammaldags, i andra delar resonerar du som ett barn.T TypRätt skrev:Det står er ju givetvis fritt att önska. Jag är av åsikten att det skapar inte något problem över huvud taget det löser bara problem, förutom för den som vill se sin chans att smita före i kön men den typen av beteende har jag inget till övers för, man väntar snällt på sin tur. Jag har inte några större problem med att folk kör 'som man ska' dvs kör lugnt förbi andra kön och kör hela vägen fram och gör ett blixtlås men då 80% bestämmer sig för att klämma sig in på olika avstånd blir det inte något fungerande blixtlås och högerfilen står då helt stilla. Jag förstår inte varför ni är mer upprörda över att någon väljer att upprätthålla rättvisan i kön än att folk nyttjar systemfelet för att smita förbi.
Jag gissar att du är en äldre person som har för lite sysselsättning. Skaffa något annat att fokusera på, för du kommer att ge dig och andra högt blodtryck på den vägen du är inne på…
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Märklig tanke, "alla gör inte rätt i trafiken och då är det bättre om ännu fler gör fel än att man lär sig hur man ska göra".
Fungerar det generellt? Om andra inte använder blinkers så behöver inte jag heller göra det? Om andra gasar när det är på väg att slå om till rött så är det bättre om fler gör det? Etc.
Fungerar det generellt? Om andra inte använder blinkers så behöver inte jag heller göra det? Om andra gasar när det är på väg att slå om till rött så är det bättre om fler gör det? Etc.
Jag gör helt enkelt så att jag klistrar in Polisens två FB-inlägg här med förhoppning om att någon kan ta till sig något av det som står i texten (länk till inlägget finns en bit upp i tråden för den som känner att den behöver djupstudera det):
"NU ÄR DET DAGS ATT SKÄRPA TILL SIG IGEN!
Börjar med att, i förtid, önskar er alla en God Jul!
Nu går vi vidare till inlägget.
Ovan bild är från igår på E4:an, riktning in mot Helsingborg. En bil har fått haveri och står i vägrenen. Vi är på plats och ”blåar”.
På bilden är kön cirka 500m lång i ett körfält. Detta är ett beteende som är fel och potentiellt farligt. När dessutom en del förare ställer sig för att ”blockera” ett körfält för att folk inte ska ”tränga” sig så har vi ett allvarligt problem. Använder man båda körfälten så halveras längden på kön.
Vid kö på grund av vägbygge/olycka/haveri eller annat så kör man lugnt och stilla i BÅDA körfälten fram till hindret. Därefter tillämpar man blixtlåsprincipen. Inget annat eget hittepå!
Har själv de senaste två veckorna blivit prejad två gånger i min privata bil och det var nära en gång när jag körde målad radiobil. Den gången ”avbröt” föraren sin prejning då han såg att det var en polisbil som körde på RÄTT SÄTT!
Sluta med det här beteendet omedelbart! Både att lägga er i en enda lång kö och definitivt sluta med att preja/blockera bilister som gör rätt.
Inlägget övervakas sporadiskt.
Mvh Pa J."
och så en vidare kommentar lite senare:
"Hej allihopa,
Tack för det stora engagemanget. Det är uppenbart att frågan väcker mycket känslor och åsikter. Tyvärr har jag varken möjlighet eller avsikt att bemöta varje enskild kommentar, men jag vill ändå göra ett samlat förtydligande efter att ha läst igenom så många inlägg jag hunnit med.
De vanligaste invändningarna som återkommer är, förenklat uttryckt, följande:
”Jag tycker inte att detta fungerar, jag har kört bil/lastbil i X antal år.”
”Det här fungerar inte i Sverige.”
Utöver detta förekommer också rena missuppfattningar och påståenden som saknar stöd i lagstiftning eller gällande trafikregler.
I Sverige har alla naturligtvis rätt att ha en åsikt. Det är en grundläggande del av vårt samhälle. Samtidigt är det viktigt att skilja på personliga uppfattningar och vad som faktiskt gäller enligt lag, föreskrifter och myndighetsanvisningar.
