432 634 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Sitter straxt söder om sjukhuset. Har fungerat utmärkt de gånger jag passerat där, med variabel hastighet (30/40 km/h). Klart trevligare än de traditionella farthindren.
Har för mig att det initialt var lite skriverier om strul av varianten du beskriver. Någon helgdag som inte var rätt inlagd i något schema eller liknande så det var ett antal som fick sig en smäll.
Har för mig att det initialt var lite skriverier om strul av varianten du beskriver. Någon helgdag som inte var rätt inlagd i något schema eller liknande så det var ett antal som fick sig en smäll.
I mitt fall var det mitt fel. Mån-Fre betyder just måndag till fredag, oavsett om det är röd dag eller ej.tveksamt skrev:
Det är troligen psykoligiskt, samma sak som att folk saktar ner om vägen blir smalare och gasar på när den blir bred. Jag misstänker att folk även påverkas av hur det ser ut vid sidan av vägen. Är det öppna åkrar kör folk fortare med blir det skog eller bergväggar på sidorna saktar de ner. Själv använder jag farthållaren väldigt mycket (skönt att slippa kolla på mätaren stup i kvarten) och då märker man väldigt tydligt hur inkonsekventa andra är på att hålla jämn hastighet.S Stubai skrev:
Folk har även en tendens att öka farten lite när de märker att de blir omkörda. Inte ovanligt att jag kommer ikapp en bil, saktar ner några "klick" på farthållaren (på nuvarande bilen är ett klick 1 km/h, på förra bilen var det 2 km/h). När jag konstaterat att bilen kör långsamt och det är fritt att köra om går jag ut i vänsterfil och ökar 4-5 klick (för att komma om fortare, jag ligger alltså 2-3 km/h högre i hastighet än när jag kom ikapp), men ofta när jag är jämsides så är den andra bilen plötsligt uppe i samma hastighet som jag. Har dock insett att har man bara lite is i magen så "släpper" de efter en liten stund.
Den lär vara byggd för att inte förstöra ett vanligt litet hjul, då lär mina inte heller ta skada. Tog en standard dim och min dim.Jonatan79 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.tacomaworld.com/tirecalc?tires=205-55r16-275-60r20
I praktiken har du som bilist alltid väjningsplikt mot cykelväg om du skall svänga över denna. Enda undantaget är om cyklisten kommer på ett övergångsställe (dvs inte cykelbana/cykelväg). Där får bara cyklisten vara om den väjer för alla andra.Maria T skrev:
För att återkomma till mitt eget tvivel och i viss mån @MathiasS och @Nyfniken - vill inte feltolka er - så fattar jag verkligen inte varför det ska vara så svårt att vara tydlig i trafiken med hur jag (när jag skriver nu, som bilist) ska uppfatta vilken typ av cykelväg det är när jag ska svänga?
Frågan är väl lika relevant för bilföraren som cyklisten - ingen vill köra på någon, ingen vill bli påkörd.
Det strösslas med andra skyltar (tycker jag) men att vara tydlig med vem som har företräde kan aldrig vara mindre viktigt.
Om du skall passera rakt över en cykelväg/cykelbana (exempelvis innan korsning eller cirkulationsplats) så är det alltid väl markerat vart väjningsplikten ligger om bilisten har väjningsplikt mot den andra vägen, du behöver inte kunna cykelskyltarna för detta. Problemet uppkommer enbart då det är en cykelbana som korsar en väg där det inte är en korsning, då blir det olika beroende på cykelväg, samt om det inte är väjningsplikt i korsningen. Men nu är ju de som skyltar så kluriga att de då sätter ut väjningsplikt för bilisten innan cykelbanan ändå, detta då de flesta ändå inte kan cykelskyltarna.
Och om du cyklar, se det som att du alltid har väjningsplikt - om du har livet kärt! Det är tillräckligt lätt att bli påkörd av bilar även när man gör så...
hur många ggr. tänker du man ska åka i fällan? Kör på en grusväg med tvättbräda så kommer du väl upp i åratal av fartguppskörning (2ggr. på vardagar) i ett naffs? Inte viker jag mig för en grusväg med tvättbräda för att komma fram, möjligtvis om bilen är nytvättad
Nu är det iofs drygt 50 år sedan min moster tog körkort men hon fick köra längs en 1 km raksträcka som slutade med en mindre uppförs backe. Efter krönet fanns en avtagsväg till höger där hon skulle svänga in och vända på gårdsplanen, stor som en genomsnittlig cirkulationsplats.... Teknikteorin var att hon skulle sparka på däcket för att se ifall det behövde pumpas....F fsn skrev:Det är väl inget. Pratade med en fd kollega som är från Egypten. Köra rakt fram mellan två parallella linjer, backa tillbaks mellan samma linjer. Teor det var 10m framåt och lika långt bakåt men är inte säker. Man kunde dock köpa sig ur ”besväret” om man hade pengar.
