410 891 läst ·
5 966 svar
411k läst
6,0k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Jag håller med om att de man irriterar sig på mest är de som är snabba som fan på att från påfarten, innan de hunnit få upp farten, ska byta ut 2 filer direkt, även om dessa är tomma. Och sen ligger kvar och sölar. Ibland kör dessa personer även i vänsterfilen. Gärna med varierande hastighet där man kör lika hastiget som den inre filen om någon ligger bredvid, men är det tomt i mittenfilen eller högerfilen gasar man på (för att det känns tryggare?).
Jag har även åkt med sådana som jag vet kan köra fort i vissa sammanhang, men som har så stort fokus på annat (telefonsamtal, konversationer, egna tankar) att de inte verkar se annat än precis rakt framför sig. De märker nog inte ens vilken fil de ligger i och om någon ligger bredvid.
Jag har inget emot de som kör enl hastighetsbegränsningen, jag försöker hålla den principen på lägre hastigheter men inte essingeleden och motorväg för då hamnar man utanför "flytet" och bakom någon mycket långsamtgående fordon utan att säkert kunna köra om iom att filen utanför går jättefort. Kanske är detta anledningen till att många köra mittfil? De har "fastnat" bakom nån lastbil. För att komma om måste man då släppa av och skapa ett avstånd, kolla i backspegeln och sen få upp farten så man kan komma upp i nästa fils hastighet. Alla grejjar nog inte detta?
Men om fler höll högerfil och de i mittfilen var lite observanta och släppte in de som verkar vilja köra om så tror jag trafiken skulle flyta mycket bättre.
Jag har även åkt med sådana som jag vet kan köra fort i vissa sammanhang, men som har så stort fokus på annat (telefonsamtal, konversationer, egna tankar) att de inte verkar se annat än precis rakt framför sig. De märker nog inte ens vilken fil de ligger i och om någon ligger bredvid.
Jag har inget emot de som kör enl hastighetsbegränsningen, jag försöker hålla den principen på lägre hastigheter men inte essingeleden och motorväg för då hamnar man utanför "flytet" och bakom någon mycket långsamtgående fordon utan att säkert kunna köra om iom att filen utanför går jättefort. Kanske är detta anledningen till att många köra mittfil? De har "fastnat" bakom nån lastbil. För att komma om måste man då släppa av och skapa ett avstånd, kolla i backspegeln och sen få upp farten så man kan komma upp i nästa fils hastighet. Alla grejjar nog inte detta?
Men om fler höll högerfil och de i mittfilen var lite observanta och släppte in de som verkar vilja köra om så tror jag trafiken skulle flyta mycket bättre.
Jag som är bonnläpp norrifrån tycker snarast det är avslappnande att köra genom Stockholm (och till viss del Göteborg). Det är skillnad mot 2-1 vägarna norröver där det i princip blir nära tillbud vid varenda återgång till 1-filigt. Ofta blir det långa sträckor i mittfilen på 3-filigt men det beror då på att det är fullt i ytterfilen och går långsammare där. Är det ledigt tar jag den. Det intressanta jag märkt(och även i USA då jag kört i LA) är att dom som gasar och byter fil konstant kommer inte fram snabbare. Brukar vara så att nån som körde om i Uppsala träffar man på hela tiden ända tills man är långt söder om Stockholm så man nästan börjar anse att man känner personen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Om jag inte minns helt galet så är hastighetsbegränsningen 70 km/h där så problemet är inte detsamma. Fritt fram för den som vill köra fortare att köra om på höger sida.B b8q skrev:E18 Stockholm norrut är jobbig för de som vill hålla längst till höger utan att bli avskickad på en avfart.
Först har vi trafikplats Bergshamra. Du har tre körfält norrut från Universitetet, men det högra försvinner som en avfart.
[bild]
Drygt 3 km längre norrut upprepas samma sak vid Danderyds kyrka.
[bild]
Däremellan finns åtminstone två påfarter (Danderyds sjukhus och Mörby) där bilar vill komma på från höger och tränga sig in.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Det är rätt imponerande hur man hinner med att byta från påfarten till mittfilen på en sträcka av 50 m och samtidigt är rätt att tvingas av i en försvinnande högerfil som man får information 1000 meter innan.
Ett annat problem med mittfältsförarna är att de inte bara försvårar omkörningar och gör att vägen utnyttjas dåligt, de försvårar även för övriga att lämna motorvägen.
Ett mycket vanligt scenario är att man I mittfilen ligger 80 km/h där hastighetsbegränsningen är 100 km/h. För en som vill hålla 100 km/h så finns en tom högerfil eller en rätt hårt belastad vänsterfil där farten varierar kraftigt. Om man då väljer att gå ut i vänsterfil för att köra om så bör man vara beredd att gå tillbaks till högerfilen väldigt långt före avfarten eftersom mittfilsförarna ligger så tätt så det kan vara svårt att komma in där. Alltså får man byta 1 km innan för att inte riskera farliga situationer. Då kan man välja att köra 80 eller köra om på höger sida. Allt för att folk inte fattar. Att högerfilen försvinner är nog sällan problemet för det är inte ovanligt att mittfilsförarna ska av på den avfarten. Man ser det mellan Södertälje och Botkyrka. Fort ut i mittfil för att sen svänga av vit Botkyrka, där högerfilen faktiskt är en avfart. Samma kan man se på riksväg 73 (Nynäsvägen). Folk kör på vid Farsta där man då automatiskt kommer in i den nya högerfilen. Sen byter man fort till mittfilen och ligger i den till Handen, där högerfil blir en avfart, där byter de till högerfil för att de ska svänga av. Att alla dessa förare skulle vara besökare som inte känner till vägen tror jag inte på.
Ett annat problem med mittfältsförarna är att de inte bara försvårar omkörningar och gör att vägen utnyttjas dåligt, de försvårar även för övriga att lämna motorvägen.
Ett mycket vanligt scenario är att man I mittfilen ligger 80 km/h där hastighetsbegränsningen är 100 km/h. För en som vill hålla 100 km/h så finns en tom högerfil eller en rätt hårt belastad vänsterfil där farten varierar kraftigt. Om man då väljer att gå ut i vänsterfil för att köra om så bör man vara beredd att gå tillbaks till högerfilen väldigt långt före avfarten eftersom mittfilsförarna ligger så tätt så det kan vara svårt att komma in där. Alltså får man byta 1 km innan för att inte riskera farliga situationer. Då kan man välja att köra 80 eller köra om på höger sida. Allt för att folk inte fattar. Att högerfilen försvinner är nog sällan problemet för det är inte ovanligt att mittfilsförarna ska av på den avfarten. Man ser det mellan Södertälje och Botkyrka. Fort ut i mittfil för att sen svänga av vit Botkyrka, där högerfilen faktiskt är en avfart. Samma kan man se på riksväg 73 (Nynäsvägen). Folk kör på vid Farsta där man då automatiskt kommer in i den nya högerfilen. Sen byter man fort till mittfilen och ligger i den till Handen, där högerfil blir en avfart, där byter de till högerfil för att de ska svänga av. Att alla dessa förare skulle vara besökare som inte känner till vägen tror jag inte på.
Skriver tydligen för blinda och hoppar därför av denna tråd.
Jag försvarar inte på något sett alla dessa som ligger i mittfilen långa stäckor och gör det inte själv. Men har viss förståelse för att det blir på det viset på vissa ställen och tror att en ändring av hur man bygger av och påfarter skulle kunna göra detta problem mindre. Självklart behöver även bra information och ev polisiära insattser göras för att få ordning.
En annan lösning jag ser är att tillåta omkörning på den sida som passar vid alla hastigheter om det är 3 eller fler filer eller kanke sänka hastigheten till 70 på de sträckor detta är ett stort problem.
Men fortsätt att bara spy galla och må illa över alla dessa idioter och försök inte förstå varför betendet är som det är och hitta lösningar.
Jag försvarar inte på något sett alla dessa som ligger i mittfilen långa stäckor och gör det inte själv. Men har viss förståelse för att det blir på det viset på vissa ställen och tror att en ändring av hur man bygger av och påfarter skulle kunna göra detta problem mindre. Självklart behöver även bra information och ev polisiära insattser göras för att få ordning.
En annan lösning jag ser är att tillåta omkörning på den sida som passar vid alla hastigheter om det är 3 eller fler filer eller kanke sänka hastigheten till 70 på de sträckor detta är ett stort problem.
Men fortsätt att bara spy galla och må illa över alla dessa idioter och försök inte förstå varför betendet är som det är och hitta lösningar.
Att låta vänsterfilen upphöra tror jag inte blir en bättre lösning pga att där färdas de som kör fortast. Upphör då denna fil samt att föraren är det minsta ouppmärksam så kommer det att smälla när det helt plötsligt inte finns någon fil kvar att köra i.
