Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och vissa regelbrott är direkta konsekvenser av andra regelbrott. Omkörning på insidan är ett typiskt sådant.
Två fel blir inte ett rätt.

C C.Lundin skrev:
Enligt vem? Köra över hastighetsgränsen är ju en sak, men har du kört för snabbt så har det ju hänt någonting. Det kan hända även om du kör i 80 km/h på en motorväg.
Känner mig fruktansvärt trög, men jag förstår inte vad du menar. Ligger du i 81 på en 80-väg så kör du för fort/i för hög hastighet/för snabbt/osv osv.

Så enligt vem? Det är väl dom som stiftat dom lagar vi har? Som sagt förstår jag inte riktigt vad du menar (skyller på en lång dag av att göra ingenting :p )

C CM1234 skrev:
Känner mig fruktansvärt trög, men jag förstår inte vad du menar. Ligger du i 81 på en 80-väg så kör du för fort/i för hög hastighet/för snabbt/osv osv.

Så enligt vem? Det är väl dom som stiftat dom lagar vi har? Som sagt förstår jag inte riktigt vad du menar (skyller på en lång dag av att göra ingenting :p )
Nej, i ditt exempel så kör du över den satta hastighetsgränsen. Det är inte samma sak. Men det känns som vi går från ämnet lite nu...

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Nej, i ditt exempel så kör du över den satta hastighetsgränsen. Det är inte samma sak. Men det känns som vi går från ämnet lite nu...
Samma sak sooooom?

Men yes, ber folket om ursäkt för OT!

N Nerre skrev:
Två fel blir inte ett rätt.
Nej precis, det blir två fel. Därför är det så mycket bättre om de som kör långsamt håller till höger så att båda felen undviks.

C CM1234 skrev:
Samma sak sooooom?

Men yes, ber folket om ursäkt för OT!
Till exempel, det är isgata på motorvägen när du ska till jobbet på morron. hastighetsbegränsningen är (kuriöst nog) fortfarande 110 men du far av vägen långt tidigare...

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Till exempel, det är isgata på motorvägen när du ska till jobbet på morron. hastighetsbegränsningen är (kuriöst nog) fortfarande 110 men du far av vägen långt tidigare...
Ahhh var det så han menade. Jo det är ju självklart! Sen är det fortfarande inte ok att ligga på samma väg i 120 bara för att det är tomt på trafik och fint väder

Men tack för förklaringen....herregud det är nog dags att gå och lägga sig (y)

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
F
C C.Lundin skrev:
Enligt vem? Köra över hastighetsgränsen är ju en sak, men har du kört för snabbt så har det ju hänt någonting. Det kan hända även om du kör i 80 km/h på en motorväg.
Precis. Ibland är det för fort om man kör i 35 på en 50 väg men det det kan också vara helt riskfritt att köra i 180 på en motorväg. Man måste ha säkerhetstänk, bra fantasi och konstant göra riskbedömningar.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
men det det kan också vara helt riskfritt att köra i 180 på en motorväg.
Kan du ge ett exempel på en sån situation? Jag antar att du menar när vägen är avstängd för övrig trafik och du är helt ensam?

F
C CM1234 skrev:
Absolut inget illa menat men....behärskar det? Tills den dagen kommer då en olycka sker och dom 30-40 du ligger över gränsen möjligtvis orsakar någons död...

Du har inget rätt överhuvudtaget att utsätta en annan människa för det, och särskilt inte för att du "behärskar" det.

Åter igen så menar jag inget illa.
Jag menar inte heller nåt illa. Och jag kör inte så om det finns risk för nån annan eller ens risk för mig själv. Det finns saker som är farligare än andra, en av dom är andra trafikanter och deras beteende, en annan är höga fartskillnader och avstånd. Jag lovar dig att sannolikheten att nåt händer är mindre än i många andras fall där det rullar helt lagligt hastighetsmässigt. Dock är konsekvensen större OM det händer nåt, det är jag medveten om.

J
Som körande sträckan som diskuteras, Häggvik till Södertälje, normalt sett varje dag så kan jag säga att alla avarter förekommer dagligen.

F
N Nerre skrev:
Kan du ge ett exempel på en sån situation? Jag antar att du menar när vägen är avstängd för övrig trafik och du är helt ensam?
Tex en torr ljus försommarkväll när det inte finns en enda bil på vägen. Motorväg med viltstängsel. En bra bil som är bra iordning, bra däck med rätt tryck mm. Troligtvis betydligt säkrare än att åka till jobbet i rusningstrafik i 65km/h på 70-väg med imma på rutan och en kaffekopp i mittkonsolen.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
F
Fotografen Fotografen skrev:
Be poliserna eller någon annan att instruera dig i trafiksäker vardagskörning.

Tillägg: Hur motiverar du din rätt att ligga för nära bilen framför?
Du känner till att det råd som lärs ut på trafikskolor när det gäller att hantera någon som ligger för nära bakom är att sänka farten?
Tillägg.... jag ligger inte nära, det är en extrem risk. Det var mer ett sätt att utrycka att dom är i vägen.

A
elpaco elpaco skrev:
jag brukar småpanikbromsa omotiverat när folk hänger röv. Inte så jag får en krock, men så de blir lite svettiga .. kanske inte helt moget det heller iofs
Brukar kunna bli spolarvätska, bromsa eller bara släppa gasen helt ner till lägre hastighet. Är sonen med så höjs blodtrycket en aning men jag måste bete mig,

Det var faktiskt värre när man körde motorcykel, speciellt RR hoj. Pendlade förr till arbete.
Men när de i princip nästan nuddade hojen så sakta man ju ner lite för att vid dubbelfil bara försvinna helt och hållet för att reta idioten =) Men man har väl vuxit upp lite.

Men det jag stör mig på är folk som tror de är övermäktiga och kan stanna på ingenting om de ligger och trycker, de har ju inte en suck om en älg eller vad som helst dyker ut framför mig. Inte ens tryckarn i tråden här.
Vi tog väl alla körkort och kan visa hänsyn till medtrafikanter hur illa de än kör så ska man aldrig stressa de.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag menar inte heller nåt illa. Och jag kör inte så om det finns risk för nån annan eller ens risk för mig själv. Det finns saker som är farligare än andra, en av dom är andra trafikanter och deras beteende, en annan är höga fartskillnader och avstånd. Jag lovar dig att sannolikheten att nåt händer är mindre än i många andras fall där det rullar helt lagligt hastighetsmässigt. Dock är konsekvensen större OM det händer nåt, det är jag medveten om.
Kan till viss del förstå ditt tänk, även om jag personligen tycker man ska följa gällande hastighet när det är möjligt. Däremot att ligga för nära är något jag aldrig kommer förstå, för då kör man inte på ett säkert sätt. Åter igen OT, men det är ändå rätt intressant diskussion!

Ni som gasar på gör det kanske för att spara lite tid, men varför ligger så många och trycker i baken? Stöter på ett tiotal varje morgon som ligger en meter bakom. Ni som gör det, varför? Varför inte hålla avståndet och göra en säker omkörning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.