432 635 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Ett stolpskott mittfilen menar du?kashieda skrev:
Jag kör nog om minst 118st varje morgon, och 118 till på eftermiddagen.....
En annan undersökning visade att det även är ett hinder i mittfil på E4:an mellan Stockholm och Södertälje var 117:e meter. Om än ett rörligt hinder.kashieda skrev:
Jag väljer oftast att ligga kvar i högerfil snett bakom "mittfilaren". Visst, det går lite långsammare, men det är inte så långa sträckor att det påverkar så mycket. 2 mil i 110 tar ungefär 11 minuter, 2 mil i 80 tar 15 minuter. Det är 4 minuters skillnad på 2 mil, men det är sällan som det är så lång sträcka som det är 110 och folk ligger i 80 i mittenfil.Fairlane skrev:
Det går, om man vill. Kanske inte konstant, men rätt ofta. Lite beroende på humör så väljer jag att antingen att:
- köra om till höger, ofta med en tutning som kan tolkas som en varning eller som "du ligger fel", välj själv.
- att hålla höger, byta två filer till vänster, passera och sen två filer till höger. Det händer att folk fattar, men det är ovanligt.
Ska vi hitta goda medtrafikanter kan vi inte titta bortom lagparagraferna, det är liksom dessa som styr en väldigt stor del av trafiken. Men visst, jag hyser heller inga tvivel om vad jag skulle göra i ovanstående situation oavsett regler.Alfredo skrev:
Om vi för ett ögonblick tittar bortom lagparagraferna och tänker oss två trafikanter, A och B, som är ute och kör. Vilken av dessa tycker du är en "god medtrafikant" nedan?
- A är ute en solig sommardag och kör i lugn takt på en måttlig trafikerad landsväg. Hastighetsbegränsningen är 90 km/h och A har ställt in farthållaren på exakt 90, medveten om att han då kör ca 83 och med marginal håller hastighetsbegränsningen. Allt rullar på och det ser ut att bli en härlig dag. Plötsligt ser A i backspegeln hur två bilar närmar sig i bredd och i hög hastighet precis när vägen smalnar av. A inser att här kommer det att gå illa då bilarna snart inte har någonstans att ta vägen och kommer att krocka. I backspegeln ser A hur bilarna doffar ihop men då A inte anser sig vara inblandad tuffar A lugnt vidare i den härliga sommardagen...
- B är ute en solig sommardag och kör i lugn takt på en måttlig trafikerad landsväg. Hastighetsbegränsningen är 90 km/h och B har ställt in farthållaren på exakt 90, medveten om att han då kör ca 83 och med marginal håller hastighetsbegränsningen. Allt rullar på och det ser ut att bli en härlig dag. Plötsligt ser B i backspegeln hur två bilar närmar sig i bredd och i hög hastighet precis när vägen smalnar av. B trycker gasen i botten och skapar precis den lucka som behövs för att bilarna bakom honom ska undgå att kollidera så att B lugnt kan tuffa vidare i den härliga sommardagen...
Jag vet vem jag vill vara, och vem jag vill möta, i trafiken...
Vad tycker du om nedanstående?
- C är ute och kör en solig sommardag och som vanligt går det lite för fort. C kommer ikapp en annan bil och beslutar sig för att köra om, trots att han inte kan överblicka hela den sträcka han behöver för att komma om. Mitt under omkörningen inser han att det ligger en bil framför som håller sig till reglerna och att han därmed riskerar att krocka med denne eller den han kör om eftersom vägen smalnar av lite längre fram. Han räknar kallt med att bilen framför och den han kör om tar ansvar och gasar på/saktar in så han fortsätter i sin fart. Bilen framför verkar ha insett problemet och gasar på och får sladd på det lösa gruset i kurvan framför och kör i diket. Synd för honom tänker C när han kör förbi samtidigt som han fipplar upp telefonen för att ringa räddningstjänsten för att rapportera en singelolycka. Han var ju faktiskt inte inblandad…
- D är ute och kör en solig sommardag och som vanligt går det lite för fort. D kommer ikapp en annan bil och beslutar sig för att köra om, trots att han inte kan överblicka hela den sträcka han behöver för att komma om. Mitt under omkörningen inser han att det ligger en bil framför som håller sig till reglerna och att han därmed riskerar att krocka med denne eller den han kör om eftersom vägen smalnar av lite längre fram. D fattar ett blixtsnabbt beslut att ställa sig på bromsen och falla in bakom bilen han kör om, det är ju trots allt han som gör fel i den givna situationen och han vill ju inte hetsa andra till att begå misstag.
Vem av dessa vill du möta eller vara i trafiken?
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 674 inlägg
Apropå min situation med en takbankande cyklist med anger management.problem så kan jag glädja några av er med att jag i morse blev påkörd bakifrån av en hantverkare i skåpbil, på nästan exakt samma ställe.
" Jag hann inte bromsa, jag ber om ursäkt"
No shit Sherlock! Kan det möjligen bero på att du inte höll något avstånd alls eller att ditt fokus var på telefonen i handen?
Krypfart och plast mot plast och det verkar inte blivit några skador men man blir ju trött på folk ändå liksom.
" Jag hann inte bromsa, jag ber om ursäkt"
No shit Sherlock! Kan det möjligen bero på att du inte höll något avstånd alls eller att ditt fokus var på telefonen i handen?
Krypfart och plast mot plast och det verkar inte blivit några skador men man blir ju trött på folk ändå liksom.
Relaterat hastighetsbegränsning och att hålla denna: idag är det ganska snöigt ute och vi har på vår resa längs E4an idag passerat ett antal (hastighets-)skyltar som är helt eller delvis översnöade.
Vad jag förstår, en snabb googling i bilen, verkar Trafikverket tycka att en oläslig skylt (exempelvis pga. snö) gäller inte, men polisen tycker att ansvaret ligger på föraren att se till att de vet vilken begränsning som gäller (stanna och sopa av skylten).
Det är ju helt orimligt att ”ta reda på hastigheten” om skylten är oläslig, något som sett detta avgöras av en domstol? Vad gäller?
Vad jag förstår, en snabb googling i bilen, verkar Trafikverket tycka att en oläslig skylt (exempelvis pga. snö) gäller inte, men polisen tycker att ansvaret ligger på föraren att se till att de vet vilken begränsning som gäller (stanna och sopa av skylten).
Det är ju helt orimligt att ”ta reda på hastigheten” om skylten är oläslig, något som sett detta avgöras av en domstol? Vad gäller?
När jag var liten så var det ett Anslagstavlan-avsnitt som visade en person som stannade vid en oläslig rund skylt. Han gick ut och borstade av den och det var stoppförbud (eller parkeringsförbud). När han vände sig om stod det en polisbil bakom och sen var det någon pålagd röst som förklarade att det kvittar om skylten är oläslig eller inte, man måste följa dem oavsett.tveksamt skrev:
Har inget särskilt fall i huvudet att referera till, men har läst lite artiklar om det och det verkar har dömts lite olika. Att man måste stanna och sopa av skylten är något som förekommit bland rubrikerna men det är ju om man tar bokstavligt på lagtexten. I verkligheten är det varken rimligt eller säkert att stanna vid varje skylt.tveksamt skrev:
Relaterat hastighetsbegränsning och att hålla denna: idag är det ganska snöigt ute och vi har på vår resa längs E4an idag passerat ett antal (hastighets-)skyltar som är helt eller delvis översnöade.
Dock förväntas man ha kännedom om konceptet kring bashastighet. Dvs om inget annat skyltas så ska man alltid förvänta sig att det är 50 km/h som gäller inom tätbebyggt område och 70km/h utanför tätbebyggt område.
Det kan allså aldrig vara rimligt att braka in i ett samhälle i över 50km/h. Snö eller ej.
Numera kan ju också räkna med att att 100km/h och uppåt endast förekommer på vägar med
De gamla 90-vägarna utan mötesseparering finns knappt längre utan det brukar vara skyltat höst 80 på de vägar där man har mötande trafik.
Vid 2+1-vägar med 100km/h brukar det också vara nedsatt till 70km så fort man kommer till en större vägskäl med korsande trafik.
Har man inte känsla för sånt så har man nog inte i trafiken att göra
I fallet nedan verkar en dom ha upphävts efter överklagan. Inte läst domen men av argumenten i artikeln verkar det vara lite oklar trafikmiljö i utkanten av ett samhälle där det inte riktigt framgick om det skuller räknas som inom eller utom tätbebyggt. (Föraren utgick ifrån att det var utom och höll 70km/h)
https://www.lexnova.se/nyheter/fortkorare-frias-efter-overklagande-50-skylten-var-oversnoad
Redigerat:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 378 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 378 inlägg
https://www.mestmotor.se/automotors...19/fortkorningsboter-om-skylten-ar-oversnoad/tveksamt skrev:
Tycker jag nog. Båda anser att är man utanför tätort kan man räkna med högre hastighetsgräns, såsom 70 eller 80. Är man innanför bör man räkna med 50km/h. Det enda som skiljer hovrätten är att de dömt utifrån att ingen bevisat att man borde insett att det var tätbebyggt.K Kane skrev: