432 631 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Tog en tupplur bakom ratten på E4 – Nu döms mannen
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/ost/2024/mars/autopilot/Undrar vilken fil han valde?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Just det här inlägget visar på ett väldigt tydligt sätt varför Ro Te har rätt och du Pin har fel om just hur blinkers ska användas vid filbyten.P Pin skrev:Här slår man inte på blinkersen förrän det är fritt vilket gör att man långt innan det blinkas ser förarens intention, vilket jag tycker är fel ordning på saker och ting
Det är detta jag motsätter mig (det jag fetat av det kursiva du skrev). Jag kan bara tolka det som att du tycker att man ska slå på blinkersen när det inte är fritt. Vad jag tycker om det behöver jag kanske inte upprepa igen?
Blinkers ska användas för att uppmärksamma andra trafikanter på vad man PLANERAR att göra, eller VILL göra. Tanken är INTE - vilket många bilister verkar tro - att man blinkar först när man GÖR, och på något sätt så kommer trafikanter i andra filer att magiskt försvinna.
Om alla följde regeln för hur man ska göra så hade det funkat så här: Jag ligger och puttrar i högerfilen, kommer ikapp en långtradare och kollar backspegeln för att se om vänsterfilen är fri. Nope, där kommer du farande med högre fart än vad jag har. Jag slår på min blinkers för att uppmärksamma dig och andra trafikanter på vad jag planerar att göra - när det är säkert! Du har nu att välja mellan att sänka farten för att släppa in min i din fil, öka farten för att komma förbi och släppa in mig bakom, eller bibehålla din fart så får jag vänta lite. Det är helt upp till dig och hur du uppfattar förutsättningarna. Finns det en tredje fil åt vänster kan du naturligtvis välja att byta till den, men då tar du över min roll i interaktionen med eventuella trafikanter i den vänstra filen.
Jag var faktiskt med om för några år sedan om just den här situationen. När jag blinkade vänster i god tid valde bilen som kom farande med markant högre fart än min att mer eller mindre tvärnita i vänsterfilen. Hon trodde som så många andra att jag var på väg ut i vänsterfil precis just när jag blinkade. Helt idiotiskt...
Min sambo gör som du förespråkar. Ligger och spanar efter en lucka innan hon slår på blinkersen och omedelbart byter fil. Fan, det kliar i hela kroppen när hon gör så... Vad är det för mening att tala om för folk vad du gör, folk SER vad du gör. Man kan inte alltid SE vad du vill göra, om du inte använder blinkers - i god tid.
Redigerat:
Jag kanske har fel men hur vet jag om du blinkar för att du vill ut (avvaktar och ser om jag släpper in dig) eller för att du ska ut (har inte sett mig och svänger ut och prejar mig)T ToRy skrev:Just det här inlägget visar på ett väldigt tydligt sätt varför Ro Te har rätt och du Pin har fel om just hur blinkers ska användas vid filbyten.
Blinkers ska användas för att uppmärksamma andra trafikanter på vad man PLANERAR att göra, eller VILL göra. Tanken är INTE - vilket många bilister verkar tro - att man blinkar först när man GÖR, och på något sätt så kommer trafikanter i andra filer att magiskt försvinna.
Om alla följde regeln för hur man ska göra så hade det funkat så här: Jag ligger och puttrar i högerfilen, kommer ikapp en långtradare och kollar backspegeln för att se om vänsterfilen är fri. Nope, där kommer du farande med högre fart än vad jag har. Jag slår på min blinkers för att uppmärksamma dig och andra trafikanter på vad jag planerar att göra - när det är säkert! Du har nu att välja mellan att sänka farten för att släppa in min i din fil, öka farten för att komma förbi och släppa in mig bakom, eller bibehålla din fart så får jag vänta lite. Det är helt upp till dig och hur du uppfattar förutsättningarna. Finns det en tredje fil åt vänster kan du naturligtvis välja att byta till den, men då tar du över min roll i interaktionen med eventuella trafikanter i den vänstra filen.
Jag var faktiskt med om för några år sedan om just den här situationen. När jag blinkade vänster i god tid valde bilen som kom farande med markant högre fart än min att mer eller mindre tvärnita i vänsterfilen. Hon trodde som så många andra att jag var på väg ut i vänsterfil precis just när jag blinkade. Helt idiotiskt...
Min sambo gör som du förespråkar. Ligger och spanar efter en lucka innan hon slår på blinkersen och omedelbart byter fil. Fan, det kliar i hela kroppen när hon gör så... Vad är det för mening att tala om för folk vad du gör, folk SER vad du gör. Man kan inte alltid SE vad du vill göra, om du inte använder blinkers.
Det jag citerade ur trafikförordningen tycker jag visar på skyldigheter både flr den som kör om och den som blir omkörd. Min tolkning av det är att den som börjar köra om ;(blinka)först har företräde.
Inte helt ologiskt dock då väldigt många blinkar samtidigt som filbytet påbörjas.T ToRy skrev:Jag var faktiskt med om för några år sedan om just den här situationen. När jag blinkade vänster i god tid valde bilen som kom farande med markant högre fart än min att mer eller mindre tvärnita i vänsterfilen. Hon trodde som så många andra att jag var på väg ut i vänsterfil precis just när jag blinkade. Helt idiotiskt...
Nej, inte helt ologiskt eftersom folk inte följer reglerna. Men icke desto mindre fel. Speciellt i det fallet då den andra föraren mycket väl kunde ha orsakat en allvarlig olycka, om det legat någon alldeles för nära bakom henne, vilket vore ytterligare ett fel.K Kane skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Man gör lämpligen ingenting som skapar osäkerhet. Blinka för att byta dil i tät trafik gör man exempelvis lämpligen när bilen man siktar på att komma ut bakom kört så långt att det är uppenbart att man inte försöker tränga sig in framför den. Att bara ligga och blinka och hoppas att någon släpper in en är ett tecken på dålig planering och framförhållning – vilket förstås kan hända även den bästa.
Nja, att blinka och hoppas att någon släpper in en är att tala om för andra trafikanter vart man vill, så att de kan underlätta för dig.Nötegårdsgubben skrev:
Man gör lämpligen ingenting som skapar osäkerhet. Blinka för att byta dil i tät trafik gör man exempelvis lämpligen när bilen man siktar på att komma ut bakom kört så långt att det är uppenbart att man inte försöker tränga sig in framför den. Att bara ligga och blinka och hoppas att någon släpper in en är ett tecken på dålig planering och framförhållning – vilket förstås kan hända även den bästa.
Om man i tät trafik ska vänta på att bilen man siktar på att komma ut bakom kört så långt att det är uppenbart att man inte försöker tränga sig in framför den så kommer bilen bakom den bilen också vara för långt fram. Man kommer ju aldrig komma ut.
Rätt är att blinka så folk vet vart du vill, sen är det upp till dem om de vill vara hjälpsamma eller inte.
I Uppsala ofunkar precis allt i trafiken.RoTe skrev:
Om stockholmarna bar sig åt i trafiken som i Uppsala så skulle absolut inget alls fungera där.
Och det gäller absolut även förmågan att parkera. I Uppsala samt i Bengtsfors så är varannan lucka så stor att det nästan nästan får plats en bil till.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
I tät trafik håller jag med dig, men när det är glest och jag ser en bil i vänster backspegel som kommer fortare än mig då är det dumt att slå på blinkersen och hoppas att föraren av den bilen förstår att jag har sett den.T ToRy skrev:Nja, att blinka och hoppas att någon släpper in en är att tala om för andra trafikanter vart man vill, så att de kan underlätta för dig.
Om man i tät trafik ska vänta på att bilen man siktar på att komma ut bakom kört så långt att det är uppenbart att man inte försöker tränga sig in framför den så kommer bilen bakom den bilen också vara för långt fram. Man kommer ju aldrig komma ut.
Rätt är att blinka så folk vet vart du vill, sen är det upp till dem om de vill vara hjälpsamma eller inte.
Bättre att låta bilen passera och sen slå på blinkers.
Jag förespråkar också att man slår på blinker i god tid innan man ämnar göra saker. Jag är handledare för övningskörning med min dotter nu och hon undrar ofta "kan jag slå på blinkers nu eller är det för tidigt?" när hon ska svänga in på en annan väg. Jag säger att man kan slå på blinkers så fort det inte finns risk för missförstånd, dvs man slår inte på blinkers för högersväng om man ska ta andra avfarten. Annars är det bra att slå på i god tid så folk får en chans att anpassa sig (utan att man för den skull behöver slå på blinkers 2 km före avfarten på motorvägen). Att slå på blinkers för filbyte när man ser att någon närmare sig i högre fart i den filen, när man lika gärna kan vänta till de passerat är som att slå på blinkers för tidigt i en rondell så folk tror man är på väg av på avfarten innan man ska av.
Jag kanske ska göra ett litet förtydligande angående blinkers vid filbyte för att visa att jag inte är helt osmidig 😁: Hade det inte kommit ytterligare bilar bakom den bilen som var på väg förbi mig hade jag inte heller blinkat. Då hade jag släppt förbi och gått ut i vänsterfil. Kanske till och med utan att blinka, för vem fasen skulle ha nytta av det? Nu blinkade jag för att uppmärksamma bilarna bakom henne på att jag ämnade utnyttja luckan som fanns. Bilen som tvärnitade hade sådan fart och närhet till mig att det inte fanns i min sinnevärld att en kraftig inbromsning skulle vara ett reellt alternativ för henne. Hade jag däremot väntat tills hon var förbi, ja då hade bilen bakom henne varit närmare och fått onödigt kort tid på sig att agera.
Fairlane: Kan bara hålla med. 👍
Fairlane: Kan bara hålla med. 👍