432 628 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 296 inlägg
Nej, så är det inte där och i princip inte någon annanstans heller. Det är tre filer rakt fram och en som svänger av. Ytterligare en fil går att svänga av från.ÅkeSun skrev:
Är det genuint din bild av trafiken, att andra kör så mycket fortare än du att du inte kan byta fil på en km eller två?ÅkeSun skrev:
Sällan i kombination med att det är tomt i högerfil.ÅkeSun skrev:
Det finns sådana garantier. De kallas skyltning och vägmarkeringar.ÅkeSun skrev:
Dumheter. För det första behöver man aldrig byta mer än ett körfält (som @Nötegårdsgubben skriver har du fel om Kista). För det andra så hinner man byta både en och två och tre och fyra och fem gånger på de där kilometrarna mellan första skylten och avfarten.ÅkeSun skrev:
Klarar man inte av det så ska man nog hålla sig borta från motorväg helt.
Ja, jag som är nitisk högerfilskörare har aldrig några problem med att ta mig ut från högerfilen om det är skyltat att den upphör. På många ställen är det snarare tvärtom, det blir sån kö i högerfilen att om man väntar för länge med att lägga sig där måste man nästan "tränga" sig in.Nyfniken skrev:
Återigen är det visat att över 90% av den manliga bilförarna kör bättre ån genomsnittet. Lika många är uppenbarligen fullkomligt ointresserade av VARFÖR andra bilister inte gör precis som dom förväntar sig, rätt eller fel.
Det är lätt att se alla fel som andra gör och bli förnärmad över att andra inte beter sig som förväntat enligt boken, skitsaker som VARFÖR hör inte hit.
Nu är ju road rage ett övergående problem som kommer att försvinna när bilarna blir självkörande, men tills dess tycker jag att man kan visa lite tolerans och hänsyn till andra trafikanter och faktiskt försöka inse att det kan finnas andra orsaker till trafikbeteende ån senilitet eller idioti.
Även om jag försöker förstå medtrafikanterna har jag inte fullt ut förstått hur det kan vara så fel att ligga i fel fil eller blinka fel, men samtidigt tycka att det är OK att köra för fort
PS om begreppet "tolerans" verkar omodernt så finns det en bra förklaring på Wikipedia:
Individuell tolerans handlar om relationen mellan individer eller grupper. Lite förenklat handlar detta om vår förmåga att leva tillsammans med andra i fredlig samexistens. Det handlar om att tillåta det som uppfattas som svårt, problematiskt, hotfullt eller outhärdligt. Det kan gälla såväl idéer, åsikter, personer som vissa grupper samt deras värderingar och beteenden.[1]Individuell tolerans handlar om relationen mellan individer eller grupper. Lite förenklat handlar detta om vår förmåga att leva tillsammans med andra i fredlig samexistens. Det handlar om att tillåta det som uppfattas som svårt, problematiskt, hotfullt eller outhärdligt. Det kan gälla såväl idéer, åsikter, personer som vissa grupper samt deras värderingar och beteenden.[1]
Det är lätt att se alla fel som andra gör och bli förnärmad över att andra inte beter sig som förväntat enligt boken, skitsaker som VARFÖR hör inte hit.
Nu är ju road rage ett övergående problem som kommer att försvinna när bilarna blir självkörande, men tills dess tycker jag att man kan visa lite tolerans och hänsyn till andra trafikanter och faktiskt försöka inse att det kan finnas andra orsaker till trafikbeteende ån senilitet eller idioti.
Även om jag försöker förstå medtrafikanterna har jag inte fullt ut förstått hur det kan vara så fel att ligga i fel fil eller blinka fel, men samtidigt tycka att det är OK att köra för fort
PS om begreppet "tolerans" verkar omodernt så finns det en bra förklaring på Wikipedia:
Individuell tolerans handlar om relationen mellan individer eller grupper. Lite förenklat handlar detta om vår förmåga att leva tillsammans med andra i fredlig samexistens. Det handlar om att tillåta det som uppfattas som svårt, problematiskt, hotfullt eller outhärdligt. Det kan gälla såväl idéer, åsikter, personer som vissa grupper samt deras värderingar och beteenden.[1]Individuell tolerans handlar om relationen mellan individer eller grupper. Lite förenklat handlar detta om vår förmåga att leva tillsammans med andra i fredlig samexistens. Det handlar om att tillåta det som uppfattas som svårt, problematiskt, hotfullt eller outhärdligt. Det kan gälla såväl idéer, åsikter, personer som vissa grupper samt deras värderingar och beteenden.[1]
En alternativ världsbild @ÅkeSun är att om man inte skulle klara en uppkörning så ska man kanske inte ha körkort. Till exempel om man inte klarar av att byta fil på 1,5 km.
(Och en liten disclaimer här, så det inte blir några missförstånd: Jag är förvisso man, men jag är högst osäker på om jag skulle klara en uppkörning.)
Edit: Jag kör sträckan dagligen, i rusningstrafik. Om jag får feeling så ska jag kolla hur många filbyten jag hinner med på sträcka vid Kista-avfarten.
(Och en liten disclaimer här, så det inte blir några missförstånd: Jag är förvisso man, men jag är högst osäker på om jag skulle klara en uppkörning.)
Edit: Jag kör sträckan dagligen, i rusningstrafik. Om jag får feeling så ska jag kolla hur många filbyten jag hinner med på sträcka vid Kista-avfarten.
Skogsägare
· 23 296 inlägg
Visst gör det det. Det är bara att dina argument upplevs ihåliga och därmed inte övertygar någon.ÅkeSun skrev:
Jag vet ingen som argumenterar för att det är rätt att köra för fort. Det är säkert så att flera som klagar på mittfilskampare kör för fort, men de huvudsakliga diskussionerna om fart här handlar om att det ofta går under skyltad hastighet i mittfil, samtidigt som det är mer eller mindre tomt i högerfil.ÅkeSun skrev:
Skillnaden är att någon som kör för fort, inte påverkar och hindrar andra trafikanter. Jo de som kör för fort, triggar hornen på hobbypoliserna, men mittfilsåkaren, de som inte blinkar, eller kör i högerfil runt i en rondell, förstör hela trafiken och dess egentliga funktion.ÅkeSun skrev:
...tycker jag att man kan visa lite tolerans och hänsyn till andra trafikanter och faktiskt försöka inse att det kan finnas andra orsaker till trafikbeteende ån senilitet eller idioti.
Jag vet att jag skulle klara en uppkörning, har just hjälpt två barn med övningskörningen nämligen. Det är ju alltid ett par saker man missat som man får fräscha upp, men det mesta är ju sunt förnuft.Nyfniken skrev:
En alternativ världsbild @ÅkeSun är att om man inte skulle klara en uppkörning så ska man kanske inte ha körkort. Till exempel om man inte klarar av att byta fil på 1,5 km.
Skogsägare
· 23 296 inlägg
Jag körde nyligen upp (för BE) och kan konstatera att även jag klarar en uppkörning. Men det är förstås lätt att ha lite olater som man måste tänka på.
Teorin skulle jag dock inte klarat utan förberedelser.
Teorin skulle jag dock inte klarat utan förberedelser.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Visst kan det vara intressant att veta varför folk gör fel. Jag köper bara inte argumentet att man är rädd att hamna fel på platser man kör dagligen, för så hör ser det ut varenda dag av väldigt många förare, en majoritet på vissa sträckor. Alla de kan inte var förare som kör där sällan. Hantverkarbilar med firmanamn som har området i namnet, bör ha förare som hittar bättre.ÅkeSun skrev:
Eller klassikern, Nynäsvägen. Det kryllar av bilister som kör på vid Farsta strand och kastar sig in i mittfil (inom 50 m). Sen ska de av andra avfarten, mot Handen (numera tredje avfarten, men beteendet har varit lika i många år) där faktiskt just högerfil blir avfart. I mittfil ligger de 20 km/h under hastighetsbegränsningen. Nej jag köper inte att alla de förarna är ovana med platsen och är rädda att inte hinna byta fil på 1500 meter när de klarar det innan på 50 meter.
Men oj vad man kan reagera när någon förespråkar tolerans, det ligger väl i tidsandan. Men om man inte ens vill försöka förstå motparten kommer man aldrig bli en del av lösningen.
Jag tycker inte att mittfältskörning är så hemskt att jag ens bryr mig. Hur svårt är det att gå ut i ytterfil för omkörning? Så länge ytterfilen är fri så är det väl inget problem värt att reta upp sig på? Blir det en olycka är det knappast bara mittfältarens fel. Är det något jag lärt mig under mina första 150 000 mil är att försöka förstå mina medtrafikanter och acceptera att dom inte alltid gör som jag tycker.
Den som blir förbannad över små saker är väl inte större än så?
Jag tycker inte att mittfältskörning är så hemskt att jag ens bryr mig. Hur svårt är det att gå ut i ytterfil för omkörning? Så länge ytterfilen är fri så är det väl inget problem värt att reta upp sig på? Blir det en olycka är det knappast bara mittfältarens fel. Är det något jag lärt mig under mina första 150 000 mil är att försöka förstå mina medtrafikanter och acceptera att dom inte alltid gör som jag tycker.
Skogsägare
· 23 296 inlägg
Försök inte. Du vet mycket väl att det inte handlar om tolerans. Att försöka få det dit visar tvärtom vad du kanske tror att du beter dig nedlåtande mot dem som stör sig på något som du inte tycker är viktigt nog.ÅkeSun skrev:
Noterat.ÅkeSun skrev:
Det är det ingen som påstår heller. Däremot skapar denne onödiga risker genom att (ofta medvetet) göra fel.ÅkeSun skrev:
Som sagt, den här attityden imponerar nog inte på någon, och lurar lika få.ÅkeSun skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 365 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 365 inlägg
Problemet är att vill man köra om nån mittfilsåkare som ligger i 75 på 80väg och man själv kan tänka sig göra omkörningen i 85-90km/h så har man inom 20sekunder nån stressad tjänstebilsförare 5m från stötfångaren (som vill alltid ligga +29km/h verkar det som)ÅkeSun skrev:
Men oj vad man kan reagera när någon förespråkar tolerans, det ligger väl i tidsandan. Men om man inte ens vill försöka förstå motparten kommer man aldrig bli en del av lösningen.
Förra året var jag med om att nån som precis kommit på motorvägen fortsatte sitt vänsterblimk och promt skulle ut i mittfilen när dom bara kommit upp i 65 på 80 väg. Själv låg jag med icke adaptiv farthållare i 85 i mittfilen och gjorde omkörningar. Krävdes rätt kraftigt bromsingrepp (ytterfil ej fri och tjänstebilsförarens hästar skulle tydligen inte motioneras på kall motor)