Och det är väl fö inte så imponerande i Sverige heller. 12h teori, 2h praktik på automatväxlad scooter, 30-45 minuter ”uppköring” med körskolelärare på samma scooter. Efter det kan en 15-åring sätta sig i en A-traktor reggad Navarra på 2,5 ton i centrala Stockholm.
Så kan inte påstå att det var några märkvärdiga krav som ställdes förr i Sverige! Men moster har aldrig varit inblandad i någon trafik incident vad jag känner till, hon är drygt 70 idag och har kört bil felfritt över 50 år
Nu är det ju kanske snarare som att köra rakt på en normal trottoarkant snarare än på en lite guppig grusväg.Tokslut skrev:
Men men, you do you.
:O Trotoarerna här är ju +10cm, det klarar inte vamliga bilar av i 30-40km/h. Så du menar att missar folk hastighetsgränsen med någon % kör man in i en trappsteg, det känns inte smart eller troligt. Men you do youtveksamt skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 712 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 712 inlägg
Jag har åkt ett par hundra mil motorvägsliknande vägar i Egypten och Indien och kan säga att din mosters statistik inte har smittat av sig. Det är fö lustigt att din mosters uppkörning är betydligt simplare än tex min fars med tanke på att han har haft körkort i 57 år.S Sona2012 skrev:Nu är det iofs drygt 50 år sedan min moster tog körkort men hon fick köra längs en 1 km raksträcka som slutade med en mindre uppförs backe. Efter krönet fanns en avtagsväg till höger där hon skulle svänga in och vända på gårdsplanen, stor som en genomsnittlig cirkulationsplats.... Teknikteorin var att hon skulle sparka på däcket för att se ifall det behövde pumpas....
Så kan inte påstå att det var några märkvärdiga krav som ställdes förr i Sverige! Men moster har aldrig varit inblandad i någon trafik incident vad jag känner till, hon är drygt 70 idag och har kört bil felfritt över 50 år
Det beror väl på var i landet det skedde? Min moster hade uppkörning i Tornedalen och hon var antagligen den sötaste 18 åringen i de tre närmsta socknarna... Det kan haft viss påverkan....F fsn skrev:
Luckan öppnas 6 cm, vill du kalla det trappsteg eller grusväg gör du väl som du vill, men du kör i alla fall in i en kant.Tokslut skrev:
Jag har i alla fall aldrig sett en grusväg där guppen är 6 cm djupa och har skarpa 90° kanter och är utrustade med en hård metallkant.
Ökar du bara farten med 5 km/tim när du gör en omkörning så kör du trafikfarligt.N Nerre skrev:Det är troligen psykoligiskt, samma sak som att folk saktar ner om vägen blir smalare och gasar på när den blir bred. Jag misstänker att folk även påverkas av hur det ser ut vid sidan av vägen. Är det öppna åkrar kör folk fortare med blir det skog eller bergväggar på sidorna saktar de ner. Själv använder jag farthållaren väldigt mycket (skönt att slippa kolla på mätaren stup i kvarten) och då märker man väldigt tydligt hur inkonsekventa andra är på att hålla jämn hastighet.
Folk har även en tendens att öka farten lite när de märker att de blir omkörda. Inte ovanligt att jag kommer ikapp en bil, saktar ner några "klick" på farthållaren (på nuvarande bilen är ett klick 1 km/h, på förra bilen var det 2 km/h). När jag konstaterat att bilen kör långsamt och det är fritt att köra om går jag ut i vänsterfil och ökar 4-5 klick (för att komma om fortare, jag ligger alltså 2-3 km/h högre i hastighet än när jag kom ikapp), men ofta när jag är jämsides så är den andra bilen plötsligt uppe i samma hastighet som jag. Har dock insett att har man bara lite is i magen så "släpper" de efter en liten stund.