F fsn skrev:
Jag behärskar det, det är inga problem alls faktiskt. Tack för omtanken.
Absolut inget illa menat men....behärskar det? Tills den dagen kommer då en olycka sker och dom 30-40 du ligger över gränsen möjligtvis orsakar någons död...

Du har inget rätt överhuvudtaget att utsätta en annan människa för det, och särskilt inte för att du "behärskar" det.

Åter igen så menar jag inget illa.

• Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Oj Nu flippar tråden .. :rofl:(y)(y)

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Jag förstår din poäng. Samtidigt så funkar det i USA. Handlar om att ha koll på båda backspeglarna.
Är du helt säker på att de inte har fler såna kollisioner än vi har?

Jag menar ju inte att det blir en krock varje gång, men sannolikheten ökar.

K knipo skrev:
Det är ingen inbillad trafikregel utan en solklar paragraf.
Jag åtar mig att hänvisa till relevant §.
Det står i Trf 3:7§.
[länk]
Öh, det jag kommenterade var:
Det är tillåtet att ligga i mittenfilen om hastighetsbegränsningen är Max 80.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
C CM1234 skrev:
Absolut inget illa menat men....behärskar det? Tills den dagen kommer då en olycka sker och dom 30-40 du ligger över gränsen möjligtvis orsakar någons död...

Du har inget rätt överhuvudtaget att utsätta en annan människa för det, och särskilt inte för att du "behärskar" det.

Åter igen så menar jag inget illa.
Nu försvarar inte jag att bryta mot lagen, men det är betydligt farligare att köra för snabbt än att köra över hastighetsgränsen.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Skulle tro att det är betydligt vanligare att olyckor sker för att någon som ligger i mittfil byter fil till höger utan att ha uppmärksammat att någon kommit upp jämsides med dem på insidan.
Eftersom man inte får köra om till höger så ska ju det inte förekomma. Den som ligger i mittenfil ska bara göra det för att köra om bilar i högerfil. Och då går man såklart inte ut i högerfil förrän man är klart förbi den man kör om (jag fick lära mig att man ska se dennes framljus i backspegeln, inte sidospegeln utan den vanliga backspegeln, innan man byter tillbaka till högerfil.).

Fotografen Fotografen skrev:
Jag förstår inte denna upprördhet över att någon faktiskt använder mittfilen. Vad ska den vara till?
Omkörning.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är väl inte mer livsfarligt än om en som kört om till vänster ska tillbaka till mitten samtidigt som en i höger fil längre fram byter till mitten?
Den som byter längre fram är ju då snett framför, och inte snett bakåt åt höger i döda vinkeln.

Tänk att du kör om en lastbil, så ser du inte alls om det kommer nån och kör om på högersidan.

F fsn skrev:
Jag behärskar det, det är inga problem alls faktiskt. Tack för omtanken.
Att du behärskar att köra 30-40 km/h för fort spelar ingen roll, problemet är att trafikanterna runtomkring kanske inte kan hantera det. Väldigt få olyckor är singelolyckor.

Så som körkortsreglerna ser ut idag så får faktiskt moster Agda 80 år köra bil, och hon kanske har lite svårt att bedöma hastigheten på en bil som kommer i 110 på 70-vägen hon ska köra ut på.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Nu försvarar inte jag att bryta mot lagen, men det är betydligt farligare att köra för snabbt än att köra över hastighetsgränsen.
Det är också sant. Hastighetsbegränsingar är näste debattämne? pfuuu....

N Nerre skrev:
Omkörning.
Jo, så är ju reglerna skrivna men det förutsätter ju att all trafik faktiskt får plats i högerfilen, utom just när man kör om?
Sen, vilka kör långsammare än hastighetsbegränsingen och faktiskt lagligen kan omköras?
Inte många...

C C.Lundin skrev:
Kör du över hastighetsgränsen så kör du väl för fort? :thinking::rofl:

C CM1234 skrev:
Kör du över hastighetsgränsen så kör du väl för fort? :thinking::rofl:
Enligt vem? Köra över hastighetsgränsen är ju en sak, men har du kört för snabbt så har det ju hänt någonting. Det kan hända även om du kör i 80 km/h på en motorväg.

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Eftersom man inte får köra om till höger så ska ju det inte förekomma. Den som ligger i mittenfil ska bara göra det för att köra om bilar i högerfil.
Jo, men nu är det inte så. Eftersom att så många slentriankör i mittfil kör andra om i högerfil (eller svär över att trafiken korkar igen trots att det finns gott om plats till höger).

Och vissa regelbrott är direkta konsekvenser av andra regelbrott. Omkörning på insidan är ett typiskt sådant.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jo, så är ju reglerna skrivna men det förutsätter ju att all trafik faktiskt får plats i högerfilen, utom just när man kör om?
Nja, är det köbildning i alla filer får man ligga kvar i mittenfil eller vänsterfil.

Men kör du inte snabbare än trafiken i högerfil och det finns en lucka där ska du alltså enligt reglerna byta till högerfil när det går.

Ofta ligger det ju fordon som kör långsammare i högerfil och då ligger man ju i mittenfil/vänsterfil och kör om hela tiden.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.