432 630 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Då resonerar vi, trots olika beskrivning relativt lika.T ToRy skrev:
Det du nämnde om att en del ökar hastigheten när de märker att de är på väg att bli omkörda är inte ovanligt. Det handlar ju faktiskt om att försvåra en omkörning och är olagligt.N Nerre skrev:Det är inte min erfarenhet, med tanke på hur deras hastighet fladdrar fram och tillbaka. Det är en av anledningarna till att det är viktigt att ha 100% koll på att man är förbi, många av dem ökar hastigheten när de märker att de blir omkörda (om det är medvetet eller omedvetet har jag ingen aning om, men det brukar bara vara att ha is i magen så "släpper" de snart tillbaka till den hastighet de hade när man påbörjade omkörningen).
Att jag är så säkert på detta beror på att jag använder ofta farthållaren även vid omkörning (på flerfilig väg då, inte på landsväg), för att slippa kolla på hastighetsmätaren. Det är också därför jag har väldigt bra koll på hur fort bilen körde innan jag kör om, jag har provat att klicka ner farthållaren för att se om det räcker med att sakta in lite istället för att köra om. Jag har sällan nåt emot att ligga i 100 eller 90 på 110-väg om det ligger nån som håller den hastigheten i mittenfil och jag kommer i högerfil. Men märker jag att de ligger närmare 80 eller lägre så inväntar jag lämpligt tillfälle och går ut i vänsterfil och ökar till 110 för omkörningen.
Man märker det mycket tydligt för att när man ändå kört om så släpper de ofta på gasen och återgår till "sin" hastighet. Nåt sorts barnsligt uppträdande som kan skapa farliga situationer.
Ofta kommer blinkandet långt efter att intentionen är tydlig även vid avfarter, även om det där kanske är av mindre betydelse. Hur ofta ser man inte bilister som saktar in farten fram mot avfarten långt innan de börjar blinka? Samma fenomen syns även vid omkörningar och filbyten enligt ovan.
Men avfarterna har inte så mycket med mittenfilen, så det kan vi släppa.
Men avfarterna har inte så mycket med mittenfilen, så det kan vi släppa.
Har du länk till detta? Det verkar ju helt sensationellt och är ju inte möjligt att kontrollera eller beivra i praktiken:N Nerre skrev:Varför det? Om folk ser till att byta fil som man ska så är det knappast några problem.
Problemet är att folk ligger kvar i mittenfilen fast det är tomt till höger.
När det är köbildning i alla körfält är det ok att köra om till höger, men inte hur som helst. I princip bara om man redan ligger i högerfil. För är det köbildning i alla körfält gäller såvitt jag minns följande regler:
1. Man får bara byta fil åt höger om man ska köra av eller liknande (d.v.s. man kommer inte dit man ska om man ligger kvar i sin fil).
2. I andra fall får man bara byta fil till vänster.
Man får alltså inte ligga i mittenfil och tillfälligt byta till högerfil bara för att den går fortare.
Edit: När jag ändå hade TF uppe så kollade jag, och det är striktare än så:
Det innebär alltså att om det är tät köbildning i alla körfält så får den som ligger i mittenfil faktiskt inte byta till vänsterfil.
"Om en körbana har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfälten, får endast den förare som färdas i körfältet längst till höger byta körfält. Annan förare får dock byta körfält om föraren skall stanna eller parkera, eller om det behövs för att fordonet skall vara placerat i ett lämpligt körfält när det närmar sig en korsning."
Jo. Små människor gör så.F frasen_36 skrev:Det du nämnde om att en del ökar hastigheten när de märker att de är på väg att bli omkörda är inte ovanligt. Det handlar ju faktiskt om att försvåra en omkörning och är olagligt.
Man märker det mycket tydligt för att när man ändå kört om så släpper de ofta på gasen och återgår till "sin" hastighet. Nåt sorts barnsligt uppträdande som kan skapa farliga situationer.
Att jag blinkar vänster betyder inte att jag menar att jag tänker klämma mig ut före dig, det är en signal till bilen bakom mig att jag tänker gå ut i vänsterfil när du passerat.P Pin skrev:
E4, norrgående, innan Rotebro. Jag VET att 80% av bilarna i högerfilen kommer svänga av vid Rotebro, men det är ingen av dem som blinkar förrän samtidigt som de vrider på ratten... Hälften blinkar inte ens.tveksamt skrev:
Sen nu vintertid går ju hastighetsbegränsningen också från 80 till 100 där, så jag brukar ligga kvar i högerfilen även om det bara går 60-70 där, sen när alla tomtar svängt av ökar jag till 100 men då får jag problem för folk i mittenfilen ligger i 80-90... Och de verkar inte ens reflektera över att de kan gå ut i högerfil.
Sen kommer man till Väsby, då äntligen byter de där mittenfilarna till högerfil för att de ska köra av där... De kunde alltså legat i högerfil hela vägen sen Rotebro men verkar inte fatta det.
Det är för djävligt egentligen, de missbrukar kapaciteten av vägen totalt.N Nerre skrev:E4, norrgående, innan Rotebro. Jag VET att 80% av bilarna i högerfilen kommer svänga av vid Rotebro, men det är ingen av dem som blinkar förrän samtidigt som de vrider på ratten... Hälften blinkar inte ens.
Sen nu vintertid går ju hastighetsbegränsningen också från 80 till 100 där, så jag brukar ligga kvar i högerfilen även om det bara går 60-70 där, sen när alla tomtar svängt av ökar jag till 100 men då får jag problem för folk i mittenfilen ligger i 80-90... Och de verkar inte ens reflektera över att de kan gå ut i högerfil.
Sen kommer man till Väsby, då äntligen byter de där mittenfilarna till högerfil för att de ska köra av där... De kunde alltså legat i högerfil hela vägen sen Rotebro men verkar inte fatta det.
Jag var med om ett spännande beteende i natt när jag körde hem från jobbet. Jag kör på E20 vid Munkebäck i Göteborg, riktning Partille. Hastighetsbegränsningen är 80 och det är trefiligt. I mittfilen kör en bil i ca 75 km/h. Ca 20 meter bakom, i högerfilen, kör en taxi också i uppskattningsvis i 75 km/h. Jag ser inga andra bilar i närheten.
Jag kör i 85 km/h (jag är fullt med på att det är över hastighetsbegränsningen) och lägger mig i vänsterfilen för köra om bilarna. När jag passerar bilarna så ser jag att taxibilen lägger sig i vänster körfält.
I backspegeln kan jag sedan se att taxin ligger kvar i vänsterfil, fortfarande ca 20 meter bakom bilen i mittfilen, i flera kilometer. De har båda ökat hastigheten något (kanske till 80) men vänsterfilen och mittfilen är blockerad och flera bilar kör om dem i högerfilen.
Det var först när det blir tvåfiligt efter ca fem kilometer, eftersom högerfilen blir avfarten mot Partille, som bilen i mitten byter till höger och kör av. Först då byter även taxin körfält och fortsätter rakt fram, i det som nu blivit höger körfält.
Att folk inte fattar att man inte ska ligga i mittfilen har det ju konstaterats x antal gånger i tråden. Men det där med att någon lägger sig i vänsterfilen och mösar måste väl ändå höra mer till ovanligheterna?
Jag kör i 85 km/h (jag är fullt med på att det är över hastighetsbegränsningen) och lägger mig i vänsterfilen för köra om bilarna. När jag passerar bilarna så ser jag att taxibilen lägger sig i vänster körfält.
I backspegeln kan jag sedan se att taxin ligger kvar i vänsterfil, fortfarande ca 20 meter bakom bilen i mittfilen, i flera kilometer. De har båda ökat hastigheten något (kanske till 80) men vänsterfilen och mittfilen är blockerad och flera bilar kör om dem i högerfilen.
Det var först när det blir tvåfiligt efter ca fem kilometer, eftersom högerfilen blir avfarten mot Partille, som bilen i mitten byter till höger och kör av. Först då byter även taxin körfält och fortsätter rakt fram, i det som nu blivit höger körfält.
Att folk inte fattar att man inte ska ligga i mittfilen har det ju konstaterats x antal gånger i tråden. Men det där med att någon lägger sig i vänsterfilen och mösar måste väl ändå höra mer till ovanligheterna?
Jo, ser det ibland. Tänk att få titta in i deras huven.Tobbe.A skrev:
Jag var med om ett spännande beteende i natt när jag körde hem från jobbet. Jag kör på E20 vid Munkebäck i Göteborg, riktning Partille. Hastighetsbegränsningen är 80 och det är trefiligt. I mittfilen kör en bil i ca 75 km/h. Ca 20 meter bakom, i högerfilen, kör en taxi också i uppskattningsvis i 75 km/h. Jag ser inga andra bilar i närheten.
Förvånansvärt många yrkeschauförer som är dåliga på att hålla högerTobbe.A skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jodå, det är jag fullt medveten om, folk som inte håller till höger sker ju hela tiden. Men det var just grejen att ligga längst till vänster när det är tre filer, strax bakom bilen som ligger i mitten, som jag reagerade på. Jag var den enda som körde i högerfilen och jag var flera hundra meter framför.Tokslut skrev:
Visst är det för djävligt att bilar kör saktare (än jag) i mittfilen istället för att gå in i högerfilen. Dom blockerar ju bilar från att köra om dom som kör om i mittfilen.
Varför ska man överhuvudtaget ha tre eller fler filer på motorväg om alla som kör saktare än jag ska veta sin plats och kräla in till höger så fort som möjligt?
Eftersom USA varit uppe så kanske man skulle påminna om en ganska vanlig vägskylt på deras motorvägar "Through traffic, merge left", dvs kör INTE i innerfilen för det kan bli tvärstopp på avfarten.
Många erfarna förare runt i världen har upplevt problem i högerfilen, Typ att den leder åt fel håll, ex norrgående E4 Kistaavfarten i Stockholm, där två högerfiler går till Oslo och två vänsterfiler till Uppsala. Ligger du för långt till höger är det inte säker
t att du HINNER byta körfält när mottrafikanterna blåser förbi i 30+. Ibland är det köer på avfarterna också.
Mina bästa upplevelser av motorväg är Frankrike (betalväg). Där gick det i 80 i höger, 100 i mitten och 120 i ytterfilen. Inget strul och ingen hets. Visst hände det att nån dansk pissenisse försökte köra 180, men vid nästa betalstation fick han välja på att vänta en halvtimme eller betala fortkörningsböter.
Om bara motorvägsbyggarna skulle garantera ett höger körfält inte innebar någon risk för "överraskningar" skulle fler välja detta.
Sen kan man undra om mittfältssniglarna är farligare än hetsputtarna som blir förbannade om idioten framför blinkar för sent (eller för tidigt)
Varför ska man överhuvudtaget ha tre eller fler filer på motorväg om alla som kör saktare än jag ska veta sin plats och kräla in till höger så fort som möjligt?
Eftersom USA varit uppe så kanske man skulle påminna om en ganska vanlig vägskylt på deras motorvägar "Through traffic, merge left", dvs kör INTE i innerfilen för det kan bli tvärstopp på avfarten.
Många erfarna förare runt i världen har upplevt problem i högerfilen, Typ att den leder åt fel håll, ex norrgående E4 Kistaavfarten i Stockholm, där två högerfiler går till Oslo och två vänsterfiler till Uppsala. Ligger du för långt till höger är det inte säker
t att du HINNER byta körfält när mottrafikanterna blåser förbi i 30+. Ibland är det köer på avfarterna också.
Mina bästa upplevelser av motorväg är Frankrike (betalväg). Där gick det i 80 i höger, 100 i mitten och 120 i ytterfilen. Inget strul och ingen hets. Visst hände det att nån dansk pissenisse försökte köra 180, men vid nästa betalstation fick han välja på att vänta en halvtimme eller betala fortkörningsböter.
Om bara motorvägsbyggarna skulle garantera ett höger körfält inte innebar någon risk för "överraskningar" skulle fler välja detta.
Sen kan man undra om mittfältssniglarna är farligare än hetsputtarna som blir förbannade om idioten framför blinkar för sent (eller för tidigt)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Är det kö på avfarten, kö som sträcker sig ut på motorvägen får man givetvis köra om. Det är ju ingen som säger att omkörning är förbjudet utan att ligga kvar i mittfil (eller vänsterfil) när omkörningen är avklarad.ÅkeSun skrev:
Det finns platser där högerfil försvinner, men de är rätt få och det är skyltat minst 1000 meter i förväg. Klarar man inte byta fil under den tiden, kan man alltid gå till en körskola och be om att få öva lite på de momenten.
Samtidigt så är det ju så att nästan alla som ligger i mittfil konstant hamnar där inom 50 meter från platsen där då kört på motorvägen, så de kan uppenbart byta fil snabbt.
Antalet som kör 30 km/h över hastighetsgränsen är få och då nästan uteslutande när trafiken är gles. Däremot kan det ju vara en skillnad på 30 km/h då mittfältsförarna gärna ligger 80 km/h på sträckor skyltade 100 km/h
Det betvivlar jag. Många väljer nog mittfil utan att ens veta att det är fel.ÅkeSun skrev:
Ungefär som att vissa ligger och kör konstant i vänsterfil, fast det finns gott om ledigt med plats till höger.
Som igår, sträckan mellan Tierp och Uppsala, 120 km/h. Jag ligger 120 km/h på farthållare (GPS-fart) och håller konstant avstånd till bilen framför, cirka 600 m. En bil kommer sakta ikapp mig bakifrån och passerar, hela tiden i vänsterfil (jag hade ingen bakom mig i högerfil) och ligger sen kvar i evigheter i vänsterfil tills han passerar nästa bil. Han segade sig förbi, så max 125 km/h höll han. Det lär ju inte vara för oro att det ska bli problem i högerfil. Jag ser ofta sådana (märkligt nog nästan bara SUV, mest Volvo XC60 och XC90) på den sträckan. Antingen beror det på att de inte kan reglerna, är för slöa (eller osäkra) för att byta fil, eller också är bilarna så extremt tungstyrda så det är snudd på omöjligt att byta fil.
Folk som inte kan hantera blinkers kan ju lika gärna vara de som inte kan placera bilen i rätt körfält?!ÅkeSun skrev: