432 631 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Lustigt. Efter att ha lagt åtskilligt med tid på att försöka förstå skillnaden så var min uppfattning att som bilist ska man lämna företräde när det är hajtänder där cyklarna passerar.MathiasS skrev:
Själv kan jag ju tycka att det hade varit lämpligt med en Väjningspliktsskylt för bilisterna, så hade varenda kotte begripit.
Det är ju ändå ganska rätt, hajtänderna sitter ju bara på cykelöverfarter. Men min förståelse är att det ska sitta en HerrCykelman-skylt där också för att det ska vara helt korrekt.Nyfniken skrev:
Jag cyklar dagligen över en cykelpassage som är upphöjd och endast skyltad övergångsställe men pga att den är upphöjd måste alla fordon på vägen sakta in för att passera, vilket gör att det är omöjligt att tolka om någon kommer vara "snäll" och släppa mig eller bara bromsar för att inte slå sönder bilen. Vissa bilister blir förbannade när jag inte cyklar över för att dom saktar in och vissa hävdar sin härliga rätt om jag tar mig friheten att cykla över genom att demonstrativt köra jättenära och tuta. Ofta stannar bilar i ena riktningen men inte andra dessutom och jag får inte plats i mitten utan att täcka ena filen. Jag skulle säga att denna trafiklösning är extremt olycklig.
Har just haft uppkörning for ett par barn. Om de har gått på körskola och inspektören vet om detta så kommer de mycket lättare igenom på uppkörningen. Hur trygg de är i att köra är en annan sak de tittar på. Vid en av uppkörningarna min dotter gjorde så liggandes hon på för liten inbromsning vid korsningar i ett bostadsområde när hon redan körde ordentligt långsamt. Efter tredje kuggningen bytte vi till en annan stad och då fick hon med beröm godkänt. Skillnaden var att hon då sade att hon kört på körskola, vilket hon gjort. Att hon inte körde upp genom körskolan berodde på att det var så ont om tider under pandemin.MathiasS skrev:
Efter att nyligen har gjort (ok, min dotter) en uppkörning i Farsta och en i Järfälla så är nog min uppfattning att den personen är stenrökt. Inspektören är *extremt* noga idag, det finns väldigt liten marginal för fel och konstigheter. Vid farsta-uppkörningen (där det finns flera "fällor" som klarades galant) var den enda invändningen att det backades i huvudsak genom att titta i backspeglar och sidospeglar. Man måste också vrida på huvudet oavsett om det behövs eller inte för att se omgivningen (vilket vi visste men utförandet var ett annat)...... Samma förare fick med beröm godkänt i Järfälla ett par dagar senare, men även där var man väldigt noga med detaljerna.
För sonen så såg vi från början till att boka in uppkörning via körskola, trots att han knappt gick på den. Han klarade sig direkt, trots att han gjorde flera misstag (missade bland annat att blinka när han körde ut på vägen från en P-ficka.
Vi har hört liknande historier från vänner och släktingar också.
Det verkar som att de i princip godkänner de som körskolan släppt till uppkörning om de inte gör några större misstag (körskolan "går i god" för att de är redo), medan de är extremt petiga vid privat uppkörning.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 668 inlägg
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 668 inlägg
Att sannolikheten att lyckas på provet beror på om du är privatist eller inte kommer nog ingen från branschen erkänna men så är det förstås. Det ligger lite i sakens natur.pacman42 skrev:
Har just haft uppkörning for ett par barn. Om de har gått på körskola och inspektören vet om detta så kommer de mycket lättare igenom på uppkörningen. Hur trygg de är i att köra är en annan sak de tittar på. Vid en av uppkörningarna min dotter gjorde så liggandes hon på för liten inbromsning vid korsningar i ett bostadsområde när hon redan körde ordentligt långsamt. Efter tredje kuggningen bytte vi till en annan stad och då fick hon med beröm godkänt. Skillnaden var att hon då sade att hon kört på körskola, vilket hon gjort. Att hon inte körde upp genom körskolan berodde på att det var så ont om tider under pandemin.
För sonen så såg vi från början till att boka in uppkörning via körskola, trots att han knappt gick på den. Han klarade sig direkt, trots att han gjorde flera misstag (missade bland annat att blinka när han körde ut på vägen från en P-ficka.
Vi har hört liknande historier från vänner och släktingar också.
Det verkar som att de i princip godkänner de som körskolan släppt till uppkörning om de inte gör några större misstag (körskolan "går i god" för att de är redo), medan de är extremt petiga vid privat uppkörning.
Alltså när jag körde upp i slutet på min intensivkurs så satt jag och gafflade musik och fotboll med inspektören och fixade uppkörningen utan några synpunkter alls. Jag som älskar feedback bad om sådan och då sa inspektören skrattandes att "kanske snacka lite mindre" men vi kom i nästa andetag fram till att om jag inte hade fått sitta och tjöta så hade risken att misslyckas ökat. Det var det min körlärare var tydlig med också, att en duktig och rutinerad inspektör även har lite koll på beteendet, hur bekväm man är bakom ratten etc.
Hon var även väldigt tydlig med att det faktiskt är lite orättvist eftersom skillnaden mellan inspektörerna är stor. Vi hade tur som fick en enligt läraren riktigt bra inspektör. Inte för att han inte var petig, snarare tvärtom. Utan för att han var så bra på att få folk att känna sig bekväma och kunna se annat än det "körtekniska".
Med risk för en hatstorm så vill jag förövrigt bestämt hävda att unga (under 40) män och kvinnor "från orten" generellt är skrämmande dåliga förare. Jag bor själv där och ser det varje dag. Vägrar använda blinkers, sjukt agressiv körstil generellt, ligger och nosar en i röven etc.
Nu börjar vi glida rätt så OT, men jag känner en viss relevans för tråden ändå. Men vi bör svänga tillbaka i filen, så jag avslutar med det.B Bästerortarn skrev:Att sannolikheten att lyckas på provet beror på om du är privatist eller inte kommer nog ingen från branschen erkänna men så är det förstås. Det ligger lite i sakens natur.
Alltså när jag körde upp i slutet på min intensivkurs så satt jag och gafflade musik och fotboll med inspektören och fixade uppkörningen utan några synpunkter alls. Jag som älskar feedback bad om sådan och då sa inspektören skrattandes att "kanske snacka lite mindre" men vi kom i nästa andetag fram till att om jag inte hade fått sitta och tjöta så hade risken att misslyckas ökat. Det var det min körlärare var tydlig med också, att en duktig och rutinerad inspektör även har lite koll på beteendet, hur bekväm man är bakom ratten etc.
Hon var även väldigt tydlig med att det faktiskt är lite orättvist eftersom skillnaden mellan inspektörerna är stor. Vi hade tur som fick en enligt läraren riktigt bra inspektör. Inte för att han inte var petig, snarare tvärtom. Utan för att han var så bra på att få folk att känna sig bekväma och kunna se annat än det "körtekniska".
Med risk för en hatstorm så vill jag förövrigt bestämt hävda att unga (under 40) män och kvinnor "från orten" generellt är skrämmande dåliga förare. Jag bor själv där och ser det varje dag. Vägrar använda blinkers, sjukt agressiv körstil generellt, ligger och nosar en i röven etc.
Min dotter hade samma kontrollant (och kontrollantelev) vid två uppkörningar. Det var för att slippa dessa som vi bytte ort (det var också lättare att hitta en tid med kort varsel, men främst för att byta kontrollant). Vid den ena uppkörningen blev hon kuggad för att hon inte tittade över axeln igen när hon blinkade in på motorvägen efter att hon redan hade tittat över axeln strax innan då man pga en backe bättre ser annalkande bilar precis innan påfarten än vid påfarten. Hon dubbelkollade spegeln ändå, men kuggades pga detta. Sonen glömde helt kolla över axeln vid ett tillfälle och klarade ändå körkortet.
Vid den tredje (egentligen den andra, mittemellan de två ovan) uppkörningen så lossnade kontrollantens extraspegel ungefär en gång i minuten och ramlade ned, varefter kontrollanten satte upp den igen. Dottern tappade pga detta fokus på körningen och gjorde till slut ett större misstag (tvingades tvärnita i en liten rondell för att hon missbedömt farten på en bil som kom från vänster påfart och som körde rakt in i rondellen utan att bromsa). Hon borde redan i början av uppkörningen ha kört in till kanten och bett kontrollanten lösa problemet med spegeln (men det är ju lätt för mig att säga).
Rörande sämsta förarna så är min erfarenhet (främst som cyklist så man verkligen hinner lägga märke till dem) att män i servicebilar är sämst. Tvåa är kvinnliga sällanbilister i 25-45-årsåldern (här ingår kanske dina orten-kvinnor) och tredje sämst är unga killar med Audi/BMW. De två första kategorierna har jag varit nära att bli överkörd av vid ett flertal tillfällen då de inte väjer för cyklister på cykelbana (då de har väjningsplikt, exempelvis på väg ut ur rondeller). Alla dessa tre kategorier är också notoriska på att ställa sig tvärs över cykelbanan när de väntar på att få köra ut på en väg.
Och för att komma tillbaka till trådens ämne så är alla dessa tre kategorier dåliga på att ligga i rätt fil också. Kategori #2 pga osäkerhet, medan #1 och #3 pga av att de bara skall fram till vilket pris som helst och att de bryr sig inte om att de hindrar andra.
För att återkomma till mitt eget tvivel och i viss mån @MathiasS och @Nyfniken - vill inte feltolka er - så fattar jag verkligen inte varför det ska vara så svårt att vara tydlig i trafiken med hur jag (när jag skriver nu, som bilist) ska uppfatta vilken typ av cykelväg det är när jag ska svänga?
Frågan är väl lika relevant för bilföraren som cyklisten - ingen vill köra på någon, ingen vill bli påkörd.
Det strösslas med andra skyltar (tycker jag) men att vara tydlig med vem som har företräde kan aldrig vara mindre viktigt.
Frågan är väl lika relevant för bilföraren som cyklisten - ingen vill köra på någon, ingen vill bli påkörd.
Det strösslas med andra skyltar (tycker jag) men att vara tydlig med vem som har företräde kan aldrig vara mindre viktigt.
Helt enig. Det är inte bara skyltningen som är diffus. Transportstyrelsens text: "Cyklister och förare av moped klass II som färdas ut på en cykelöverfart från en cykelbana ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos fordon som närmar sig överfarten.Maria T skrev:
Fordonsförare har väjningsplikt mot cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten."
Herregud. Skriv vem som har väjningsplikt så är det bra sen.
Behöver man bromsa för fartgupp har man köpt fel bil!RoTe skrev:
Jag cyklar dagligen över en cykelpassage som är upphöjd och endast skyltad övergångsställe men pga att den är upphöjd måste alla fordon på vägen sakta in för att passera, vilket gör att det är omöjligt att tolka om någon kommer vara "snäll" och släppa mig eller bara bromsar för att inte slå sönder bilen.
Säker på det?Tokslut skrev:
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/nya-farthinder-får-ner-hastigheten-1.65177