410 926 läst ·
5 966 svar
411k läst
6,0k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Jag blev inte stoppad, det var en utbildning på bana för poliser.Nyfniken skrev:
Blir jag stoppad för fortkörning, vilket har hänt ungefär 0,065 ggr / år så tar jag det utan tjafs. Saken är ju ändå den att jag faktiskt skulle kunna få en fortkörningsbot varje dag. Det är jag fö långt ifrån ensam om.
Jag vet inte, jag kör inte nära.C CM1234 skrev:Kan till viss del förstå ditt tänk, även om jag personligen tycker man ska följa gällande hastighet när det är möjligt. Däremot att ligga för nära är något jag aldrig kommer förstå, för då kör man inte på ett säkert sätt. Åter igen OT, men det är ändå rätt intressant diskussion!
Ni som gasar på gör det kanske för att spara lite tid, men varför ligger så många och trycker i baken? Stöter på ett tiotal varje morgon som ligger en meter bakom. Ni som gör det, varför? Varför inte hålla avståndet och göra en säker omkörning?
Så här:Fotografen skrev:
Högerfilen är standardfilen för alla bilar.
Du vill köra 80 eller 90 på en 100-väg och ligger i högerfilen. Du kommer till en lång, seg backe och har en långtradare framför dig. Långtradarens hastighet sjunker till 60 i backen.
Då kan du - med bibehållen fart - köra om i mttfilen.
Vi som vill köra i 100 kan fortsätta köra i vänsterfilen för att passera såväl dig som kör i 80 och långtradaren som kör i 60.
Det var väl inte så svårt?
Vad är problemet med att köra i mittfilen?
Vill man köra om finns det ju en fil till vänster?
Längst till höger ligger tung trafik, mittfilen brukar ligga 10-15km/h över aktuell hastighet och har man mer bråttom är det ju bara att passera till vänster.
Blir väldigt trångt om alla ska köra längst till höger.
Längst till höger ligger tung trafik, mittfilen brukar ligga 10-15km/h över aktuell hastighet och har man mer bråttom är det ju bara att passera till vänster.
Ett tips är att läsa tråden. Alla anledningar har gåtts igenom.Andreas La Motte skrev:
Vad är problemet med att köra i mittfilen?
Att köra om två 25-metare är inga konstigheter, men du ska tillbaka till högerfilen efteråt. Även om du vill ligga 15 km/h över hastighetsgränsen.
Vilket trams, vad är det för mening att bygga en 3-filig väg om alla ska köra längst till höger?
Blir nyfiken på vad körfältet längst till vänster är till för enligt dig? För att köra om de som kör om de till höger?
Blir nyfiken på vad körfältet längst till vänster är till för enligt dig? För att köra om de som kör om de till höger?
Redigerat:
Trafikförordningen säger det.Andreas La Motte skrev:
3kap 7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
För att det behövs tre körfält när det är mycket trafik.
Om man tar E4 från Södertälje in mot Stockholm så är vänster körfält begränsat till fordon med max 3,5t totalvikt. Vilket är helt ok ända tills man i buss kommer ikapp en lastbil i högerspåret och en såskopp i mittfilen. Då får man inte köra om i vänster körfält.
Hade bilisten gått tillbaka till höger så hade bussen kunnat köra om bägge två och gå tillbaka till höger körfält så att andra i sin tur kan köra om.
Men vem ska då köra i körfältet längst till vänster? I verkligheten fungerar det ju inte så. Kör man under rådande hastighet bör man så klart hålla till höger.
Sen är väl max hastighet för buss 100km/h, har man mer bråttom än så med bussjäveln får man väl köra om till vänster.
Sen är väl max hastighet för buss 100km/h, har man mer bråttom än så med bussjäveln får man väl köra om till vänster.