432 663 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Precis. Det har hänt mig flera gånger. Jag stannar till innan cykelöverfarten och såvitt jag kan se är det klart att köra, men när jag kör fram ser jag att det kommer trafik på den korsande vägen som jag måste lämna företräde för. Ok, om bilen bakom är snäll och håller avstånd skulle jag kunna backa, men likväl kommer jag behöva köra fram igen för att se om det är klart att köra ut eller inte.TRJBerg skrev:
Du kan titta på Älvsundavägens utfart på Norrvikenleden i Upplands väsby, det är väldigt dålig sikt åt vänster om man inte står på övergångsstället/cykelöverfarten. Det är 60 på Norrvikenleden så bilarna från vänster kommer ganska fort (det är en lång raksträcka och de flesta håller inte 60).Nyfniken skrev:
https://goo.gl/maps/xuvQhKjWkoyArLHs6
Streetview har tyvärr ingen bild från när man står på övergångsstället, men en precis innan.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
N Nerre skrev:Du kan titta på Älvsundavägens utfart på Norrvikenleden i Upplands väsby, det är väldigt dålig sikt åt vänster om man inte står på övergångsstället/cykelöverfarten. Det är 60 på Norrvikenleden så bilarna från vänster kommer ganska fort (det är en lång raksträcka och de flesta håller inte 60).
[länk]
Streetview har tyvärr ingen bild från när man står på övergångsstället, men en precis innan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja lite av bilen kommer nog på cykelöverfarten om man har en lite längre bil än den på bilen, men inte så mycket. Står det en bil som den främre så kör man inte upp bakom.
Det där är inte en cykelöverfart.Fairlane skrev:
Det är en cykelpassage där bilarna på bild inte behöver släppa fram cyklister. Däremot behöver bilarna som kommer från vänster på Norrvikenleden och svänger in på Älvsundavägen göra det.
Man kan inte säga att omkörningar i mötande körfält per definition är farliga. De är inte farliga om det inte kommer mötande bilar, konstigare än så är det inte. Kommer det mötande bilar så **kan* omkörningen vara farlig.N Nerre skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag använde bara det ord som användes i inlägget jag besvarade. Oavsett så finns det ingen anledning att blockera. Står det en bil längst fram väntar man till den åkt innan man kör fram.MathiasS skrev:
Jag anser att det alltid är farligt att köra mot körriktningen i ett körfält.MathiasS skrev: