432 642 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Nu var det inte det jag syftade på, men det finns få saker som är så irriterande i trafiken som när cykelbanan är blockerad. Jag upplever i princip aldrig sådana situationer som bilist. Den är ju alltid blockerad på just de ställen där det i praktiken inte går att ta sig fram annars, de hade inte valt den parkeringsplatsen annars.Unikt namn skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Har du aldrig varit med om att en bilist kör in i en korsning trots att det inte är fritt på andra sidan?pacman42 skrev:
Nu var det inte det jag syftade på, men det finns få saker som är så irriterande i trafiken som när cykelbanan är blockerad. Jag upplever i princip aldrig sådana situationer som bilist. Den är ju alltid blockerad på just de ställen där det i praktiken inte går att ta sig fram annars, de hade inte valt den parkeringsplatsen annars.
Skatta dig lycklig.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 674 inlägg
Inte med just träningscykel men som vanlig cyklist och som brevbärare är jag van att man inte alltid har fri lejd och kan blåsa på för kung och fosterland. Ibland måste man precis som alla andra trafikanter stanna för oväntade hinder, vänta på sin tur etc. Kan låta hemskt tufft men så är det!pacman42 skrev:
Men det är väl lite detta som är pudelns kärna. Nog för att det finns farliga och dåliga exempel bland alla slags trafikanter men en viss typ av cyklister verkar ha inställningen att just dom alltid ska fram till varje pris.
Som den som tyckte att mitt misstag var så grovt att det var värt att gå till handgripligheter för.
Det händer ju mycket oftare att det står en flyttbil* som blockerar körbanan än cykelbanan. Bilarna har ju faktiskt ratt och kan köra en liten omväg.
* container, byggställning, snövall,...
* container, byggställning, snövall,...
Jag håller med om att man ska ligga i högerfil om man inte ska köra om. Men i stockholm är detta ju en regel som inte går att följa. Kör man lite snabbare än gemene bil så kan man ju inte köra slalom mellan 3 filer för att 80% av alla bilar kör mittenfil. Så dessa mittfilsförare tvingar ju i stort sett mig också att ligga i mittfilen de sekunder jag inte kör om någon.
Edit: Förstår ju nu att denna tråden vandrat vidare till en helt annan diskussion är folk som ligger i mittenfilen. My bad
Edit: Förstår ju nu att denna tråden vandrat vidare till en helt annan diskussion är folk som ligger i mittenfilen. My bad
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 305 inlägg
Det är lugnt, vi graviterar tillbaka till mittfilsfrågan nu och då.
Att man inte kommer längre högerut för att man ofta ligger för omkörning är ett intressant perspektiv. Jag tror dock att det är en relativt måttligt bidragande faktor.
Att man inte kommer längre högerut för att man ofta ligger för omkörning är ett intressant perspektiv. Jag tror dock att det är en relativt måttligt bidragande faktor.
Japp. En undersökning visade att det är ett hinder på cykelbanorna i Stockholm i snitt var 118e meter.Unikt namn skrev:
https://www.cyklistbloggen.se/2014/05/varfor-cyklar-cyklisterna-pa-vagen-istallet-for-pa-cykelbanan/
Hur ofta måste bilarna väja för att någon ställt en stolpe mitt i körfältet?
Och sedan har vi de oberäkneliga gångarna som kryssar fram och tillbaka över gångbanan så att allt över 10km/h är omöjligt.kashieda skrev:
Jag hade (trots att jag inte klan cykla själv längre pga sjukdom) gärna sett att vi får riktiga cykelmotorvägar på de stora stråken i städerna, men de skall hållas rena från gångare!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det går, om man vill. Kanske inte konstant, men rätt ofta. Lite beroende på humör så väljer jag att antingen att:Davidbagare skrev:
Jag håller med om att man ska ligga i högerfil om man inte ska köra om. Men i stockholm är detta ju en regel som inte går att följa. Kör man lite snabbare än gemene bil så kan man ju inte köra slalom mellan 3 filer för att 80% av alla bilar kör mittenfil. Så dessa mittfilsförare tvingar ju i stort sett mig också att ligga i mittfilen de sekunder jag inte kör om någon.
- köra om till höger, ofta med en tutning som kan tolkas som en varning eller som "du ligger fel", välj själv.
- att hålla höger, byta två filer till vänster, passera och sen två filer till höger. Det händer att folk fattar, men det är ovanligt.
Ja, håller med. Kan också ibland köra från höger sen om den i mittenfilen och sen in i höger igen. Och hoppas att de fattar då att de ligger fel. Men det går ju inte alltid att hålla på så. Jag måste ju samtidigt tänka på att köra säkert. Och således ”tvingas” jag ofta in i att ligga mittenfil när det egentligen är fel.Fairlane skrev:
Det går, om man vill. Kanske inte konstant, men rätt ofta. Lite beroende på humör så väljer jag att antingen att:
- köra om till höger, ofta med en tutning som kan tolkas som en varning eller som "du ligger fel", välj själv.
- att hålla höger, byta två filer till vänster, passera och sen två filer till höger. Det händer att folk fattar, men det är ovanligt.
Edit: och det där med att köra om i högerfil kan ju hända, men det är ju å andra sidan lika fel som att köra i mittenfil i lagens ögon. Om inte värre?