432 634 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Min favoritsträcka i tillvaron! Åker inte alls hellre via Enköping när jag skall till Strängnäs eller längre västerut längs E20......MathiasS skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Åkte nyss nämnda sträcka och nog ligger många i mittfil i 80-100 km/h (pendlande hastighet). Jag var handledare för övningskörning så vi låg lugnt till höger då vi är i början på motorvägskörning så att byta 2 filer vänster och sen höger igen är lite för mycket.
Dilemmat även som högerfilssurfare där, speciellt om man handleder en person som övningskör, är när man då hinner upp en slöfock som ligger i 80 i mittfilen. Under handledning har man ju inget annat val än att då lägga sig i samma hastighet och då har två bilar i princip begränsat hastigheten på 2/3 av vägen till 80 😳
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ja, det är hen i och för sig, men det håller ju inte som ursäkt för att själv bryta mot lagen.F frasen_36 skrev:
Att ligga kvar i mittfil är 500 kr i böter, omkörning på höger sida är 1000 kr i böter.
Konstigt ja kanske.
Man måste få bort tanken "vad spelar det för roll?" Och ett sätt är såklart att börja bötfälla regelbundet och jag tycker gott man kan skruva upp beloppen. Kör jag 101 km/h på den omtalade sträckan riskerar jag 1500 kr i böter. Känns rimligt med samma belopp ifall man inte klarar av att styra till höger.
Nej, det är mittenfilsköraren som gör det. Den som ligger i mittenfil blockerar två körfält. Den som ligger i vänsterfil blockerar tre körfält.M myrstack skrev:Dilemmat även som högerfilssurfare där, speciellt om man handleder en person som övningskör, är när man då hinner upp en slöfock som ligger i 80 i mittfilen. Under handledning har man ju inget annat val än att då lägga sig i samma hastighet och då har två bilar i princip begränsat hastigheten på 2/3 av vägen till 80 😳
Kan det fungera att köra om till vänster, sedan byta fil så nära framför som möjligt med så liten hastighetsskillnad som möjligt så att förhoppningsvis aitobromsen slår till så att mittfilsdrönaren vaknar? Eller är det ett felaktigt beteende?
Autobromsen? Hur stor andel av bilarna i trafiken tror du har autobroms?
Och ja, det räknas som felaktigt beteende att köra in för snävt efter omkörning. För att vara säker på att du inte prejar den andra bilen behöver du sitta och snegla i döda vinkeln på högersidan, vilket gör att du har mindre uppmärksamhet framåt. När jag tog körkort fick jag lära mig att vänta tills jag kunde se den omkörda bilens strålkastare i backspegel (inte sidospegeln!).
Och ja, det räknas som felaktigt beteende att köra in för snävt efter omkörning. För att vara säker på att du inte prejar den andra bilen behöver du sitta och snegla i döda vinkeln på högersidan, vilket gör att du har mindre uppmärksamhet framåt. När jag tog körkort fick jag lära mig att vänta tills jag kunde se den omkörda bilens strålkastare i backspegel (inte sidospegeln!).
Flera av de som såsar i mittfilen i övrigt tror jag förlitar sig på farthållare och andra assistanssystem. Vad gör mittfilscamparen om han kommer ifatt en ännu långsammare mittfilsåkare? Låter adaptiva farthållaren sköta jobbet. Största delen av bilarna som sålts senaste åren har dessa system.N Nerre skrev:Autobromsen? Hur stor andel av bilarna i trafiken tror du har autobroms?
Jag brukar byta fil efter omkörning när jag ser den andra bilen i backspegeln, men inte nödvändigtvis just strålkastarna. Nej jag måste inte sitta och snegla i döda vinkeln, jag bara byter fil innan jag ser bilen i backspegeln och efter jag ser den bredvid mig. Men sådär lagom snävt då, inte livsfarligt utan bara irriterande snävt? Eller köra med ena hjulparen i vänster vägren och dra upp ett dammoln. Eller passa på att göra ren vindrutan.
Eller kanske kan man sänka farten ett tag efter omkörningen och ligga kvar i vänsterfilen och se vad han i vänsterfilen tar sig till då. Bromsar, kör om på fel sida eller byter till vänstra filen för att vänta på att jag byter fil så det går att köra om.
Det är inte min erfarenhet, med tanke på hur deras hastighet fladdrar fram och tillbaka. Det är en av anledningarna till att det är viktigt att ha 100% koll på att man är förbi, många av dem ökar hastigheten när de märker att de blir omkörda (om det är medvetet eller omedvetet har jag ingen aning om, men det brukar bara vara att ha is i magen så "släpper" de snart tillbaka till den hastighet de hade när man påbörjade omkörningen).
Att jag är så säkert på detta beror på att jag använder ofta farthållaren även vid omkörning (på flerfilig väg då, inte på landsväg), för att slippa kolla på hastighetsmätaren. Det är också därför jag har väldigt bra koll på hur fort bilen körde innan jag kör om, jag har provat att klicka ner farthållaren för att se om det räcker med att sakta in lite istället för att köra om. Jag har sällan nåt emot att ligga i 100 eller 90 på 110-väg om det ligger nån som håller den hastigheten i mittenfil och jag kommer i högerfil. Men märker jag att de ligger närmare 80 eller lägre så inväntar jag lämpligt tillfälle och går ut i vänsterfil och ökar till 110 för omkörningen.
Att jag är så säkert på detta beror på att jag använder ofta farthållaren även vid omkörning (på flerfilig väg då, inte på landsväg), för att slippa kolla på hastighetsmätaren. Det är också därför jag har väldigt bra koll på hur fort bilen körde innan jag kör om, jag har provat att klicka ner farthållaren för att se om det räcker med att sakta in lite istället för att köra om. Jag har sällan nåt emot att ligga i 100 eller 90 på 110-väg om det ligger nån som håller den hastigheten i mittenfil och jag kommer i högerfil. Men märker jag att de ligger närmare 80 eller lägre så inväntar jag lämpligt tillfälle och går ut i vänsterfil och ökar till 110 för omkörningen.
Just pga att de gärna gasar på när man kör om så kommer jag oftast med hög hastighet (ibland är det bra att inte hålla hastighetsgränsen), då gasar de inte upp.N Nerre skrev:Det är inte min erfarenhet, med tanke på hur deras hastighet fladdrar fram och tillbaka. Det är en av anledningarna till att det är viktigt att ha 100% koll på att man är förbi, många av dem ökar hastigheten när de märker att de blir omkörda (om det är medvetet eller omedvetet har jag ingen aning om, men det brukar bara vara att ha is i magen så "släpper" de snart tillbaka till den hastighet de hade när man påbörjade omkörningen).
Just en tom väg är ju inget bekymmer.K Kane skrev:
Det är ju snarare när där börjar blir småfullt i mitten och vänstra filen, (utan att för den delen klassas som kö) som mittgifilskamparen faktiskt också blockerar den högra filen och altså reducerar hela vägens kapacitet med 33%.
Det hade alltså lika gärna kunnat byggas 2 filer istället för 3 och spara skattebetalarna miljarder.
En helt annan väg att gå är ju att helt sonika plocka bort förbudet mot att köra om på höger sida, och låta alla köra precis var de vill. Lite så som det funkar på många håll i staterna.
så funkar det ju även här, men bara upp till 70-vägar. Jag tror hastighetsskillnaderna är för stora på 90/100/110/120-vägar för att det ska vara en bra ide där.S Stuff skrev: