useless useless skrev:
Med Kuormakka i bakgrunden. Där har man varit några gånger.
Hur fort körde du?

Alfredo Alfredo skrev:
Åjo. Välkommen till Norrland så nog hittar vi sådana. Även med hastighetsbegränsningen 100 km/h.

"Utfart" från Fredrika i Västerbotten. Riksväg 92.
[bild]

Norr om Övre Soppero, Norrbotten. Europaväg 45.
[bild]
Ledtråden i texten var väl "knappt"...
Ser man till att landet har 10 000 mil statlig väg och man har lämnat drygt 500 mil 90/100 vägar utan mitträcke eftersom trafikflödet är så lågt så kan man nog med fog säga att det knappt förekommer. 5% av vägarna och om man räknar körda km så är det en försvinnande liten promille :-)

https://trafikverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:1746164/FULLTEXT01.pdf

• Gilla
Stuff
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
så kan man nog med fog säga att det knappt förekommer. 5% av vägarna
Vi behöver inte tjafsa kring definitionen av knappt men om 5 procent av vägarna har en viss beskaffenhet tycker jag nog att det är aningen missvisande att säga att denna typ av väg "finns knappt längre".

Hur som helst är förekomsten av dessa vägar rätt geografiskt varierande och för de som bor/verkar i "rätt" område är dessa vägar fortfarande högst normala och vanligt förekommande.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vi behöver inte tjafsa kring definitionen av knappt men om 5 procent av vägarna har en viss beskaffenhet tycker jag nog att det är aningen missvisande att säga att denna typ av väg "finns knappt längre".

Hur som helst är förekomsten av dessa vägar rätt geografiskt varierande och för de som bor/verkar i "rätt" område är dessa vägar fortfarande högst normala och vanligt förekommande.
Men hur tycker du att det påverkar frågeställningen egentligen?

Om 5% av vägarna råkar ha en högre hastighet än övriga 95%, och vädret är sådant att en förare känner sig osäker och behöver chansa/gissa, så är det ju ändå säkrare att man är rätt restriktiv i sina gissningar och utgår ifrån bashastigheten. Att det finns några få 90-vägar är ju inte av intresse statistiskt sett. 90 km/h är dessutom högsta tillåtna hastighet, så det är helt ok att köra 70 eller 80 där när förutsättningarna så kräver. t.ex vid snö och halka

C
S Stuff skrev:
Dock förväntas man ha kännedom om konceptet kring bashastighet. Dvs om inget annat skyltas så ska man alltid förvänta sig att det är 50 km/h som gäller inom tätbebyggt område och 70km/h utanför tätbebyggt område.
Japp, de följde några mål relaterade till hastighetsbegränsning i serien "Domstolen" som gick på SVT för några år sedan, och detta med bashastigheten verkar vara det första åklagaren pekar på om man överskridit denna. Om man inte överskridit bashastigheten kan man nog ha en viss chans till friande dom.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vi behöver inte tjafsa kring definitionen av knappt men
...men ändå...

Ja, 5% av milen väg. De som då är ÅDT under 2000 bilar per dygn så minst ca 2km mellan bilarna i varje riktning. Om man då jämför det med vanliga vägar med något tiotal eller hundratal meter mellan bilarna i snitt så inser man enkelt att dessa vägar är en försvinnande liten parentes i det hela.

För att inte tala om att dessa vägar oftast är många många mil långa så antalet vägar är ännu lägre.

S Stuff skrev:
Men hur tycker du att det påverkar frågeställningen egentligen?
Inte alls. Jag undrade bara om det verkligen stämde att det knappt finns "gamla vanliga" 90/100 vägar då jag inte kände den beskrivningen. Men om det stämmer att "man har lämnat drygt 500 mil 90/100" så är ju detta sidospår utrett. Vill man tycka att 500 mil är "några få" och knappt existerande får man naturligtvis göra det. Jag tycker dock att 500 mil väg är rätt mycket väg.

Inget av detta har väl egentligen det minsta att göra med trådens ämne om vi nu ska fundera på hur "det påverkar frågeställningen egentligen". 😀

Alfredo Alfredo skrev:
Åjo. Välkommen till Norrland så nog hittar vi sådana. Även med hastighetsbegränsningen 100 km/h.

"Utfart" från Fredrika i Västerbotten. Riksväg 92.
[bild]

Norr om Övre Soppero, Norrbotten. Europaväg 45.
[bild]
Men inga 110 längre?

K karlmb skrev:
Men inga 110 längre?
Jag vet faktiskt inte. De jag brukade åka på tidigare är borta (tror jag) men om alla är borta får någon kunnigare besvara.

Edit: Eller 110 finns ju utan att vara motorväg men då är det vad jag vet med mitträcke.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
T.o.m på lördagar kl 8 är de ute...mittfilarna alltså.
Södertäljevägen, på rakan vid Salem ligger 13 bilar i mittfilen, kön leds av en släpvagn så det går i 80.
Det helt tomt i högern och vänstern så långt jag kan se.

• Haha
  • Ledsen
karlmb och 4 till
  • Laddar…
F
Isakare Isakare skrev:
T.o.m på lördagar kl 8 är de ute...mittfilarna alltså.
Södertäljevägen, på rakan vid Salem ligger 13 bilar i mittfilen, kön leds av en släpvagn så det går i 80.
Det helt tomt i högern och vänstern så långt jag kan se.
Borde bötfällas hela bunten för någon form av hindrande i trafik.
Edit: Visserligen inser jag att det är en utopi eller omöjlighet men det är ändå vad som borde ske med dessa egoister.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 5 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Edit: Visserligen inser jag att det är en utopi eller omöjlighet men det är ändå vad som borde ske med dessa egoister.
Bötfällas? Frågar du mig borde det vara förenligt med fängelsestraff. 1 Månad. Minst.

• Gilla
  • Haha
karlmb och 3 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Det är ju som sagt var böter på att ligga i mittenfilen om det är tomt i högerfil (500 spänn har jag för mig). Men precis som med fortkörning är det så många som gör det att polisen helt enkelt inte skulle hinna med att bötfälla alla.

Robert63 Robert63 skrev:
Bötfällas? Frågar du mig borde det vara förenligt med fängelsestraff. 1 Månad. Minst.
En kompis som är åklagare hävdar med bestämdhet att mittfilsåkarna ska skjutas.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Robert63 och 5 till
  • Laddar…
En kompis som är trafikpolis hävdar att hen har bötfällt åklagare för mittfilskörning. 😉

• Gilla
  • Haha
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.