432 662 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Ledtråden i texten var väl "knappt"...Alfredo skrev:
Ser man till att landet har 10 000 mil statlig väg och man har lämnat drygt 500 mil 90/100 vägar utan mitträcke eftersom trafikflödet är så lågt så kan man nog med fog säga att det knappt förekommer. 5% av vägarna och om man räknar körda km så är det en försvinnande liten promille
https://trafikverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:1746164/FULLTEXT01.pdf
Vi behöver inte tjafsa kring definitionen av knappt men om 5 procent av vägarna har en viss beskaffenhet tycker jag nog att det är aningen missvisande att säga att denna typ av väg "finns knappt längre".Tomtom79 skrev:
Hur som helst är förekomsten av dessa vägar rätt geografiskt varierande och för de som bor/verkar i "rätt" område är dessa vägar fortfarande högst normala och vanligt förekommande.
Men hur tycker du att det påverkar frågeställningen egentligen?Alfredo skrev:
Vi behöver inte tjafsa kring definitionen av knappt men om 5 procent av vägarna har en viss beskaffenhet tycker jag nog att det är aningen missvisande att säga att denna typ av väg "finns knappt längre".
Hur som helst är förekomsten av dessa vägar rätt geografiskt varierande och för de som bor/verkar i "rätt" område är dessa vägar fortfarande högst normala och vanligt förekommande.
Om 5% av vägarna råkar ha en högre hastighet än övriga 95%, och vädret är sådant att en förare känner sig osäker och behöver chansa/gissa, så är det ju ändå säkrare att man är rätt restriktiv i sina gissningar och utgår ifrån bashastigheten. Att det finns några få 90-vägar är ju inte av intresse statistiskt sett. 90 km/h är dessutom högsta tillåtna hastighet, så det är helt ok att köra 70 eller 80 där när förutsättningarna så kräver. t.ex vid snö och halka
Japp, de följde några mål relaterade till hastighetsbegränsning i serien "Domstolen" som gick på SVT för några år sedan, och detta med bashastigheten verkar vara det första åklagaren pekar på om man överskridit denna. Om man inte överskridit bashastigheten kan man nog ha en viss chans till friande dom.S Stuff skrev:
...men ändå...Alfredo skrev:
Ja, 5% av milen väg. De som då är ÅDT under 2000 bilar per dygn så minst ca 2km mellan bilarna i varje riktning. Om man då jämför det med vanliga vägar med något tiotal eller hundratal meter mellan bilarna i snitt så inser man enkelt att dessa vägar är en försvinnande liten parentes i det hela.
För att inte tala om att dessa vägar oftast är många många mil långa så antalet vägar är ännu lägre.
Inte alls. Jag undrade bara om det verkligen stämde att det knappt finns "gamla vanliga" 90/100 vägar då jag inte kände den beskrivningen. Men om det stämmer att "man har lämnat drygt 500 mil 90/100" så är ju detta sidospår utrett. Vill man tycka att 500 mil är "några få" och knappt existerande får man naturligtvis göra det. Jag tycker dock att 500 mil väg är rätt mycket väg.S Stuff skrev:
Inget av detta har väl egentligen det minsta att göra med trådens ämne om vi nu ska fundera på hur "det påverkar frågeställningen egentligen". 😀
T.o.m på lördagar kl 8 är de ute...mittfilarna alltså.
Södertäljevägen, på rakan vid Salem ligger 13 bilar i mittfilen, kön leds av en släpvagn så det går i 80.
Det helt tomt i högern och vänstern så långt jag kan se.
Södertäljevägen, på rakan vid Salem ligger 13 bilar i mittfilen, kön leds av en släpvagn så det går i 80.
Det helt tomt i högern och vänstern så långt jag kan se.
Borde bötfällas hela bunten för någon form av hindrande i trafik.Isakare skrev:
Edit: Visserligen inser jag att det är en utopi eller omöjlighet men det är ändå vad som borde ske med dessa egoister.
Redigerat:
Det är ju som sagt var böter på att ligga i mittenfilen om det är tomt i högerfil (500 spänn har jag för mig). Men precis som med fortkörning är det så många som gör det att polisen helt enkelt inte skulle hinna med att bötfälla alla.F frasen_36 skrev: