432 631 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Ja, så heter de kanske. Ursäkta att jag inte är expert på däckterminologi. Jag har bara läst om hur de fungerar och då förstod jag hur de trots allt kan fungera på bra på is som de gör (jämfört med sommardäck).RoTe skrev:
Vi kan lägga ner den här tråden nu, det är tydligen inget fel på mittfilsåkarna längre.
Mittfilsåkare” prioriteras ned av polisen
Vänsterfilsåkare är ett irritationsmoment i trafiken, men de är ingen prioritet för trafikpolisen. ”Faran med att köra i vänsterfilen skapas främst av den som ligger för nära bakom”, säger Christer Olofsson, på polisen i region Stockholm.
Vänsterfilsåkare är ett irritationsmoment i trafiken, men de är ingen prioritet för trafikpolisen. ”Faran med att köra i vänsterfilen skapas främst av den som ligger för nära bakom”, säger Christer Olofsson, på polisen i region Stockholm.
Det har han säkert rätt i. Kan tänka mig att den som såsar i mittfilen i 15-20 km/h under gällande hastighet är underrepresenterad i olycksstatistiken. Därmed inte sagt något om mängden tillbud den orsakar runt omkring sig i trafiken.Isakare skrev:
Vi kan lägga ner den här tråden nu, det är tydligen inget fel på mittfilsåkarna längre.
Och det finns poliser som lyssnar! Äntligen:
https://www.facebook.com/PolisenVas...1tLQGC7p6uiwKJCeL02ejvszRX1xvQQ&__tn__=,O,P-R
Över 15000 likes, måste väl vara rekord för Polisen alla kategorier?
Det här kan bli bra, riktig dialog med farbror blå!
Bakgrunden var att en tid innan hade de gjort ett inlägg där de berättat att de bötfällt många "kryssare" som dessutom hetsade dem som inte flyttade sig åt sidan...
https://www.facebook.com/PolisenVas...1tLQGC7p6uiwKJCeL02ejvszRX1xvQQ&__tn__=,O,P-R
NI HAR ÖNSKAT. VI HAR LYSSNAT.
Under den gångna veckan har vi haft extra fokus på två återkommande trafikbovar:
- Förare som ligger kvar i vänster och mittfilen utan anledning.
- ”Spökbilar” – alltså bilar som kör utan tänd belysning.
Resultatet? Flera bilister har fått böter och en hel del samtal med förarna om trafiksäkerhet.
Att ligga kvar i vänsterfilen utan att köra om är inte bara irriterande – det stör trafikrytmen och kan skapa farliga situationer.
Och utan belysning syns du helt enkelt inte.
Så gör både dig själv och andra en tjänst:
[bild] Håll högerfilen när du inte kör om.
[bild] Kontrollera att belysningen fungerar – särskilt i mörker och dimma.
Över 15000 likes, måste väl vara rekord för Polisen alla kategorier?
Det här kan bli bra, riktig dialog med farbror blå!
Bakgrunden var att en tid innan hade de gjort ett inlägg där de berättat att de bötfällt många "kryssare" som dessutom hetsade dem som inte flyttade sig åt sidan...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Igår hade jag hopp om mottrafikanterna igen tills jag kom till Södertäljevägen.
Efter närmare 40 mil på mestadels 2+1-vägar där folk körde vettigt och efter väglaget (ofta bara i högerfil även om det ofta nog gick lite väl långsamt för många). Sen kommer man till en torr och fin E20 där båda filer användes och folk fortfarande betedde sig; sen kom man till Sö’tälje. Därifrån ett långt, tätt pärlband i mittfilen.
Vad är det för fel som händer i huvudet på folk så fort det blir trefiligt?
Efter närmare 40 mil på mestadels 2+1-vägar där folk körde vettigt och efter väglaget (ofta bara i högerfil även om det ofta nog gick lite väl långsamt för många). Sen kommer man till en torr och fin E20 där båda filer användes och folk fortfarande betedde sig; sen kom man till Sö’tälje. Därifrån ett långt, tätt pärlband i mittfilen.
Trefiligt och köbildning på motorväg är väl de få saker som svensson anser sig ha bättre koll på än lagstiftare, polis osv. Älskar inläggen på fb där polisen vädjar om att man ska använda båda körfälten fram till hindret och sedan använda blixtlåsprincipen. Typ varenda LHS 30+ gubbe envisas att skriva att dom minsann kommer blockera vänster körfält så ingen kan köra om för det är så det ska vara osv osvNötegårdsgubben skrev:
Minns när betongmotorvägen förbi Uppsala skulle asfalteras pga betong fungerar inte. FEM kilometer kö i högerfilen och vi drog förbi alla i vänster. Helt jävla episkt. Blev insläppt direkt också.
Känns tryggt.Nötegårdsgubben skrev: