Fairlane Fairlane skrev:
Jag använde bara det ord som användes i inlägget jag besvarade. Oavsett så finns det ingen anledning att blockera. Står det en bil längst fram väntar man till den åkt innan man kör fram.
Om du tittar på bilden du la in så är det en rätt liten bil. Min bil är en kombi och säkert 1 meter längre än den bilen. Och tänk om man råkar ha släp eller husvagn? Eller kör lastbil?

Desto större anledning att inte köra upp i häcken på bilen före om man är andra eller tredje fordon.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag anser att det alltid är farligt att köra mot körriktningen i ett körfält.
Ok, varför?

Jag antar att förutsättningen här är att du har uppsikt över sträckan du behöver för att komma tillbaka till ditt eget körfält igen.

MathiasS MathiasS skrev:
😀 japp.
Nej Nej, du ska förklara. Gärna i en mästrande ton. Såna är reglerna på Internet. 😆

• Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej Nej, du ska förklara. Gärna i en mästrande ton. Såna är reglerna på Internet. 😆
Ok, jag ska skärpa mig till nästa gång.

Vänta, nytt försök.

Ok, jag ska skärpa mig till nästa gång du skriver som ett dumhuve.

En gång till.

Ok, skärp dig nästa gång du tänker skriva som ett dumhuve.

En gång till.

Dum är du.

• Haha
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, varför?
Bland annat för att det kan komma någon från vänster på en liten ”infart” som kanske inte syns och svänga höger så vi hamnar på direkt kollisionskurs. Att denne borde sett sig för är klen tröst när det smäller.

Alfredo Alfredo skrev:
Bland annat för att det kan komma någon från vänster på en liten ”infart” som kanske inte syns och svänga höger så vi hamnar på direkt kollisionskurs. Att denne borde sett sig för är klen tröst när det smäller.
Nej, det tar man ju hänsyn till när man kör om. Ingen omkörning där det finns sidovägar som någon kan komma ut från ELLER som någon kan svänga vänster till..... sitter i ryggmärgen, eller borde sitta i ryggmärgen på alla som kör hoj.

MathiasS MathiasS skrev:
Nej, det tar man ju hänsyn till när man kör om.
Du är duktig som kan ta hänsyn till det som inte syns. Alla kan inte det.

Alfredo Alfredo skrev:
Du är duktig som kan ta hänsyn till det som inte syns. Alla kan inte det.
Om det inte syns kör man inte om, konstigare än så är det inte. Ser man inte att sträckan är fri och saknar korsningar och annat så låter man bara bli. Inget magiskt med det.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ser man inte att sträckan är fri och saknar korsningar
Jag pratar inte om Sveavägen här. Jag pratar om små "utfarter", skogsbilvägar och liknande som ingen kan se på det avstånd en normal omkörning tar. Men vill man inte förstå så... 🙄

Alfredo Alfredo skrev:
Jag pratar inte om Sveavägen här. Jag pratar om små "utfarter", skogsbilvägar och liknande som ingen kan se på det avstånd en normal omkörning tar. Men vill man inte förstå så... 🙄
Jag förstår precis vad du menar, men man kör om där man ser att sådant inte finns, där det är svårt att se låter man blir. Du krånglar till det. Har aldrig varit ett problem.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Har aldrig varit ett problem.
Nej det förstår jag. De flesta krockar extremt sällan och förhoppningsvis aldrig. Men inser man inte att risken ökar när man är i en fil avsedd för motsatt körriktning ska man kanske tänka lite till. Naturligtvis medför en omkörning på landsväg alltid en risk.

Fairlane
N Nerre skrev:
Du har svårt med vänster och höger alltså? För du visar hur det ser ut åt höger....
Nej jag har inte svårt för skillnaden mellan höger och vänster. Frågan var om man var tvungen att stå på övergångsstället eller cykelpassagen eller inte. Bilen visar ju rätt tydligt att det mesta av bilen är förbi. Så varför skulle man stå på övergångsstället bara för att man ska titta åt vänster?

Fairlane
N Nerre skrev:
Om du tittar på bilden du la in så är det en rätt liten bil. Min bil är en kombi och säkert 1 meter längre än den bilen. Och tänk om man råkar ha släp eller husvagn? Eller kör lastbil?
Så fint. Jag skrev ju att det var en liten bil, men du kanske har svårt att läsa (du går den för ditt inlägg om höger och vänster)?

Ja, kör man ett fordon på 25 m så blir det givetvis annorlunda än om man kör en liten bil. Det är inte unikt för den här platsen och givetvis måste man anpassa sig efter vad man kör. Med ett 25 meters fordon blir förutsättningarna helt enkelt annorlunda. Man kanske inte kan hålla sin fil heller i en mindre, tvåfilig cirkulationsplats, men bara för att det inte går med det fordonet så innebär det ju inte att man ska strunta i filkörning med ett mindre fordon.

MathiasS MathiasS skrev:
Ok, varför?
Främst eftersom andra trafikanter inte förväntar sig trafik från det hållet i det körfältet. Oväntade beteenden är alltid en riskfaktor.

Du kan fråga vilken körskola som helst, det ingår i körkortsutbildningen att veta att omkörning är farligt. När jag tog körkort fick jag även lära mig att det är farligt att backa på en väg.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.