Fairlane Fairlane skrev:
Det finns olika fall ja och visst på en ren 2-1 väg där hastigheten är låg så kanske det är effektivare att den används bara som enfilig väg. Jag tycker dock att det är upp till väghållare och polis att hantera, inte enskilda privatpersoner. Annars hamnar man lätt i en situation där olika personer tycker olika om huruvida farten är så låg att det ska köras som enfiligt och så lägger sig en av dessa och blockerar för andra.
Jo men om alla vi Stockholmare som ska hem från fjällen efter sportlovet finner oss i skiten och håller jämn fart slipper det bli än mer onödiga köer. Att folk kör om långsamt händer ju hela tiden och leder till stor frustration (även för mig som nog råkar ligga över genomsnittsfarten). Missar man att komma förbi en trött gammal husvagn bakom en veteranbil för att någon inte kan trycka på gasen blir man ju så klart sne när man måste ligga där o puttra i 60 i 4km till. Men jag uppfattar enbart att jag eller någon annan jämnar ut farten mellan filerna när det är i princip stillastående i ena filen. Kan inte erinra mig att det hänt mig i hastigheter över 30km/h.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nissens
T TypRätt skrev:
Olika situation har så klart olika lösningar, jag beskriver det fallet då det inte rör sig om temporära hinder utan enbart 2-1 väg i typ 10mil. Här uppstår köerna som ett resultat av att folk ska köra om några bilar på de 2 filiga sträckorna. Efter som avstånden mellan bilar ökar i högre hastigheter måste de ju minskas igen när bilarna ska ihop, så inbromsningar som skapar "oro" och mer bromsningar än vad som kanske behövs samt ett skevt fördelat flöde för filerna. Smidigast kommer alla fram om ingen överhuvud taget använder andra filen och farten är så konstant som möjligt och allting bara glider på. Så det bästa utfallet om man även är pragmatisk för att alla inte kommer nyttja båda filerna är enligt mig att så snabbt som möjligt se till att båda filerna (om de nu nödvändigt ska användas) har precis samma hastighet. Alla kommer fram i rättvis ordning, det är mindre risk för olyckor då skillnaden i hastighet mellan filer är en stor risk. Men framför allt det blir inte en stillastående kö i högerfilen. Den enda som blir ledsen är väl den som inte kan utnyttja det fallerade systemet och där med inte kan vinna några extra platser i kön.
Du övertänker…

Kan du inte lägga patiens, lösa korsord eller något istället? Det skulle både du och dina medmänniskor vinna på. 😊

Nissens
T TypRätt skrev:
Jo men om alla vi Stockholmare som ska hem från fjällen efter sportlovet finner oss i skiten och håller jämn fart slipper det bli än mer onödiga köer. Att folk kör om långsamt händer ju hela tiden och leder till stor frustration (även för mig som nog råkar ligga över genomsnittsfarten). Missar man att komma förbi en trött gammal husvagn bakom en veteranbil för att någon inte kan trycka på gasen blir man ju så klart sne när man måste ligga där o puttra i 60 i 4km till. Men jag uppfattar enbart att jag eller någon annan jämnar ut farten mellan filerna när det är i princip stillastående i ena filen. Kan inte erinra mig att det hänt mig i hastigheter över 30km/h.
Så ni i Stockholm kör omkring med ”trötta gamla husvagnar” som dessutom dras av veteranbilar på sportlovet? 😂😂

Tur man inte bor i Stockholm, ju mer man hör om den hålan desto gladare blir man att man inte bor där. 😊😊

Vi åker kanske på olika vägar och upplever därför situationerna olika. Jag blir glad när någon annan ofta en lastbil löser problemet så att alla kommer hem i rätt ordning och säkert, polisen brukar som sagt ibland stå ute och uppmana till en fil och inga omkörningar på sträckan men det skiter ju folk i och det finns ju inte poliser nog att bevaka varje 2 fils del av sträckan Sälen -> Enköping. Börjar en dra förbi så följer snabbt andra efter och när ena filen kryper i 20 och den andra är tom och någon bränner förbi i 120 är det rätt uppenbart att olyckor sker vilket skapar än mer köer och stopp.

Nissens Nissens skrev:
Så ni i Stockholm kör omkring med ”trötta gamla husvagnar” som dessutom dras av veteranbilar på sportlovet? 😂😂

Tur man inte bor i Stockholm, ju mer man hör om den hålan desto gladare blir man att man inte bor där. 😊😊
Så klart, bogserad i sin tur av en el-sparkcykel.
Nej den bilden är nog snarare från körning genom landet under sommaren.

T TypRätt skrev:
Vi åker kanske på olika vägar och upplever därför situationerna olika. Jag blir glad när någon annan ofta en lastbil löser problemet så att alla kommer hem i rätt ordning och säkert, polisen brukar som sagt ibland stå ute och uppmana till en fil och inga omkörningar på sträckan men det skiter ju folk i och det finns ju inte poliser nog att bevaka varje 2 fils del av sträckan Sälen -> Enköping. Börjar en dra förbi så följer snabbt andra efter och när ena filen kryper i 20 och den andra är tom och någon bränner förbi i 120 är det rätt uppenbart att olyckor sker vilket skapar än mer köer och stopp.
Lösningen på ett problem (någon kör på ett sätt de inte borde) är ändå inte att du skapar ett annat (du och de kör på sätt ni inte borde).

Redigerat:
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Fairlane
T TypRätt skrev:
Jag blir glad när någon annan ofta en lastbil löser problemet så att alla kommer hem i rätt ordning
Och jag blir glad om polisen plockar den föraren av vägen och ger en ordentlig bot.

• Gilla
  • Älska
RoTe och 3 till
  • Laddar…
Det står er ju givetvis fritt att önska. Jag är av åsikten att det skapar inte något problem över huvud taget det löser bara problem, förutom för den som vill se sin chans att smita före i kön men den typen av beteende har jag inget till övers för, man väntar snällt på sin tur. Jag har inte några större problem med att folk kör 'som man ska' dvs kör lugnt förbi andra kön och kör hela vägen fram och gör ett blixtlås men då 80% bestämmer sig för att klämma sig in på olika avstånd blir det inte något fungerande blixtlås och högerfilen står då helt stilla. Jag förstår inte varför ni är mer upprörda över att någon väljer att upprätthålla rättvisan i kön än att folk nyttjar systemfelet för att smita förbi.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
då 80% bestämmer sig för att klämma sig in på olika avstånd blir det inte något fungerande blixtlås
Det är detta som är problemet, inte vi som kör längst fram och använder blixtlåsprincipen.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Och jag blir glad om polisen plockar den föraren av vägen och ger en ordentlig bot.
Vilket trafikbrott anser du att personen gör sig skyldig till? Om någon gör som långtradare oftast gör och ligger i båda filerna är det nog fel nog för en bot även om jag blir glad. Men om du ligger i vänsterfilen och hålla samma fart som andra filen undrar jag vilket brått du begår, jag skulle säga att bara för att det är fysiskt möjligt att köra fortare är du inte skyldig till det. Snarare har man anpassat farten lämpligt efter omständigheterna om du kör sakta just för att det är väldigt vanligt förekommande att någon gör ett plötsligt filbyte. Men för att vara tydligt det fallet jag beskriver är vid 2-1 väg där åka förbi enbart är för att komma före några andra. Vi pratar inte Söderledstunneln där det blir stopp vad var och varannan avfart men man önskade att vänsterfilen enbart var till för de som ska mins åka förbi 2 avfarter till.

T TypRätt skrev:
Jag förstår inte varför ni är mer upprörda över att någon väljer att upprätthålla rättvisan i kön än att folk nyttjar systemfelet för att smita förbi.
Därför att det inte är något systemfel att nyttja befintlig infrastruktur så långt det är möjligt utan det är det normala och det som rekommenderas. Dina tankar kring att "smita" och kring rättvisa får mig tyvärr mer att associera till dagisbarn än till vuxna trafikanter.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Samtidigt är det skillnad på en omkörning och en passage.
Nej. Läs paragraf 41. Den talar om i vilka fall det inte är en omkörning att passera ett fordon i annat körfält. I andra fall än undantagen är det en omkörning att passera ett fordon i annat körfält.

• Haha
Huddingebo
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Men om du ligger i vänsterfilen och hålla samma fart som andra filen undrar jag vilket brått du begår
Om du inte kör om ska du välja filen till höger, samma fel som mittfilscamparna gör.

P Pin skrev:
Det är detta som är problemet, inte vi som kör längst fram och använder blixtlåsprincipen.
Absolut men om alla gjorde helt rätt så blev slutresultatet exakt samma sak som om någon blockerar ena filen helt och hållet, fast med försämringen att det blir inbromsningar när filerna ska ihop igen och genomsnittligt så skapar bromsljus mer sänkta farter än vad som behövs. (Vilket på sätt och vis är bra annars skulle det bli rätt många fler kökrockar för de som bromsar för lite, men bättre om ingen behöver bromsa alls). Nu är det ju tyvärr inte så att alla kör perfekt och åker till filens slut och då anser jag det tveklöst bättre att någon självutnämnd trafikpolis får ner tillflödet av bilar i vänster fil så att det blir jämnt. Drar med sig kopplet av bilar i låg fart fram till filens slut sedan fungerar blixtlåset som oftast. Vid köbildning pga för mycket trafik vore det bästa om 2-1 vägen enbart var 1-1, 2-1 är bra när man kan köra förbi enskilda ekipage som inte kan hålla vägens fart men de gör situationen sämre när de är överbelastade.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P Pin skrev:
Om du inte kör om ska du välja filen till höger, samma fel som mittfilscamparna gör.
Ja, att man alltid ska ligga i höger körfält som grundprincip får man väl lära sig på typ första lektionen i körskolan.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.