Har åkt mycket E4 när jag bodde därnere men nå milslånga köer i mittenfilerna och tomt i högerfilen har jag nog aldrig upplevt.........känns som problemet överdrivs lite här. Visst finns det folk som ligger i mittenfilen men de är knappast fler än de som inte signalerar eller kör puckat på andra sätt. Skulle man ta bort alla dessa så skulle det inte bli många kvar på vägen. Det är nog ytterst få som är perfekta i alla avseenden. Det ska vara jag själv då......:rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag menar att dessa köer blir av att någon börjar ligga kvar lite för länge och då följer många andra efter och att då vara den som följer regler och ligger i det tomma högra körfältet och nästan tvinga sig in när den högra filen blir en avfart är det inte många som gör.
Därför förordar jag att höger fil ALDRIG får övergå till en avfart. En avfarts fil ska dyka upp när den behövs.
Jag har sett lite samma sak vid 1-2 körfält när en påfart hux flux blir den nya högra att många inte riktigt förstår detta och då ligger kvar onödigt länge i då det vänstra körfältet.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Har åkt mycket E4 när jag bodde därnere men nå milslånga köer i mittenfilerna och tomt i högerfilen har jag nog aldrig upplevt.........känns som problemet överdrivs lite här. Visst finns det folk som ligger i mittenfilen men de är knappast fler än de som inte signalerar eller kör puckat på andra sätt. Skulle man ta bort alla dessa så skulle det inte bli många kvar på vägen. Det är nog ytterst få som är perfekta i alla avseenden. Det ska vara jag själv då......:rofl:
Kolla bilden i inlägg #351 i denna tråd. Precis så ser det ut på E4:an söderut från Stockholm. Varje dag.
Skulle nog säga att det är ett problem.

https://www.byggahus.se/forum/threa...m-de-inte-koer-om.342289/page-24#post-3839813
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Att ett körfält upphör eller blir en avfart om 2, 20 eller 200 mil kan inte vara en rimlig anledning till att ligga i mittfilen. Med det resonemanget kan vi ju ta bort alla högerfiler eftersom vägen alltid tar slut förr eller senare.
Om man inte klarar av att byta fil då och då så bör man inte färdas på motorväg överhuvudtaget.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Det låter som att det egentliga problemet här är att stockholmare är dåliga på att släppa in bilar i sin fil så att folk inte vågar riskera att högerfilen svänger av några kilometer senare. Om det är så vanligt borde det finnas några mittfilstrafikanter i tråden som kan förklara. Ni håller väl 3 sekunders avstånd ;)
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det låter som att det egentliga problemet här är att stockholmare är dåliga på att släppa in bilar i sin fil så att folk inte vågar riskera att högerfilen svänger av några kilometer senare. Om det är så vanligt borde det finnas några mittfilstrafikanter i tråden som kan förklara. Ni håller väl 3 sekunders avstånd ;)
Här tror jag vi har hittat det egentliga problemet, de kan inte räkna till tre! Det skulle både förklara att de inte kan hålla avstånd, samt att de inte förstår att det är tre filer ;)
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Jodå, vi stockholmare håller tre sekunders avstånd. I rusningstrafik motsvarar det tre meters lucka...
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Men allt det här kommer att lösa sig när vi får de där självkörande bilarna som kommunicerar med varandra. Vilket århundrade som helst nu...
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det låter som att det egentliga problemet här är att stockholmare är dåliga på att släppa in bilar i sin fil så att folk inte vågar riskera att högerfilen svänger av några kilometer senare.
Fast det där stämmer ju inte alls. Ingenstans har folk så mycket tålamod med sina medtrafikanter som i Stockholm. Förmodligen för att alla här någon gång har blivit stående på tvären i en heldragen mittrefug och försökt ta sig ut när man hamnat i fel fil.

(För några månader stod jag på tvären på E4, alltså 90 grader mot vägens sträckning och blockerade 3 filer utan att någon ens höjde på ögonbrynen. :rofl:)
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det låter som att det egentliga problemet här är att stockholmare är dåliga på att släppa in bilar i sin fil så att folk inte vågar riskera att högerfilen svänger av några kilometer senare. Om det är så vanligt borde det finnas några mittfilstrafikanter i tråden som kan förklara. Ni håller väl 3 sekunders avstånd ;)
Absolut. Min bil håller avståndet åt mig med farthållaren.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Mycket av mittfilskörandet skulle försvinna om höger filen aldrig skulle bli en avfart utan istället skapa en avfart och i samma veva ta bort den vänstra.
Exakt den tankegången har jag också haft, så som det ser ut idag inbillar sig folk att det är högerfilen som är en extra fil vid trefiligt, när det egentligen är vänsterfilen.

Dock beror det väl på att om man går från 2-filigt till 3-filigt vid en påfart så är det enklast att det är högerfilen som blir ny. Men folk som kommer i den f.d. högerfilen (som nu blivit mittfil) har inte diciplin att byta till högerfil.

Antagligen beror det på att folk inte lärt sig läsa linjerna, de förstår inte att det är bara om det är en bred streckad linje som högerfilen upphör, är det en normalbred streckad linje så är det ett nytt körfält.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Alla vet att filen blir en avfart och vill då inte ligga där för att slippa byta fil senare.
Hur långt innan tycker alla här är lagom att inte gå tbx till höger när man vet att detta blir en avfart?
1000 m. Det är därifrån det brukar vara skyltat.
 
S Stefan1972 skrev:
Har åkt mycket E4 när jag bodde därnere men nå milslånga köer i mittenfilerna och tomt i högerfilen har jag nog aldrig upplevt.........känns som problemet överdrivs lite här.
Jag kan lägga upp lite filmer från min dashcam sen. Jag åker sträckor där det är svagt nedförslut och kurva, så man ser nästan 2,5 km framåt. Och det är ofta som det är kö i mittenfil, halvfullt i vänsterfil och så tomt i högerfil framför mig.
 
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Jag menar att dessa köer blir av att någon börjar ligga kvar lite för länge och då följer många andra efter och att då vara den som följer regler och ligger i det tomma högra körfältet och nästan tvinga sig in när den högra filen blir en avfart är det inte många som gör.
Man behöver inte tvinga sig in om man har lite uppsikt i backspegeln, börjar man blinka vänster när det är 1 km kvar så har man 30 sekunder på sig att hitta en lucka att gå ut i.

Inga problem alls, jag själv kör ju så regelbundet.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
alm82 Andreas La Motte skrev:
Vad är problemet med att köra i mittfilen?
Vill man köra om finns det ju en fil till vänster?
Längst till höger ligger tung trafik, mittfilen brukar ligga 10-15km/h över aktuell hastighet och har man mer bråttom är det ju bara att passera till vänster.

Blir väldigt trångt om alla ska köra längst till höger.
Nja. Åker man motorvägen in mot Stockholm brukar det snarare gå skyltad hastighet (80 km/h) eller lägre i mittfilen. Ser ofta mittfilsåkare som ligger och trycker i samma hastighet som den tunga trafiken i kilometer efter kilometer.
Ligger man dessutom och trycker i mittfilen i sakta mak trots att det är ledigt i högerfilen så blockerar man ju egentligen också båda filerna, eftersom det är förbjudet att köra om till höger när det är högre än 70 km/h
 
  • Gilla
Nerre och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.