432 644 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Det är inte lätt att på ett avstånd på flera hundra meter se om det kommer ut en liten skogsväg ur skogen. Om du tar sån hänsyn innan du kör om antar jag att du nästan aldrig kör om.MathiasS skrev:
Det är det som är poängen här. Man ska inte ta risker när man kör om. Ser man inte att det är fritt, vänta en stund. Fritt från bilar, anslutande vägar som kan ge överraskningar, osv, vänta.N Nerre skrev:
Min princip när jag kör är att jag håller den fart jag önskar, inte den fart bilen framför har. Det betyder att jag kör om regelbundet och min strategi för det som beskriven ovan leder typiskt inte till att jag inte kan köra om, iallafall inte några längre stunder. Prova får du se! Jag tycker ni överdriver problemet med att bara köra när det är säkert.
Att inte köra om vid anslutande vägar är något jag inte varit lika noga med tidigare, men sedan jag började köra mc för några år sedan är det ett krav för att överleva - det blev naturligt att göra lika i bilen och jag kan inte säga att det har någon större påverkan på hur jag kan köra om, man får bara vänta några sekunder till….
Du menar att jag ska prova att köra om oftare? D.v.s. jag ska ta större risker än jag tar idag?MathiasS skrev:
Min princip när jag kör är att jag håller den fart jag önskar, inte den fart bilen framför har. Det betyder att jag kör om regelbundet och min strategi för det som beskriven ovan leder typiskt inte till att jag inte kan köra om, iallafall inte några längre stunder. Prova får du se! Jag tycker ni överdriver problemet med att bara köra när det är säkert.
Som jag skrev tidigare i tråden brukar jag hinna bli omkörd av många andra bilar innan det kommer en sträcka där jag anser att det är säkert att köra om. De flesta bilister struntar till och med i att det kommer mötande trafik, de förväntar sig att andra ska gå ut på vägrenen för att deras omkörning ska lyckas.
Nu har ju trafikordningen redan hunnit bli länkad, och det är ju bra. Det framgår att samspelet är en av de viktigaste budskapen.tveksamt skrev:
Nja, är du verkligen skyldig att göra precis allt man kan? Är en trafikant skyldig att köra för fort för att undvika att bli påkörd? Det vill jag nog ha en källa på.
Men det oavsett ändrar inte på det jag sa. Den som gör att situationen blir farlig från början är den som kör för fort. Håller du inte med?
Ingen stans står det du bör hävda din rätt och blockera eller tillrättavisa andra bilister (och eskalera situationer), vilket var min poäng.
Det fanns även ett "före", och kanske tillfälle att upptäcka bilen i hög hastighet och undvika att köra om samtidigt?
Att gasa var ju bara en alla alternativ till ditt förfogande.
"Hoppsan jag missade att det kom en bil som hade en legitim anledning att köra fort. Jag anpassar mig till den här situationen och gör mitt bästa för att underlätta." 😉 😉
Och hur bedömer du risken när det inte är mörkt, du är inte kissnödig, inte irriterad, inga sidovägar, inget möte?Alfredo skrev:
Jag föreslår att risken inte är permanent utan kan hanteras genom ett klokt agerande av föraren.
Eller kanske ett tredje alternativ:Alfredo skrev:
B är ute en solig sommardag och kör i lugn takt på en måttlig trafikerad landsväg. Hastighetsbegränsningen är 90 km/h och B har ställt in farthållaren på exakt 90, medveten om att han då kör ca 83 och med marginal håller hastighetsbegränsningen. Allt rullar på och det ser ut att bli en härlig dag. Plötsligt ser B i backspegeln hur två bilar närmar sig i bredd och i hög hastighet precis när vägen smalnar av. B trycker gasen i botten och skapar precis den lucka som behövs för att bilarna bakom honom ska undgå att kollidera så att B lugnt kan tuffa vidare i den härliga sommardagen...
C är ute en solig sommardag och kör i lugn takt på en måttlig trafikerad landsväg. Hastighetsbegränsningen är 90 km/h och C har ställt in farthållaren på exakt 90, medveten om att han då kör ca 83 och med marginal håller hastighetsbegränsningen. Allt rullar på och det ser ut att bli en härlig dag. Plötsligt ser C i backspegeln hur två bilar närmar sig i bredd och i hög hastighet precis när vägen smalnar av. C lättar lite på gasen så att bilen i vänsterfilen kommer förbi C innan vägen blir enfilig så att C lugnt kan tuffa vidare i den härliga sommardagen...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Finns det sådana sträckor, där du kan köra om en bil med släp som kör i 80 km/h och hastighetsgränsen är 90 km/h?N Nerre skrev:
Du behöver minst en sträcka med fri sikt på 600 meter där du inte har någon i mötande fil och du är säker på att det inte finns någon liten påfart på höger eller vänster sida av vägen. 600 m är räknat med väldigt små marginaler om man inte överstiger hastighetsbegränsningen alls. Du ska väldigt nära framförvarade innan du byter fil och måste byta in rätt snävt framför. Lite marginal så är vi uppe i 800 m och lägger vi till problemet att bedöma avstånd så kanske vi talar om 1 km?
Jag väntar fortfarande på svar @MathiasS ...Nyfniken skrev:
Informationen på Transportstyrelsens hemsida är nämligen "glasklar" (😉). Är det hajtänder på gatan så har man väjningsplikt. Punkt.
Det finns inga specialregler för högersvängar.
Nej du ska köra om när du tycker du behöver det. Det jag uppmanade till att prova vara att inte köra om när det fanns anslutande vägar eller annat osäkert - mitt påstående är att det inte kommer försena din resa nämnvärt och du verkade ha uppfattningen att om man gjorde så kan man aldrig köra om. Så jag säger det igen, prova!N Nerre skrev:
@Nyfniken
Att du ska släppa fram cyklar på en cykelöverfart bestäms i Trafikförordningen Kap 2 §61a
61 a § Vid en cykelöverfart har en förare väjningsplikt mot cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten. Förordning (2014:1035).
Att du ska släppa fram cyklar även vid en cykelpassage i samband med sväng bestäms i Trafikfördordningen kap 2 §61, tredje stycket:
En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera.
Förordning (2014:1035).
Hur man skiljer på passage och överfart framgår tydligt av denna publikation:
https://www.transportstyrelsen.se/g...elpassager-och-cykeloverfarter-2022-05-05.pdf
Där ser du att vägmarkering M16 används på cykelpassager och att M14, M16 samt skylt B8 ska användas på cykelöverfarter. Det bestäms förövrigt i Vägmärkesförordningen.
Detta är ett rätt intressant dokument i ämnet också....:
https://trafikverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:1742486/FULLTEXT01.pdf
Att du ska släppa fram cyklar på en cykelöverfart bestäms i Trafikförordningen Kap 2 §61a
61 a § Vid en cykelöverfart har en förare väjningsplikt mot cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten. Förordning (2014:1035).
Att du ska släppa fram cyklar även vid en cykelpassage i samband med sväng bestäms i Trafikfördordningen kap 2 §61, tredje stycket:
En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera.
Förordning (2014:1035).
Hur man skiljer på passage och överfart framgår tydligt av denna publikation:
https://www.transportstyrelsen.se/g...elpassager-och-cykeloverfarter-2022-05-05.pdf
Där ser du att vägmarkering M16 används på cykelpassager och att M14, M16 samt skylt B8 ska användas på cykelöverfarter. Det bestäms förövrigt i Vägmärkesförordningen.
Detta är ett rätt intressant dokument i ämnet också....:
https://trafikverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:1742486/FULLTEXT01.pdf
Så vid en fyrvägskorsning med obevakade cyckelpassager på respektive väg så ska jag lämna företräde om jag har svängt. Om jag tänker svänga, eller kör rakt fram så ska cyklisterna lämna mig företräde?MathiasS skrev:
Förlåt, men vilken jävla soppa. Varför känns det som att det bara jobbar praktikanter på Transportstyrelsen? Har alla äldre gått i pension.?