432 628 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Du menar "Det är ok för mig att leka polis och hindra dig för jag uppfattar det som att du annars kommer hindra mig, baserat på att jag inte kan ta till mig rekommenderar från polis och Trafikverket"?T TypRätt skrev:Jag skulle nog säga att den andra delen lika bra går att använda till att motivera att folk inte ska bryta kön på 2-1 utan hålla sig i en fil då det beteendet definitivt både hindrar och stör annan trafik dvs resten av kön.
Sedan är jag medveten om att även om den tolkningen skulle vara möjlig så ger det inte för det rätten till någon att tvinga andra att följa lagen. Men jag tror att vi redan konstaterat att jag och andra tar oss den rätten efter att suttit pissnödiga och sniglat fram i kö i flera timmar.
Nu vet jag att du bara avser 2-1 väg, men jag förstår inte logiken i att det skulle vara mer rättvist att köra om i en likadan situation på motorvägen. Det borde vara precis lika "orättvist".
Det fungerar ju aldrig, för det finns ingen lucka mellan bilarna i den långsamma filen, så varje "omkörare" som ska klämma sig in innebär att en bil i den långsamma filen måste stanna för att göra en lucka... Vilket ju stoppar upp den filen ännu mer.Fairlane skrev:
Om 50% av bilarna gick ut i vänsterfil, och låg kvar i samma hastighet som högerfilen och sen när filerna gå ihop helt enkelt gick in på samma plats som de låg innan de bytte fil så skulle det väl fungera.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Vad talar du om för situation?N Nerre skrev:Det fungerar ju aldrig, för det finns ingen lucka mellan bilarna i den långsamma filen, så varje "omkörare" som ska klämma sig in innebär att en bil i den långsamma filen måste stanna för att göra en lucka... Vilket ju stoppar upp den filen ännu mer.
Om 50% av bilarna gick ut i vänsterfil, och låg kvar i samma hastighet som högerfilen och sen när filerna gå ihop helt enkelt gick in på samma plats som de låg innan de bytte fil så skulle det väl fungera.
Är det när högerfilen står mer eller mindre still och någon kör som man ska, till vänster och den använder sig av blixtlåsprincipen?
Menar du att det inte är tillåtet att köra om i vänsterfilen då pga paragrafen du hänvisade till?
Anser du att det är fara att använda sig av blixtlåsprincipen?
Jag pratar inte om lagligheten, jag pratar om hur det upplevs av de som ligger i högerfil.
I mina ögon borde bilarna passera avsmalningen "i tur och ordning". De som suttit i kön i högerfilen en längre stund tycker inte att det är så kul att bilar som inte ens hade kört hemifrån när de i högerfilen började köa kör om hela kön.
Men visst, det är inte olagligt att bete sig som en egoistisk skitstövel.
I mina ögon borde bilarna passera avsmalningen "i tur och ordning". De som suttit i kön i högerfilen en längre stund tycker inte att det är så kul att bilar som inte ens hade kört hemifrån när de i högerfilen började köa kör om hela kön.
Ingen tvingar dig att ligga kvar i högerfilen. Det är ett val du gör och får ta konsekvenserna av. Precis som med mycket annat i livet. 😊N Nerre skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 296 inlägg
Själv blir jag (om jag ligger i högerfil i sådana tillfällen) förbannad på dem som tränger sig in mitt i kön och dem som släpper in dessa.N Nerre skrev:Jag pratar inte om lagligheten, jag pratar om hur det upplevs av de som ligger i högerfil.
Sånt gör att högerfilen tar längre tid.
Om folk bara låg kvar i sin fil alternativt såg till att båda filerna brukades hela vägen fram skulle inte problemet du beskriver uppstå.
Det är inte de som nyttjar vänsterfilen hela vägen fram som är problemet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Gissa hur det upplevs av oss som följer rekommendationerna när någon väljer att blockera oss, eller ännu värre preja oss... Eller när bilisterna i högerfil inte känner till blixtlåsprincipen.N Nerre skrev:
Jag ligger själv i högerfil många gånger, exempelvis om jag har släpet på så byter jag inte till vänster och kör om. De jag stör mig på så är inte de som ligger till vänster hela vägen längst fram utan de som ska tvinga sig in i högerfilen halvvägs.
Redigerat:
Mittfil, vänsterfil.... Gaaaaaaaahh
Håll till höger, ffa. om man inte vill/kan hålla skyltad hastighet.
Hur svårt kan det vara?
Jag försöker lära barnen att inte hetsa upp sig för mycket över sånt man inte kan påverka, det gäller även er som vill leka trafikpolis.
Följ regler och lagar.
Håll till höger, ffa. om man inte vill/kan hålla skyltad hastighet.
Hur svårt kan det vara?
Jag försöker lära barnen att inte hetsa upp sig för mycket över sånt man inte kan påverka, det gäller även er som vill leka trafikpolis.
Följ regler och lagar.
Skogsägare
· 23 296 inlägg
Skogsägare
· 23 296 inlägg
Tänker mer för dig själv…