432 631 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
I USA kör man ju om precis som man vill i innerfil eller ytterfil även på motorväg, detta då det ofta kan vara fem filer eller fler. Jag har aldrig under mina många bilresor i det landet upplevt detta som ett problem.
men har man 5 filer eller fler så finns det ju inte mycket att välja på, när man har tre filer är det inte lika självklart att den ökade risken för olyckor ska värderas högre än framkomlighet.pacman42 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Fast hur många är drabbade av böter och kan vittna om hur det utspelar sig? Det låter mer som att en del läser lagen med lupp och menar på att alla som passerar i höger fil blir bötfällda oavsett hur det ser ut?
Jag har åkt nämnda sträcka mååånga ggr och visst är det som en del menar, fullt i mitten och i vänsterfilen och ibland tomt i högerfil. Om de då i vänster och mittenfilen saktar ner och det går lite slöare där tillfälligtvis och jag passerar dessa i höger fil i normal hastighet så skulle jag vilja se den polis som kallar det för en omkörning. Jag ligger i högerfilen i normal hastighet och ska ju knappast då behöva bromsa in för att inte bryta mot lagen. Jag passerar möjligen dessa bilar som kör saktare men jag kör ju inte om dem rent medvetet.
Jag har åkt nämnda sträcka mååånga ggr och visst är det som en del menar, fullt i mitten och i vänsterfilen och ibland tomt i högerfil. Om de då i vänster och mittenfilen saktar ner och det går lite slöare där tillfälligtvis och jag passerar dessa i höger fil i normal hastighet så skulle jag vilja se den polis som kallar det för en omkörning. Jag ligger i högerfilen i normal hastighet och ska ju knappast då behöva bromsa in för att inte bryta mot lagen. Jag passerar möjligen dessa bilar som kör saktare men jag kör ju inte om dem rent medvetet.
Jag har sett mången polis köra på detta vis utan blåljus...S Stefan1972 skrev:Fast hur många är drabbade av böter och kan vittna om hur det utspelar sig? Det låter mer som att en del läser lagen med lupp och menar på att alla som passerar i höger fil blir bötfällda oavsett hur det ser ut?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Det räknas som omkörning, det är ju inte frågan om kökörning.S Stefan1972 skrev:Fast hur många är drabbade av böter och kan vittna om hur det utspelar sig? Det låter mer som att en del läser lagen med lupp och menar på att alla som passerar i höger fil blir bötfällda oavsett hur det ser ut?
Jag vet minst en person som fått böter för omkörning till höger...
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Jo fast hade vederbörande legat i högerfilen hela tiden då eller låg denne i mitten eller till vänster och tröttnade och gjorde filbyten och "aktivt" körde om ?
Nja det är olika regler i olika delstater, men normalt gäller samma regler där att man kör om på vänster och kör tillbaka. Även om folk precis som här verkar dåliga på att följa det. En googling gav lagarna för Virginia och där kan du få $1000 eller 6månader fängelse för omkörning till höger och om det sker en olycka till följd av din felaktiga omkörning är det $2500 och upp till 1år i finkan. Obs alltså typ 10 gånger så dyr böter som i Sverige. Du får dock köra om till höger om det är två tomma filer mellan dig och den du kör om.pacman42 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 347 inlägg
När jag var i Kalifornien på roadtrip så stog det krockade bilar och dividerade precis hela tiden. Så deras statistik ser nog annorlunda ut än vår.pacman42 skrev:
Jag har vid några tillfällen försökt komma i kontakt med 11414 för att be dem ropa till polisbilen framför mig att de kör som en påse nötter men eftersom kön till 11414 varit så lång har jag alla gånger hunnit till Moraberg i Södertälje och själv hunnit svängt av.pacman42 skrev:
Jag fattar inte varför man inte gör en riktad insats mot mittfältskörarna på den sträckan ett par månader med ett gäng polisaspiranter. Det borde betala sig många gånger om.
I Kalifornien är det lagligt. Likaså i Florida, New York och New Jersey. Detta är de delstater där jag kört mest bil (även om jag nog kört bil i fler amerikanska delstater än vad medelamerikanen har gjort). Reglerna i Virginia är snarare ett undantag. Jag har iofs kört en del bil där också och även där kör folk om på högersidan...T TypRätt skrev:Nja det är olika regler i olika delstater, men normalt gäller samma regler där att man kör om på vänster och kör tillbaka. Även om folk precis som här verkar dåliga på att följa det. En googling gav lagarna för Virginia och där kan du få $1000 eller 6månader fängelse för omkörning till höger och om det sker en olycka till följd av din felaktiga omkörning är det $2500 och upp till 1år i finkan. Obs alltså typ 10 gånger så dyr böter som i Sverige. Du får dock köra om till höger om det är två tomma filer mellan dig och den du kör om.
det gjorde man ju förra året?J JBa skrev:
I övrigt är det väl rätt uppenbart att man har viktigare saker att pyssla med längs den vägsträckan och jag tror inte att en jakt på mittfilsåkare betalar sig på något enda vis. Oavsett hur mycket vi ogillar det.
Ja, i Florida flyter trafiken på väldigt bra. Alla har lärt sig att man behöver hålla koll på trafiken både till höger och vänster. Och typ alla bilar i USA som sålts de senaste åren har döda-vinkel-varnare.pacman42 skrev:
I Kalifornien är det lagligt. Likaså i Florida, New York och New Jersey. Detta är de delstater där jag kört mest bil (även om jag nog kört bil i fler amerikanska delstater än vad medelamerikanen har gjort). Reglerna i Virginia är snarare ett undantag. Jag har iofs kört en del bil där också och även där kör folk om på högersidan...
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Fast hålla koll på trafiken åt bägge håll måste man göra här också även om man inte nödvändigtvis har nån "trafik" till höger så jag förstår egentligen inte saken att det ska vara "olagligt"
Att du inte upplever det som ett problem betyder ju inte att det är riskfritt. Vad säger olycksstatistiken? Varför börjar många länder som tidigare tillåtit omkörning till höger att förbjuda det?pacman42 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Vederbörande hade kört om en bil i högerfil, dvs gick ut i mittfil och passerade. Sen låg det bilar framför i mittfil och vänsterfil, under hastighetsgränsen, så det blev ett filbyte tillbaks till höger och köra förbi. Särskilt aktivt vet jag inte om jag vill kalla det, ingen slalomkörning med minimala marginaler.S Stefan1972 skrev: