432 628 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Vad menar du? Du citerar det jag skrev där jag uttryckligen beskrev omständigheterna vid en krypkö. Jag har aldrig sagt att jag tycker någon ska eller att jag själv håller upp trafiken om det rör sig om vettiga hastigheter.Mikael_L skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
"Rättvisan" är alltså att de som kan regelverket inte ska komma fram fortare än de som gör fel?T TypRätt skrev:
Är det "rättvisan" eller trafikregler som ska styra tycker du?
Fel. Jag har ju skrivit om situationen där jag körde förbi alla som felaktigt envisades med att köa till höger och när jag kom fram till platsen där det tidigare varit ett hinder så var hindret bort och det var fritt i båda filerna. Ingen av alla tokstollar som köade förlorade en enda sekund på att jag körde förbi.T TypRätt skrev:
Eller tänker rätt scenario där man antingen har en 2 km lång kö i en fil eller en km kön i 2 filer. 1200 meter före hindret så finns det en avfart som du ska svänga av på. Antingen får du köa i 800 meter för "rättvisan" eller så kan du köra fram till avfarten och ta av utan kö. Är "rättvisan" verkligen bättre?
Det beror helt på omständigheterna, exempelvis en blockerad avfart.T TypRätt skrev:
Och det trumfar trafikreglerna?T TypRätt skrev:
Finn er i regelverket så slipper vi vara förbannade och alla kommer hem fortare.T TypRätt skrev:
Regeln gäller inte vid krypkörning heller, enligt trafikforskare, polis, Trafikverket etc...T TypRätt skrev:Är det inte en långsam kö långt under hastighetsbegränsning gäller ju inte denna logiken utan då är det ju bättre att de som åker fortare kommer undan då de spenderar mindre tid i trafiken och är där med i vägen för någon kortare tid. Men det är ju inte det som händer när någon blockerar utan det är ju vid krypkö.
En länk till ett inlägg på Polisens hemsida: https://www.facebook.com/share/p/1Jk3gFgfkX/
Den visar vad polisen avser om din och många andras tankar på hur man ska köra.
Jösses, är du på riktigt???T TypRätt skrev:Problemet jag löser är ju rättvisan, när jag ligger i vägen kan ingen smita före någon. Om alla i flera km vill åka fortare löser den som drar förbi enbart sitt eget problem på alla andras bekostnad. När det växlar mellan 2-1 vid kö vinns inget alls på att ta upp två filer då alla bilar ska ihop igen. Smiter Ingen förbi så är ju ordningen densamma och efter som alla vill ha ca 3 sekunder mellan bilarna då måste ju folk broms för att få utrymme till de som smiter in där och det skapar köbildningen av inbromsningen.
Finn er plats i ledet så kommer alla hem i samma ordning som man föll in i kön och ingen behöver bli förbannad på att någon ska vinna några platser.
Är det inte en långsam kö långt under hastighetsbegränsning gäller ju inte denna logiken utan då är det ju bättre att de som åker fortare kommer undan då de spenderar mindre tid i trafiken och är där med i vägen för någon kortare tid. Men det är ju inte det som händer när någon blockerar utan det är ju vid krypkö.
Den ”ordning” du hittat på finns inte i den riktiga verkligheten…
Du verkar vara någon slags självutsedd ”ordningsman” som hittat på egna regler, vilka du inte har rätt att dyvla på någon annan.
En nyhet för dig:
Det finns trafikregler som gäller för dig och alla andra, det är dom som skall följas, ingenting annat.
Just sträckan E4 från Hallunda till och förbi Södertälje är enligt min mening den värsta sträckan i Stockholmstrakten. Det vore ju smått irriterande om det vore så att mittfilscamparna körde i 100 på 100-väg, men nu kör de alltså för det mesta 75-80 km/tim i mittfilen, vilket tvingar de som ligger (som man ska) i högerfilen att köra 70. På en 100-väg.
Det är som upplagt för farliga omkörningar både till höger och vänster. Det tvingar den som försöker köra lagligt att göra dubbla filbyten - helt i onödan.
Mitt förslag är 5000 kr i böter för mittfilsmupparna och stadiga kontroller. Gärna kameror på hela sträckan som automatiskt utdelar böter till dem.
Det är som upplagt för farliga omkörningar både till höger och vänster. Det tvingar den som försöker köra lagligt att göra dubbla filbyten - helt i onödan.
Mitt förslag är 5000 kr i böter för mittfilsmupparna och stadiga kontroller. Gärna kameror på hela sträckan som automatiskt utdelar böter till dem.
Ids inte med att citera kommentarerna en och en men på de platser jag utnämner mig själv till bromskloss som jag tänker på är en sträcka med 2-1 väg där det inte finns några avfarter längs 2 filiga delar med undantag för någon enskild rastplats så att det skulle finnas någon vitts med att åka förbi utöver egen vinning är inte sant här.
Att polisen säger att andra inte bör leka polis är nog inte så konstigt de förbehåller nog helst den rätten själva. Jag håller med er om att det korrekta är att köra hela vägen fram i vänster fil, vilket jag gör. Jag håller dock inte med om att jag för det behöver köra fortare än den andra filen jag tänker inte smita före och om alla skulle fyllt båda filerna skulle resultatet varit exakt det samma. Dvs det finns enbart en vinst för den enskilde. Jag skulle bli väldigt glad om någon kunde hänvisa till den trafikforskning som kommit fram till att det finns någon fördel med att fylla två rader kö på 2-1 väg jag finner det nämligen fysiskt omöjligt speciellt då detta alltid havererar samt att polisen själva ofta stänger/blockerar ena körfältet just för att bibehålla en rad för att slippa onödiga köer efter sportlovet tex. Sedan finns det trots detta alltid egoister som ska ignorera detta och kör ut i andra filen direkt efter första kurvan eller skiter i anvisningen om den enbart är en skyltning.
Att polisen säger att andra inte bör leka polis är nog inte så konstigt de förbehåller nog helst den rätten själva. Jag håller med er om att det korrekta är att köra hela vägen fram i vänster fil, vilket jag gör. Jag håller dock inte med om att jag för det behöver köra fortare än den andra filen jag tänker inte smita före och om alla skulle fyllt båda filerna skulle resultatet varit exakt det samma. Dvs det finns enbart en vinst för den enskilde. Jag skulle bli väldigt glad om någon kunde hänvisa till den trafikforskning som kommit fram till att det finns någon fördel med att fylla två rader kö på 2-1 väg jag finner det nämligen fysiskt omöjligt speciellt då detta alltid havererar samt att polisen själva ofta stänger/blockerar ena körfältet just för att bibehålla en rad för att slippa onödiga köer efter sportlovet tex. Sedan finns det trots detta alltid egoister som ska ignorera detta och kör ut i andra filen direkt efter första kurvan eller skiter i anvisningen om den enbart är en skyltning.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Det är inte bara på 2-1 väg detta sker. En typisk plats är en motorväg där man temporärt stängt av en fil, pga vägarbete, olycka, stillastående bil, bärgning etc. Det kan bildas fler km långa köer som är svåra att lösa upp även när hindret försvinner för att alla ändå envisas att ligga och trängas till höger eftersom de inte ser hindret längre fram, bara att det är kö i högerfilen så då ska de in i kön.T TypRätt skrev:Ids inte med att citera kommentarerna en och en men på de platser jag utnämner mig själv till bromskloss som jag tänker på är en sträcka med 2-1 väg där det inte finns några avfarter längs 2 filiga delar med undantag för någon enskild rastplats så att det skulle finnas någon vitts med att åka förbi utöver egen vinning är inte sant här.
Vilket är en fullt rimlig inställningT TypRätt skrev:
Dvs du är en del av problemet, ett större problem än de som ändå ligger i högerfil. Du vill nämligen bestämma över andra.T TypRätt skrev:
Som sagt så gäller det inte bara 2-1 väg, utan kanske framförallt andra vägar, där det tillfälligt försvinner en fil.T TypRätt skrev:Dvs det finns enbart en vinst för den enskilde. Jag skulle bli väldigt glad om någon kunde hänvisa till den trafikforskning som kommit fram till att det finns någon fördel med att fylla två rader kö på 2-1 väg jag finner det nämligen fysiskt omöjligt speciellt då detta alltid havererar samt att polisen själva ofta stänger/blockerar ena körfältet just för att bibehålla en rad för att slippa onödiga köer efter sportlovet tex. Sedan finns det trots detta alltid egoister som ska ignorera detta och kör ut i andra filen direkt efter första kurvan eller skiter i anvisningen om den enbart är en skyltning.
Men om det är ett hinder så att bara en fil kan användas så kommer väl inte fler bilar att kunna passera per tidsenhet bara för att man kör fram till hindret i båda filerna? Snarare blir det mer kaos och irritation och större risk för fler olyckor om alla ska klämma sig in i en fil längs fram vid hindret?
