M MagHam skrev:
När man kör ut ur Jönköping mot Göteborg är vägen 3-filig och har ganska brant lutning (8%).
Sikten i de värsta kurvorna är mycket kort och lastbilar går på lågväxel.
Om man som bilförare då lägger sig i högerfilen så tar det inte många sekunder förrän man får skynda sig att byta fil eller bromsa kraftigt.
Självfallet skulle högerfilen vara helt allokerad till lastbilar, men med nuvarande regler blir det bara farliga incidenter och olyckor... gång på gång.
Så här ser det ut:
[länk]
Fast den filen är väl markerad som stigningsfil och med varningsskyltar för lutning osv. Dåligt exempel att generalisera från.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast den filen är väl markerad som stigningsfil...
Finns inga sådana skyltar uppför vad jag sett (däremot varning nedför). Skyltningen är som du ser omvänt att lastbilar inte får använda vänsterfilen.
Ingenstans i min text generaliserade jag, utan lyfte istället fram ett exempel på där lagen om mittfilskörning ökar faromomentet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag abonnerar numera endast på vänsterfilen. Då slipper jag gå ut för omkörning och jag behöver aldrig funderar på om både höger och mittfilen skulle försvinna.
Jag uppfattar det som om mina medtrafikanter gillar detta då jag får massvis med glada uppmuntringar via tutor och glada vinkningar. Förresten, den här ny vinkningsmetoden med bara ett finger, är det något nytt ungdomligt jag har missat?
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
När man kör ut ur Jönköping mot Göteborg är vägen 3-filig och har ganska brant lutning (8%).
Sikten i de värsta kurvorna är mycket kort och lastbilar går på lågväxel.
Om man som bilförare då lägger sig i högerfilen så tar det inte många sekunder förrän man får skynda sig att byta fil eller bromsa kraftigt.
Självfallet skulle högerfilen vara helt allokerad till lastbilar, men med nuvarande regler blir det bara farliga incidenter och olyckor... gång på gång.
Så här ser det ut:
[länk]
Du menar väg 40. Det är ju ett typiskt exempel där i princip endast stora lastbilar och andra tunga fordon ligger till höger. Men det är också ett exempel på att mittfilen används till precis det den är till för, nämligen omkörning.
I vänsterfilen ska man kunna köra den hastighet som är skyltad (70?) utan att behöva bromsa för långsamma fordon.
 
Skyltat 90
Problemet är att lastbilarna som kör 30 i högerfilen dyker upp på ett ögonblick. Man vet att dom garanterat finns där längre fram, men lägger man sig i mittfilen så kommer alla självutnämnda poliser med sina blinkningar och tecken.
 
hsd
M MagHam skrev:
Finns inga sådana skyltar uppför vad jag sett (däremot varning nedför). Skyltningen är som du ser omvänt att lastbilar inte får använda vänsterfilen.
Ingenstans i min text generaliserade jag, utan lyfte istället fram ett exempel på där lagen om mittfilskörning ökar faromomentet.
Det är alltid tung trafik i högerfilen som tappar fart så just där är mittfilen det normala för övriga trafikanter
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Ja är sikten på platsen så dålig är ju situationen en annan än de bilder vi sett i tråden, med flera hundra meters fri sikt, tom högerfil och mängder av bilar i mittfilen.
Kör man i 90 km/h så motsvarar det 25 m/s. Man bör då ha fri sikt på minst 100 meter. Är det inte det på platsen så borde man sänka hastigheten och/eller skylta tydligt att högerfil endast är för långsam trafik.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Skyltat 90
Problemet är att lastbilarna som kör 30 i högerfilen dyker upp på ett ögonblick. Man vet att dom garanterat finns där längre fram, men lägger man sig i mittfilen så kommer alla självutnämnda poliser med sina blinkningar och tecken.
OK. Just i den backen är det förstås relevant at köra i mittfilen för de som inte tänker köra 90. Vet hur det ser ut där, och här känns högerfilen som ren långtradar-/traktorfil.

Skulle säga att det är en helt annan sak än raksträckan på E4:an mellan Stockholm och Södertälje.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Och nog ser man lite längre än 100 m om man ligger i högerfilen i den backen. Så jäkla tvär är inte kurvan.
 
V Ville_Vessla skrev:
När jag körde i LA så stod det skyltar i korsningen om vad böterna var om man blockerade vägen på detta sätt, förmodligen skulle nån trafikpolis dyka upp direkt och ge en böter också.
När jag var i Australien för en massa år sen sa bussguiden i Melbourne att där hade de kameror i korsningen som tog bild på korsningen när det var rött åt alla håll. Alla fordon som då befann sig i korsningen fick en böteslapp hem i lådan. Skulle dock inte funka så bra i Sverige eftersom det för 95% av alla trafikbrott är föraren som är ansvarig. Enda undantaget är väl felparkering.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ja är sikten på platsen så dålig är ju situationen en annan än de bilder vi sett i tråden, med flera hundra meters fri sikt, tom högerfil och mängder av bilar i mittfilen.
Kör man i 90 km/h så motsvarar det 25 m/s. Man bör då ha fri sikt på minst 100 meter. Är det inte det på platsen så borde man sänka hastigheten och/eller skylta tydligt att högerfil endast är för långsam trafik.
Lastbilar brukar ju också vara rätt stora, och så får man ju ha lite uppmärksamhet hur övriga trafikanter beter sig.

Man ska ju faktiskt kunna stanna före varje förutsebart hinder, och är sikten då begränsad till under 100 m så skulle ju inte jag våga köra i 90...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Hej, hej, alla fantastiskt duktiga bilförare som alltid ligger i rätt fil! Jag erkänner, född och boende i Sthlm, men ligger ändå ganska ofta i mittfilen.;) Och kör i högsta tillåtna hastighet. Enligt alla inlägg här med bara alla dessa "bästa" bilförare, borde ju mittfilen vara tom och öde....
Det är därför det finns lagar som reglerar detta, det är inte upp till den enskilda föraren att välja att ligga i mitten bara för att det är bekvämt. Det har absolut ingenting att göra med hur fort man kör i förhållande till hastighetsgränsen (”högsta tillåtna hastighet”) utan anpassningen gör man till övrig trafik. Det spelar ingen roll om du på en 90-väg kör 80, 90 eller 100, kör du inte om någon skall du hålla till höger.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Lastbilar brukar ju också vara rätt stora, och så får man ju ha lite uppmärksamhet hur övriga trafikanter beter sig.

Man ska ju faktiskt kunna stanna före varje förutsebart hinder, och är sikten då begränsad till under 100 m så skulle ju inte jag våga köra i 90...
Är det torr asfalt så bör du rimligen stå helt still på max 80m om du kör 90, inklusive reaktionstid så det är god marginal. Bra bil och du är uppmärksam kanske 60m. Tresekundersregeln ger väl 75m vid 90km/h
 
EvaMLin
Aha, nu förstår jag varför bilen som körde om igår la sig med ett hjulpar i vardera fil! Det var såklart en mittfilsåkare som blev förvirrad när det bara fanns två filer... :rolleyes::crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 5 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Finns inga sådana skyltar uppför vad jag sett (däremot varning nedför). Skyltningen är som du ser omvänt att lastbilar inte får använda vänsterfilen.
Ingenstans i min text generaliserade jag, utan lyfte istället fram ett exempel på där lagen om mittfilskörning ökar faromomentet.
Jag utgår från att du har rätt. Jag vill minnas att det varit varning för långsamtgående fordon där, men det kan varit länge sen, när det var tvåfiligt. Eller så har jag drömt det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.