432 628 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Eller tycka det är fel att mittfilscampa men tycka det är OK att köra för sakta.ÅkeSun skrev:
Ja, jag är en av dem som numera kör sakta (det har med mitt fordon att göra, inte min förmåga), så på dessa sträckor in mot Stockholm ligger jag så gott som alltid i minst 10 km/h under skyltad hastighet, ibland även mer än 20 km/h under.
Så detta innebär ju att jag alltid, helt enligt regler, lag och hänsyn, söker mig till det allra högraste körfältet, jag vill vara så lite ivägen som möjligt, samt lagen säger också att jag ska det.
Jag blir ideligen omkörd av mittfilscampare, jag märker det på att det går väldigt sakta om, men sen inte en endaste tanke på att välja höger körfält efter omkörningen av mig, och sen på att det är ett långt lämmeltåg med bilar efter som denne har bromsat upp, samt en rad med "situationer" som hela tiden sker runt denna bil. T.ex de som tröttnar på hastigheten och kör om med farthållaren ställd på några km/h högre och stoppar upp hetssporrarna i vänsterfil i flera km.
Jag bekymrar mig inte så mycket, jag har gjort det bästa jag kan, jag mest hela tiden observerar detta, och att det är ett dåligt (och olagligt) beteende, som skapar farliga situationer och irriterar andra.
Mittfilscamparen visar inte hänsyn till andra, utan är totalt hänsynslöst egocentrisk.
Då och då drabbas ju dock jag också.
Det är när jag kommer ikapp en sådan här mittfilscampare som hur om hur konstigt det än låter faktiskt kör ÄNNU långsammare än mig (och det är inte så ovanligt heller, det sker vid typ varje resa), och därmed tvingar mig till att dels göra två körfältsbyten åt vänster, sen vara ordentligt i vägen för den snabbaste trafiken (till exempel de som bara vill köra 5km/h UNDER gällande hastighet), och sen två körfältsbyten till höger igen, för att hamna där jag ska vara.
Kan du förklara för mig varför dessa inte kan visa lite hänsyn i trafiken, vi kan just nu strunta i att de bryter mot lagen, utan bara fokusera på hur de är såsom medtrafikanter för oss andra.
Redigerat:
Till att börja med är det ju olagligt.ÅkeSun skrev:
Och som flera påpekat, den som ligger i mittenfilen blockerar effektivt två körfält. Varför ska vägen ha tre körfält om ingen ändå kör i det högra?
Tolerans i all ära, men hänsyn är också viktigt.
Det tar 30 sekunder från det att man ser skylten tills det är för sent att byta fil. På den tiden hann jag byta 9 gånger utan att hetsa, alltså från högerfil, hela vägen till vänster, tillbaka hela vägen till höger och sen hela vägen till vänster igen. I tät trafik.Nyfniken skrev:
Edit: En brasklapp för att jag är van vid området och trafiken, men ett filbyte borde man hinna med.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Det låter nästan lite kort. 90 km/h = 25 m/s dvs 750 m.Nyfniken skrev:
Sen att man lätt hinner byta håller jag med om. Jag fixar det när jag kör med släp i 80 km/h även om övrig trafik kör 100 km/h, utan några som helst problem.
Jag reagerade faktiskt på att det var kortare än vanligt. Jag tror det beror på att avfarten innan, vid Sörentorp, ligger precis innan. Det finns helt enkelt inte plats för en tidigare skylt utan att det skulle bli missförstånd.Fairlane skrev:
Amerikanerna har skyltning som fungerar bra, de talar om vilken fil man skall använda även för nästkommande avfart. Det skulle som svensk vara nästintill omöjligt att köra där annars...Nyfniken skrev:
Nu väntar vi på trådstarten "Idiot körde slalom på E4an!" 😂Nyfniken skrev:
Det tar 30 sekunder från det att man ser skylten tills det är för sent att byta fil. På den tiden hann jag byta 9 gånger utan att hetsa, alltså från högerfil, hela vägen till vänster, tillbaka hela vägen till höger och sen hela vägen till vänster igen. I tät trafik.
Edit: En brasklapp för att jag är van vid området och trafiken, men ett filbyte borde man hinna med.
Har också funderat på att "utvidga" mitt kort till BE, men är lite orolig över teorin som jag väl tog 1986-ish efter en ny uppkörning då jag hade körkort i USA.Nötegårdsgubben skrev:
Bara att läsa på gissar jag 🤞🤞🤞
Ifall att jag skulle vara tvungen att köra upp idag skulle jag verkligen inte vara kaxig.
Det är inte alls säkert att det skulle gå utan att plugga en del innan. Det har kommit nya regler och nytt att tänka på. Sen har jag ju odlat en massa fel och olater i många år.
Skulle jag klara det så skulle det garanterat inte vara prickfritt, utan "inte bra, men det fick duga så".
Och då har jag faktiskt redan kört upp tre gånger i mitt liv, först MC, sen bil och sist för tunga fordon.
Det är inte alls säkert att det skulle gå utan att plugga en del innan. Det har kommit nya regler och nytt att tänka på. Sen har jag ju odlat en massa fel och olater i många år.
Skulle jag klara det så skulle det garanterat inte vara prickfritt, utan "inte bra, men det fick duga så".
Och då har jag faktiskt redan kört upp tre gånger i mitt liv, först MC, sen bil och sist för tunga fordon.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 289 inlägg
Ja, har du kört bil i närmare 40 år skulle jag säga att du nog kan teorin i stort. Sen är det som vanligt när man kan något i stort, att man ödmjukt måste inse att det kan finnas saker man gör fel på där man fort bara bör acceptera att man gör fel (vare sig man avser fortsätta göra så eller inte).Maria T skrev:
Sen innehåller dagens teori en del saker som inte har nämnvärt mycket med körning att göra, som fordons- och miljökunskap. Sånt kan man ju behöva plugga på.
För egen del blev jag slutligen vid teoriprovet överraskad av hur många värderande frågor det var, där bara något alternativ var helt galet och man sen skulle ha rätt i vilket sv de andra tre som var viktigast/mest rätt.
Men man måste ju inte ha alla rätt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 289 inlägg
Jag var mer orolig för olaterna än nya regler. Jag menar, högerregeln är ju gällande rätt sen 60-talet. Att vi inte tillämpar den i Stockholm annat än vid försäkringsärenden är en sorts humor jag inte tror att Trafikverkets examinatorer uppskattar.Mikael_L skrev:
Men att exempelvis kunna köra och signalera rätt i rondeller, det är ju sånt man som gammal 1900-talsbilist borde lärt sig nu oavsett. Liksom filval på motorväg, men det kan du ju vad jag förstår efter att ha läst tråden.
De reglerna har ju ändrats lite sedan jag tog körkort 1993 iaf. Då skulle man när man var påväg in i en rodell: blinka vänster, inte blinka om man skulle rakt fram och blinka höger om man skulle höger (säger mitt minne)Nötegårdsgubben skrev:
Appropå rondeller så mötte jag en Tesla häromdagen började blinka vänster samtidigt som han svängde ur rondellen.
Kändes mycket märkligt, men sen kom jag att tänka på att alla vissa teslor saknar en spak för färdriktningsvisaren. Kan föraren möjligtvis klickat på fel knapp eftersom ratten var vriden ett halvvarv?
Kändes mycket märkligt, men sen kom jag att tänka på att alla vissa teslor saknar en spak för färdriktningsvisaren. Kan föraren möjligtvis klickat på fel knapp eftersom ratten var vriden ett halvvarv?
Fullt troligt.Unikt namn skrev:
Appropå rondeller så mötte jag en Tesla häromdagen började blinka vänster samtidigt som han svängde ur rondellen.