432 631 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Fast att någon lägger sig i vänster och håller samma fart som höger är ju bara bra, då blir det ju inte problemet att folk blåser om och sedan på varierande längd före hinder/slut 2-1 kör in igen. När folk ska om utan chans till att egentligen köra fortare är det ju bara töntigt att gå före några platser i kön. Alla vill hem och 99% vill köra snabbare än nuvarande fart. Är det en traktor eller dylikt som är långsamt bör ju alla blåsa förbi när det går men när köbildningen enbart uppstår pga att billar kör förbi och fler ska in i samma fil bidrar man ju bara till kön genom att blåsa förbi.RoTe skrev:
Trefiligt och köbildning på motorväg är väl de få saker som svensson anser sig ha bättre koll på än lagstiftare, polis osv. Älskar inläggen på fb där polisen vädjar om att man ska använda båda körfälten fram till hindret och sedan använda blixtlåsprincipen. Typ varenda LHS 30+ gubbe envisas att skriva att dom minsann kommer blockera vänster körfält så ingen kan köra om för det är så det ska vara osv osv
Minns när betongmotorvägen förbi Uppsala skulle asfalteras pga betong fungerar inte. FEM kilometer kö i högerfilen och vi drog förbi alla i vänster. Helt jävla episkt. Blev insläppt direkt också.
du är en svensson alltsåT TypRätt skrev:Fast att någon lägger sig i vänster och håller samma fart som höger är ju bara bra, då blir det ju inte problemet att folk blåser om och sedan på varierande längd före hinder/slut 2-1 kör in igen. När folk ska om utan chans till att egentligen köra fortare är det ju bara töntigt att gå före några platser i kön. Alla vill hem och 99% vill köra snabbare än nuvarande fart. Är det en traktor eller dylikt som är långsamt bör ju alla blåsa förbi när det går men när köbildningen enbart uppstår pga att billar kör förbi och fler ska in i samma fil bidrar man ju bara till kön genom att blåsa förbi.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Du menar alltså precis det Rote syftar på, att du vet bättre än lagstiftare, polis, trafikforskare etc. Nyttja alla filer så mycket det går är det man ska göra.T TypRätt skrev:Fast att någon lägger sig i vänster och håller samma fart som höger är ju bara bra, då blir det ju inte problemet att folk blåser om och sedan på varierande längd före hinder/slut 2-1 kör in igen. När folk ska om utan chans till att egentligen köra fortare är det ju bara töntigt att gå före några platser i kön. Alla vill hem och 99% vill köra snabbare än nuvarande fart. Är det en traktor eller dylikt som är långsamt bör ju alla blåsa förbi när det går men när köbildningen enbart uppstår pga att billar kör förbi och fler ska in i samma fil bidrar man ju bara till kön genom att blåsa förbi.
Jag minns en sommar för några år sen när jag kom på motorvägen och alla så fort som möjligt skulle in i högerfil eftersom det tydligen skulle gå ihop 2 km längre fram pga av en olycka. Jag körde förbi alla som stod i kön till höger och väl framme vid platsen för olyckan var alla borta så det var fritt. Mitt sätt att köra gynnade även den som ville köa. Så kan det också gå. Enklast är såklart att alla försöker köra enligt regler och rekommendationer istället för att hitta på egna regler och hindra övrig trafik.
Missförstå mig rätt, bäst blir det ju om alla i dessa fall kör lika fort och använder båda filerna som ni säger men enbart om alla då kör lika fort i båda dvs inte smiter och sedan inte kör in på olika håll vilket är det som orsakar att högra står still. För varje bil i höger har 5 åkt förbi och klämt sig in på olika platser innan slutet på filen. Så om då någon lägger sig i vänster och håller samma tempo och kör hela vägen fram så löser man problemet, skapar ett fungerande (förhoppningsvis) blixtlås men utan den stora skillnaden i hastighet mellan filerna som annars är det som riskerar nya olyckor när någon svänger ut från stillastående i en vänsterfil där någon blåser på i 90.
Omkörning till höger är väl inte det vanligaste...Nissens skrev:
Mer vanligt är de som ligger i rätt fil (till höger, eftersom vi har högertrafik) och passaerar bilar i mittfilen som kör klart långsammare.
Inte lagligt det heller i hastigheter över 70 man jag kör så.
Idioterna är de som ligger i 80km/h i mittemellan.
Kör man hoj så är man inte den vettiga i trafiken oavsett vad man själv vill tro. Sitta helt oskyddad på en stålhäst och ojja sig över farliga medtrafikanter samtidigt som man själv beter sig som en nedrans ligist. Kringla sig fram i trafiken. Ta upp parkeringsrutor när man kan stå vart f--n som helst. Går runt i 40kg läderdräkt i 30° med rövsvetten stinkande på varje plats man väljer att dyka upp och se viktig ut på. Samma klientel varje gång. Hoppas att det införs ett förbud mot att gå in på café med läderdräkt.Alfredo skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Felet är inte bilarna som kör om, utan alla som tvingar sig in i högerfil alldeles för tidigt, och så de som väljer att blockera vägen i vänsterfil.T TypRätt skrev:
Det är dessa som skapar onödigt långa köer och i många fall också gör att det tar mycket längre tid att lösa upp köer.
Så är det ofta ja, delar av det som skapar problemet, att folk byter fil för tidigt och inte nyttjar hela vägen.T TypRätt skrev:
Man löser verkligen inte problemet. Det är bara en känsla som många fått för sig, men det är inte korrekt. Problemet med att någon svänger ut i från högerfil har jag varit med om. Jag låg i vänsterfil när en lastbil ryckte ut sin bil i vänsterfil för att blockera vägen för mig, med resultatet att jag fick bromsa hårt. Man kan ju fundera på om det är jag eller den självutnämnde polisen som är problemet. Polisen är tydlig med att man inte ska blockera vänsterfilen i situationer som dessa.T TypRätt skrev:Så om då någon lägger sig i vänster och håller samma tempo och kör hela vägen fram så löser man problemet, skapar ett fungerande (förhoppningsvis) blixtlås men utan den stora skillnaden i hastighet mellan filerna som annars är det som riskerar nya olyckor när någon svänger ut från stillastående i en vänsterfil där någon blåser på i 90.
”Omkörning till höger är väl inte det vanligaste… Mer vanligt är *beskriver omkörning till höger*”Huddingebo skrev:
Hur tänkte du nu?