Emma242 skrev:
Saken är ju den bara att det är drygt 2 mil mellan t.ex Kungen kurva och Södertälje (där högerfilen svänger av mot Moraberg), och att de flesta pendlar där dagligen på mornar och eftermiddagar (fredags- och helgtrafik kan man ju ha visst överseende med). Att då skylla på att man är orolig att filen upphör är på gränsen till lite vulgärt.
Alla vet att filen blir en avfart och vill då inte ligga där för att slippa byta fil senare.
Hur långt innan tycker alla här är lagom att inte gå tbx till höger när man vet att detta blir en avfart?

N Nerre skrev:
"Pelle i botten" brukade min körskolelärare tjata om när vi skulle köra motorväg. Idag tjatas det lite för mycket om eco-driving så folk vill kanske inte trampa gasen i botten...
En del av eco-driving är att man snabbt ska upp i hastighet, dvs plattan i mattan och hoppa växlar. Om dom nu inte ändrat på det sen jag tog körkort för 7 år sen.

snuttjulle snuttjulle skrev:
Alla vet att filen blir en avfart och vill då inte ligga där för att slippa byta fil senare.
Hur långt innan tycker alla här är lagom att inte gå tbx till höger när man vet att detta blir en avfart?
Samma resonemang som för en omkörning för min del. Jag ska komma förbi och ha en lucka att gå tillbaka i (speciellt om jag har en snabbare bil bakom som är på väg att komma ikapp mig).
Det beror på hur tät trafiken är och hur mycket luckor det är, men en km innan borde väl fungera att byta fil för att planera sin körning i god tid. Eller där det är skyltat att filen snart upphör.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
E18 Stockholm norrut är jobbig för de som vill hålla längst till höger utan att bli avskickad på en avfart.

Först har vi trafikplats Bergshamra. Du har tre körfält norrut från Universitetet, men det högra försvinner som en avfart.
Satellitbild över trafikplats Bergshamra med E18 och avfarter i norra Stockholm.
Drygt 3 km längre norrut upprepas samma sak vid Danderyds kyrka.
Flygfoto över E18 med trafikplats och avfarter nära Bergshamra, illustrerar diskussion om körfält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Däremellan finns åtminstone två påfarter (Danderyds sjukhus och Mörby) där bilar vill komma på från höger och tränga sig in.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
P Prodigys skrev:
En del av eco-driving är att man snabbt ska upp i hastighet, dvs plattan i mattan och hoppa växlar. Om dom nu inte ändrat på det sen jag tog körkort för 7 år sen.
Inte riktigt plattan i mattan, då reagerar de flesta motorstyrngar med extra bränsletiilskott, dock är det eco-driving med ett ordentligt gaspådrag, säg ca 3/4. Egentligen kan man börja med platta i mattan, sen släppa upp lite tills man märker att accelerationen börjar minska, där ungefär är bästa punkten.

Man kan också tumregelmässigt tänka att motorns högsta verkningsgrad fås vid vridmomentmaximum.

• Gilla
Stensson11
  • Laddar…
Jag tycker det ibland finns ett misstag hur man målat filerna på motorväg när det är tre eller fler filer. När det blir ytterligare en fil ska denna nya fil vara vänsterfilen, inte högerfilen, annars hamnar mittfilsåkarna automatiskt i mitten från att ha legat längst till höger. Och de verkar oförmögna att reflektera över vilken fil som är korrekt och att byta fil.
Bättre att den nya filen kräver ett aktivt beslut att köra om och byta fil.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Precis samma sak som jag menar om att filer blir avfarter. En påfårtsfil ska inte helt plötsligt vara nya högerfil för att 3 km senare bli en avfart igen.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
A
När man ser skylten som anger vilka körfält som leder vart. Bil i fil under pil.

• Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Precis samma sak som jag menar om att filer blir avfarter. En påfårtsfil ska inte helt plötsligt vara nya högerfil för att 3 km senare bli en avfart igen.
Som i exemplet med E18 genom Danderyd ovan.

Åkte nyss E4an norr ut, och kollade när man rimligt kan se första skylten som visar att höger körfält blir avfart mot Upplandsväsby, och nollade trippmätaren.
Från det tills det blir heldraget så man inte kan byta fil är det 1,4 km.
Sen finns det sämre vägar i ämnet, som just nämnda 18N med avfarter stup i kvarten.

Emma242 skrev:
När man ser skylten som anger vilka körfält som leder vart. Bil i fil under pil.
Så 500 meter innan ska man stutsa fram och åter? Eller 200m? Vart går gränsen när hela kön ska byta fil fram och åter?
Så lätt att säga eller skriva att det finns en fast gräns men när man vet av vana att man inom några sekunder ev tillochmed en minut ska byta tillbaka så gör man inte det. Detta kommer sedan bli lite längre då alla har olika åsikter om när man ska byta och då blir det svårt att komma in i kön igen.
Jag försvarar inte de som såsar i mittfilen flera mil utan anledning utan försöker se anleningen till det och jag tror det både handlar om lathet,okunskap och räddsla att man inte blir insläppt.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
A
Så 500 meter innan ska man stutsa fram och åter? Eller 200m? Vart går gränsen när hela kön ska byta fil fram och åter?
Så lätt att säga eller skriva att det finns en fast gräns men när man vet av vana att man inom några sekunder ev tillochmed en minut ska byta tillbaka så gör man inte det. Detta kommer sedan bli lite längre då alla har olika åsikter om när man ska byta och då blir det svårt att komma in i kön igen.
Jag försvarar inte de som såsar i mittfilen flera mil utan anledning utan försöker se anleningen till det och jag tror det både handlar om lathet,okunskap och räddsla att man inte blir insläppt.
Fast vad då fram och åter? Det är ju precis det du inte ska göra. Du kör in i höger körfält, ligger kvar där tills du kör av alternativt byter (i mitt nämnda fall efter ca 2 mil). Där är precis likadant som att ligga i mitten, fast utan att ligga i just mittenfilen. Var menar du att du skulle åka fram och åter? Du dyker ju inte magiskt upp i mittenfilen.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jag menar att jag 3 km innan en avfart kör om en bil. Efter en omkörning ligger man i mitten och vet att 1 km längre bort kommer höger fil bli en avfart som jag inte vill av på. I detta läge ska jag då gå till höger för att lagom när filbytet är gjort gå tillbaka till mitten som nu har blivit det nya höger?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag menar att jag 3 km innan en avfart kör om en bil. Efter en omkörning ligger man i mitten och vet att 1 km längre bort kommer höger fil bli en avfart som jag inte vill av på. I detta läge ska jag då gå till höger för att lagom när filbytet är gjort gå tillbaka till mitten som nu har blivit det nya höger?
I just det exemplet är det lämpligt att ligga kvar i mittfil om högerfilen blir avfart och du ska rakt fram.
Det vi diskuterar i tråden är de som kör i mittfil utan att köra om.

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
A
Det blir ju ett väldigt godtyckligt scenario att ta ställning till. Det beror på trafikmängden, din fart, andras fart, och så vidare. I en del fall är invändningen relevant, men för majoriteten av de som ligger i karavan i mittenfilen fungerar inte ursäkten. Grunden i tråden är de milslånga köerna i mittfilen medan högerfilen är tom. Inte några undantag i anslutning till avfarter vid vägs ände.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.