Att mittfilsåkarna inte släpper in de från högerfilen när de kommer till dess slut kan kanske bero på att en del av dem tolkar högerfilsåkarna, som precis innan filen upphör skall byta fil, som någon som kör om till höger för att vinna ett antal meter i den stora kön.
Tycker mig se lite sådana tendenser när man kommer i högerfilen och kör om när det är 70. Då minskar liksom det fria utrymmet mellan bilarna (du skall inte komma här och klämma dig in i "min" fil för här kör jag....).
Att mittfilsåkarna inte släpper in de från högerfilen när de kommer till dess slut kan kanske bero på att en del av dem tolkar högerfilsåkarna, som precis innan filen upphör skall byta fil, som någon som kör om till höger för att vinna ett antal meter i den stora kön.
Tycker mig se lite sådana tendenser när man kommer i högerfilen och kör om när det är 70. Då minskar liksom det fria utrymmet mellan bilarna (du skall inte komma här och klämma dig in i "min" fil för här kör jag....).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Jag håller med om att det finns större problem att låta vänsterfilen försvinna. Ska man gå från tre filer till två så måste ju någon försvinna och då är höger nog bäst. Eller iofs kanske det allra bästa vore att låta mittfilen försvinna så slipper vi alla som inte kan köra. 
Vi Kungens kurva södra har man nu avfart från vänsterfil istället för högerfil. Där är hastigheten satt till 70 km/h men set blir ibland tillbud ändå när någon kommer på att de ska av och ligger i fel fil. Sen är det lätt att få rallykalle bakom sig i vänsterfil blinkande som en dåre med helljusen. Fick en sån dåre bakom mig för någon månad sen eller två. När jag inte flyttade mig från vänsterfil så bytte han till mittfilen, körde om och körde in framför mig och stannade och skulle ut och slåss. Att försöka förklara att det var 70 km/h gick inte. Jag skulle flytta mig från omkörningsfilen...
Vi Kungens kurva södra har man nu avfart från vänsterfil istället för högerfil. Där är hastigheten satt till 70 km/h men set blir ibland tillbud ändå när någon kommer på att de ska av och ligger i fel fil. Sen är det lätt att få rallykalle bakom sig i vänsterfil blinkande som en dåre med helljusen. Fick en sån dåre bakom mig för någon månad sen eller två. När jag inte flyttade mig från vänsterfil så bytte han till mittfilen, körde om och körde in framför mig och stannade och skulle ut och slåss. Att försöka förklara att det var 70 km/h gick inte. Jag skulle flytta mig från omkörningsfilen...
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Vi får nog nöja oss med att debattera hur olika vi än tänker. Att ändra allas beteende i en tråd här är nog önsketänkande. Antagligen i nivå med att ändra omloppsbana på jorden........
Du menar precis som på varenda 1-2-väg där vänsterfilen försvinner var och varannan kilometer?R roli skrev:
Ja, precis och där händer det en hel del. Men där saknas andra möjligheter än att låta vänster fil upphöra. Är ju bara att titta på Y-tuben på alla dessa filmer som finns där på "klämda" bilister mellan vajerräcke och t.ex långtradare där bilisten måste förbi till varje pris....
Varför kan man inte låta höger fil upphöra på 1+2-vägar? Om det funkar på motorväg borde det väl funka på 1+2-vägar också?
Dock är det ju nästan alltid så att när man minskar antalet körfält på en väg så är det vänsterfilen som försvinner. Antagligen just eftersom de flesta ändå ska ligga i högerfil, så det bli färre som behöver byta fil.
Dock är det ju nästan alltid så att när man minskar antalet körfält på en väg så är det vänsterfilen som försvinner. Antagligen just eftersom de flesta ändå ska ligga i högerfil, så det bli färre som behöver byta fil.
Jag lägger min röst på det amerikanska systemet med fri filkörning på trefilig motorväg. Jag har kört många tusen mil i USA och det flyter bättre än här. Det är enligt min mening mycket lättare att köra bil i USA än i Sverige. Här finns alldeles för många personer som skall påtvinga andra deras syn på hur man kör bil. I USA så hanterar trafikpolisen de som missköter sig (det är inte ofta jag sett folk som missköter sig, zick-zackar osv utan att de är stoppade av polisen en bit fram), men avsaknaden av trafikpolis på vägarna i Sverige är nog orsaken till att det blir som det blir här.