Kaos och irritation blir det när vissa lägger sig längst bak i högerfilen (som du förordar), andra lägger sig sist i vänsterfilen och kör där till hindret och kör då blixtlåsprincipen, och vissa vill byta fil strax innan hindret kanske tre till fem bilar innan (det mest irriterande för dem i högerfilen då vänsterfilen på så sätt går ”snabbare” eftersom fler än varann bil från vänster fil kommer in i höger fil).useless skrev:
Men om det är ett hinder så att bara en fil kan användas så kommer väl inte fler bilar att kunna passera per tidsenhet bara för att man kör fram till hindret i båda filerna? Snarare blir det mer kaos och irritation och större risk för fler olyckor om alla ska klämma sig in i en fil längs fram vid hindret?
Du kan inte heller räkna med att samtliga bilar ställer sig sist i högerfilen om det inte är tydligt (med skyltar eller syns) att ena filen är blockerad eller att ena filen upphör).
Detta gäller vid krypkörning så det ska inte bli kollisioner vid hindret. Vid låg trafik och hög hastighet på motorväg byter man fil i god tid innan hindret och inte en billängd innan.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Utöver svaret som Alfredo gav så har du också köer som sträcker sig förbi avfarter som gör att de trafikanter som ska av där tvingas stå i kö i onödan.useless skrev:
Att folk som inte kan reglerna blir irriterade är en dålig anledning att inte följa reglerna, anser jag.
Redigerat:
Olika situation har så klart olika lösningar, jag beskriver det fallet då det inte rör sig om temporära hinder utan enbart 2-1 väg i typ 10mil. Här uppstår köerna som ett resultat av att folk ska köra om några bilar på de 2 filiga sträckorna. Efter som avstånden mellan bilar ökar i högre hastigheter måste de ju minskas igen när bilarna ska ihop, så inbromsningar som skapar "oro" och mer bromsningar än vad som kanske behövs samt ett skevt fördelat flöde för filerna. Smidigast kommer alla fram om ingen överhuvud taget använder andra filen och farten är så konstant som möjligt och allting bara glider på. Så det bästa utfallet om man även är pragmatisk för att alla inte kommer nyttja båda filerna är enligt mig att så snabbt som möjligt se till att båda filerna (om de nu nödvändigt ska användas) har precis samma hastighet. Alla kommer fram i rättvis ordning, det är mindre risk för olyckor då skillnaden i hastighet mellan filer är en stor risk. Men framför allt det blir inte en stillastående kö i högerfilen. Den enda som blir ledsen är väl den som inte kan utnyttja det fallerade systemet och där med inte kan vinna några extra platser i kön.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Det finns olika fall ja och visst på en ren 2-1 väg där hastigheten är låg så kanske det är effektivare att den används bara som enfilig väg. Jag tycker dock att det är upp till väghållare och polis att hantera, inte enskilda privatpersoner. Annars hamnar man lätt i en situation där olika personer tycker olika om huruvida farten är så låg att det ska köras som enfiligt och så lägger sig en av dessa och blockerar för andra.T TypRätt skrev:Olika situation har så klart olika lösningar, jag beskriver det fallet då det inte rör sig om temporära hinder utan enbart 2-1 väg i typ 10mil. Här uppstår köerna som ett resultat av att folk ska köra om några bilar på de 2 filiga sträckorna. Efter som avstånden mellan bilar ökar i högre hastigheter måste de ju minskas igen när bilarna ska ihop, så inbromsningar som skapar "oro" och mer bromsningar än vad som kanske behövs samt ett skevt fördelat flöde för filerna. Smidigast kommer alla fram om ingen överhuvud taget använder andra filen och farten är så konstant som möjligt och allting bara glider på. Så det bästa utfallet om man även är pragmatisk för att alla inte kommer nyttja båda filerna är enligt mig att så snabbt som möjligt se till att båda filerna (om de nu nödvändigt ska användas) har precis samma hastighet. Alla kommer fram i rättvis ordning, det är mindre risk för olyckor då skillnaden i hastighet mellan filer är en stor risk. Men framför allt det blir inte en stillastående kö i högerfilen. Den enda som blir ledsen är väl den som inte kan utnyttja det fallerade systemet och där med inte kan vinna några extra platser i kön.
Nej privatpersoner som tycker att deras tyckande är det rätta och förväntar sig att andra ska lyda dem är bland de värsta som finns i trafiken och de har enligt min uppfattning inte där att göra. De får gärna försöka uppfostra sina barn men de ska inte försöka uppfostra sina medtrafikanter!Fairlane skrev: