C civilingenjören skrev:
Höger körfält kan vara väldigt sönderkört, med spår av tung trafik, och därmed olämpligt/okomfortabelt att köra i med personbil. Därför kan förare välja mittersta körfältet.
Fast den mesta tunga trafiken ligger ju också i mittenfilen. Hur kan då högerfilen bli mer sönderkörd? Har man snålat på underarbetet och asfalteringen där eftersom det ändå aldrig är någon som använder den?

• Gilla
  • Haha
Pin och 1 till
  • Laddar…
Här kör inte den tunga trafiken i mittenfilen om de inte kör om i alla fall. Men det kanske är annorlunda i andra delar av landet.

alm82 Andreas La Motte skrev:
Vilket trams, vad är det för mening att bygga en 3-filig väg om alla ska köra längst till höger?

Blir nyfiken på vad körfältet längst till vänster är till för enligt dig? För att köra om de som kör om de till höger? :thinking:
Du är uppenbarligen en av dem som skapar problemet.
Meningen med 3-filiga vägar är att det då finns två omkörningsfiler, med ditt resonemang så blir det enda som tillkommer en folktom högerfil.
Som tur är finns ju lagar som reglerar detta, det är alltså inte ditt val att ligga i mitten bara för att du känner för det.
Tyvärr ser man inte till att lagen efterföljs.

• Gilla
Guzzi och 6 till
  • Laddar…
M Maximarcus skrev:
Tyvärr ser man inte till att lagen efterföljs.
Jodå, men tyvärr för sällan. Men polisen brukar vara ute och bötfälla mittenfilare ibland.

Här är en artikel om det (den är dock 5 år gammal, men jag har sett inlägg från polisen på Facebook om detta rätt ofta.)

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/788796-polisen-paminner-regeln-som-typ-alla-verkar-ha-glomt

Edit: Det är ju ett problem med de flesta lagar, folk åker inte fast 100% av gångerna de bryter mot lagen.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Att mittfilen används så flitigt medan högerfilen nästan alltid är tom är något jag också funderat över när jag åker ner till Svealand. Men det visar väl bara att den helt enkelt inte behövs, det räcker med två filer. Skrota den tredje filen och lägg pengarna på att rusta upp några bedrövligt dåliga riksvägar ute i övriga landet.;)

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Om det nu räcker med två filer så är det ju faktiskt inte högerfilen som ska skrotas utan vänsterfilen.

• Gilla
  • Haha
Fario och 4 till
  • Laddar…
Att högerfilen inte används är ju precis som någon här säger att folk är oroliga och ganska lata förare. Jag blir faktiskt överraskad att majoriteten av dessa förare inte fattar problemet. Det har ju med principen att vi ska få bättre flyt i trafiken. Annars hade inte regeln funnits? Sen kan jag förstå att man inte ska köra om i innerfilen även om det är tillåtet på exempelvis Essingeleden (70 väg) vilket gör argumentet att de e farligare på Södertäljevägen att köra om på insidan gentemot essingeleden finner jag ganska svagt.

när jag bilar i Europa blev jag överraskad i framför allt de två filiga motorvägarna med frifart i Tyskland. Om man hamnar bakom en lastbil är det bara o lägga sig stumt för o köra om för annars har du 4-5 audis två centimeter i från dig och även om dom säkert har betydligt fler påkörningar bakifrån så finns det ingen som slappar med blinkers eller är noggrann med döda vinkeln. Tur de säger jag.

Efter glädjens trafikplats södergående i upplands Väsby är jag på riktigt fascinerad över att folk inte byter till höger filen. Hade jag varit trafikpolis hade jag stått där med 50-60 poliser och tjänat ihop kanske 1 mille om dagen i böter för de e bara lastbilarna som byter filer där.. de flesta åker tom ut från högerfilen och kör i mittfilen. Herregud säger jag bara.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Om det nu räcker med två filer så är det ju faktiskt inte högerfilen som ska skrotas utan vänsterfilen.
Fast då blir ju en massa svindyr storstadsmark outnyttjad mellan körbanorna. I och för sig kan man säkert klämma in ett radhusområde där...

• Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Jag testade när jag körde in mot Stockholm nu på förmiddagen att räkna lite. Jag körde ungefär 15 km/h för fort och använde bara höger- och mittfil mellan Södertälje och strax före där vägen delar sig i Essingeleden och Södra länken. (Jag delar sträckan på före och efter Alby då det blir tvåfiligt där. Sträckan fram till Alby räknade jag omkörda bilar fram till första skyltningen om avfart, och motsvarande vid delningen.)

Mellan Södertälje och Alby (ca en mil) körde jag om sju bilar på insidan och två på rätt sida.

