410 873 läst ·
5 966 svar
411k läst
6,0k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Fast den filen är väl markerad som stigningsfil och med varningsskyltar för lutning osv. Dåligt exempel att generalisera från.M MagHam skrev:När man kör ut ur Jönköping mot Göteborg är vägen 3-filig och har ganska brant lutning (8%).
Sikten i de värsta kurvorna är mycket kort och lastbilar går på lågväxel.
Om man som bilförare då lägger sig i högerfilen så tar det inte många sekunder förrän man får skynda sig att byta fil eller bromsa kraftigt.
Självfallet skulle högerfilen vara helt allokerad till lastbilar, men med nuvarande regler blir det bara farliga incidenter och olyckor... gång på gång.
Så här ser det ut:
[länk]
Finns inga sådana skyltar uppför vad jag sett (däremot varning nedför). Skyltningen är som du ser omvänt att lastbilar inte får använda vänsterfilen.Nötegårdsgubben skrev:
Ingenstans i min text generaliserade jag, utan lyfte istället fram ett exempel på där lagen om mittfilskörning ökar faromomentet.
Jag abonnerar numera endast på vänsterfilen. Då slipper jag gå ut för omkörning och jag behöver aldrig funderar på om både höger och mittfilen skulle försvinna.
Jag uppfattar det som om mina medtrafikanter gillar detta då jag får massvis med glada uppmuntringar via tutor och glada vinkningar. Förresten, den här ny vinkningsmetoden med bara ett finger, är det något nytt ungdomligt jag har missat?
Jag uppfattar det som om mina medtrafikanter gillar detta då jag får massvis med glada uppmuntringar via tutor och glada vinkningar. Förresten, den här ny vinkningsmetoden med bara ett finger, är det något nytt ungdomligt jag har missat?
Du menar väg 40. Det är ju ett typiskt exempel där i princip endast stora lastbilar och andra tunga fordon ligger till höger. Men det är också ett exempel på att mittfilen används till precis det den är till för, nämligen omkörning.M MagHam skrev:När man kör ut ur Jönköping mot Göteborg är vägen 3-filig och har ganska brant lutning (8%).
Sikten i de värsta kurvorna är mycket kort och lastbilar går på lågväxel.
Om man som bilförare då lägger sig i högerfilen så tar det inte många sekunder förrän man får skynda sig att byta fil eller bromsa kraftigt.
Självfallet skulle högerfilen vara helt allokerad till lastbilar, men med nuvarande regler blir det bara farliga incidenter och olyckor... gång på gång.
Så här ser det ut:
[länk]
I vänsterfilen ska man kunna köra den hastighet som är skyltad (70?) utan att behöva bromsa för långsamma fordon.
Skyltat 90
Problemet är att lastbilarna som kör 30 i högerfilen dyker upp på ett ögonblick. Man vet att dom garanterat finns där längre fram, men lägger man sig i mittfilen så kommer alla självutnämnda poliser med sina blinkningar och tecken.
Problemet är att lastbilarna som kör 30 i högerfilen dyker upp på ett ögonblick. Man vet att dom garanterat finns där längre fram, men lägger man sig i mittfilen så kommer alla självutnämnda poliser med sina blinkningar och tecken.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Det är alltid tung trafik i högerfilen som tappar fart så just där är mittfilen det normala för övriga trafikanterM MagHam skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
Ja är sikten på platsen så dålig är ju situationen en annan än de bilder vi sett i tråden, med flera hundra meters fri sikt, tom högerfil och mängder av bilar i mittfilen.
Kör man i 90 km/h så motsvarar det 25 m/s. Man bör då ha fri sikt på minst 100 meter. Är det inte det på platsen så borde man sänka hastigheten och/eller skylta tydligt att högerfil endast är för långsam trafik.
Kör man i 90 km/h så motsvarar det 25 m/s. Man bör då ha fri sikt på minst 100 meter. Är det inte det på platsen så borde man sänka hastigheten och/eller skylta tydligt att högerfil endast är för långsam trafik.
OK. Just i den backen är det förstås relevant at köra i mittfilen för de som inte tänker köra 90. Vet hur det ser ut där, och här känns högerfilen som ren långtradar-/traktorfil.M MagHam skrev:
Skulle säga att det är en helt annan sak än raksträckan på E4:an mellan Stockholm och Södertälje.
När jag var i Australien för en massa år sen sa bussguiden i Melbourne att där hade de kameror i korsningen som tog bild på korsningen när det var rött åt alla håll. Alla fordon som då befann sig i korsningen fick en böteslapp hem i lådan. Skulle dock inte funka så bra i Sverige eftersom det för 95% av alla trafikbrott är föraren som är ansvarig. Enda undantaget är väl felparkering.V Ville_Vessla skrev:
Lastbilar brukar ju också vara rätt stora, och så får man ju ha lite uppmärksamhet hur övriga trafikanter beter sig.Fairlane skrev:
Ja är sikten på platsen så dålig är ju situationen en annan än de bilder vi sett i tråden, med flera hundra meters fri sikt, tom högerfil och mängder av bilar i mittfilen.
Man ska ju faktiskt kunna stanna före varje förutsebart hinder, och är sikten då begränsad till under 100 m så skulle ju inte jag våga köra i 90...
Det är därför det finns lagar som reglerar detta, det är inte upp till den enskilda föraren att välja att ligga i mitten bara för att det är bekvämt. Det har absolut ingenting att göra med hur fort man kör i förhållande till hastighetsgränsen (”högsta tillåtna hastighet”) utan anpassningen gör man till övrig trafik. Det spelar ingen roll om du på en 90-väg kör 80, 90 eller 100, kör du inte om någon skall du hålla till höger.Hemmakatten skrev:
Är det torr asfalt så bör du rimligen stå helt still på max 80m om du kör 90, inklusive reaktionstid så det är god marginal. Bra bil och du är uppmärksam kanske 60m. Tresekundersregeln ger väl 75m vid 90km/hN Nerre skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Jag utgår från att du har rätt. Jag vill minnas att det varit varning för långsamtgående fordon där, men det kan varit länge sen, när det var tvåfiligt. Eller så har jag drömt det.M MagHam skrev: