Huddingebo Huddingebo skrev:
Omkörning till höger är väl inte det vanligaste...
Jodå, vi är många som gör det.
Mer vanligt är de som ligger i rätt fil (till höger, eftersom vi har högertrafik) och passaerar bilar i mittfilen som kör klart långsammare.
Nej. Stå för vad du gör.
Inte lagligt det heller i hastigheter över 70 man jag kör så.
Och det är som sagt att köra om.
Idioterna är de som ligger i 80km/h i mittemellan.
Jag har också svårt för dem, men förstår likafullt att även vi som kör om på insidan ses som idioter. Vilket kanske främst gäller dem med kort framförhållning som sicksackar sig fram, och kör om än på den ena sidan, än på den andra, men ändå.

• Haha
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Nissens
J Jontha skrev:
Kör man hoj så är man inte den vettiga i trafiken oavsett vad man själv vill tro.
Jodå.
J Jontha skrev:
Sitta helt oskyddad på en stålhäst och ojja sig över farliga medtrafikanter samtidigt som man själv beter sig som en nedrans ligist.
Känns rätt så onyanserat. Världen brukar för de flesta att upphöra vara svartvit lite efter 20 årsåldern…
J Jontha skrev:
Kringla sig fram i trafiken. Ta upp parkeringsrutor när man kan stå vart f--n som helst.
Tja, lagstiftningen är som den är. Den säger att MC SKALL parkeras i P-ruta. Du vill väl inte att dina medmänniskor skall begå lagbrott?
J Jontha skrev:
Går runt i 40kg läderdräkt i 30° med rövsvetten stinkande på varje plats man väljer att dyka upp och se viktig ut på.
Det var längesedan du såg en MC åkare på nära håll va? Gör gärna ett besök i en klädaffär för MC åkare. Du får en tidsresa helt gratis… typ 2 decennier fram i tiden från där du befinner dig nu. 😂😂
J Jontha skrev:
Samma klientel varje gång. Hoppas att det införs ett förbud mot att gå in på café med läderdräkt.
Ja, det blir väl du i dina lederhosen som får stå utanför då. 😂😂
MC folket har ofta helt andra material i ställen, även om det finns lite läder kvar. Det enda jag har lite skinn i är pjucksen.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jodå, vi är många som gör det.

Nej. Stå för vad du gör.

Och det är som sagt att köra om.

Jag har också svårt för dem, men förstår likafullt att även vi som kör om på insidan ses som idioter. Vilket kanske främst gäller dem med kort framförhållning som sicksackar sig fram, och kör om än på den ena sidan, än på den andra, men ändå.
Iaf i min körkortsbok gjorde man skillnad på att köra om, en omkörning och på en passage.
Var tom en fråga om det på teoriprovet som jag hade rätt på.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
”Omkörning till höger är väl inte det vanligaste… Mer vanligt är *beskriver omkörning till höger*”
Hur tänkte du nu?
Har du glömt teorin? Vad som skiljer en passage från en omkörning?

Vi kanske kommer ihåg trafikförordningen som på många ställen är tydlig med att omkörning kan ske till höger. Exempelvis:

Trafikregeltext om omkörning, paragraf 31, med regler för när omkörning ska ske till vänster eller höger, samt specifika regler för cyklister och mopedförare.

Alfredo Alfredo skrev:
Vi kanske kommer ihåg trafikförordningen som på många ställen är tydlig med att omkörning kan ske till höger. Exempelvis:

[bild]
Ja under vissa omständigheter ja.
Kan teorin.
Samtidigt är det skillnad på en omkörning och en passage.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Beskriv gärna skillnaden. Jag kan inte ens se att ordet passage används i dessa sammanhang i lagstiftningen. Men jag kan absolut missa något.

Är det denna typ av situationer du tänker på?
Text om att ett fordon passerar ett annat i köfält inte anses som omkörning under vissa förutsättningar enligt 3 kap. 41 § i trafikreglerna.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Låt höra, vad i situationen där du kör förbi någon på höger sida gör det till en passage och inte en omkörning?
Märk väl då med ditt tillägg ”Inte lagligt det heller i hastigheter över 70 man jag kör så.”.
Jag pratar inte om situationer där det är köbildning i alla körfält, en tvåfilig stadsgata där hastighetsbegränsningen är 30 eller om högerfilen viker av 5 meter längre fram.
Var det någon av de situationerna du syftade på när du skrev om hastigheter över 70?

• Haha
Huddingebo
  • Laddar…
Ja under vissa omständigheter ja.
Kan teorin.
Stod iaf i min teoribok och både google AI och chatgpt ger ungefär samma förklaring. Ska jag behöva förklara körkortsteori för dig? Skrämmande!

Enig. Inte ska du behöva förklara något för dig själv som du inte behärskar.

• Gilla
  • Haha
Edlunn och 3 till
  • Laddar…
Ska jag behöva förklara körkortsteori för dig? Skrämmande!
Det är lite oklart vem du talar till men inte är det väl lika skrämmande som när du skriver:
Omkörning till höger är väl inte det vanligaste...
trots att det är en fullkomligt normal och laglig manöver som sker hela tiden.

• Haha
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Man löser verkligen inte problemet. Det är bara en känsla som många fått för sig, men det är inte korrekt.
Problemet jag löser är ju rättvisan, när jag ligger i vägen kan ingen smita före någon. Om alla i flera km vill åka fortare löser den som drar förbi enbart sitt eget problem på alla andras bekostnad. När det växlar mellan 2-1 vid kö vinns inget alls på att ta upp två filer då alla bilar ska ihop igen. Smiter Ingen förbi så är ju ordningen densamma och efter som alla vill ha ca 3 sekunder mellan bilarna då måste ju folk broms för att få utrymme till de som smiter in där och det skapar köbildningen av inbromsningen.
Finn er plats i ledet så kommer alla hem i samma ordning som man föll in i kön och ingen behöver bli förbannad på att någon ska vinna några platser.

Är det inte en långsam kö långt under hastighetsbegränsning gäller ju inte denna logiken utan då är det ju bättre att de som åker fortare kommer undan då de spenderar mindre tid i trafiken och är där med i vägen för någon kortare tid. Men det är ju inte det som händer när någon blockerar utan det är ju vid krypkö.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L
T TypRätt skrev:
Problemet jag löser är ju rättvisan, när jag ligger i vägen kan ingen smita före någon. Om alla i flera km vill åka fortare löser den som drar förbi enbart sitt eget problem på alla andras bekostnad.
Och vad menar du att rättvisan är i att en som kör 80 km/h på en 100-väg ska få bestämma att ingen ska få köra snabbare, ...t.ex. i den lagstadgade hastigheten?

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och vad menar du att rättvisan är i att en som kör 80 km/h på en 100-väg ska få bestämma att ingen ska få köra snabbare, ...t.ex. i den lagstadgade hastigheten?
Kör du 80 i en krypkö? här pratar vi ju typ 0 - 30 på 100vägen. Dvs inget hinder ska förbi utan det är slut på sportlovsvecka eller dylikt.

Mikael_L
Ja om du inte själv kör i den verkliga trafiken, så kommer jag aldrig att kunna förklara så du förstår.

• Arg
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.