Mellan Alby och delningen (också ungefär en mil) körde jag om fyra på insidan och tre på rätt sida.

Den större trafikmängden närmare stan gjorde att det inte blev så mycket omkörningar då jag aldrig hetsade om, utan lyfte på gasen om jag inte hade minst 100 meters lucka till bakomvarande när jag bytte från höger till mittfil. Med en aggressivare körstil (vilket man ofta ser i rusningstrafik) hade jag lätt kunnat köra om dubbelt så många på den senare sträckan som på den första, med ungefär samma kvot av insida/utsida.

Asfaltskvaliteten var för övrigt ypperlig i båda körfälten.

N.B. Jag vet att det jag gjorde inte är tillåtet och att det är tveksamt att redogöra för det på den grunden. Jag skulle inte heller gjort det om jag inte varit ensam i bilen, då det medför onödiga, om än små, risker. Ändå tyckte jag att det var intressant att prova såhär en lågt trafikerad söndagsförmiddag.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Nåt som jag kan rekommendera att prova är att faktiskt försöka följa alla trafikregler en månad.

Själv gjorde jag det för många år sen för jag ville kunna "bevisa" att det inte gick. Jag ville kunna säga "Det går inte att följa reglerna om man inte vill att det ska ta dubbelt så lång tid att komma fram. Jag provade i en månad och det var totalt värdelöst."

Tyvärr kom min plan på skam, för det visade sig att det faktiskt fungerar alldeles utmärkt att följa trafikreglerna så gott man kan. Faktum är att jag t.o.m. tyckte det var enklare. För om man t.ex. håller hastighets begränsningen slipper man fundera på om polisen står och har kontroll eller om det kanske ligger en polisbil bakom.

Det är för övrigt rätt intressant fenomen. Ibland tänker jag "Vad i... har jag missat en skylt? Det är ingen som kört fortare än mig?". Och sen ser jag att det beror på att det kommer en polisbil...

Om folk försökte följa reglerna istället för att vara ögontjänare är jag övertygad om att trafiken skulle flyta bättre.

• Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Nu kör jag mest på enfiliga landsvägar, men där måste jag säga att man inte kan spara mycket tid på att köra fort, speciellt med de vansinnesomkörningar jag ser, eller när man plöjer genom genom byarna i 60-70 trots att det numera är 40.

Har exempelvis en som lämnar på samma förskola som oss, och kör 2/3 på samma sträcka som oss, denna person ska alltid om, kör gärna om på en kort 40-sträcka mellan två byar som nästan är ihopbyggda. Kommer den fram snabbare än oss? Ibland. Oftast ser jag bilen svänga av på sin destination 500m framför mig.

Själv håller jag mig till skyltat, varken mer eller mindre, och frirullar oftast ner i hastighet.
Jag behöver körkortet för att ta mig till jobb, det är inte värt två minuter om dagen att bli av med det.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
C
Ser att du bor i Skåne. Längre norrut kan man spara betydligt mer tid på att köra fortare. En vanlig pendlare kanske spar 10-20 minuter varje dag. Det blir mycket i längden. På en längre resa, t.ex. enkel väg mellan Mellansverige och Norra Norrland, kan man spara flera timmar.

A
C civilingenjören skrev:
Ser att du bor i Skåne. Längre norrut kan man spara betydligt mer tid på att köra fortare. En vanlig pendlare kanske spar 10-20 minuter varje dag. Det blir mycket i längden. På en längre resa, t.ex. enkel väg mellan Mellansverige och Norra Norrland, kan man spara flera timmar.
Hur mycket fortare tänker du egentligen? Tänk risker och hänsyn mot andra människor, djur.

Inga väckarklockor i norrland? Vissa har inte det i skåne.

Finns förvisso knappt poliser idag så det är fri hastighet och noll hänsyn idag. Sist jag såg en fartkontroll här var första halvan av 2015. Rätt illa.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag behöver körkortet för att ta mig till jobb, det är inte värt två minuter om dagen att bli av med det.
Ja, det är alltid lika kul när man ser folk som kör bil i jobbet som blivit av med körkortet och de snyftar om att de behöver körkortet för att klara jobbet. Om nu körkortet är viktigt ska man kanske vara lite rädd om det?

• Gilla
calibramicke och 4 till
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Hur räknar du nu? Säg att du kör 20 mil. I 100 km/h tar det 2 timmar. Ska du tjäna en timme måste du köra 200 km/h...

Väldigt ofta är det faktiskt stoppen som tar mest tid. Jag klockade för några år sen när jag körde till jobbet. Av de 20 minuter som det tar så stod stoppen för 5 minuter av tiden. Och då är det bara ett trafikljus ändå, resten är väjningsplikt (fyra rondeller). Och det är dessutom över 10 km ren motorväg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.