Japp just så.
Nyfniken Nyfniken skrev:
Så vid en fyrvägskorsning med obevakade cyckelpassager på respektive väg så ska jag lämna företräde om jag har svängt. Om jag tänker svänga, eller kör rakt fram så ska cyklisterna lämna mig företräde?

Förlåt, men vilken jävla soppa. Varför känns det som att det bara jobbar praktikanter på Transportstyrelsen? Har alla äldre gått i pension.?

Fairlane Fairlane skrev:
Finns det sådana sträckor, där du kan köra om en bil med släp som kör i 80 km/h och hastighetsgränsen är 90 km/h?
Nej, de är få, i de lägena ligger jag normalt kvar i 80 tills bilen med släp svänger av eller det blir flerfiligt.

Men bilar med släp kör väl inte 80? Idag på motorvägen så var det två bilar med släp som låg i nästan 110. Den ena var dessutom så skicklig att han kunde gå ut i vänsterfil utan att använda blinkers.

MathiasS MathiasS skrev:
Nej du ska köra om när du tycker du behöver det.
Nej, jag kör om när jag tycker det är lämpligt, inte när jag tycker jag behöver det.

På samma sätt som jag inte kör så fort jag vill, utan jag håller den hastighet som situationen och hastighetsbegränsningen kräver. Det innebär att jag ofta kör långsammare än jag vill.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Nej, de är få, i de lägena ligger jag normalt kvar i 80 tills bilen med släp svänger av eller det blir flerfiligt.

Men bilar med släp kör väl inte 80? Idag på motorvägen så var det två bilar med släp som låg i nästan 110. Den ena var dessutom så skicklig att han kunde gå ut i vänsterfil utan att använda blinkers.
Ja, det händer att man blir omkört av personer som kör väldigt fort med släp. Själv tycker jag det är rätt avslappnande att sätta farthållaren på 80 och sen bara tuffa på när jag har släpet. Kör lite då och då 15-20 mil mestadels motorväg med släpet så. Skulle jag prova köra 80 km/h utan släpet då skulle jag inte känna mig avslappnad.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Nej, jag kör om när jag tycker det är lämpligt, inte när jag tycker jag behöver det.

På samma sätt som jag inte kör så fort jag vill, utan jag håller den hastighet som situationen och hastighetsbegränsningen kräver. Det innebär att jag ofta kör långsammare än jag vill.
Nu verkar det som att du bara vill missförstå inläggen med ordklyverier. Du bestämmer själv när du kör om. För tredje gången: poängen här var att det går utmärkt att göra omkörningar utan att göra det vid anslutande vägar eller andra risksituationer och det finns ändå gott om tillfällen att köra om. Prova!

engs
pacman42 pacman42 skrev:
Rörande sämsta förarna så är min erfarenhet (främst som cyklist så man verkligen hinner lägga märke till dem) att män i servicebilar är sämst.
Dessa har i UK fått benämningen "white van man" av denna anledning.
https://en.wikipedia.org/wiki/White_van_man

• Gilla
  • Haha
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
poängen här var att det går utmärkt att göra omkörningar utan att göra det vid anslutande vägar eller andra risksituationer och det finns ändå gott om tillfällen att köra om.
Det är ju också så att om man påbörjat en omkörning och mitt i den upptäcker att det var kanske inte en så bra idé så behöver man bara dutta på bromsen och glida tillbaka till sin plats igen.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är ju också så att om man påbörjat en omkörning och mitt i den upptäcker att det var kanske inte en så bra idé så behöver man bara dutta på bromsen och glida tillbaka till sin plats igen.
Den lösningen finns givetvis alltid, men personligen ser jag det som ett rätt grovt misslyckande, för då har man inte gjort sitt jobb innan man drog iväg. Men har det blivit fel så har det....

Alternativet är att trycka gasen i botten. En elbil skuttar iväg fint då, även i omkörningshastighet.

C
B Bästerortarn skrev:
Jag ligger bakom två bilar som ska samma väg som mig och jag har ett par bilar bakom mig också. Precis när jag korsar cykeltjofräsen tar det tvärstopp framför mig. Första bilen har fått stopp och där står tvärs över och har små möjligheter att flytta på mig. Efter att ha stått där 20 sekunder så kommer en MEMIL i hög fart från vänster, tvärnitar och får stopp på cykeln ett par decimeter innan han bränner in i min passagerardörr. Till saken är att där jag står så syns jag för cyklister från ca. 300 meter bort så vilken värd den jönsen för tillfället var i vete fan. Jag slår ut med armarna som i en ursäktande gest och försöker förmedla att "sorry kompis, kan inte göra så mycket." när jönsen dunkar näven i taket på min bil ett par gånger och gapar något.
Kör en bil ut på en cykelbana och stannar där har man rätt att banka på den när man krånglar sig förbi bakom den.

C civilingenjören skrev:
Kör en bil ut på en cykelbana och stannar där har man rätt att banka på den när man krånglar sig förbi bakom den.
Mmm, trafikanter med den inställningen vill man ju verkligen ha fler av. Varje fel någon medtrafikant gör ska rendera i hysteriskt blinkande/tutande eller rena handgripligheter. Verkar sunt!

B Bästerortarn skrev:
Mmm, trafikanter med den inställningen vill man ju verkligen ha fler av. Varje fel någon medtrafikant gör ska rendera i hysteriskt blinkande/tutande eller rena handgripligheter. Verkar sunt!
Du har uppenbarligen inte försökt ta dig fram på en blockerad cykelbana med en träningscykel.

• Älska
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
pacman42 pacman42 skrev:
Du har uppenbarligen inte försökt ta dig fram på en blockerad cykelbana med en träningscykel.
Det låter rimligt att ta till handgemäng så fort det finns ett plötsligt hinder i vägen.
Knogarna skulle vara blodiga varenda dag av all uppfostran...

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Min träningscykel står still i sovrummet. Det är svårt nog att flytta den inomhus, så att ta ut den på en cykelbana är inget jag ens skulle fundera på.

• Haha
pacman42
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
verkar helt rimligt. Det är ju samma kapitel i trafikförordningen som säger att man får köra på cyklister i fartbyxor när de inte släpper fram bilar på cykelpassager.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.