Blixtlåsprincipen är inte en fråga om vad som ”känns bäst”, vad man är van vid eller hur man alltid har gjort. Det är en vedertagen och reglerad princip som ska tillämpas i vissa situationer, bland annat vid hinder eller olyckor i trafiken, i syfte att skapa ett säkrare och mer effektivt trafikflöde.
När jag uttalar mig i detta sammanhang gör jag det i egenskap av polis. Det innebär att informationen bygger på gällande regelverk och hur trafiken faktiskt ska hanteras – inte på personliga åsikter. Man behöver inte hålla med, men man behöver följa det som gäller.
Sammanfattningsvis: ni får gärna tycka vad ni vill. Men när trafik regleras, eller när myndighet ger tydliga anvisningar, är det dessa som ska följas – oavsett egna uppfattningar eller erfarenheter.
Väl mött och ta hand om er i trafiken.
Med vänlig hälsning
Pa J."
"NU ÄR DET DAGS ATT SKÄRPA TILL SIG IGEN!
Börjar med att, i förtid, önskar er alla en God Jul!
Nu går vi vidare till inlägget.
Ovan bild är från igår på E4:an, riktning in mot Helsingborg. En bil har fått haveri och står i vägrenen. Vi är på plats och ”blåar”.
På bilden är kön cirka 500m lång i ett körfält. Detta är ett beteende som är fel och potentiellt farligt. När dessutom en del förare ställer sig för att ”blockera” ett körfält för att folk inte ska ”tränga” sig så har vi ett allvarligt problem. Använder man båda körfälten så halveras längden på kön.
Vid kö på grund av vägbygge/olycka/haveri eller annat så kör man lugnt och stilla i BÅDA körfälten fram till hindret. Därefter tillämpar man blixtlåsprincipen. Inget annat eget hittepå!
Har själv de senaste två veckorna blivit prejad två gånger i min privata bil och det var nära en gång när jag körde målad radiobil. Den gången ”avbröt” föraren sin prejning då han såg att det var en polisbil som körde på RÄTT SÄTT!
Sluta med det här beteendet omedelbart! Både att lägga er i en enda lång kö och definitivt sluta med att preja/blockera bilister som gör rätt.
Inlägget övervakas sporadiskt.
Mvh Pa J."
och så en vidare kommentar lite senare:
"Hej allihopa,
Tack för det stora engagemanget. Det är uppenbart att frågan väcker mycket känslor och åsikter. Tyvärr har jag varken möjlighet eller avsikt att bemöta varje enskild kommentar, men jag vill ändå göra ett samlat förtydligande efter att ha läst igenom så många inlägg jag hunnit med.
De vanligaste invändningarna som återkommer är, förenklat uttryckt, följande:
”Jag tycker inte att detta fungerar, jag har kört bil/lastbil i X antal år.”
”Det här fungerar inte i Sverige.”
Utöver detta förekommer också rena missuppfattningar och påståenden som saknar stöd i lagstiftning eller gällande trafikregler.
I Sverige har alla naturligtvis rätt att ha en åsikt. Det är en grundläggande del av vårt samhälle. Samtidigt är det viktigt att skilja på personliga uppfattningar och vad som faktiskt gäller enligt lag, föreskrifter och myndighetsanvisningar.
Blixtlåsprincipen är inte en fråga om vad som ”känns bäst”, vad man är van vid eller hur man alltid har gjort. Det är en vedertagen och reglerad princip som ska tillämpas i vissa situationer, bland annat vid hinder eller olyckor i trafiken, i syfte att skapa ett säkrare och mer effektivt trafikflöde.
När jag uttalar mig i detta sammanhang gör jag det i egenskap av polis. Det innebär att informationen bygger på gällande regelverk och hur trafiken faktiskt ska hanteras – inte på personliga åsikter. Man behöver inte hålla med, men man behöver följa det som gäller.
Sammanfattningsvis: ni får gärna tycka vad ni vill. Men när trafik regleras, eller när myndighet ger tydliga anvisningar, är det dessa som ska följas – oavsett egna uppfattningar eller erfarenheter.
Väl mött och ta hand om er i trafiken.
Med vänlig hälsning
Pa J."
Jag tror vi får finna oss i att vi har olika syn på det hela. Jag säger inte att jag eller andra absolut följer lagen genom att köra på ett vis som förhindrar att folk bryter kön. Men jag finner det onödigt att varje 2 del ska bli någon racerbana för att man inte vill hamna längre bak i kön. Det teoretiskt bästa hade varit att stänga det extra körfältet helt (så det inte gick att köra i det utan enbart låta utryckningsfordon/bärgare använda det under sportlovsköerna), detta är ju inte praktiskt möjligt och där efter vore det bästa om folk bara fann sig i att det är kö och alla vill hem och inte nyttjade extra filen vid kö. Det funkar dock inte heller för det finns alltid de som tar de chanser de ser. Kvar är då att alla splittar i två filer och kör i 160 för att bibehålla sina platser och avslutar med tvärnit där man kommer ikapp kön/filerna går ihop, detta är högrisk för nya olyckor och då klart bättre (enligt mig och säkert alla andra som inte använder vänsterfilen för att komma förbi någon i kön) att någon ser till att det inte blir något race och tävling om att komma förbi någon.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Ja, om du inte vill acceptera vad lagen säger så har vi olika syn på det hela.T TypRätt skrev:
Bra för det lät som att du inte trodde det var ett brott alldeles nyligen. Det händer att jag bryter mot regler i trafiken, men jag är iallafall medveten om att jag bryter mot lagen om jag kör för fort.T TypRätt skrev:
Det är kanske det teoretiskt bästa i just det sammanhanget, 2-1 väg under sportlovet, men de flesta som tänker som du tycker ju samma sak när det är kö på E4 på sommaren.T TypRätt skrev:Men jag finner det onödigt att varje 2 del ska bli någon racerbana för att man inte vill hamna längre bak i kön. Det teoretiskt bästa hade varit att stänga det extra körfältet helt (så det inte gick att köra i det utan enbart låta utryckningsfordon/bärgare använda det under sportlovsköerna), detta är ju inte praktiskt möjligt och där efter vore det bästa om folk bara fann sig i att det är kö och alla vill hem och inte nyttjade extra filen vid kö.
Det teoretiskt bästa borde vara att låta polis och väghållare hantera det hela inte enskilda privatpersoner
Det är ingen tävling, det är regelverket. Regelverket tillåter inte 160 km/h någonstans i Sverige. Min erfarenhet från att ha legat i vänsterfil många gånger är att det inte alls går i 160 km/h (någon enstaka når nog den hastigheten, men inte då det kryper fram i filen bredvid, utan mer när folk ligger bakom en husvagn som kör 80 km/h på sommaren. När man närmar sig slutet anpassas farten och man försöker köra in enligt blixtlåsprincipen. Farorna ligger snarast i de som prejat andra (uteslutande folk som vill ha "rättvisa") och så folk som vill ha "rättvisa" och inte kan hantera blixtlåsprincipen pga detT TypRätt skrev:Det funkar dock inte heller för det finns alltid de som tar de chanser de ser. Kvar är då att alla splittar i två filer och kör i 160 för att bibehålla sina platser och avslutar med tvärnit där man kommer ikapp kön/filerna går ihop, detta är högrisk för nya olyckor och då klart bättre (enligt mig och säkert alla andra som inte använder vänsterfilen för att komma förbi någon i kön) att någon ser till att det inte blir något race och tävling om att komma förbi någon.
I vissa avseenden har du rätt, är mitt mellan barn och graven (40+) men ja jag är extremt principfast när det kommer till att man håller sin plats i kön, man roffar inte åt sig på andras bekostnad bara för att man kan. Sedan är ju världen subjektiv vad jag finner rättvist är ju inte alltid samma som någon annan. Det är ju uppenbart här med, ni försvarar vad jag antar är att det mest rättvisa är att man följer det som lagen stipulerar även om det nu råkar i den situation jag har i mitt huvud (riksväg 70 slut på sportlov) vara orsaken till mycket av köbildningen. I rådande situation (vilken inte alls är samma som i polisens inlägg) är det bästa för alla om ingen använder extrafilerna vid 2-1 därför att det är användandet av dem som skapar köerna.Nissens skrev:
På en motorväg eller annan väg där det hela tiden normalt är 2 eller fler filer ska man ju givetvis alltid använda alla filer och i stadsnära situationer får man ju även följdköer när de slingrar sig så långt att de lämnar motorvägen och börjar förhindra andra korsningar och rondeller. Det är inte samma situation som landsväg där det kommer några 100m -> någon km omkörningssträcka för att sedan gå ihop igen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Bilden är från en motorväg, ej sportlov, där polisen anser att trafikanterna för fel som inte nyttjar båda filerna.T TypRätt skrev:I vissa avseenden har du rätt, är mitt mellan barn och graven (40+) men ja jag är extremt principfast när det kommer till att man håller sin plats i kön, man roffar inte åt sig på andras bekostnad bara för att man kan. Sedan är ju världen subjektiv vad jag finner rättvist är ju inte alltid samma som någon annan. Det är ju uppenbart här med, ni försvarar vad jag antar är att det mest rättvisa är att man följer det som lagen stipulerar även om det nu råkar i den situation jag har i mitt huvud (riksväg 70 slut på sportlov) vara orsaken till mycket av köbildningen. I rådande situation (vilken inte alls är samma som i polisens inlägg) är det bästa för alla om ingen använder extrafilerna vid 2-1 därför att det är användandet av dem som skapar köerna.
På en motorväg eller annan väg där det hela tiden normalt är 2 eller fler filer ska man ju givetvis alltid använda alla filer och i stadsnära situationer får man ju även följdköer när de slingrar sig så långt att de lämnar motorvägen och börjar förhindra andra korsningar och rondeller. Det är inte samma situation som landsväg där det kommer några 100m -> någon km omkörningssträcka för att sedan gå ihop igen.
Frågan är då vad du anser om jag skulle köra förbi kön i detta läge, är det ok eller orättvist? Om någon väljer att blockera mig är det bra eller fel?
Om du frågar mig vem som gör mest fel enligt lagen så är det nog absolut mer fel att köra långsamt för att se till att kön bibehålls. Men om du frågar mig vad som är mest moraliskt rätt får du inte samma svar. Jag har tyvärr fötts med blyfot eller svaga knän som inte orkar hålla uppe foten från gaspedalen allt för ofta så under normalt vägförhållande händer det kanske att jag kör fortare än lagen säger. Har aldrig sagt att jag håller trafikförordningen som någon moraliskt Absolut. Jag kör dock aldrig fort genom ett bostadsområde, och på samma vis så även om det kanske är 30 genom vårt villaområde så är det knappast så att jag håller den farten bara för att det är anvisad fart, det är helt enkelt inte lämpligt att köra så fort.Alfredo skrev:
Det farlig blir ju just att någon då brassar på i den ledig filen och det blir väldigt stora skillnader mellan filerna. När någon då tröttnar och inte kollar eller tänker på att någon kommer 100km/h snabbare så smäller det. Fyller man båda filerna direkt så är hastigheten samma i båda filerna. Problemen kring motorvägarna och vid städer är ju även att de längre köerna tar sig upp på påfarter och sedan blockerar fler vägar och folk börjar att trixa och ytterligare olyckor händer med mer för blåljus o jobb för bärgare.useless skrev:
OK.T TypRätt skrev:
OK. Ska jag tolka det som att du anser att just din åsikt om moral är viktigare än lagstiftningen?T TypRätt skrev:
Vad har dina vanor med att hålla eller inte hålla hastighetsbegränsningarna med detta att göra?T TypRätt skrev:Jag har tyvärr fötts med blyfot eller svaga knän som inte orkar hålla uppe foten från gaspedalen allt för ofta så under normalt vägförhållande händer det kanske att jag kör fortare än lagen säger. Har aldrig sagt att jag håller trafikförordningen som någon moraliskt Absolut. Jag kör dock aldrig fort genom ett bostadsområde, och på samma vis så även om det kanske är 30 genom vårt villaområde så är det knappast så att jag håller den farten bara för att det är anvisad fart, det är helt enkelt inte lämpligt att köra så fort.