J
M Maximarcus skrev:
Man kanske borde måla om linjerna så att högerfilen försvinner sådär varannan kilometer och en ny vänsterfil uppstår? Då tvingas de som envisas med att ligga i mittenfilen att aktivt byta fil.
Det skulle också innebära att folk tvingas att öva på filbyten, något som många verkar ogilla starkt.
Eller nu vet jag! Mittenfilen går regelbundet ner i en tunnel som sen dyker upp som ny högerfil!
Den var faktiskt bäst idag. Troligen skulle det dessutom funka.

G
Här finns det på film att ett pucko inte klarar av att komma upp i hastighet och ligger i cirka 35-40 vid en påfart där vägen är 80-100-hållet. Cirka 1:14 in.

C
Visst var linjerna lite otydliga men...
Röd bil parkerad ovanligt på parkeringsplats med oskarpa linjer, ironisk text om parkeringsskicklighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

G GargamelSE skrev:
Här finns det på film att ett pucko inte klarar av att komma upp i hastighet och ligger i cirka 35-40 vid en påfart där vägen är 80-100-hållet. Cirka 1:14 in.

[media]
Förvånas inte över någonting. Jag har varit med om att en osäker förare framför mig tvärnitar i slutet av påfarten till E18 där det är 100 km/h. I rusningstrafik. Gissa om föraren hade svårt att komma ut på motorvägen från stillastående med 2 meter att accelera...

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Nja. Åker man motorvägen in mot Stockholm brukar det snarare gå skyltad hastighet (80 km/h) eller lägre i mittfilen. Ser ofta mittfilsåkare som ligger och trycker i samma hastighet som den tunga trafiken i kilometer efter kilometer.
Ligger man dessutom och trycker i mittfilen i sakta mak trots att det är ledigt i högerfilen så blockerar man ju egentligen också båda filerna, eftersom det är förbjudet att köra om till höger när det är högre än 70 km/h
100km/h efter S-tälje

Hemmakatten
Hej, hej, alla fantastiskt duktiga bilförare som alltid ligger i rätt fil! Jag erkänner, född och boende i Sthlm, men ligger ändå ganska ofta i mittfilen.;) Och kör i högsta tillåtna hastighet. Enligt alla inlägg här med bara alla dessa "bästa" bilförare, borde ju mittfilen vara tom och öde....

• Haha
Fotografen
  • Laddar…
Tänker att mittfilskörningen helt enkelt speglar det politiska läget i landet. Den stora majoriteten ligger i mitten. Alla som röstar s,c,l,m och kd kör mittfil men tycker egentligen att fler borde hålla höger men fortsätter ändå i mitten. Och i vänsterfil kör de som gör som de vill och följer sin övertygelse oavsett vad andra tycker. Mp-röstarna kör inte i någon fil alls, de är ute och cyklar - på en gc-bana nära dig.:p

• Haha
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Jag tror mer det handlar om egoism. Folk ligger i mittenfil för att det är bekvämast för de själva. De behöver bara göra ett filbyte när de kör på vägen och sen ett när de kör av. Att de tvingar en massa andra bilister till onödiga filbyten reflekterar de aldrig över.

Det är ungefär som de som vid köer ska förbi trafikljuset precis innan det blir rött, så de sen blir stående mitt i korsningen och blockerar korsande trafiken.

Eller de som när det finns "grön våg" ändå kör fortare och kör om alla de som håller grön våg-hastighet och klämmer sig in framför dem, så alla ändå måste stanna vid nästa trafikljus (det var väldigt vanligt i Uppsala innan nya E4 byggdes).

• Gilla
TreeView och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Hej, hej, alla fantastiskt duktiga bilförare som alltid ligger i rätt fil! Jag erkänner, född och boende i Sthlm, men ligger ändå ganska ofta i mittfilen.;) Och kör i högsta tillåtna hastighet. Enligt alla inlägg här med bara alla dessa "bästa" bilförare, borde ju mittfilen vara tom och öde....
Högsta tillåtna hastighet enligt mätaren eller i verkligheten?
En tidigare bil visade 100 km/h när det gick 95 km/h i verklig fart. Att ligga bakom en bekant som körde 100 km/h enligt sin mätare var lite segt för då visade min bil 90 km/h.
Jag kör nästan dagligen sträckan mellan Botkyrka och Södertälje (ibland hela sträckan, ibland delar). Det är nästan aldrig som det rullar 100 km/h i mittfil och avståndet mellan två bilar är nästan alltid alldeles för kort.
Oavsett vilket, så händer det (tyvärr alltför sällan) att poliser kör en drive och bötfäller mittfilsförare som oftast brukar säga att de inte visste att de gjorde något fel. (https://www.svd.se/polisen-botfaller-forare-i-motorvagens-mittfil)

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
A
Varför?

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Högsta tillåtna hastighet enligt mätaren eller i verkligheten?
Enligt GPS:en såklart.

Alla hastighetsmätare visar lite för mycket, eftersom de inte får visa för lite och det måste finnas marginal för variationer i däckdimensionen.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Enligt alla inlägg här med bara alla dessa "bästa" bilförare, borde ju mittfilen vara tom och öde....
92,3% av alla bilförare kör bättre än genomsnittet...

• Haha
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
92,3% av alla bilförare kör bättre än genomsnittet...
På Byggahus är siffran likt ett nordkoreanskt valresultat uppåt 125%....

• Haha
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
När man kör ut ur Jönköping mot Göteborg är vägen 3-filig och har ganska brant lutning (8%).
Sikten i de värsta kurvorna är mycket kort och lastbilar går på lågväxel.
Om man som bilförare då lägger sig i högerfilen så tar det inte många sekunder förrän man får skynda sig att byta fil eller bromsa kraftigt.
Självfallet skulle högerfilen vara helt allokerad till lastbilar, men med nuvarande regler blir det bara farliga incidenter och olyckor... gång på gång.
Så här ser det ut:
https://www.nyhetswebben.se/2018/08/jonkoping-trafikolycka-i-goteborgsbacken/

N Nerre skrev:
Det är ungefär som de som vid köer ska förbi trafikljuset precis innan det blir rött, så de sen blir stående mitt i korsningen och blockerar korsande trafiken.
När jag körde i LA så stod det skyltar i korsningen om vad böterna var om man blockerade vägen på detta sätt, förmodligen skulle nån trafikpolis dyka upp direkt och ge en böter också. Vi skulle till arenan och kolla på Detroit-Anaheim och jag gjorde misstaget att köra förbi Disneyland, stod längst fram vid ett rödljus och fick nog vänta 5-6 gröna innan det gick att köra över utan att blockera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.