410 933 läst ·
5 966 svar
411k läst
6,0k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Absolut inget illa menat men....behärskar det? Tills den dagen kommer då en olycka sker och dom 30-40 du ligger över gränsen möjligtvis orsakar någons död...F fsn skrev:
Du har inget rätt överhuvudtaget att utsätta en annan människa för det, och särskilt inte för att du "behärskar" det.
Åter igen så menar jag inget illa.
Nu försvarar inte jag att bryta mot lagen, men det är betydligt farligare att köra för snabbt än att köra över hastighetsgränsen.C CM1234 skrev:Absolut inget illa menat men....behärskar det? Tills den dagen kommer då en olycka sker och dom 30-40 du ligger över gränsen möjligtvis orsakar någons död...
Du har inget rätt överhuvudtaget att utsätta en annan människa för det, och särskilt inte för att du "behärskar" det.
Åter igen så menar jag inget illa.
Eftersom man inte får köra om till höger så ska ju det inte förekomma. Den som ligger i mittenfil ska bara göra det för att köra om bilar i högerfil. Och då går man såklart inte ut i högerfil förrän man är klart förbi den man kör om (jag fick lära mig att man ska se dennes framljus i backspegeln, inte sidospegeln utan den vanliga backspegeln, innan man byter tillbaka till högerfil.).Nötegårdsgubben skrev:
Den som byter längre fram är ju då snett framför, och inte snett bakåt åt höger i döda vinkeln.Nyfniken skrev:
Tänk att du kör om en lastbil, så ser du inte alls om det kommer nån och kör om på högersidan.
Att du behärskar att köra 30-40 km/h för fort spelar ingen roll, problemet är att trafikanterna runtomkring kanske inte kan hantera det. Väldigt få olyckor är singelolyckor.F fsn skrev:
Så som körkortsreglerna ser ut idag så får faktiskt moster Agda 80 år köra bil, och hon kanske har lite svårt att bedöma hastigheten på en bil som kommer i 110 på 70-vägen hon ska köra ut på.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 916 inlägg
Jo, men nu är det inte så. Eftersom att så många slentriankör i mittfil kör andra om i högerfil (eller svär över att trafiken korkar igen trots att det finns gott om plats till höger).N Nerre skrev:
Och vissa regelbrott är direkta konsekvenser av andra regelbrott. Omkörning på insidan är ett typiskt sådant.
Nja, är det köbildning i alla filer får man ligga kvar i mittenfil eller vänsterfil.Fotografen skrev:
Men kör du inte snabbare än trafiken i högerfil och det finns en lucka där ska du alltså enligt reglerna byta till högerfil när det går.
Ofta ligger det ju fordon som kör långsammare i högerfil och då ligger man ju i mittenfil/vänsterfil och kör om hela tiden.