N Nerre skrev:
Har du röntgensyn så du ser igenom lastbilen?
Jag förstår ärligt talat inte vad du menar. Om jag kör om en lastbil så byter jag naturligt inte fil förrän jag är flera billängder framför den. Vid det laget så har jag uppsikt över både 1 och 2 och 3 filer bredvid mig. En titt i backspegeln, en över axeln och sen ett filbyte i lugn takt så ingen blir överraskad.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
C
N Nerre skrev:
Hur räknar du nu? Säg att du kör 20 mil. I 100 km/h tar det 2 timmar. Ska du tjäna en timme måste du köra 200 km/h...
Jag räknade med 100 mil mellan Mellansverige och Övre Norrland.

Fairlane
Till er som inte förstår problemet så kan jag beskriva hur en typisk mittfilsförare beter sig. (Vi antar att hastighetsbegränsningen är 100 km/h på platsen.)

Först kommer de på påfarten i 60 km/h. Så fort det inte längre är heldraget kör de in på motorvägen. Innan de hunnit köra mycket mer än 50 m så tränger de sig in i mittfilen och lägger sig där i 80-90 km/h cirka 20 meter bakom bilen framför. Där ligger sen hela tåget och kör, medan det snabbt blir ungefär likadant i vänsterfil, fast där är hastigheten 90-100 km/h. Högerfil är snudd på tom. Några km längre fram så byter mittfältsföraren till högerfil och svänger av på avfarten, helst bromsa lite innan.

Då jag relativt ofta kör släp och då ligger till höger i 80 km/h så ser jag många av den typen som snabbt byter till mittfil och några km längre fram kör av. De hade lugnt fått plats med mig i högerfilen. Deras beteende har inget att göra med att det skulle vara sämre väg i högerfilen utan är bara ett bevis för att de är dåliga bilförare. Hade de varit bra förare som ville hålla den hastigheten så hade de valt en tom högerfil istället för att ligga för nära bilen framför.

• Gilla
Maria T och 12 till
  • Laddar…
G
Fairlane Fairlane skrev:
Till er som inte förstår problemet så kan jag beskriva hur en typisk mittfilsförare beter sig. (Vi antar att hastighetsbegränsningen är 100 km/h på platsen.)

Först kommer de på påfarten i 60 km/h. Så fort det inte längre är heldraget kör de in på motorvägen. Innan de hunnit köra mycket mer än 50 m så tränger de sig in i mittfilen och lägger sig där i 80-90 km/h cirka 20 meter bakom bilen framför. Där ligger sen hela tåget och kör, medan det snabbt blir ungefär likadant i vänsterfil, fast där är hastigheten 90-100 km/h. Högerfil är snudd på tom. Några km längre fram så byter mittfältsföraren till högerfil och svänger av på avfarten, helst bromsa lite innan.

Då jag relativt ofta kör släp och då ligger till höger i 80 km/h så ser jag många av den typen som snabbt byter till mittfil och några km längre fram kör av. De hade lugnt fått plats med mig i högerfilen. Deras beteende har inget att göra med att det skulle vara sämre väg i högerfilen utan är bara ett bevis för att de är dåliga bilförare. Hade de varit bra förare som ville hålla den hastigheten så hade de valt en tom högerfil istället för att ligga för nära bilen framför.
Och det är därför jag kör om på höger sidan.. Det är ju tillåtet vid köbildning i de andra körfälten. :D

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Kanske har berättat det förut. Kom en bil på uppfarten i Södertälje (Moraberg) som direkt över heldraget bytte till mittfilen, jag som kom på motorvägen fick bromsa in för att inte köra på bilen.
Det är heldraget där en lång bit för det har varit mycket olyckor.
Bilen ligger i mitten hela vägen fram till Botkyrka, och byter då till höger för att svänga av.
Om bilen inte bytt fil alls, hade den per automatik hamnat på Botkyrkaavfarten.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Så fort det inte längre är heldraget kör de in på motorvägen.
Just det är ju i princip rätt, filbytet ska ske så tidigt som möjligt, men självklart ska det finnas en lucka man går ut i (och så ska man anpassa sin hastighet, så att göra det i 50-60 är "fel").

Att vänta till slutet av accelerationsfältet kan leda till det jag såg häromdan: En bil som blev tvungen att stanna där eftersom det låg en långtradare i högerfilen och bilisten inte kom ut.

Den här tråden fick mig att googla bötesbelopp. Att köra om till höger: 1000kr. Att campa i mittfilen: 500kr. Att köra om till höger är i värsta fall billigare än den enda fortkörningsbot jag fått, och då är jag en notorisk fortkörare på mötesfria vägar. Om ni blir omkörda till höger framöver, kan det vara jag.

• Gilla
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Och det är därför jag kör om på höger sidan.. Det är ju tillåtet vid köbildning i de andra körfälten. :D
Nej, formellt sett bara om det är köbildning i samtliga körfält.

Reglerna utgår ju från att folk kör som de ska, och då ska det ju alltid bli kö i högerfilen först.

N Nerre skrev:
Just det är ju i princip rätt, filbytet ska ske så tidigt som möjligt, men självklart ska det finnas en lucka man går ut i (och så ska man anpassa sin hastighet, så att göra det i 50-60 är "fel").

Att vänta till slutet av accelerationsfältet kan leda till det jag såg häromdan: En bil som blev tvungen att stanna där eftersom det låg en långtradare i högerfilen och bilisten inte kom ut.
Det är rätt förutsatt att personen i fråga har accelererat korrekt. Givetvis kör man inte ut för tidigt i låg hastighet, men man ska ju inte vara lätt på foten och köra ut precis när påfarten tar slut.
Tyvärr ser man många hemska exempel dagligen...

"Pelle i botten" brukade min körskolelärare tjata om när vi skulle köra motorväg. Idag tjatas det lite för mycket om eco-driving så folk vill kanske inte trampa gasen i botten...

Jag försöker i princip alltid se till att jag är uppe i skyltad hastighet innan jag går ut på motorvägen. Dessutom börjar jag blinka vänster strax innan det heldragna upphör, så jag kan byta fil så tidigt som möjligt (man ska ju blinka innan man byter, inte samtidigt som man vrider på ratten). Och så har jag såklart redan försökt spana in en bil jag tänker gå ut bakom (det lärde min körskolelärare mig också, försökt inte hitta en bil att tränga dig ut framför utan hitta en att gå ur precis bakom, för där ska det ju finnas en lucka till nästa bil).

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
alm82 Andreas La Motte skrev:
Vad är problemet med att köra i mittfilen?
Det är olagligt, stör trafikrytmen och proppar igen trafiken.

Det finns nog 2 läger i den här diskussionen. De som kör bil på morgon och eftermiddagar i Stockholm och de som inte gör det.

Räcker svaret: Mittfilskörarna orsakar två dagliga trafikinfarkter? (Och i förlängningen förmodligen förhöjt blodtryck hos ett inte försumbart antal medtrafikanter)

• Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Reglerna utgår ju från att folk kör som de ska, och då ska det ju alltid bli kö i högerfilen först.
Jag tror iofs att reglerna hanterar att man gör fel, men beträffande att välja köfil i Sthlm tror jag att man normalt ska välja högerfilen. Då den är glesast trafikerad kan den komprimeras mest vid kö varför den går fortast. Eller så är det alltid de andra filerna som går fortast, oavsett.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Har varit uppe förr att dessa filer allt för ofta försvinner och blir en avfart.
Mycket av mittfilskörandet skulle försvinna om höger filen aldrig skulle bli en avfart utan istället skapa en avfart och i samma veva ta bort den vänstra. Då skulle man slippa det som händer både norrifrån in i Stockholm (Järvakrog) och söderifrån (Hallunda) där folk ligger kvar i mitten för att slippa ett filbyte in i en näst intill full fil om 4-5 km.
Försöker själv ofta hålla mig till höger men just vid dessa ställen med mycket trafik (ej stillastående) funkar det för dåligt att hålla på med dessa fil extra byten.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
P
Saken är ju den bara att det är drygt 2 mil mellan t.ex Kungen kurva och Södertälje (där högerfilen svänger av mot Moraberg), och att de flesta pendlar där dagligen på mornar och eftermiddagar (fredags- och helgtrafik kan man ju ha visst överseende med). Att då skylla på att man är orolig att filen upphör är på gränsen till lite vulgärt.

• Gilla
findus42 och 7 till
  • Laddar…
Det finns så mycket i samhället jag är arg på. Förbannad. Besviken. Genuint föraktfullt;
Kriminalitet, bidragstagande etc....

Därför är det skönt att läsa att det finns saker som jag faktiskt inte blir förbannad på, som i ärlighetens namn jag inte ägnar en tanke åt. Någonsin. Men som verkar störa andra in till benmärgen.

Det gör att jag trots allt känner lite mera hopp mitt i min uppgivenhet.
Till alla er i denna tråd; Tack!

• Gilla
  • Haha
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.