410 891 läst ·
5 966 svar
411k läst
6,0k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Det är ju jättebra med folk i mittenfilen. Nu har jag en egen omkörningsfil längst till höger som nästan alltid är tom =)
C
civilingenjören
Medlem
· Sverige
· 674 inlägg
civilingenjören
Medlem
- Sverige
- 674 inlägg
Så komplexa manövrar vill inte folk hålla på med när de kör bil. De är fullt upptagna med telefonsamtal från kunder som klagar på varor eller tjänster, avtalsförhandlingar, medlingsuppdrag, klienter som har åkt fast igen, anställda som inte vet hur de ska göra saker, leverantörer som inte vet vad de ska göra av sakerna, kvinnfolk som talar om vad man borde ha gjort för länge sedan och så vidare. Mellan telefonsamtalen kan de fokusera på trafiken. Då kan de köra tämligen "aktivt".J JohanLun skrev:
När de väl har placerat sin bil i en fil fokuserar de på viktigare saker. Bilen känner av bilen framför och även sidostrecken så då krävs knappt någon uppmärksamhet alls. När det blir heldraget vid en avfart, då börjar folk fundera på vart de skulle åka någonstans. Det är OK, för det är fortfarande asfalt att köra på om man behöver byta. Bara lite mer vit färg på den.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
I praktiken är min erfarenhet att det fungerar utmärkt i USA, ungefär som att inte alla ligger i samma hastighet på Essingeleden i alla filer.N Nerre skrev:
Jag tror att mittfältsförare är flockdjur som vill ligga i samma fil, 20 km/h under hastighetsbegränsningen, med alldeles för korta avstånd. Eftersom de inte kör för fort så tror de att de är säkra och bra förare på det viset.
Jag stör mig inte alls när folk ligger i mittenfilen då jag har omkörningsfil till vänster, ser ofta tung trafik köra i mittenfilen och det är just av den anledningen att andra bilar smidigt ska kunna köra på.N Nerre skrev:This!
Jag bor i Upplands väsby och Glädjens trafikplats här är ett av de få ställen där högerfilen "tar slut" (norrgående). Jag vet inte hur ofta jag ligger i högerfil med tomt framför mig i 1 mil, för att sen se hur bilarna som legat i mittenfil snett framför mig byter till högerfil för att svänga av. (Jag kör alltså inte om till höger utan håller oftast samma hastighet som de i mittenfil, om de inte kör över hastighetsbegränsningen.)
Jag tror att många fått för sig att man ska ligga i mittenfil för att underlätta för de som ska köra på. Vilket ju är helt fel. Och dessutom tämligen irrelevant när det knappt är några som kör på.
Inte helt ovanligt utomlands.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Hur ser du så på det som vi har på södra sidan av Stockholm varenda dag,A Andy78 skrev:
5% av trafiken i högerfil, både de som kör långsamt och de som passar på att köra om till höger
65% som ligger i mittfil i max 80 km/h (100 km/h) är hastighetsbegränsningen, inklusive folk med släp (och husvagn den tiden på året).
30% som ligger i vänsterfirl där farten är ryckig mellan 70 och 110 för att det inte finns plats att köra till höger för där ligger lämmeltåget.
Hade alla som ville köra 80 km/h (cirka 70% tydligen) så hade de som ville köra 100 kunnat göra det utan att blockera vänsterfil.
Varför köra höger om man ligger till vänster?, man håller vänster och gasar på.Fairlane skrev:
Hur ser du så på det som vi har på södra sidan av Stockholm varenda dag,
5% av trafiken i högerfil, både de som kör långsamt och de som passar på att köra om till höger
65% som ligger i mittfil i max 80 km/h (100 km/h) är hastighetsbegränsningen, inklusive folk med släp (och husvagn den tiden på året).
30% som ligger i vänsterfirl där farten är ryckig mellan 70 och 110 för att det inte finns plats att köra till höger för där ligger lämmeltåget.
Hade alla som ville köra 80 km/h (cirka 70% tydligen) så hade de som ville köra 100 kunnat göra det utan att blockera vänsterfil.
Man kanske borde måla om linjerna så att högerfilen försvinner sådär varannan kilometer och en ny vänsterfil uppstår? Då tvingas de som envisas med att ligga i mittenfilen att aktivt byta fil.
Det skulle också innebära att folk tvingas att öva på filbyten, något som många verkar ogilla starkt.
Eller nu vet jag! Mittenfilen går regelbundet ner i en tunnel som sen dyker upp som ny högerfil!
Det skulle också innebära att folk tvingas att öva på filbyten, något som många verkar ogilla starkt.
Eller nu vet jag! Mittenfilen går regelbundet ner i en tunnel som sen dyker upp som ny högerfil!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Annars tror jag också att en bidragande orsak till folks ovilja att hålla till höger beror på att så många är dåliga på att anpassa farten på påfarterna.
Jag åker en hel del med släp och håller mig då givetvis i högerfilen. Jag kan ligga med farthållaren på 85km/h men lik förbannat så kommer det bilar som är på väg in på motorvägen och fastnar innanför mig, trots att vägen är tom både framför och bakom. Tror t.o.m att de ofta blir irriterade på mig som ”ligger i vägen”.
Jag åker en hel del med släp och håller mig då givetvis i högerfilen. Jag kan ligga med farthållaren på 85km/h men lik förbannat så kommer det bilar som är på väg in på motorvägen och fastnar innanför mig, trots att vägen är tom både framför och bakom. Tror t.o.m att de ofta blir irriterade på mig som ”ligger i vägen”.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Det kan vara en förklaring ibland. Jag ser samma sak när jag kör släp. Det förklarar dock inte alla dessa som kör på så långsamt och sen själva direkt byter fil. Eller så vill de slippa ifrån sånna som sig själva. Fast jag har också sett de som kommer på, byter till mitten direkt och sen ligger där till nästa avfart där de svänger av.