432 661 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Om du tittar på bilden du la in så är det en rätt liten bil. Min bil är en kombi och säkert 1 meter längre än den bilen. Och tänk om man råkar ha släp eller husvagn? Eller kör lastbil?Fairlane skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 311 inlägg
Desto större anledning att inte köra upp i häcken på bilen före om man är andra eller tredje fordon.
Ok, jag ska skärpa mig till nästa gång.Nyfniken skrev:
Vänta, nytt försök.
Ok, jag ska skärpa mig till nästa gång du skriver som ett dumhuve.
En gång till.
Ok, skärp dig nästa gång du tänker skriva som ett dumhuve.
En gång till.
Dum är du.
Nej, det tar man ju hänsyn till när man kör om. Ingen omkörning där det finns sidovägar som någon kan komma ut från ELLER som någon kan svänga vänster till..... sitter i ryggmärgen, eller borde sitta i ryggmärgen på alla som kör hoj.Alfredo skrev:
Jag förstår precis vad du menar, men man kör om där man ser att sådant inte finns, där det är svårt att se låter man blir. Du krånglar till det. Har aldrig varit ett problem.Alfredo skrev:
Nej det förstår jag. De flesta krockar extremt sällan och förhoppningsvis aldrig. Men inser man inte att risken ökar när man är i en fil avsedd för motsatt körriktning ska man kanske tänka lite till. Naturligtvis medför en omkörning på landsväg alltid en risk.MathiasS skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Nej jag har inte svårt för skillnaden mellan höger och vänster. Frågan var om man var tvungen att stå på övergångsstället eller cykelpassagen eller inte. Bilen visar ju rätt tydligt att det mesta av bilen är förbi. Så varför skulle man stå på övergångsstället bara för att man ska titta åt vänster?N Nerre skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Så fint. Jag skrev ju att det var en liten bil, men du kanske har svårt att läsa (du går den för ditt inlägg om höger och vänster)?N Nerre skrev:
Ja, kör man ett fordon på 25 m så blir det givetvis annorlunda än om man kör en liten bil. Det är inte unikt för den här platsen och givetvis måste man anpassa sig efter vad man kör. Med ett 25 meters fordon blir förutsättningarna helt enkelt annorlunda. Man kanske inte kan hålla sin fil heller i en mindre, tvåfilig cirkulationsplats, men bara för att det inte går med det fordonet så innebär det ju inte att man ska strunta i filkörning med ett mindre fordon.
Främst eftersom andra trafikanter inte förväntar sig trafik från det hållet i det körfältet. Oväntade beteenden är alltid en riskfaktor.MathiasS skrev:
Du kan fråga vilken körskola som helst, det ingår i körkortsutbildningen att veta att omkörning är farligt. När jag tog körkort fick jag även lära mig att det är farligt att backa på en väg.