410 906 läst ·
5 966 svar
411k läst
6,0k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Har åkt mycket E4 när jag bodde därnere men nå milslånga köer i mittenfilerna och tomt i högerfilen har jag nog aldrig upplevt.........känns som problemet överdrivs lite här. Visst finns det folk som ligger i mittenfilen men de är knappast fler än de som inte signalerar eller kör puckat på andra sätt. Skulle man ta bort alla dessa så skulle det inte bli många kvar på vägen. Det är nog ytterst få som är perfekta i alla avseenden. Det ska vara jag själv då......
Jag menar att dessa köer blir av att någon börjar ligga kvar lite för länge och då följer många andra efter och att då vara den som följer regler och ligger i det tomma högra körfältet och nästan tvinga sig in när den högra filen blir en avfart är det inte många som gör.
Därför förordar jag att höger fil ALDRIG får övergå till en avfart. En avfarts fil ska dyka upp när den behövs.
Jag har sett lite samma sak vid 1-2 körfält när en påfart hux flux blir den nya högra att många inte riktigt förstår detta och då ligger kvar onödigt länge i då det vänstra körfältet.
Därför förordar jag att höger fil ALDRIG får övergå till en avfart. En avfarts fil ska dyka upp när den behövs.
Jag har sett lite samma sak vid 1-2 körfält när en påfart hux flux blir den nya högra att många inte riktigt förstår detta och då ligger kvar onödigt länge i då det vänstra körfältet.
Kolla bilden i inlägg #351 i denna tråd. Precis så ser det ut på E4:an söderut från Stockholm. Varje dag.S Stefan1972 skrev:Har åkt mycket E4 när jag bodde därnere men nå milslånga köer i mittenfilerna och tomt i högerfilen har jag nog aldrig upplevt.........känns som problemet överdrivs lite här. Visst finns det folk som ligger i mittenfilen men de är knappast fler än de som inte signalerar eller kör puckat på andra sätt. Skulle man ta bort alla dessa så skulle det inte bli många kvar på vägen. Det är nog ytterst få som är perfekta i alla avseenden. Det ska vara jag själv då......![]()
Skulle nog säga att det är ett problem.
https://www.byggahus.se/forum/threa...m-de-inte-koer-om.342289/page-24#post-3839813
Att ett körfält upphör eller blir en avfart om 2, 20 eller 200 mil kan inte vara en rimlig anledning till att ligga i mittfilen. Med det resonemanget kan vi ju ta bort alla högerfiler eftersom vägen alltid tar slut förr eller senare.
Om man inte klarar av att byta fil då och då så bör man inte färdas på motorväg överhuvudtaget.
Om man inte klarar av att byta fil då och då så bör man inte färdas på motorväg överhuvudtaget.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Det låter som att det egentliga problemet här är att stockholmare är dåliga på att släppa in bilar i sin fil så att folk inte vågar riskera att högerfilen svänger av några kilometer senare. Om det är så vanligt borde det finnas några mittfilstrafikanter i tråden som kan förklara. Ni håller väl 3 sekunders avstånd 
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Här tror jag vi har hittat det egentliga problemet, de kan inte räkna till tre! Det skulle både förklara att de inte kan hålla avstånd, samt att de inte förstår att det är tre filerBo.Siltberg skrev:
Det låter som att det egentliga problemet här är att stockholmare är dåliga på att släppa in bilar i sin fil så att folk inte vågar riskera att högerfilen svänger av några kilometer senare. Om det är så vanligt borde det finnas några mittfilstrafikanter i tråden som kan förklara. Ni håller väl 3 sekunders avstånd![]()
Fast det där stämmer ju inte alls. Ingenstans har folk så mycket tålamod med sina medtrafikanter som i Stockholm. Förmodligen för att alla här någon gång har blivit stående på tvären i en heldragen mittrefug och försökt ta sig ut när man hamnat i fel fil.Bo.Siltberg skrev:
(För några månader stod jag på tvären på E4, alltså 90 grader mot vägens sträckning och blockerade 3 filer utan att någon ens höjde på ögonbrynen.
Absolut. Min bil håller avståndet åt mig med farthållaren.Bo.Siltberg skrev:
Det låter som att det egentliga problemet här är att stockholmare är dåliga på att släppa in bilar i sin fil så att folk inte vågar riskera att högerfilen svänger av några kilometer senare. Om det är så vanligt borde det finnas några mittfilstrafikanter i tråden som kan förklara. Ni håller väl 3 sekunders avstånd![]()
Exakt den tankegången har jag också haft, så som det ser ut idag inbillar sig folk att det är högerfilen som är en extra fil vid trefiligt, när det egentligen är vänsterfilen.snuttjulle skrev:
Dock beror det väl på att om man går från 2-filigt till 3-filigt vid en påfart så är det enklast att det är högerfilen som blir ny. Men folk som kommer i den f.d. högerfilen (som nu blivit mittfil) har inte diciplin att byta till högerfil.
Antagligen beror det på att folk inte lärt sig läsa linjerna, de förstår inte att det är bara om det är en bred streckad linje som högerfilen upphör, är det en normalbred streckad linje så är det ett nytt körfält.
Jag kan lägga upp lite filmer från min dashcam sen. Jag åker sträckor där det är svagt nedförslut och kurva, så man ser nästan 2,5 km framåt. Och det är ofta som det är kö i mittenfil, halvfullt i vänsterfil och så tomt i högerfil framför mig.S Stefan1972 skrev:
Man behöver inte tvinga sig in om man har lite uppsikt i backspegeln, börjar man blinka vänster när det är 1 km kvar så har man 30 sekunder på sig att hitta en lucka att gå ut i.snuttjulle skrev:
Inga problem alls, jag själv kör ju så regelbundet.
Nja. Åker man motorvägen in mot Stockholm brukar det snarare gå skyltad hastighet (80 km/h) eller lägre i mittfilen. Ser ofta mittfilsåkare som ligger och trycker i samma hastighet som den tunga trafiken i kilometer efter kilometer.Andreas La Motte skrev:
Vad är problemet med att köra i mittfilen?
Vill man köra om finns det ju en fil till vänster?
Längst till höger ligger tung trafik, mittfilen brukar ligga 10-15km/h över aktuell hastighet och har man mer bråttom är det ju bara att passera till vänster.
Blir väldigt trångt om alla ska köra längst till höger.
Ligger man dessutom och trycker i mittfilen i sakta mak trots att det är ledigt i högerfilen så blockerar man ju egentligen också båda filerna, eftersom det är förbjudet att köra om till höger när det är högre än 70 km/h