432 630 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Som av en händelse så pratade jag med en relativt nyinflyttad amerikan om att köra bil i Göteborg (för en timme sedan, hans fru köpte en sak av mig på Blocket). Han sade att han inte vågar köra bil i Göteborg, han tycker det är ett rent kaos. Jag förstår honom.
Sedan upplever han att folk i Sverige inte kan köra bil. Personligen tycker jag att det är lättare att köra bil i USA än här, framförallt för att folk här inte släpper in och tar hänsyn till andra bilister. I USA så tar man ordentligt med hänsyn i trafiken, annars hade det inte fungerat i storstäderna där
Sedan upplever han att folk i Sverige inte kan köra bil. Personligen tycker jag att det är lättare att köra bil i USA än här, framförallt för att folk här inte släpper in och tar hänsyn till andra bilister. I USA så tar man ordentligt med hänsyn i trafiken, annars hade det inte fungerat i storstäderna där
Nja, i Kalifornien (och åtminstone Oregon) är det inte tillåtet att köra om till höger, med det är OK att passera. Skillnaden är om redan ligger i högerfil får du passera, men du får inte byta till höger och köra om.pacman42 skrev:
I Kalifornien är det lagligt. Likaså i Florida, New York och New Jersey. Detta är de delstater där jag kört mest bil (även om jag nog kört bil i fler amerikanska delstater än vad medelamerikanen har gjort). Reglerna i Virginia är snarare ett undantag. Jag har iofs kört en del bil där också och även där kör folk om på högersidan...
Om du blinkar innan det är fritt, hur ska andra trafikanter då reagera? Om jag ligger i vänster snabbare än dig och du i högerfilen lite framför och långsammare ska jag då bromsa när du börjar blinka? Eller tro att du väntar tills jag passerar dig med risk att du inte sett mig eller du tror att jag ska bromsa.RoTe skrev:
Här slår man inte på blinkersen förrän det är fritt vilket gör att man långt innan det blinkas ser förarens intention, vilket jag tycker är fel ordning på saker och ting. Precis som när vi väntar på bussen vågar vi inte visa vad vi vill, blinka, sträcka ut handen, utan alla runtomkring ska gissa vad du vill istället. Svennebanan i ett nötskal.
Att det inte är fritt betyder just ovanstående. Är det fritt är det bara att blinka och byta fil utan att någon annan behöver anpassa sig.
Vid väldigt långsam kökörning är det naturligtvis annorlunda om du måste byta fil och det inte finns några luckor.
Om du inte blinkar i förväg, hur ska andra trafikanter hinna reagera?P Pin skrev:
Man blinkar för att tala om sin intention, och sen får man hoppas att andra följer 3. kap §43:
Varför frågar du mig? Jag säger bara hur folk gör här i Uppsala åtminstone. Man ser på folk att dom vill byta fil långt innan blinkersen åker på. Hade dom istället slagit på blinkersen hade jag ju kunnat släppa in dessa men istället väljer man att göra det så svårt som möjligt för sig. Precis som dom som väntar på bussen där det passerar många linjer, ingen vinkar, bussen måste stanna, nähe ingen skulle på, köra till nästa, stanna, ingen på... Men tro fan det viftas om bussen kör förbi utan att stanna! 😂P Pin skrev:Om du blinkar innan det är fritt, hur ska andra trafikanter då reagera? Om jag ligger i vänster snabbare än dig och du i högerfilen lite framför och långsammare ska jag då bromsa när du börjar blinka? Eller tro att du väntar tills jag passerar dig med risk att du inte sett mig eller du tror att jag ska bromsa.
Att det inte är fritt betyder just ovanstående. Är det fritt är det bara att blinka och byta fil utan att någon annan behöver anpassa sig.
Vid väldigt långsam kökörning är det naturligtvis annorlunda om du måste byta fil och det inte finns några luckor.
Så funkar det i Uppsala.
Jag pratar om det scenario där jag redan påbörjat omkörning av dig. Det jag citerade var att blinka vänster när det inte är fritt till vänster. Du citerar bara en halv paragraf. Innan det står att läsa:N Nerre skrev:
32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.
43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter.
Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar farten.
Om du i god tid blinkar innan jag börjar köra om dig, eller ligger alldeles snett bakom dig till vänster på motorvägen är det istället jag som ska släppa in dig (det du citerade ur trafikförordningen)
Jag citerar dig för att du skriver att man ska blinka innan det är klart att byta fil. I låg hastighet och kökörning går det bra. När en lastbil påbörjar omkörning av en annan lastbil i 80 när jag håller 120 ett par meter bakom i vänsterfilen fungerar det mindre bra. Där är det inte frågan om att släppa på gasen lite och någon glider in i samma hastighet utan det blir en tvärbroms.RoTe skrev:
Varför frågar du mig? Jag säger bara hur folk gör här i Uppsala åtminstone. Man ser på folk att dom vill byta fil långt innan blinkersen åker på. Hade dom istället slagit på blinkersen hade jag ju kunnat släppa in dessa men istället väljer man att göra det så svårt som möjligt för sig. Precis som dom som väntar på bussen där det passerar många linjer, ingen vinkar, bussen måste stanna, nähe ingen skulle på, köra till nästa, stanna, ingen på... Men tro fan det viftas om bussen kör förbi utan att stanna! 😂
Så funkar det i Uppsala.
Sedan tycker jag att det är skillnad på att byta fil för att man måste, för att ena filen svänger pt ena hållet och andra går åt andra hållet. När både filerna går rakt fram är det bara irriterande med filbyten framför näsan.
Och jo jag ser också vart framförvarande är på väg genom att se att de tittar i backspegeln och att de vrider lite på ratten, eller att de kommer ikapp framförvarande.
Och i vilken av situationerna du räknar upp ser man hur personen tänker byta fil innan den blinkar? Seriöst, du svarar på ditt eget jävla gnäll över det jag skrev. Sluta skriv bara för att va dryg.P Pin skrev:Jag citerar dig för att du skriver att man ska blinka innan det är klart att byta fil. I låg hastighet och kökörning går det bra. När en lastbil påbörjar omkörning av en annan lastbil i 80 när jag håller 120 ett par meter bakom i vänsterfilen fungerar det mindre bra. Där är det inte frågan om att släppa på gasen lite och någon glider in i samma hastighet utan det blir en tvärbroms.
Sedan tycker jag att det är skillnad på att byta fil för att man måste, för att ena filen svänger pt ena hållet och andra går åt andra hållet. När både filerna går rakt fram är det bara irriterande med filbyten framför näsan.
Och jo jag ser också vart framförvarande är på väg genom att se att de tittar i backspegeln och att de vrider lite på ratten, eller att de kommer ikapp framförvarande.
Jag är ledsen att jag inte förstår alls vad du menar varken nu eller i ditt tidigare inlägg.RoTe skrev:
Jag ser det i de flesta situationer men skillnaden är att på ett rimligt bekvämt och säkert sätt släppa om någon framför eller inte.
Slutar skriva gör jag när jag själv vill.
😉😉(blink, blink)
Du förstår vad jag menar men väljer att dra upp massa situationer som inte hör hit och så citerar du mig med dessa så som att jag skulle sagt det. Men visst, keep on ordbajsa!P Pin skrev:
Här slår man inte på blinkersen förrän det är fritt vilket gör att man långt innan det blinkas ser förarens intention, vilket jag tycker är fel ordning på saker och tingRoTe skrev:
Det är detta jag motsätter mig (det jag fetat av det kursiva du skrev). Jag kan bara tolka det som att du tycker att man ska slå på blinkersen när det inte är fritt. Vad jag tycker om det behöver jag kanske inte upprepa igen?
Du började härja om motorvägsfarter å skit som inte alls är relevant till det jag skrev,.P Pin skrev:Här slår man inte på blinkersen förrän det är fritt vilket gör att man långt innan det blinkas ser förarens intention, vilket jag tycker är fel ordning på saker och ting
Det är detta jag motsätter mig (det jag fetat av det kursiva du skrev). Jag kan bara tolka det som att du tycker att man ska slå på blinkersen när det inte är fritt. Vad jag tycker om det behöver jag kanske inte upprepa igen?