G
Kanske är alla dessa bussfiler som gör att man tar det säkra före det osäkra och kör i mittfilen 🤔

N Nerre skrev:
Att du inte upplever det som ett problem betyder ju inte att det är riskfritt. Vad säger olycksstatistiken? Varför börjar många länder som tidigare tillåtit omkörning till höger att förbjuda det?
Så snart du har mer än två filer så blir den ökade kapaciteten av varje tillagd fil ytterst liten om man inte tillåter omkörning till höger. Mängden olyckor är nog inte avgörande helt enkelt, man har helt enkelt inget alternativ om inte trafiken skall vara väldigt långsam.

Det är inte många sträckor i Sverige som har tre filer och en hastighet över 70 km/h, så i Sverige kan man tillåta sig att behålla denna regeln. Utomlands där man har många fler filer så fungerar det helt enkelt inte särskilt bra att förbjuda omkörning till höger.

För att krångla till det ytterligare så har vi ju även avtagsfiler till vänster på ett antal vägar. Får man köra om bilarna i dessa till höger? Än en gång, så länge hastigheten inte ligger över 70 så är det lagligt, men exempelvis genom centrala Göteborg så sker det regelmässigt på 80-väg, varje dag, året om...

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Så snart du har mer än två filer så blir den ökade kapaciteten av varje tillagd fil ytterst liten om man inte tillåter omkörning till höger. Mängden olyckor är nog inte avgörande helt enkelt, man har helt enkelt inget alternativ om inte trafiken skall vara väldigt långsam.

Det är inte många sträckor i Sverige som har tre filer och en hastighet över 70 km/h, så i Sverige kan man tillåta sig att behålla denna regeln. Utomlands där man har många fler filer så fungerar det helt enkelt inte särskilt bra att förbjuda omkörning till höger.

För att krångla till det ytterligare så har vi ju även avtagsfiler till vänster på ett antal vägar. Får man köra om bilarna i dessa till höger? Än en gång, så länge hastigheten inte ligger över 70 så är det lagligt, men exempelvis genom centrala Göteborg så sker det regelmässigt på 80-väg, varje dag, året om...
Och i Nacka. 222:an och 100–väg, 2 filer där högerfilen svänger av till höger vid Insjön. Vi bor där så jag kör där ofta. Vägrar faktiskt bromsa när jag ska svänga av bara för att bilen i vänsterfilen kör 70 på 100-väg…

• Gilla
hellem och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Så snart du har mer än två filer så blir den ökade kapaciteten av varje tillagd fil ytterst liten om man inte tillåter omkörning till höger.
Varför det? Om folk ser till att byta fil som man ska så är det knappast några problem.

Problemet är att folk ligger kvar i mittenfilen fast det är tomt till höger.

När det är köbildning i alla körfält är det ok att köra om till höger, men inte hur som helst. I princip bara om man redan ligger i högerfil. För är det köbildning i alla körfält gäller såvitt jag minns följande regler:
1. Man får bara byta fil åt höger om man ska köra av eller liknande (d.v.s. man kommer inte dit man ska om man ligger kvar i sin fil).
2. I andra fall får man bara byta fil till vänster.

Man får alltså inte ligga i mittenfil och tillfälligt byta till högerfil bara för att den går fortare.

Edit: När jag ändå hade TF uppe så kollade jag, och det är striktare än så:
Om en körbana har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfälten, får endast den förare som färdas i körfältet längst till höger byta körfält. Annan förare får dock byta körfält om föraren skall stanna eller parkera, eller om det behövs för att fordonet skall vara placerat i ett lämpligt körfält när det närmar sig en korsning.
Det innebär alltså att om det är tät köbildning i alla körfält så får den som ligger i mittenfil faktiskt inte byta till vänsterfil.

Redigerat:
J jocke31 skrev:
Och i Nacka. 222:an och 100–väg, 2 filer där högerfilen svänger av till höger vid Insjön. Vi bor där så jag kör där ofta. Vägrar faktiskt bromsa när jag ska svänga av bara för att bilen i vänsterfilen kör 70 på 100-väg…
Trafikförordningens 3 kap. Notera punkt 2:
41 § I följande fall anses det inte som omkörning när ett fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält
  1. om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfält,
  2. om körbanan är indelad i körfält för olika färdmål som är utmärkta med körfältsvägvisare, eller
  3. om fordonen har placerats i skilda körfält i anslutning till en vägkorsning

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Varför det? Om folk ser till att byta fil som man ska så är det knappast några problem.

Problemet är att folk ligger kvar i mittenfilen fast det är tomt till höger.

När det är köbildning i alla körfält är det ok att köra om till höger, men inte hur som helst. I princip bara om man redan ligger i högerfil. För är det köbildning i alla körfält gäller såvitt jag minns följande regler:
1. Man får bara byta fil åt höger om man ska köra av eller liknande (d.v.s. man kommer inte dit man ska om man ligger kvar i sin fil).
2. I andra fall får man bara byta fil till vänster.

Man får alltså inte ligga i mittenfil och tillfälligt byta till högerfil bara för att den går fortare.
Det är just för att folk inte går så långt till höger som de skall som det blir problem med allt över två filer. Du åker också på problemet med att folk försöker byte till samma fil från två håll, vilket gör att man skapar sig ytterligare utrymmen på vägen innan man byter fil.

N Nerre skrev:
Trafikförordningens 3 kap. Notera punkt 2:
Och rörande avfart till vänster, det är en dålig idé att ligga i filen längst till höger innan filen man skall till svänger vänster. Åtminstone i Göteborg så är det ofta i praktiken omöjligt att byta först när skyltningen säger att man skall byta fil. Det vill till att man håller hastigheten alla andra håller (laglig eller ej) och lägger sig långt till vänster i tillräckligt god tid...

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
När jag var i Kalifornien på roadtrip så stog det krockade bilar och dividerade precis hela tiden. Så deras statistik ser nog annorlunda ut än vår.
tryck in 38.940.231 i Sverige så ska du se att du kommer ha endel att titta på längs vägarna här

Karta som visar befolkningstäthet jämförelse mellan Sverige och Kalifornien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller alla svenskar in i Los Angeles, hur hade det set ut? :D Typ som alla Svenskar in i Stockholms kommun!??

Tokslut Tokslut skrev:
tryck in 38.940.231 i Sverige så ska du se att du kommer ha endel att titta på längs vägarna här

[bild]
Eller alla svenskar in i Los Angeles, hur hade det set ut? :D Typ som alla Svenskar in i Stockholms kommun!??
Med den mängd olyckor man såg så måste deras olycksstatistik se annorlunda ut än vår menar jag. De flesta man såg verkade vara påkörning bakifrån mao för kort avstånd. Men såg också några som måste berott på att man körde om höger och någon i mittfilen gick ut höger utan att se sig om.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Med den mängd olyckor man såg så måste deras olycksstatistik se annorlunda ut än vår menar jag. De flesta man såg verkade vara påkörning bakifrån mao för kort avstånd. Men såg också några som måste berott på att man körde om höger och någon i mittfilen gick ut höger utan att se sig om.
Jag ser fler olyckor på vägarna i Göteborg än i en likvärdig stad i Kalifornien. Bara Bay Area (San Francisco-området) har ju nästan lika stor befolkning som Sverige. Greater LA det dubbla av Bay Area och lite till. I princip alla de större motorvägarna ligger ju på trafikvolymer (ofta långt) över vad Essingeleden har.

Jag upplever att det är sjukt lätt att köra på amerikanska vägar just för att de är så vana att köra mycket bil.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag ser fler olyckor på vägarna i Göteborg än i en likvärdig stad i Kalifornien. Bara Bay Area (San Francisco-området) har ju nästan lika stor befolkning som Sverige. Greater LA det dubbla av Bay Area och lite till. I princip alla de större motorvägarna ligger ju på trafikvolymer (ofta långt) över vad Essingeleden har.

Jag upplever att det är sjukt lätt att köra på amerikanska vägar just för att de är så vana att köra mycket bil.
Håller inte med. Mycket sämre förare överlag. Håller inte avstånd är väl det vanligaste man ser och varför man ser så mycket fler olycker. Dessa var vid rusningstrafik utanför SF och LA främst.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Avstånden är väl korta både i USA och i Sverige på motorvägarna. Det är bara att se på dessa mittfältsförare som ligger i 80 km/h med 20 meters mellanrum max.
Däremot tycker jag att på de platser i USA där jag kört mycket bil, så fungerar det utmärkt att slå på blinkers om man behöver byta fil. Där släpps man in oftare än i Sverige.

Den stora skillnaden är väl att i USA glider folk fram i sakta lunk med automatlåda och stor motor och bryr sig inte så mycket om hur fort det går?

Det är tyvärr sjukt svårt att googla fram olycksstatistik eftersom 99% av träffarna handlar om dödliga olyckor.

RoTe
Fairlane Fairlane skrev:
så fungerar det utmärkt att slå på blinkers om man behöver byta fil. Där släpps man in oftare än i Sverige.
Här slår man inte på blinkersen förrän det är fritt vilket gör att man långt innan det blinkas ser förarens intention, vilket jag tycker är fel ordning på saker och ting. Precis som när vi väntar på bussen vågar vi inte visa vad vi vill, blinka, sträcka ut handen, utan alla runtomkring ska gissa vad du vill istället. Svennebanan i ett nötskal.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Kanske är alla dessa bussfiler som gör att man tar det säkra före det osäkra och kör i mittfilen 🤔
Nej, det är bara vanlig enkel egoism av folk som inte vill behöva tänka på på- och avfarter. Ironiskt nog tar de sig trots det snabbare från högerfil till mittfil och från mittfil till högerfil än till och från av- och påfarterna.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.